Hääjärjestelyt ja ehdot vieraille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksei morsian saisi olla harmissaan siitä että joku ei pääse hänen häihinsä? Ei kai se nyt SUUTTUMISTA automaattisesti tarkoita että harmittelee jotain!
Olen ollut lapsellisissa ja lapsettomissa juhlissa, sekä sellaisissa joihin on kutsuttu vain läheiset lapset. Ja lähes juhlat olleet ihan kivoja, mutta ymmärrän hyvin lapsettoman juhlan valinneita, niin moni kaverinikin on tehnyt, johtuen siitä että joko lähipiirissä on hirveä liuta niitä lapsia jolloin se on jo kustannuskysyymys, tai siitä että lähipiirissä on muutama perhe joissa lapsukaiset on tottuneet olemaan maailman napa ja tekevät mitä lystäävät vanhempien puuttumatta.

Jos pari toivoo rahaa, annan lahjaksi rahaa. Turha alkaa ostamaan mitään leivänpaahdinta pariskunnalle joka on asunut 10 vuotta yhdessä.

Ja miksei voi vain vastata kutsuun että "kiitos kutsusta, emme valitettavasti pääse" sen sijaan että alkaa leikkimään persreikää???? "Jos janieerika ei pääse nin en tu mäkään!"

Kuka sanoi että aletaan leikkimään persereikää? kyllä mä sanoin sen ihan vaan täällä palstalla, morsiammille ilmoitan vaan että valitettavasti ei päästä, jos kyselee syytä niin voin mainita että ei ole lapsenvahtia / en halua jättää imeväisikäistä hoitoon.

Ihmettelen näitä nykyajan morsiamia, että kun vieraat tuntuvat pilaavan hääjuhlat niin miksi niitä vieraita sitten kutsutaan? Eikö parempi olis, että kun pitää olla 'täydellistä' niin olisivat morsian ja sulhanen kahdestaan vaan, ja ne pakolliset todistajat mukana sit tietty. Ai niin, mut kun sekään ei oo täydellistä, ennemmin tai myöhemmin se sulhanen kumminkin pierasee! Silloin kun minä menin naimisiin niin hyvienm juhlien suhteen mietittiin niin päin, että kun nyt vaan kaikki vieraat viihtyisivät.

Minä en kutsu sellaisia vieraita, jotka kieltäytyy kutsusta vedoten lapsenvahtitekosyihin. Mun ystävät tietää, että lapsettomat häät on tulossa ja ovat varautuneet kyllä hyvissä ajoin etukäteen. En kutsu edes sellaisia sukulaisia, joihin en ole yhteydessä tai jotka ovat nuivaa porukkaa, sellaisia en halua paikalle häitäni pilaamaan. Ja lisään vielä, että ystävienikin häät ovat olleet lapsettomat, kukaan ei halua lapsia pilaamaan aikuisten juhlia. Lasten synttäreitä on sitten useammat vuodessa, jossa nähdään lasten kanssa porukalla :)

Ihanat, rentojen ja hauskojen aikuisten juhlat siis tulossa, polttareineen päivineen. En malta odottaa!! :)

[QUOTE="vieras";28009791]No minäkään en ymmärrä, miksei sitä lahjaa voinut silti antaa ja onnitella sitä hääparia, vaikkei pääse paikalle? Moukkamaista käytöstä mun mielestä. Jos itse olen joihinkin juhliin kutsuttu enkä pääse paikalle, lähetän tietenkin lahjan joka tapauksessa![/QUOTE]

