Hääjärjestelyt ja ehdot vieraille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nuuh";28008541]Kuka tietää nyt jo helmikuussa ettei saa lastenhoitajaa kesäkuussa!!?[/QUOTE]

No jos perhe asuu vaikkapa Turussa ja häät ovat Joensuussa, niin kyllä silloin voi tietää jo nyt aika varmasti, ettei pääse tulemaan, koska lapset joutuisivat olemaan muuten yön hoitajalla. Tai sitten pitäisi maksaa hoitajallekin matka Joensuuhun ja hotellihuone, ja harva on innostunut niin tekemään vain häiden takia.

Oletko sä morsiamen oikein hyvä ystävä? Hän varmaan pitää sinua luotettavana ystävänä ja jurputtaa sinulle stressiään ja "kaikkea", vaikkei kirjaimellisesti ehkä tarkoittaisi kaikkea sanomaansa. Joskus on vaan mukava päästellä höyryjä vaikka huutomerkkien kanssa.

Ja sinä hyvä ystävä ylennät itsesi ja tulet palstalle juoruamaan ystäväsi asiat.

[QUOTE="heh";28009036]Tämä on niin tyypillinen vastaus :D
Kun hääpari sanoo että vieraiden on pukeuduttava jätesäkkiin koska ovat kuitenkin niin rumia niin vieraathan pukeutuu <3[/QUOTE]

Joo just tätähän mä tarkoitin.

Mähän meen legginsseissä häihin koska MÄ NIIN HALUAN!

Te puhutte inhottavasti ystävistänne/sukulaisistanne. Miks hääpari ei sais järkätä just sellaisia juhlia kuin tahtoo? "Minä en ainakaan..." ja "minä ainakin...", minäminäminä.

[QUOTE="Jenis";28009120]Te puhutte inhottavasti ystävistänne/sukulaisistanne. Miks hääpari ei sais järkätä just sellaisia juhlia kuin tahtoo? "Minä en ainakaan..." ja "minä ainakin...", minäminäminä.[/QUOTE]

Ei kukaan käsittääkseni ole puhunut siitä ettei hääpari saisi järjestää mielensä mukaan häitään,
vaan siitä että, hääpari rajaa häilleen ehdot ja suuttuu omista ehdoistaan näille keitä on kutsuneet kun joku ilmoittaa näiden ehtojen olevan syy miksi ei pääse juhlimaan :D
Jos nyt oikein käsitin kun koko ketjun luin :)

Mä olen sitä mieltä, että hääpäivä on HÄÄPARIN juhlapäivä, joten he saavat sanoa haluavatko lapsia juhliinsa ja lahjaksi rahaa vai pussilakanoita. Samaten teema voi olla. Mutta mutta, silloin hääparilla ei ole oikeutta loukkaantua, jos joku jättää tulematta koska ei saa lapsenvahtia. Teemapukeutumistakin voi tehdä jossain järkevissä rajoissa maalaisjärkeä käyttäen. Rahaa annetaan sen verran lahjaksi kuin hyvältä tuntuu, ei sitä mietitä, että paljonko morsian haluaa. Jos olisit ostanut 30euron mariskoolin, niin voi antaa sitten sen summan rahana. Musta ei ole noloa antaa vaikkapa 20euroa lahjaksi, nolompaa on kiikuttaa jotain kippoja ja kuppeja, kun niillä ei kukaan mitään kuitenkaan tee.

Ja jotenkin mä ajattelen, että useammissakin häissä voisi olla lapset mukana, jos vain vanhemmat oikeasti sitten huolehtisivat niistä. Kirkossa ei ole kivaa kuunnella pikkuPirjon laulelua ja höpöttämistä kun paria vihkitään. Yllättävän moni ei kuitenkaan läjde lapsen kanssa kirkosta pois jos se alkaa elämöimään. Ja mun mielestä vihkimisen aikana se on ihan yhtä ärsyttävää itkeekö lapsi vai laulaako, kumpikaan ei sovi siihen tilanteeseen. Eikä sitten pidä olla naama norsunjutulla kun hääpaikalla ei ole järjestetty sen seitsemää viihdykettä lapsille, tai kun aikataulu venyykin liian myöhään lapsia ajatellen.

