Gynellä käynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piika26
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piika26

Vieras
Tää on jopa noloakin. Oon 26 vuotias, enkä oo koskaan käyny gynellä. Eipä sillä, ei mulla koskaan ole mitään vaivaa alapäässä ollukaan, mutta tiedän, että silti olisi ERITTÄIN hyvä käydä papassa ja muutenkin tutkituttamassa itsensä. Asia vain on niin, että koska oon jo näinkin vanha, enkä oo koskaan käyny, niin kynnys mennä nousee vaan koko ajan. Hävettää, kun ei vielä tähän ikään mennessä oo käyny. Onko kellään vastaavaa kokemusta? Jos, niin miten sait itses piiskattua liikkeelle?

Itse olin 21 ekan kerran mennessäni, joten en kovin nuori myöskään. Mielestäni sinulla ei ole mitään hävettävää, voit sanoa lääkärille että asia on sinulle vaikea eikä vain ole tullut aikaisemmin käytyä. Olet kuitenkin maksava asiakas ja lääkärin tehtävä on tehdä työnsä, eikä haukkua sinua saamattomuudestasi. Jos joku lääkäri ei sitä ymmärrä, itse ainakin sanoisin napakasti asiasta, ja menisin sitten seuraavalla kerralla jollekin toiselle. Mutta tosiaan, en usko että kukaan järkevä lääkäri reagoi asiaan muuten kuin olemalla tyytyväinen, että olet paikalla nyt. Mutta kannattaa kyllä varata se aika pian, yhtään "helpommaksi" se ei siitä ajan kanssa muutu. Kunhan muistat, ettet sinä suinkaan ole lääkärin armoilla, vaan saamassa palvelua josta maksat!

Olin 25-vuotias ensimmäisellä gynekerralla vuosi sitten. Aiemmin olin vältellyt käyntiä turhana juurikin samaisista syistä eli mitään ongelmia ei ollut (neitsyyskin meni vasta 20-vuotiaana). Tuon ikäisenä sitten gynelle oli pakko reipastua, ei edelleenkään ongelmia, mutta hormoniehkäisyn tarvetta ilmeni ensimmäisen varsinaisen poikaystävän myötä. Asia oli siis sitten lopulta tärkeämpi kuin olla menemättä.

Kävin yksityisellä ja lääkäri oli oikein mukava, ihan turhaan olin jännittänyt ja se, että olin sen ikäisenä siellä ensimmäistä kertaa ei oikeastaan sen kummemmin edes korostunut. Toisella kerralla vähän aikaa sitten uskaltauduin jopa tk-lääkärille papaan ;) Jälkeenpäin ajatellen tuntuu ihan hassulta, miten asiasta tekikin niin vaikean itselleen. Nyt on mukava itsestähuolehdittu olo. Tsemppiä!

Paljon olen joutunut lääkäreissä ravaaman ja gynet ovat poikkeuksetta tosi fiksuja. Eivät töksäyttele mitä sattuu kuten muut lekurit saattavat tehdä. Mistähän tuo johtuu? Hakeutuvatko vain ihmissuhdetaitoiset erikoistumaan naistentauteihin?Saattavat kehittyä työssäkin.

Jouduttuani vierailemaan naistensairaalassa olen poikkeuksetta saanut tutustua alalle erikoistuviin lääkäreihin, siis apulaislääkäreihin, joiden erikoistuminen on vielä hieman kesken. Osa ei ymmärrä sitä, että potilailla voi olla ennestään jo kokemuksia privaattipuolelta ihan oikeista pitkän linjan gynekologeista. Kun rutiinit ja taidot ovat vielä kehittymättömät yritetään niitä paikkailla tiedon avulla. Potilaalle selitetään mitä monimutkaisin termein sairauden kulusta. Hieman yksinkertaistaen asia menisi ehkä paremmin perille. Jos potilas uskaltaa mainita, että omalla lääkärillä, joka saattaa olla esim. jo tri naistentautien alalta on hieman erilainen käsitys asiasta menee näillä aloittevilla gynekologeilla herne nenään. Olen kohdannut sairaalassa jopa sen, että apulaislääkäri on nimitellyt potilasta. Paikalla ollut hoitajakaan ei puuttunut asiaan, tuijotti vain lattiaan. Jos omat taidon ja tiedon puutteet ja sairaalassa monesti oleva stressaava tilanne johtaa jopa potilaan huonoon kohteluun ollaan kummallisella tiellä. Osansa tästä saa tietysti se, että miten apulaislääkäreiden ohjaus on kussakin sairaalassa järjestetty. Ohjausta on heikennetty, apulaislääkärin on vaikea kutsua paikalle toista lääkäriä, koska kaikki vastaanotot yritetään pitää samassa kerroksessa poliklinikalla ja oman erikoisalan osastonlääkärit ovat kaukana omassa kerroksessaan. Välitön tuki, hei tulisiksä vähän katsomaan tätä.. ei onnistu enää. Jälkikäteen vaikeampia tapauksia kosultoidaan noin kahdesti kuussa tarpeen mukaan. Valitettavasti osa potilaista on ehditty jopa jo leikata huonon pre-operatiivisen käynnin jälkeen, jolloin olisi pitänyt jo tarttua muutamaan yksinkertaiseen asiaan. Esim. potilaan lihavuuden vaikutukseen leikkaukseen. Myös potilaan kysymykset ennen leikkausta ohjataan suurimmaksi osaksi poliklinikalle joihin puheluihin vastaavat henkilöt jotka eivät ole kahteenkymmeneen vuoteen olleet naistentautien kirurgisessa leikkauksessa läsnä saati olisivat osallistuneet kirurgisen potilaan hoitotyöhön. Tätä tilannetta on nyt yritetty paikkailla yhteisillä auditorioluennoilla. Työnkierto kun ei jostain syystä koske kaikkia hoitajia. Miten voi vuodesta toiseen neuvoa potilasta jos ei itse osallistu hoitotyöhön? