Hääetiketin tuntijat - kätteleminen, kuinka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras...

Vieras
Muutama typerä kysymys oikeaoppisesta kättelystä:

- Kuuluuko asiaan, että vieraat kättelevät hääparin vanhemmat ennen kirkkoon menoa? Kuinka toimitaan tapauksessa, jossa esim. jommankumman vanhemmat ovat eronneet ja näillä on uudet kumppanit? Tuleeko nämä uudet kumppanit kättelytilanteeseen mukaan vaikka eivät asuisi yhdessä?

- Kuuluuko asiaan, että hääpari kätellään juhlapaikalle tultaessa? Onko tällöin käteltävinä myös hääparin vanhemmat?

Kiitos.

Muutama typerä kysymys oikeaoppisesta kättelystä:

1. Kuuluuko asiaan, että vieraat kättelevät hääparin vanhemmat ennen kirkkoon menoa? Kuinka toimitaan tapauksessa, jossa esim. jommankumman vanhemmat ovat eronneet ja näillä on uudet kumppanit? Tuleeko nämä uudet kumppanit kättelytilanteeseen mukaan vaikka eivät asuisi yhdessä?

2. Kuuluuko asiaan, että hääpari kätellään juhlapaikalle tultaessa? Onko tällöin käteltävinä myös hääparin vanhemmat?

Kiitos.

1. Ennen kirkkoon menoa ei ole tyypillistä kätellä. Vasta sitten juhlapaikalla.

2. Kuuluu asiaan. Hääparin vanhemmat ovat mukana kättelemässä. Eronneetkin.

Meille hääpaikan omistaja ohjeisti, että kun me itse olemme yksin maksaneet häämme, niin silloin vanhemmat eivät ole kättelemässä. Eli siis ennen vanhaan kun hääparin vanhemmat maksoivat häät sekä olivat kutsujia, niin silloin kuului asiaan että ovat myös kättelemässä vieraat.

Meille hääpaikan omistaja ohjeisti, että kun me itse olemme yksin maksaneet häämme, niin silloin vanhemmat eivät ole kättelemässä. Eli siis ennen vanhaan kun hääparin vanhemmat maksoivat häät sekä olivat kutsujia, niin silloin kuului asiaan että ovat myös kättelemässä vieraat.

Ok. Meillä vanhemmat ovat halunneet osallistua kustantamalla pitopalvelun eli tulevat siis käteltäviksi myös :)

Oon ollut useissa häissä ja kahta kättelykäytäntöä olen nähnyt.

1. Avioparin vanhemmat ovat kirkon ovella ja ottavat vastaan kirkkoon tulevat vieraat kätellen. Näin vieraillakaan ei ole epäselvyyttä, ketä kuuluu kätellä ja kuka on sulhasen/morsiamen vanhempi. Vihkimisen jälkeen juhlapaikalle tullessa on vastassa tuore aviopari, jota kätellään/halataan ja onnitellaan siinä.

2. Sekä vihitty aviopari että molempien vanhemmat ovat juhlapaikalla vastaanottamassa saapuvia vieraita ensimmäisinä ja kätellään siinä. Vihkiparin vanhemmat ensin rivissä ja nuoripari sitten.

Jos ei ole erikseen mitään vanhempien kättelyä, niin sitten ne rintakukat auttaa vieraita tunnistamaan käteltävät ja onniteltavat henkilöt - yleensä vihittävien vanhemmilla on se rintakukka. Ja usein myös kaasolla ja bestmanilla.