Teki niin tai näin, niin aina joku jostain valittaa, valitettavasti...

Itse kyllä ymmärrän, että lapsia ei haluta häihin. Mutta toivoisin myös toisen ymmärätävän, jos en siinä tapauksessa pääse osallistumaan juhlaan.Meillä täällä korvessa kun ei kasva lastenvahteja joka oksalla.Ja millekään 4H-kerholaiselle en suostuisi 1 vuotiasta tai vielä edes 3 vuotiasta lasta jättämään.
Minusta on tökeröä pyytää vaan rahaa. Olisi mielenkiintoista tietää, miten morsiuspari suhtautuu, jos joku sitten lahjoittaa heille 5 euroa, kun ei ole enempää varaa laittaa edes lahjaan. Ostaisiko siis heille vaikka hienon suklaarasian vai kuuntelisi mieluummin selän takan kun puhutaan kuinka kitsas on kun ei anna lahjaksi kun 5 euroa.

[QUOTE="hmm";28009180]Ei kukaan käsittääkseni ole puhunut siitä ettei hääpari saisi järjestää mielensä mukaan häitään,
vaan siitä että, hääpari rajaa häilleen ehdot ja suuttuu omista ehdoistaan näille keitä on kutsuneet kun joku ilmoittaa näiden ehtojen olevan syy miksi ei pääse juhlimaan :D
Jos nyt oikein käsitin kun koko ketjun luin :)[/QUOTE]

Tarkoitin lähinnä sitä, että täällä vähintään viikoittain napistaan toisten häämenusta, lahjalistasta, häiden lapsettomuudesta jne. Ei paljoa naurattais, jos omat kaverit täällä kävis itkemässä miten kohtuuttomia minä ja mies ollaan, sen sijaan että puhuisivat vaikkapa naamakkain :)

Eiköhän se olisi hauskinta jos hääjuhla olis tavallaan kaikkien juhla, jossa kaikilla voisi olla kivaa. Niin silloin varmaan vois pyrkiä järjestelyihin, jotka olis myös vieraille mieluisia. Mut ehkä tää on vieras ajatus bridezillalle.

No minä ainakin ottaisin mieluummin 5e tai 30e rahana, kuin samalla rahalla ostetun turhakkeen. Luulisi ihmisten nykyään jo ympäristön suojelua ajattelevan sen verran, ettei haluta ostaa turhaa roinaa sitä kuormittamaan! Hääpari on juntti jos valittaa liian pienistä rahalahjoista, ja vieras on juntti jos tuo turhuutta vastoin toiveita. Onhan se tuojallekin helpompaa nostaa automaatista rahaa ja kiikuttaa se häihin (ja vielä helpompaa jos laittaa pankkisiirrolla) kuin lähteä kauppaan, ostaa lahja, paketoida se, kiikuttaa se paikalle - ja sitten vielä päälle juhlakalu(t) heittävät sen roskiin tai joutuvat kuljettamaan kierrätykseen. Minä ainakin mieluummin a) näen itse vähemmän vaivaa ja b) tiedän että lahja on mieluinen.

Jos hääpari toivoisi vaikka sitä rahaa hevosen ostoa varten, niin kyllä minä niille veisin sen rahalahjan enkä jotain hemmetin kukkaruukkua.