Enhän sanonut etten onnitellut ja muistanut lahjalla. Ilmoitin siis kaasoille kun kutsu tuli, etten pääse paikalle ja serkkuni soitti perään, että mikäs on kun en tule ja suuttui siis puhelimessa kun kerroin miksi en pääse. Äitinsä soitti seuraavana päivänä ja haukkui minut uudestaan, kun kuulemma kuukauden ikäisen vauvan jättäminen kotiin isän kanssa ei ole mikään syy olla pois häistä ja sen jälkeen vielä tuumi, että lähettää minulle lahjalistan, että kai minä nyt kuitenkin lahjan toimitan paikanpäälle. Olimme jo ehtineet sopia vanhempieni kanssa, että osallistun heidän lahjaansa. Jälkikäteen kyllä onnittelin serkkua ja hänen kanssaan ei mitään ongelmaa olekaan. Äitinsä muisti mainita vielä jälkikäteen, että ei ollut hyvä kun olin osallistunut vanhempieni lahjaan, vaan olisi pitänyt olla oma. No kai minä sitten olin moukka. Minulla ja lähipiirilläni on ollut tapana, että onnitellaan tavatessa ja annetaan silloin lahja, tosin sekään ei ole pakollista, eikä lähetetä erikseen juhlapaikalle. Luulisin silti, että morsiamen äiti oli kuitenkin se moukkamaisin.

[QUOTE="vieras";28009550]
Itse en tule häihin, johon ei ole koko perhe tervetullut, koska häät ovat minun mielestäni perhejuhla. [/QUOTE]

Lisäsin boldatun kohdan. Ei ole mitään universaalia lakia, joka sanoo että häät ovat perhejuhla. Sinun mielestäsi ovat, esim. minun ja monen muun mielestä ei. Arvo- ja luonnekysymys on taas se, pitääkö häiden mennä hääparin vai sinun, yksittäisen vieraan, mielipiteen mukaisesti.

Lisään vielä, että meillä ei lapsettomat häät johdu tippaakaan budjetista ja juhlapaikallekin sopisi liuta lapsia. Niitä vaan ei sinne haluta, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Ei ole vaikea ymmärtää, että lapsia "ei vaan haluta sinne". Noh, mun mielestä jos ei mun perheenjäseniä vaan haluta jonnekin juhliin, niin se on tietynlainen loukkaava kannanotto mun perhettä kohtaan, joten miettisin kyllä, onko kutsujat edes ystäviä. Mun lapsista ei ole yksissäkään juhlissa ollut haittaa ja riesaa. Ja kyllä meidän suvussa ja ystäväpiirissä lapset osaavat käyttäytyä juhlan edellyttämällä tavalla. Ehkä kaikki eivät vaan osaa kasvattaa lapsiaan. Ehkä joissain piireissä sallitaan lasten sikailu kotona, joten eivät sitten osaa käyttäytyä juhlissakaan, joten niitä joudutaan sitten pitämään pimeässä kaapissa. Samaten päiväkodissa ja koulussa tulee ongelmia sitten. Kyllä meidän porukoissa osataan juhlissa myös nauttia alkoholia ihan ilman mitään häiriökäyttäytymistä.

Minä en kutsu sellaisia vieraita, jotka kieltäytyy kutsusta vedoten lapsenvahtitekosyihin. Mun ystävät tietää, että lapsettomat häät on tulossa ja ovat varautuneet kyllä hyvissä ajoin etukäteen. En kutsu edes sellaisia sukulaisia, joihin en ole yhteydessä tai jotka ovat nuivaa porukkaa, sellaisia en halua paikalle häitäni pilaamaan. Ja lisään vielä, että ystävienikin häät ovat olleet lapsettomat, kukaan ei halua lapsia pilaamaan aikuisten juhlia. Lasten synttäreitä on sitten useammat vuodessa, jossa nähdään lasten kanssa porukalla :)

Ihanat, rentojen ja hauskojen aikuisten juhlat siis tulossa, polttareineen päivineen. En malta odottaa!! :)

Et tajunnut tuosta viestistä näköjään yhtään mitään. Mutta tukehdu rauhassa erinomaisuutees.

Lisäsin boldatun kohdan. Ei ole mitään universaalia lakia, joka sanoo että häät ovat perhejuhla. Sinun mielestäsi ovat, esim. minun ja monen muun mielestä ei. Arvo- ja luonnekysymys on taas se, pitääkö häiden mennä hääparin vai sinun, yksittäisen vieraan, mielipiteen mukaisesti.

