"Haastavien lasten" vanhemmat!

Itselleni ei tullut tällainen mieleenkään, joten ei ehkä sitten kaikille muillekaan...
Meillä tuo 3v tyttö huusi 2 vuotta 1-3 -vuotiaana ihan mitättömistä asioista ja oli niin hermoja raastava tapaus kaikin puolin, että miehen kanssa muistellaan vieläkin kauhulla. Lähes tulkoon joka ainoa kerta, kun kaupassa käytiin tai bussilla kuljettiin (ja autoa ei ole), tyttö huusi ja "neuvonantajia" kasvatusasioissa löytyi joka nurkan takaa. Kotona oli sama meininki, mutta ainakin pienempi paine ympäristöstä... Sitä kaiken maailman tätien solkotusta, kun ei jossakin vaiheessa jaksanut enää laittaa vaan toisesta korvasta ulos vaan koko päiväksi jäi jokseenkin inha olo.
Vihdoin selvisi muutama kuukausi sitten laktoosi-intoleranssi syyksi joka paikassa räyhäämiseen! Ihanaa liikkua tytön kanssa nyt ja kotonakaan ei koko ajan taistella, kun tyttö on pirteä ja tekee asioita mielellään =) Kun oltais vaan aikaisemmin jo tajuttu, mutta hyvä, että edes nyt. Vatsa oli löysähkö aina, mutta neuvolan mukaan se oli 2v tarkastuksessa vielä ihan normaalia...
Eli kannattaa ottaa huomioon myös sairauden, allergian =kivun mahdollisuus, jos lapsi on... tiedättehän millainen =)
 
nii
Meilläkin viisastuttiin kolmannen lapsen kohdalla tuosta levottomuudesta ja ilmavaivoista vauvvana. Kolmannen lapsen kohdalla oireet tulivat niin voimakkaina, että hoksasimme vauvaa vaivaavan minun juomani tavallinen maito ja vauva rauhoittui, kun join laktoositonta maitoa. Laktoosin ei lääkäreiden mukaan pitäisi mennä äidin maitoon, mutta jotakin haittaa siitä kuitenkin oli. Nyt kaikki käyttävät tavallista maitoa ja vaivoja ei ole eikä allergiaa... Mystisiä juttuja :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
meidän komonen on ollu aina suuritarpeinen, ja pitkävihainen.. nyt ikää yli 2v ja oon huomannu et omena itkettää, ja sitähän on lähes joka purkkisoseessakin, tiedä sitte.
Kannattaa "pitää omenoita silmällä" =) Niin ja jos se ei sovi, ei sovi välttämättä myöskään raaka porkkana ja muitakin ristikkäisallergisoivia niitä on, pitkä lista... Koivu tai leppä on myös.
 
vieras
Jep, allergia tai muu sairaus voi aiheuttaa lapselle levotonta käyttäytymistä. Kokemusta on. Mutta mulle oli melkoinen yllätys, että myös kihomadot leikki-ikäisellä voi tehdä lapsesta tosi "haastavan" ja levottoman. Eihän se mikään ihme ole, jos lapsi on kiukkuinen kun takapuolta kutittaa, eikä osaa kertoa että missä vika. Meillä siis matoja ei näkynyt ulosteessa eikä lapsi raapinut takapuoltaan.

Asia sitten selvisi, kun isoveljeltä löytyi kihomatoja. Pitkään olivat olleet molemmilla ja vähillä oireilla, paitsi juuri tuo pienemmän levottomuus. Kihomadot muuten on nykyään hyvin yleisiä ja koulustakin tulee tiedotuksia asiasta usein. Kannattaa kurkistaa joskus taskulampun kanssa lapsen nukahdettua sinne takapuoleen. Varsinkin, jos päikyssä/kolussa niitä on joillakin ollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jep, allergia tai muu sairaus voi aiheuttaa lapselle levotonta käyttäytymistä. Kokemusta on. Mutta mulle oli melkoinen yllätys, että myös kihomadot leikki-ikäisellä voi tehdä lapsesta tosi "haastavan" ja levottoman. Eihän se mikään ihme ole, jos lapsi on kiukkuinen kun takapuolta kutittaa, eikä osaa kertoa että missä vika. Meillä siis matoja ei näkynyt ulosteessa eikä lapsi raapinut takapuoltaan.

Asia sitten selvisi, kun isoveljeltä löytyi kihomatoja. Pitkään olivat olleet molemmilla ja vähillä oireilla, paitsi juuri tuo pienemmän levottomuus. Kihomadot muuten on nykyään hyvin yleisiä ja koulustakin tulee tiedotuksia asiasta usein. Kannattaa kurkistaa joskus taskulampun kanssa lapsen nukahdettua sinne takapuoleen. Varsinkin, jos päikyssä/kolussa niitä on joillakin ollut.
Noista kihomadoista oonkin kuullut. Huh, jos itseä kutittaisi sietämättömästi koko ajan niin voisi toki olla hermot "hieman" kireällä |O
 
Meillä on ollu sama juttu 3vuotiaan kolmosen kanssa. Meillä kiukuttelun syyksi löytyi infektioastma joka on nyt vuoden olemisen jälkeen saatu suht hallintaan. Tosin, neuvojia ei ollut sinänsä enkä ite stressannu tytön kiukuttelua, kyllä maailmaan ääntä mahtuu ;)
 
Tyty on omapäinen, temperamenttinen ja teatraalinen. Toisaalta taas kovin luotettava ja huolehtivainen, mutta juuri näistä luonteenpiirteiden äärilaidoista johtuen mä ajattelen hänen olevan haastavin meidän lapsista. Syynä ei kuitenkaan ole mikään sairaus, vaan ihan tytyn luonteenlaatu.