• Tykkää
Reactions: chrissy
No minä ainakin ottaisin mieluummin 5e tai 30e rahana, kuin samalla rahalla ostetun turhakkeen. Luulisi ihmisten nykyään jo ympäristön suojelua ajattelevan sen verran, ettei haluta ostaa turhaa roinaa sitä kuormittamaan! Hääpari on juntti jos valittaa liian pienistä rahalahjoista, ja vieras on juntti jos tuo turhuutta vastoin toiveita. Onhan se tuojallekin helpompaa nostaa automaatista rahaa ja kiikuttaa se häihin (ja vielä helpompaa jos laittaa pankkisiirrolla) kuin lähteä kauppaan, ostaa lahja, paketoida se, kiikuttaa se paikalle - ja sitten vielä päälle juhlakalu(t) heittävät sen roskiin tai joutuvat kuljettamaan kierrätykseen. Minä ainakin mieluummin a) näen itse vähemmän vaivaa ja b) tiedän että lahja on mieluinen.

Jos hääpari toivoisi vaikka sitä rahaa hevosen ostoa varten, niin kyllä minä niille veisin sen rahalahjan enkä jotain hemmetin kukkaruukkua.

Niin tai sit voi sanoa että ei tarvitse tuoda mitään, jos kerran ekologisuudesta on huolissaan. Ei oikeen perusteltua sanoa että mikään tavara ei kelpaa, mutta raha kyllä kelpaa (millä sit itse ostetaan jotain roinaa tai lennetään toiselle puolelle maapalloa, se vasta saastuttaakin). Usein noilla rahoilla vaan halutaan kustantaa ne juhlat.

[QUOTE="vieras";28009396]Niin tai sit voi sanoa että ei tarvitse tuoda mitään, jos kerran ekologisuudesta on huolissaan. Ei oikeen perusteltua sanoa että mikään tavara ei kelpaa, mutta raha kyllä kelpaa (millä sit itse ostetaan jotain roinaa tai lennetään toiselle puolelle maapalloa, se vasta saastuttaakin). Usein noilla rahoilla vaan halutaan kustantaa ne juhlat.[/QUOTE]

Et näe mitään eroa siinä, ostaako pari sillä lahjarahalla vaikka TARPEELLISEN ja MIELUISAN uuden astianpesukoneen tms isomman hankinnan, tai yhä vaikka MIELUISAN ulkomaan matkan, sen sijaan että saisi TURHIA romppeita lahjaksi ja sen jälkeen vielä ostaisi omilla rahoillaan em. isomman ostoksen/matkan? Turha on turhaa, sen valmistamiseen menneet resurssit ovat hukkaan heitettyjä. Tarpeellisen tavaran valmistaminen sen sijaan hyödyttää sen tavaran omistajaa. Näetkö eron? Ja entäs sitten, jos rahalahjoilla kustannetaan ne juhlat. Mitä se haittaa???

Uskomatonta että näin perusasioita joutuu rautalangasta vääntämään. Että mikä ero on turhalla ja hukkaan menevällä tavaralla ja mikä tarpeellisella ja halutulla asialla. Eiköhän oikeasti taustalla ole vain se ajatus, että "rahalahja ei ole perinteinen joten se ei ole hyväksyttävä" ja siihen sitten epätoivoisesti yritetään keksiä muka hyviä selityksiä.

• Tykkää
Usein noilla rahoilla vaan halutaan kustantaa ne juhlat.

Onko se noin? Lämmintä viron sakua ja porsaan ulkofilettä keitinperunoilla. Tiimarin pahvikyltit ja karaokevehkeet. Järjestöjentalon juhlasali, sulhasen vuokrapuku ja auto. Mun osuus olisi näistä sitten noin 9,75€, mies juo varmaan enemmän niin voiko laittaa tasan 22€?

[QUOTE="vieras";28009297]Eiköhän se olisi hauskinta jos hääjuhla olis tavallaan kaikkien juhla, jossa kaikilla voisi olla kivaa. Niin silloin varmaan vois pyrkiä järjestelyihin, jotka olis myös vieraille mieluisia. Mut ehkä tää on vieras ajatus bridezillalle.[/QUOTE]

Näin on! :)

[QUOTE="nuuh";28009457]Usein noilla rahoilla vaan halutaan kustantaa ne juhlat.