Ehkä sinulle on yllättävä havainto, että tuo on mielipide. Vaikka kai on selvää, että kaikki tällä palstalla esitetyt väittämät ovat vain esittäjänsä mielipiteitä, vaikkei sitä erikseen sanottaisi tai vaikkei väitteen esittäjä sitä itse tajuaisi.

[QUOTE="nuuh";28009868]Tää taitaa olla ihan suomalainen ilmiö. Siis lapsettomat häät. En oikein osaa kuvitella että jossain Kreikassa tms viiksimaassa torjutaan lapset pois häistä.[/QUOTE]

Etelä-Euroopassa lapsista ei olekaan tehty maailman keskipisteitä. Huonoa käytöstä ei siedetä, sen sijaan täällä meillä vain vanhemmat ihastelevat että voi että kun meidän nicojessica on niin söpö kun se haluaa niin osallistua, eihän nyt sitä voi kieltää kun sillä on niin kivaa...

• Tykkää
Reactions: Phoebsi ja chrissy
[QUOTE="nuuh";28009830]Eli itku, huuto, kukkamekkolaulua ja härskiys. Siinähän on pätevät syyt kieltoon. Näitä em esityksiä on joka päivä lähiostareilla, en jaksais noista järkyttyä.[/QUOTE]

Mutta kun jokainen ei halua häihinsä samaa tunnelmaa kuin lähiostarilla. Jos kaikki lapset osaisivat käyttäytyä = heidän vanhempansa pitäisivät huolen että lapsi käyttäytyy, lapset olisivat varmaan tervetulleita useimpiin juhliin. Mutta kun eivät osaa, niin tämä on lopputulos josta kärsivät myös ne (harvat) lapsiperheet jotka huolehtivat etteivät heidän lapsensa juhlia häiritse.

Jos itse joskus menen naimisiin ja järjestän häät, ne ovat ehdottomasti lapsettomat ja myös alkoholia on tarjolla vain ruoan kanssa. En pidä kenenkään huudosta, mölystä ja reuhkaamisesta, en lasten enkä humalaisten.

Onhan se nyt ihan hirveetä, kun diiva-morsiamet ja bridezillat järjestää sellaisia juhlia kuin itse tahtovat :D Voi kauheeta, miten itsekästä heiltä!

Kyllähän omanlaiset juhlat voinee järjestää ilman esim. rahan ruinausta/vaatimista. Mutta joillekkin se rahalahja lienee pääasia. Jos juhlat menee piloille siitä että saa lahjaksi vaikka kylpylälahjakortin eikä rahaa niin saa mennäkkin. Ei sitä naimisiin rahan vuoksi pitäs mennä (tai siks että sais uuden keittiön wuahahah)

Itse pidin lapsettomat synttärit kun tuli täysiä kymmeniä. Yllättäen lähes kaikki lapselliset tulivat paikalle, monella lapsettomalla sen sijaan oli jos jonkinlaisia tekosyitä.

[QUOTE="vieras";28009682]Ne ihmiset jotka eivät osallistu häihin "koska ei saa ottaa lapsia mukaan", ovat niitä samoja ihmisiä jotka eivät ikinä muutenkaan osallistu yhtään mihinkään juhliin. Näillä ihmisillä oma "minä" ja identiteetti ovat valuneet viemäriin lapsiveden mukana ja mieli taantunut vastasyntyneen tasolle, joka ei osaa erottaa itseään erillisenä ihmisenä äidistä.

Näillä ihmisillä lapset eivät ole elämän tärkein asia, vaan koko elämä. Sillä elämän listalla kun ei ole olemassa mitään muuta kuin lapset. Näillä ihmisillä ei ole oikeita ystäviä, pelkästään hyvän päivän tuttuja. On vain yksi asia: lapset.[/QUOTE]

Mun lapsi on mun koko elämä mutta voin aivan hyvin osallistua häihin-tai mihin muuhun juhlaan vaan- ilman että hän tulee mukaan.

Entäs hei firman pikkujoulut? Kai sinnekin voi lapset ottaa mukaan?

