Hääjärjestelyt ja ehdot vieraille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä paljon ongelmallisempaa on nämä teemahäät koska niihin menee ylimääräistä rahaa, jos pitää vaikka ostaa tietynväriset juhlavaatteet (yhden kaverin häissä oikeasti oli väriteema).

[QUOTE="Vieras";28015813]Jeps! Ja aina sanovat, että ne on meidän häät ja me tehdään niin kuin me halutaan. Mä sanoisin, että mitä enemmän hääparia "sanelee" erilaisia ehtoja häävieraille, sitä useampi vieraista joutuu kieltäytymään kutsusta tai toimimaan ehtojen vastaisesti.

Onneksi meillä ei ole ollut vaativia häitä. Meidän tutut on pitäneet ihan perinteisiä hääjuhlia, joissa on ollut suku, ystäviä ja ne lapsetkin ihan kutsuttuina :). Samoin on ollut lahjalistat saatavilla tai toiveet muuten tiedossa. Rahaa ei ole yksikään toivonut.

Mä tykkään ihan noista perinteisistä hääkuvioista eli mm. nää nykyajan lapsettomat häät tai kaverihäät on täysin vieras ajatus .[/QUOTE]

Ja koska sinä tykkäät perinteisestä, niin morsiusparin pitää sellaiset järkätä? :laugh:

Me sanelemme muutaman ehdon; eli lapset veks ja häälahjaa jos haluaa tuoda niin mieluummin kahisevaa kuin tavaraa, pakko ei ole tuoda mitään kunhan tuo itsensä ja juhlamielen kera. Jos ei voi lapsia jättää kotiin, niin sitten ei voi häihimme osallistua, eikä siinä mitään. Tosin tiedän jo etukäteen, että jokainen kutsuttu ihan varmasti into pinkeänä odottaa meidän häitä, olemme nimittäin kutsumassa pelkkiä kavereita, joiden häissä on menty samalla mentaliteetilla; ilman lapsia ja kahvinkeittimiä :)

Se on hääparin päivä, eiköhän suotako että he saavat viettää sen niillä ehdoilla, joilla haluavat?

Ihmettelin itsekkin, että onko tosiaan niin hankala saada lapsenvahtia yhdeksi päiväksi/muutamaksi tunniksi? Eikö teilllä ole ystäviä tai sukua auttamassa? :O

En usko, että on ongelma saada lastenvahtia yhdeksi päiväksi tai muutamaksi tunniksi. Pikemminkin ehkä niin, että niitä lastenvahteja joutuu silloin tällöin pyytämään tärkeiden juttujen takia, ja siksi ei enää häiden takia viitsi vaivata samoja ihmisiä. Jotkut häät eivät kuitenkaan ole ainoa asia vuodessa ja uskallan veikata, että tuskin häät ovat se tärkein juttu, johon sitten uhrataan yksi niistä harvoista mahdollisuuksista saada lastenvahti.

Ja tietysti aina ei ole mahdollistakaan, esim. jos on pikkuvauva.

Toki ongelma ei varmaan ole sekään, että jää vain kotiin vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28016603:
En usko, että on ongelma saada lastenvahtia yhdeksi päiväksi tai muutamaksi tunniksi. Pikemminkin ehkä niin, että niitä lastenvahteja joutuu silloin tällöin pyytämään tärkeiden juttujen takia, ja siksi ei enää häiden takia viitsi vaivata samoja ihmisiä. Jotkut häät eivät kuitenkaan ole ainoa asia vuodessa ja uskallan veikata, että tuskin häät ovat se tärkein juttu, johon sitten uhrataan yksi niistä harvoista mahdollisuuksista saada lastenvahti.

Ja tietysti aina ei ole mahdollistakaan, esim. jos on pikkuvauva.

Toki ongelma ei varmaan ole sekään, että jää vain kotiin vauvan kanssa.

Pakko kysyä, että kuinkas monissä häissä sinä käyt vuosittain?

Itselle ainakin ystävien häät on olleet ihan spesiaalitapaus ja ihan kaikki järjestelyt tehdään, että niihin päästään! Enkä usko, että joillakin niitä häitä ja juhlia on niin paljon vuosittain, ettei niihin sen takia pääse osallistumaan, kuulostaa pelkältä tekosyyltä.