Onneksi noita neuvojia en juurikaan ole kohdannut. Olisin voinut sanoa heille jotain sinnepäin, että "ole hyvä, ja hoida tilanne parhaaksi katsomallasi tavalla, jos niin taitava koet olevasi" :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Tyty on omapäinen, temperamenttinen ja teatraalinen. Toisaalta taas kovin luotettava ja huolehtivainen, mutta juuri näistä luonteenpiirteiden äärilaidoista johtuen mä ajattelen hänen olevan haastavin meidän lapsista. Syynä ei kuitenkaan ole mikään sairaus, vaan ihan tytyn luonteenlaatu.

Onneksi noita neuvojia en juurikaan ole kohdannut. Olisin voinut sanoa heille jotain sinnepäin, että "ole hyvä, ja hoida tilanne parhaaksi katsomallasi tavalla, jos niin taitava koet olevasi" :D
"Parhaimmat" tapaukset olikin paikalta pakenevaa sorttia, joille tuli pakottava tarve tuoda vihastumisensa esille, vaikka vasta KASSAN JÄLKEEN, kun ollaan jo melkein ulkona :headwall:
"No, kukas se täällä huutaa niin, että mulla menee hermot"
"Voitko kuule lopettaa, kun ihmiset ei jaksa kuunnella"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Meillä on ollu sama juttu 3vuotiaan kolmosen kanssa. Meillä kiukuttelun syyksi löytyi infektioastma joka on nyt vuoden olemisen jälkeen saatu suht hallintaan. Tosin, neuvojia ei ollut sinänsä enkä ite stressannu tytön kiukuttelua, kyllä maailmaan ääntä mahtuu ;)
Hyvä, että löytyi syy ja toivottavasti astma pysyy hyvin hallinnassa =)
On se vaan taivaallista, kun elämä rauhoittuu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Tyty on omapäinen, temperamenttinen ja teatraalinen. Toisaalta taas kovin luotettava ja huolehtivainen, mutta juuri näistä luonteenpiirteiden äärilaidoista johtuen mä ajattelen hänen olevan haastavin meidän lapsista. Syynä ei kuitenkaan ole mikään sairaus, vaan ihan tytyn luonteenlaatu.

Onneksi noita neuvojia en juurikaan ole kohdannut. Olisin voinut sanoa heille jotain sinnepäin, että "ole hyvä, ja hoida tilanne parhaaksi katsomallasi tavalla, jos niin taitava koet olevasi" :D
"Parhaimmat" tapaukset olikin paikalta pakenevaa sorttia, joille tuli pakottava tarve tuoda vihastumisensa esille, vaikka vasta KASSAN JÄLKEEN, kun ollaan jo melkein ulkona :headwall:
"No, kukas se täällä huutaa niin, että mulla menee hermot"
"Voitko kuule lopettaa, kun ihmiset ei jaksa kuunnella"
Joo, niin tympeää ja tyhmää. Ihan kuin vanhemmat turhaan huudattaisivat lastaan :/ Tuollaiset lausahdukset kertovat heistä itsestään enemmän kuin sinusta konsanaan. Koita muistaa tuo, vaikka harmittaahan se, kun tullaan moittimaan. Ehkä mä vaan tyytyisin säälivästi vilkaisemaan noita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Tyty on omapäinen, temperamenttinen ja teatraalinen. Toisaalta taas kovin luotettava ja huolehtivainen, mutta juuri näistä luonteenpiirteiden äärilaidoista johtuen mä ajattelen hänen olevan haastavin meidän lapsista. Syynä ei kuitenkaan ole mikään sairaus, vaan ihan tytyn luonteenlaatu.

Onneksi noita neuvojia en juurikaan ole kohdannut. Olisin voinut sanoa heille jotain sinnepäin, että "ole hyvä, ja hoida tilanne parhaaksi katsomallasi tavalla, jos niin taitava koet olevasi" :D
"Parhaimmat" tapaukset olikin paikalta pakenevaa sorttia, joille tuli pakottava tarve tuoda vihastumisensa esille, vaikka vasta KASSAN JÄLKEEN, kun ollaan jo melkein ulkona :headwall:
"No, kukas se täällä huutaa niin, että mulla menee hermot"
"Voitko kuule lopettaa, kun ihmiset ei jaksa kuunnella"
Joo, niin tympeää ja tyhmää. Ihan kuin vanhemmat turhaan huudattaisivat lastaan :/ Tuollaiset lausahdukset kertovat heistä itsestään enemmän kuin sinusta konsanaan. Koita muistaa tuo, vaikka harmittaahan se, kun tullaan moittimaan. Ehkä mä vaan tyytyisin säälivästi vilkaisemaan noita.
No, oma teoriani oli se, että koska ollaan miehen kanssa molemmat babyfacejä (vaikkakin 29 ja 36v), niin keski-ikäisen tädin on SAATAVA todistaa meille miten väärin koko maailmaa kohtaan oli hankkia lapsia "teininä" (JA MITEN VÄÄRIN ON, KUN HÄNELLE EI NIITÄ SUOTU???)
 

Yhteistyössä