[QUOTE="vieras";28009873]Ehkä sinulle on yllättävä havainto, että tuo on mielipide. Vaikka kai on selvää, että kaikki tällä palstalla esitetyt väittämät ovat vain esittäjänsä mielipiteitä, vaikkei sitä erikseen sanottaisi tai vaikkei väitteen esittäjä sitä itse tajuaisi.[/QUOTE]

Mutta kun sen kirjoittaja ei ilmeisesti ollut hoksannut että "häät ovat perhejuhla" on mielipide, hän piti sitä jonain lakina. Jos hänen kommenttinsa kirjoittaa "auki", kuulostaa se juuri niin tyhmältä kuin se onkin:

"Häät ovat mielestäni perhejuhla. Tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni. Hääpari on eri mieltä, ja ei järjestä häitä perhejuhlana. Koska minun mielipiteeni on parempi kuin heidän mielipiteensä, ovat he tyhmiä kun järjestävät ainutlaatuisen juhlansa oman mielipiteensä mukaisesti eivätkä minun. Siksi en osallistu moisiin häihin." <-- tätähän se tarkoittaa, kun sanotaan "häät ovat perhejuhla ja jos koko perheeni ei ole tervetullut en edes halua osallistua".

• Tykkää
Reactions: chrissy
Mutta kun jokainen ei halua häihinsä samaa tunnelmaa kuin lähiostarilla. Jos kaikki lapset osaisivat käyttäytyä = heidän vanhempansa pitäisivät huolen että lapsi käyttäytyy, lapset olisivat varmaan tervetulleita useimpiin juhliin. Mutta kun eivät osaa, niin tämä on lopputulos josta kärsivät myös ne (harvat) lapsiperheet jotka huolehtivat etteivät heidän lapsensa juhlia häiritse.

Jos itse joskus menen naimisiin ja järjestän häät, ne ovat ehdottomasti lapsettomat ja myös alkoholia on tarjolla vain ruoan kanssa. En pidä kenenkään huudosta, mölystä ja reuhkaamisesta, en lasten enkä humalaisten.

No mä en oikeen sitä ymmärrä et lapset häiritsevät, mut sen ymmärrän jos tila loppuu lasten takia kesken ja sen takia kutsut ilman lapsia.

Mutta osallistun lapsettomiin häihin jos mahdollista mutta en voisi ite kuvitella sellasia pitäväni.

Kyllähän omanlaiset juhlat voinee järjestää ilman esim. rahan ruinausta/vaatimista. Mutta joillekkin se rahalahja lienee pääasia. Jos juhlat menee piloille siitä että saa lahjaksi vaikka kylpylälahjakortin eikä rahaa niin saa mennäkkin. Ei sitä naimisiin rahan vuoksi pitäs mennä (tai siks että sais uuden keittiön wuahahah)

Me ei olisi haluttu lahjoja ollenkaan, koska tunnetusti toisilla ihmisillä on aina paska maku ;) Mutta painostuksen ansioista meillä oli lahjalista, sellaista halpaa Sokoksen krääsää siihen laitettiinnsitten, ja saatiin. Saatiin myös ohi listan, koska ihmiset on niin älyttömän jästipäitä etteivät pysy ruodussa millään. Rahaakin saatiin (mutta meidän uuteen keittiöön ne eivät olisi riittäneet millään, onneksinmeillä oli omaa rahaa sitä varten), ja sellainen matkalahjakorttinettä tehtiin sillä kolme eri reissua.

Mutta silti. Kirkko-osuus oli minulle se tärkein meidän häissä, ja kukaan kenestä en aidosti pidä, einsaanut kutsua.

Toisaalta mä kyllä ymmärrän sen, että monen mielestä raha ei ole oikea lahja ja rahan pyytäminen on törkeää. Mutta kun nykyään pariskunnat ovat asuneet vuosia yhdessä ennen kuin menevät naimisiin ja ikäkin saatta alkaa jo kolmosella, niin sitä tavaraa on jo ihan tarpeeksi. Ennen vanhaan oli järkevää ostaa leivänpaahtimia ja salaattikulhoja, koska pariskunnat muuttivat kotoa vasta häiden myötä. Ihmisillä muutenkin on nykyään jo niin järkyttävän paljon tavaraa ja moni ei halua lisää tavaraa, joka ei sovi omaan tyyliin tai samaa tavaraa, jota itsellä on jo. Nykyään on myös downsiftaus muotia ja moni haluaa päästä eroon siitäkin tavarasta mitä heillä jo on.