[QUOTE="vieras";28016707]Pakko kysyä, että kuinkas monissä häissä sinä käyt vuosittain? [/QUOTE]

Miten se liittyy ketjun aiheeseen? En kirjoita omasta puolestani, sillä minä en
a) vastusta lapsettomia häitä
b) mene lasten kanssa lapsettomiin juhliin
c) ole joutunut jättämään häitä väliin lasten takia

Itse asiassa omassa tuttavapiirissäni on ollut tosi vähän häitä eikä enää vuosiin kukaan ole mennyt naimisiin. Omista kavereistani muutama on mennyt naimisiin. Jos nyt joku menisi ja järjestäisu lapsettomat häät, joutuisin kyllä imetyksen vuoksi vähän miettimään, pystynkö osallistumaan.

[QUOTE="vieras";28016707]Itselle ainakin ystävien häät on olleet ihan spesiaalitapaus ja ihan kaikki järjestelyt tehdään, että niihin päästään! Enkä usko, että joillakin niitä häitä ja juhlia on niin paljon vuosittain, ettei niihin sen takia pääse osallistumaan, kuulostaa pelkältä tekosyyltä.[/QUOTE]

No, joskus pääsee, joskus ei. Kyllä minäkin ihan mielelläni menen paikalle, jos se vain järjestyy ongelmitta. Mutta ymmärrän, että aina ei onnistu. Olen kirjoittanut yleisellä tasolla, en tilittänyt omia tilanteitani tässä ketjussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28016754:
Miten se liittyy ketjun aiheeseen? En kirjoita omasta puolestani, sillä minä en
a) vastusta lapsettomia häitä
b) mene lasten kanssa lapsettomiin juhliin
c) ole joutunut jättämään häitä väliin lasten takia

Itse asiassa omassa tuttavapiirissäni on ollut tosi vähän häitä eikä enää vuosiin kukaan ole mennyt naimisiin. Omista kavereistani muutama on mennyt naimisiin. Jos nyt joku menisi ja järjestäisu lapsettomat häät, joutuisin kyllä imetyksen vuoksi vähän miettimään, pystynkö osallistumaan.

No, joskus pääsee, joskus ei. Kyllä minäkin ihan mielelläni menen paikalle, jos se vain järjestyy ongelmitta. Mutta ymmärrän, että aina ei onnistu. Olen kirjoittanut yleisellä tasolla, en tilittänyt omia tilanteitani tässä ketjussa.

Itse sanoit, että kun niitä lapsenvahteja joutuu pyytämään joskus "tärkeisiin tilaisuuksiin"... Kuulosti vaan siltä, että ne häät on sitten vähemmän tärkeitä. Mietin, että mitkä tilaisuudet menee niiden häiden edelle? Oma jumppa kenties...? :laugh:

Ymmärrän, jos on kyse puolitutun häistä, mutta jos on oikeasti ystävän häistä kyse niin aikamoista kuspäisyyttä jättää tulematta kun haluaa käyttää niitä lapsenvahteja muihin tilaisuuksiin mieluummin.

[QUOTE="vieras";28016772]Itse sanoit, että kun niitä lapsenvahteja joutuu pyytämään joskus "tärkeisiin tilaisuuksiin"... Kuulosti vaan siltä, että ne häät on sitten vähemmän tärkeitä. Mietin, että mitkä tilaisuudet menee niiden häiden edelle? Oma jumppa kenties...? :laugh:

Ymmärrän, jos on kyse puolitutun häistä, mutta jos on oikeasti ystävän häistä kyse niin aikamoista kuspäisyyttä jättää tulematta kun haluaa käyttää niitä lapsenvahteja muihin tilaisuuksiin mieluummin.[/QUOTE]

No, jos on vaikka joutunut pyytämään kolmen lapsen korvatulehduskierteen aikana, niin voi olla kiintiöt aika täynnä..Oli sitten mitä päisyyttä tahansa, niin meillä menee lasten hyvinvointi vaikka omien häiden edelle.