Onko se noin? Lämmintä viron sakua ja porsaan ulkofilettä keitinperunoilla. Tiimarin pahvikyltit ja karaokevehkeet. Järjestöjentalon juhlasali, sulhasen vuokrapuku ja auto. Mun osuus olisi näistä sitten noin 9,75€, mies juo varmaan enemmän niin voiko laittaa tasan 22€?[/QUOTE]

Älä laske vain ruuan hintaa, laske sen valmistamiseen mennyt sähkökin ;)
Laske mukaan myös oma osuutesi hääparin hääpuvuista, autosta sormuksesta bändistä tilavuokrasta mahdollisesta astiavuokrista tarjoilijoista wc papereita ym. ja mieti riittääkö se sinun 9,75 joka juuri ja juuri kustantaa ruuan mutta ei sitä valmistamiseen tarvittavaa sähköä tilavuokraa astavuokraa jne. :D
Parasta olisi kun laitettaisiin suoraan kutsuun illallislipun hinta ja wessaan 1e per käyttäjä ja yksi 10 kaasoista vahtimaan että ei kukaan mene smalla ovenavauksella ja samalla rahalla vessaan minkä joku toinen maksoi.

Mikään morsian tuskin pahastuu aidosti siitä, että kutsuttu henkilö(t) eivät saa järjestettyä lastenvahtia. Se mistä morsian useimmiten suuttuu on tuon lastenvahtiongelman taustalla oleva ajatus: "Jos en voi tulla lasten kanssa, en tule ollenkaan".

Tätä ei ole vaikea päätellä, sillä kun kutsun häihin saa noin puoli vuotta ennen juhlaa, on siinä ainakin 5kk aikaa etsiä hoitopaikkaa ennen vp:tä. Todella harvoin on niin, että kaikki potentiaaliset lastenvahdit ovat myös kutsuttujen listalla ja senkin jälkeen lastenvahdin voi ostaa. Voisi vaikka yhdistää kahden pariskunnan lapset ja palkata heille yhteisesti lapsenvahdin.

Aina ja iänkaikkisesti voi vedota sitten siihen, että ei ole rahaa jne. Puoli vuotta on pitkä aika siinäkin. Ei tarvitse montaa kymppiä laittaa sivuun kuukaudessa, niin taatusti saa jo vaikka millaisen lapsenvahdin illaksi. Tai miksi ei käyttäisi sitä häälahjaan varattua rahaa lastenvahtiin ja sanoa, että häihin osallistuminen on itse lahja hääparille?

Yhtä kaikki - taustalla on se pienen pieni pahastuminen siitä, että "no miksei sinne kutsuttu lapsiakin" ja "ne ei kyllä ymmärrä lapsiperheitä ollenkaan". Se on toisaalta jo kokonaan eri keskustelunaihe, mutta kyllä yhden illan verran voisi tässä hääparin toivetta kunnioittaa. Juhlat ovat erilaiset jos siellä on lapsia. Asia ei inttämällä muuksi muutu.

Mahdollistahan on myös se, että jos lastenvahtia ei saa kerta kaikkiaan yhtään millään - ei edes ostamalla, niin toinen vanhemmista jäisi kotiin lasten kanssa. Juhliin osallistuvalta puolisolta kukaan tuskin odottaa, että hän juhlisi aamun pikkutunneille, vaan sitä että hän läsnäolollaan kunnioittaa ystävänsä hääjuhlaa. Käy nostamassa maljan ja syömässä, niin sekin olisi jo jotain. Mutta eihän tämäkään sovi, sillä lapsien tulemisen kieltänyttä hääparia ei pääse silloin näpäyttämään.

Hääpari kustantaa juhlan, eiköhän he saa silloin sanella sille myös ehtonsa.

Meillä tulossa häät parin vuoden päästä, ehdottomasti ILMAN LAPSIA ja lahjatoiveena raha. Jos ei saa lapsenvahtia, niin voi jäädä juhlista pois, eikä vedetä herneitä nenuun. :) Jos tuo jonkun hilavitkuttimen rahan sijaan, niin kiitetään toki, mutta typeräähän tuo on tehdä vastoin toivomuksia.