• Tykkää
Reactions: MsGodDammit
Eikä sitten pidä olla naama norsunjutulla kun hääpaikalla ei ole järjestetty sen seitsemää viihdykettä lapsille, tai kun aikataulu venyykin liian myöhään lapsia ajatellen.

Teki niin tai näin, niin aina joku jostain valittaa, valitettavasti...

Samaa mieltä, että monet vanhemmat antavat lapsensa lauleskella turhan vapaasti jne. Mutta sitten kun käy niin, että morsiuspari vetää herneet kitusiin, kun lapsiperheet lähtevät juhlista ennen niiden loppua, kun lasten täytyy päästä nukkumaan. Nää on aina kaksisuuntaisia juttuja..

Omista häistä on onneksi se kohta 10 vuotta aikaa, jotenkin tuntuu etten näillä nykykriteereillä haluaisi häitä järjestääkään, kun kaikki on niin kovin kovin monimutkaista.

t. kahden äiti, joka menee mielellään juhliin ilman lapsia, mutta tottakai ottaa esim 4-vuotiaan prinsessansa mukaan, koska tälle oikean morsiamen näkeminen olisi iso juttu (enkä myöskään alkaisi kenenkään häiden takia maksamaan itseäni kipeäksi lapsenvahdille)

[QUOTE="niin";28009927]Samaa mieltä, että monet vanhemmat antavat lapsensa lauleskella turhan vapaasti jne. Mutta sitten kun käy niin, että morsiuspari vetää herneet kitusiin, kun lapsiperheet lähtevät juhlista ennen niiden loppua, kun lasten täytyy päästä nukkumaan. Nää on aina kaksisuuntaisia juttuja..

Omista häistä on onneksi se kohta 10 vuotta aikaa, jotenkin tuntuu etten näillä nykykriteereillä haluaisi häitä järjestääkään, kun kaikki on niin kovin kovin monimutkaista.

t. kahden äiti, joka menee mielellään juhliin ilman lapsia, mutta tottakai ottaa esim 4-vuotiaan prinsessansa mukaan, koska tälle oikean morsiamen näkeminen olisi iso juttu (enkä myöskään alkaisi kenenkään häiden takia maksamaan itseäni kipeäksi lapsenvahdille)[/QUOTE]

Ennen kuin kukaan lapseton älähtää, niin ottaisin siis sen 4-vuotiaan mukaan mielelläni, JOS lapset ovat juhliin tervetulleita.

Kakarat häiritsee, se nyt vaan on niin. Mutta se ei oo niiden vika. Vika on niiden äideissä jotka eivät osaa komentaa. Annetaan juoksennella pitkin kirkon käytävää. Annetaan pomppia pitkin teatterisalia. Tullaan myöhässä kun esitys on jo alkanut. Juoksennellaan ja tönitään. Törmäillään. Hinkataan leipää junanpenkkiin. Otetaan banaani käteen ja mussutetaan sitä junan leikkivaunun leikkipaikassa ja kun on syöty, pyyhitään banaanikädet lähimpään penkkiin tai seinään.

Itketään väsyneinä kun ei enää jaksettais olla paikoillaan mutta pakko on kun kerran ollaan häissä! Eikun ei ookkaan, menkää hei vaan juoksentelemaan!

Pahin mitä näin oli hautajaiset. Oli addressien luku jota kaikki kuuntelivat -tai yrittivät. Pari kakaraa juoksi ja kiljui ympäri salia. Mutta eihän se haittaa, hautajaisethan on PERHEJUHLA! Ja jos MUN nicoeinari ei saa tulla hautajaisiin niin sit en mäkään mee!

Yhteistyössä