[QUOTE="kyllästynyt";28008363]Miksi se on sallittavampaa että hääpari rajaa vierailleen ehdon (vain raha kelpaa ja ilman lapsia)
Sitten kun joku ilmoittaa syyksi ettei tule juhliin ja sanoo rehellisesti että lapset, en saa niitä hoitoon enkä todellakaan tule ilman puolisoani.
Tästä vedetään herneet nenään :(
Samalla tavalla ne sinun hääsi ei ole minulle maailman napa kuten ei minun lapsenikaan sinulle joten jos rajaat näin niin miksi suuttua.
Samoin jos hääpari toivoo rahaa ja joku ei sitä tuo vaan on keksinyt lahjan vaikka heillä ei lahjalistaa olisikaan.
Tästäkin vedetään herneet nenään :(
Mikä oikeus hääparilla on tehdä rajat ja ehdot jos vieraalla siis kutsutuilla ei ole oikeutta kieltäytyä kutsusta :(
Koska kutsuista on tullut "pakko osallistua" juhlia?

Tuli vain mieleeni kun ystävä järjestelee häitään ja on kutsunut näillä rajauksilla ihmiset ja nyt vuodatti minulle sydäntään kun se ja se ei tule kun ei muka saa lapsia hoitoon kun me ei anneta niiden tulla meidän häihimme ja
se ja se mummo kysyy jos toisi jotakin tavaraa ja eivät tajua ei millään että me ei haluta muuta kuin rahaa jne.[/QUOTE]

Jätä tuollainen ääliö kaveri. Ansaitset parempaa.

Idioottimaista laittaa jotain ehtoja. En arvosta tuollaisia likapäitä pätkän vertaa...

[QUOTE="vieras";28016772]Itse sanoit, että kun niitä lapsenvahteja joutuu pyytämään joskus "tärkeisiin tilaisuuksiin"... Kuulosti vaan siltä, että ne häät on sitten vähemmän tärkeitä. Mietin, että mitkä tilaisuudet menee niiden häiden edelle? Oma jumppa kenties...? :laugh: [/QUOTE]

Niin, en kirjoittanut omista lastenvahdeistani, tajusithan...? En tiedä, mitä ne tilaisuudet sitten olisivat, jokainen tietää omansa. Mutta hyvin todennäköisesti toisten häät eivät ole se vuoden kohokohta, noin yleisesti ottaen ihmisille.

[QUOTE="vieras";28016772]Ymmärrän, jos on kyse puolitutun häistä, mutta jos on oikeasti ystävän häistä kyse niin aikamoista kuspäisyyttä jättää tulematta kun haluaa käyttää niitä lapsenvahteja muihin tilaisuuksiin mieluummin.[/QUOTE]

Miksi?

[QUOTE="vieras";28013915]Ei vaan on naurettavaa että vanhempi(?) muija tulee kommentoimaan että "niin mut kun meillä olis IIIISOMMAT häät kuin teillä" ikään kuin se tarkoittaisi automaattisesti parempia ja kalliimpia :D[/QUOTE]

Eiköhän tuo ollut lähinnä naljailua, kun tämä tuo morsian lyttäsi muitten tilat ja tarjoilut verrattuna omiin supertarjoiluihin- lue koko ketju.

[QUOTE="Jaana";28014443] Jossa juodaan kalliita juomia ja syödään kalliita ruokia. Tiedän ettei mulla ole koskaan sellaiseen mahdollisuutta.[/QUOTE]

No useampi morsian vaikuttaisi tämän ketjun perusteella syövän ja juovan kalliisti nimenomaan vieraiden kustannuksella. "Ei lapsia, niin tuleepa parempi kate..."

Siis onko se nyt meidän vika että juhlatila on niin rajallinen?