Jokaisessa häässä missä itse olen ollut, on ollut toiveita ja tietenkin me olemme niitä noudattaneet. Se on morsiamen ja sulhasen juhlapäivä, eikä mikään nurisevan hääväen ilmaiskekkerit, joissa mennään heidän ehtojen mukaan. Jos ei halua noudattaa ohjeita, niin jääkää pois ja pitäkää omat pirskeet.

• Tykkää
Juuri tuosta näpäyttämisestä kirjoitin aiemmin. Siitähän juurikin on kyse. Kyllä pitää saada puolessa vuodessa järjestettyä hoitajat ja 40€ shekki jos oikeasti ja aidosti haluaa juhlistaa häitä ja hääparia. Muuten on kyse vain näpäyttämisestä ja pikkumaisuudesta. Mutta myös joillain moriuspareilla on ihme näpäyttämisen ja ilkeilyn meininki. Jos et tuu/jos ette anna/joa et pue- käskyttämistä ja diivailua. Täytyis muistaa että ilman vieraita ei olis juhliakaan ja siitähän se korsetti viimeistään repeää kun kukaan ei ihqutakkaan mun pinkkistrassipaljettipukua :(

Mikään morsian tuskin pahastuu aidosti siitä, että kutsuttu henkilö(t) eivät saa järjestettyä lastenvahtia. Se mistä morsian useimmiten suuttuu on tuon lastenvahtiongelman taustalla oleva ajatus: "Jos en voi tulla lasten kanssa, en tule ollenkaan".

Tätä ei ole vaikea päätellä, sillä kun kutsun häihin saa noin puoli vuotta ennen juhlaa, on siinä ainakin 5kk aikaa etsiä hoitopaikkaa ennen vp:tä. Todella harvoin on niin, että kaikki potentiaaliset lastenvahdit ovat myös kutsuttujen listalla ja senkin jälkeen lastenvahdin voi ostaa. Voisi vaikka yhdistää kahden pariskunnan lapset ja palkata heille yhteisesti lapsenvahdin.

Aina ja iänkaikkisesti voi vedota sitten siihen, että ei ole rahaa jne. Puoli vuotta on pitkä aika siinäkin. Ei tarvitse montaa kymppiä laittaa sivuun kuukaudessa, niin taatusti saa jo vaikka millaisen lapsenvahdin illaksi. Tai miksi ei käyttäisi sitä häälahjaan varattua rahaa lastenvahtiin ja sanoa, että häihin osallistuminen on itse lahja hääparille?

Yhtä kaikki - taustalla on se pienen pieni pahastuminen siitä, että "no miksei sinne kutsuttu lapsiakin" ja "ne ei kyllä ymmärrä lapsiperheitä ollenkaan". Se on toisaalta jo kokonaan eri keskustelunaihe, mutta kyllä yhden illan verran voisi tässä hääparin toivetta kunnioittaa. Juhlat ovat erilaiset jos siellä on lapsia. Asia ei inttämällä muuksi muutu.

Mahdollistahan on myös se, että jos lastenvahtia ei saa kerta kaikkiaan yhtään millään - ei edes ostamalla, niin toinen vanhemmista jäisi kotiin lasten kanssa. Juhliin osallistuvalta puolisolta kukaan tuskin odottaa, että hän juhlisi aamun pikkutunneille, vaan sitä että hän läsnäolollaan kunnioittaa ystävänsä hääjuhlaa. Käy nostamassa maljan ja syömässä, niin sekin olisi jo jotain. Mutta eihän tämäkään sovi, sillä lapsien tulemisen kieltänyttä hääparia ei pääse silloin näpäyttämään.