Tosin sinua se tuskin haittasi kun itse luultavsti jauhlihakeittonne teitte :D
Mutta meillä on oikeasti oikeata hääruokaa ei mitään halpaa köhäselykeittoa ja jos me otattasi jokaisen lähisukulaisenkin tenavat tuohon niin äkkiähän tuo 80 on täynnä.

niin ethän osaa miettiä kun te luultavammin teitte itse ruuat vaiko ihan kulinarita keittoa ;)

Eli teidän tilojani ei saa arvostella, mutta saat arvostella muiden tarjoilua..joo-o, yhtä reilu peli kuin kutsuperustelutkin (näin saa vähän paremmat KATTEET). Onneksi mua EI ole kutsuttu ensi kesänä häihin, ei tartte pelätä, että menisin vahingossa köhäselyhäälahjalla kunnon häihin :O

[QUOTE="vieras";28017009]No useampi morsian vaikuttaisi tämän ketjun perusteella syövän ja juovan kalliisti nimenomaan vieraiden kustannuksella. "Ei lapsia, niin tuleepa parempi kate..."[/QUOTE]

Tasan yksi morsian, tuleva juhannusmorsio. Kuka muu?

Me syömme ja juomme kalliisti ihan omalla kustannuksellamme. Lapsia emme häihimme halua, mutta siinä taas ei ole missään mielessä kyseessä raha, vaan meidän oma viihtyvyys.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28016858:
Niin, en kirjoittanut omista lastenvahdeistani, tajusithan...? En tiedä, mitä ne tilaisuudet sitten olisivat, jokainen tietää omansa. Mutta hyvin todennäköisesti toisten häät eivät ole se vuoden kohokohta, noin yleisesti ottaen ihmisille.

Miksi?

Jos pitää kysellä, että miksi ystävien häät merkitsee jotain, niin sulla ei taida oikeita ystäviä ollakaan.

Ja koska sinä tykkäät perinteisestä, niin morsiusparin pitää sellaiset järkätä? :laugh:

Me sanelemme muutaman ehdon; eli lapset veks ja häälahjaa jos haluaa tuoda niin mieluummin kahisevaa kuin tavaraa, pakko ei ole tuoda mitään kunhan tuo itsensä ja juhlamielen kera. Jos ei voi lapsia jättää kotiin, niin sitten ei voi häihimme osallistua, eikä siinä mitään. Tosin tiedän jo etukäteen, että jokainen kutsuttu ihan varmasti into pinkeänä odottaa meidän häitä, olemme nimittäin kutsumassa pelkkiä kavereita, joiden häissä on menty samalla mentaliteetilla; ilman lapsia ja kahvinkeittimiä :)

Se on hääparin päivä, eiköhän suotako että he saavat viettää sen niillä ehdoilla, joilla haluavat?
Missä mä niin sanon, että pitää järkätä perinteiset häät? Sanoin vain, että nuo lapsettomat ja kaverihäät on vieras ajatus, kun mun tuttavapiirissäni on häät olleet isoja sukuhäitä, joissa on kaikki vauvasta vaariin - ja mä tykkään sellaisista perinteisistä häistä.

Toki monilla ei ole läheistä suhdetta sukulaisiin tai ei ole varaa isoihin häihin, joten kyllä mä siinä mielessä ymmärrän noita muunlaisiakin, pienempiä häitä. onhan ne isot sukuhäät kalliit. Kaikilla ei ole varaa kutsua kaikkia ja lapset on "helppo" tiputtaa pois. Samoin sukulaiset, jos heitä ei kunnolla tunne. Ystäviä on kuitenkin rajoitetusti ja häät silloin pakostakin pienemmät.

Me itse ollaan joskus käyty häissä ilman lapsia ja joskus lasten kanssa. Lapset on mukana, jos tiedetään, että siellä on paljon kavereita ja lapsillekin kivaa. Lahjalle on mulla itselläni se ja sama, onko se rahaa vai lahja. Rahalahjanhan on se helpoin ja yleensä minusta halvinkin. Lahjan kun ostaa, niin kyllä siihen helposti toista sataa tai ylikin uppoaa, että kunnollisen saa. Rahana riittää se satku.

[QUOTE="Vieras";28018012]Missä mä niin sanon, että pitää järkätä perinteiset häät? Sanoin vain, että nuo lapsettomat ja kaverihäät on vieras ajatus, kun mun tuttavapiirissäni on häät olleet isoja sukuhäitä, joissa on kaikki vauvasta vaariin - ja mä tykkään sellaisista perinteisistä häistä.