Kaikki ei saa kutsua 6kk etuajassa ;)
Ja totta jos et kutsu meidän perhettä kokonaan vaan meidät aikuiset emme osallistu.
Meillä ei ole sukulasia tällä suunnilla ketkä hoitaa lapsiamme.
Tasan yhdet häät on jääneen pois tämän takia ja siitä meille hääpari oikeasti suuttui vaikka ilmoitimme että
ok palkkaamme MLL hoitajan meille, ajetaan teidän hääpaikkaan
(yhteensuuntaan noin 2h eli matkoihin se 4h + siellä juhlassa olo vaikka 3h tulee ihan kiva summa)
mutta me sitten tullaan oikeasti ilman lahjaa koska meidän varat menee tuohon hoitajaan :/
Hääpari suuttui ihan oikeasti, sanoi että jos he sitten keksivät jotakin halpaa tavaralahjaa jolla heitä voisi muistaa.
Ilmoitin että ymmärtääkö morsio että MLL hoitaja maksaa yli 8€ tunti + muut maksut siihen päälle (verot ym)
+se että ei meidän matkakaan sinne juhlapaikkaan ole ilmainen.
Olimme sitten moukkia kun emme menneet ja seläntakana ollaan tästä saatu kuulla :(
No eipä haittaa, pitäkööt bileensä.
Enymmärrä miksi lapsenhoito ongelma ei saa olla syy jotta on lupa jäädä pois häistä :O
Milloin häistä on tullut tällasia että sinne on pakko osallistua kun sinne kutsun saat?
Luulisi että hääparikin juhlii mielummin niiden kera ketkä sinne oikeasti tulee paikalle eikä jää kiukuttelemaan kun joku ei sinne syystä tai toisesta päässyt paikalle.

Ei olekaan. Nykyään rahalahjat menevät hääjuhlan kustannuksiin, ja minä en halua maksaa "ravintolaillasta".

Kyllä pitää olla tosi kämäset häät, jos ne meinaa lahjarahoilla järjestää. Me pidimme aikanaan mielestäni ihan "perushäät", ei siis mitään ilotulituksia ja yksisarvisia, ja jo juhlapaikan vuokraan ja tarjoiluihin upposi yli 100€/hlö.

Hääpari kustantaa juhlan, eiköhän he saa silloin sanella sille myös ehtonsa.

Meillä tulossa häät parin vuoden päästä, ehdottomasti ILMAN LAPSIA ja lahjatoiveena raha. Jos ei saa lapsenvahtia, niin voi jäädä juhlista pois, eikä vedetä herneitä nenuun. :) Jos tuo jonkun hilavitkuttimen rahan sijaan, niin kiitetään toki, mutta typeräähän tuo on tehdä vastoin toivomuksia.

Jokaisessa häässä missä itse olen ollut, on ollut toiveita ja tietenkin me olemme niitä noudattaneet. Se on morsiamen ja sulhasen juhlapäivä, eikä mikään nurisevan hääväen ilmaiskekkerit, joissa mennään heidän ehtojen mukaan. Jos ei halua noudattaa ohjeita, niin jääkää pois ja pitäkää omat pirskeet.

Tämä bridezillahan on ryhtynyt kehittämään häätunnelmaa jo oikein ajoissa...

Itse en tule häihin, johon ei ole koko perhe tervetullut, koska häät ovat perhejuhla. Olen työn takia jo paljon poissa kotoa, joten vapaa-aikani haluan viettää perheeni kanssa enkä jättää lapsia millekään lastenhoitajille. En ymmärrä noita teidän tekosyitä miksei lapset saa tulla. Uskon, että oikea syy on se, että olette niin köyhiä tai nuukia, ettei ole rahaa/halua kutsua koko perheitä. No thanks tällaisille WT-häille.

Mä oon aina niin onnellinen, kun kutsussa on joko lahjalista esim. stokkalle tai sit vaan se tilinro. Helpottaa niin paljon sitä lahjan mietintää. Helpompaa laittaa raha tilille, kun yrittää keksiä jotain toisille tarpeellista.

• Tykkää
Reactions: MsGodDammit

Yhteistyössä