Toki monilla ei ole läheistä suhdetta sukulaisiin tai ei ole varaa isoihin häihin, joten kyllä mä siinä mielessä ymmärrän noita muunlaisiakin, pienempiä häitä. onhan ne isot sukuhäät kalliit. Kaikilla ei ole varaa kutsua kaikkia ja lapset on "helppo" tiputtaa pois. Samoin sukulaiset, jos heitä ei kunnolla tunne. Ystäviä on kuitenkin rajoitetusti ja häät silloin pakostakin pienemmät.

Me itse ollaan joskus käyty häissä ilman lapsia ja joskus lasten kanssa. Lapset on mukana, jos tiedetään, että siellä on paljon kavereita ja lapsillekin kivaa. Lahjalle on mulla itselläni se ja sama, onko se rahaa vai lahja. Rahalahjanhan on se helpoin ja yleensä minusta halvinkin. Lahjan kun ostaa, niin kyllä siihen helposti toista sataa tai ylikin uppoaa, että kunnollisen saa. Rahana riittää se satku.[/QUOTE]

No meidän häihin tulee vain sellaisia, joihin oikeasti pidämme yhteyttä eli ystäviä ja seassa toki niitä sukulaisia, joiden kanssa olemme muutenkin tekemisissä. Yhteensä kutsutaan 100 vierasta, eli varmaankin keskisuurista häistä puhutaan. Lapset tulee olemaan todella helppo jättää kutsumatta, kun halutaan aikuisten juhlat :)

[QUOTE="vieras";28017895]Jos pitää kysellä, että miksi ystävien häät merkitsee jotain, niin sulla ei taida oikeita ystäviä ollakaan.[/QUOTE]

Joillakin ystävä on samalla tasolla kuin perhe, toisilla taas ei. Suurin osa varmaan huomioi ystävien häät kohtuullisissa rajoissa.

[QUOTE="Vieras";28018068]Joillakin ystävä on samalla tasolla kuin perhe, toisilla taas ei. Suurin osa varmaan huomioi ystävien häät kohtuullisissa rajoissa.[/QUOTE]

Ilmeisesti. Todella surullista, pidän itseäni erittäin onnellisena, että mulla on niin hyviä ystäviä.

Miten muuten niiden lapsettomien häiden kohdalla kutsussa ilmaistaan tämä asia? "PS. ethän tuo jälkikasvuasi!!!!"?

Minullekin lapsettomat häät ovat vähän vieras ajatus, mutten ketään tuomitse. Kiinnostaa vaan tuo kutsuasia.

[QUOTE="vieras";28018142]Miten muuten niiden lapsettomien häiden kohdalla kutsussa ilmaistaan tämä asia? "PS. ethän tuo jälkikasvuasi!!!!"?

Minullekin lapsettomat häät ovat vähän vieras ajatus, mutten ketään tuomitse. Kiinnostaa vaan tuo kutsuasia.[/QUOTE]

Itse olen ollut viime aikoina 6 kertaa lapsettomissa häissä, eikä yhdessäkään kutsussa ole ilmaistu asiaa tuolla tavalla :) Kutsuun kirjoitetaan kutsuttujen nimet, eli ne ovat kirjekuoressa siinä osoitteen yläpuolella. Jos siinä lukee vain vanhempien nimet, niin silloin vain vanhemmat on kutsuttuja. Jos taas on vanhempien nimet + perhe tai vastaava muoto, niin silloin myös lapset on kutsuttujen joukossa.

Muistatteko te lapselliset enää yhtään aikaa ennen lapsia?

Lapset ei osaa edes täydellisesti käyttäytyvinä olla hiljaa arvokkaassa tilanteessa. Aina siellä joku hissukseen potkii edessä olevaa penkkiä tai kuiskuttelee mielikuvituskaverille tai sipisee tai laukoo ääneen pikkuvanhoja kommentteja tai kääntyilee ja vääntyilee mekko kahisten, kun ei jaksais olla paikallaan. Se on herkällä hetkellä tosi ärsyttävää! Sitten on ne juoksijat ja kiljujat.

Lapset on levottomia ja häiriöksi silloinkin kun ne vanhempiensa mielestä on hiljaa kuin hiiret.

Eikö se ole kaikkien etu, että lapsia ei kutsuta juhliin, joissa tavoitellaan arvokasta tunnelmaa? Morsiusparin ja vieraiden päivä ei mene pilalle ja lasten ei tarvitse istua hiljaa ensin kirkossa ja sitten juhlassa ja kuunnella umpitylsiä puheita. Se kun EI ole ok, että lapsi konttaa pöydän alla tai juoksee tai esiintyy lavalla pyytämättä. Perhejuhla sitten erikseen, mutta lapset ei kovin arvokasta tunnelmaa luo.

Meillä on kaksi lasta eikä olla vielä päästy yhteenkään iltamenoon kahdestaan ilman lapsia. Isovanhemmat tai sisarukset eivät hoida lapsiamme ja pienempi on vielä niin pieni (vauva) etten tuntematonta hoitajaa hänelle vielä halua. Siispä vaikka todella mielelläni menisimme molemmat ystävien järjestämiin lapsettomiin häihin, emme pääse koska hoitajaa ei ole. Tämä on tilanne nyt, muutaman vuoden päästä on jo helpompaa.

Silti mielestäni juhlien järjestäjät päättävät ja saavatkin päättää ketä kutsuvat ja lahjatoiveenkin saa esittää. Ei tulisi mieleenkään ehdottaa että tulisimme lasten kanssa vaan sitten toinen meistä jää lasten kanssa kotiin.

[QUOTE="vieras";28017895]Jos pitää kysellä, että miksi ystävien häät merkitsee jotain, niin sulla ei taida oikeita ystäviä ollakaan.[/QUOTE]

Ei tuo ollut kysymykseni. Luepa uudestaan.

Mutta eivätpä taida ystäväni itsekään pitää häitä niin merkityksellisinä, koska kovin harva sellaiset on halunnut järjestää.

[QUOTE="vieras";28016772]Itse sanoit, että kun niitä lapsenvahteja joutuu pyytämään joskus "tärkeisiin tilaisuuksiin"... Kuulosti vaan siltä, että ne häät on sitten vähemmän tärkeitä. Mietin, että mitkä tilaisuudet menee niiden häiden edelle? Oma jumppa kenties...? :laugh:[/QUOTE]

Kaksplussalla näkee hirvittävän paljon tällaisia ihmisiä, jotka lukevat toisten viesteistä mitä haluaa, tulkitsevat niitä omien hämärien ajatustensa perusteella ja sitten nauravat räkäisesti alkuperäisten viestien kirjoittajille. Jotenkin nurinkurista ja myös hieman vastenmielistä. Tulee aina näistä naurunaamojen lätkijöistä jotenkin mieleen sanonta "tyhjät tynnyrit kolisevat eniten".

Meidän häihin aikanaan kutsuttiin vain ihan muutama lapsi ja nekin sillä ajatuksella että vanhemmat hoitaa ne sitten jonnekin hoitoon kun ns. bileet alkaa. Nämä lapset oli paikalla siksi, että meillä oli heihin jokin erityinen side, esim. kummilapset. Lähes kaikki kaverit kutsuttin ilman lapsia, enkä kuullut kenenkään valittavan asiasta eikä kukaan perunut tuloaan sen vuoksi. Meillä oli isohkot häät n. 160 vierasta ja lapsien kanssa vieraita olisi ollut lähemmäs 200 eikä juhlapaikka olisi riittänyt.

Hautajaisista olen sen sijaan eri mieltä kuin joku aiempi kirjoittaja. Minä tulen suvusta jossa on iloista ja kovaäänistä porukkaa. Meillä ei ole koskaan vielä ollut "arvokkaita" ja "kunnioittavia" hautajaisia vaan meillä hautajaiset ovat tilaisuuksia joissa suku kokoontuu ja vaihtaa kuulumisia. Tottakai me suremme ja ikävöimme sitä vainajaa, mutta omalla tavallamme. Hautajaisissa saatetaan esim. kertoa hauskoja juttuja siitä kuolleesta. Meillä hautajaiset ovat myös lasten tilaisuus ja lapset saavat leikkiä rauhassa keskenään.

Yhteistyössä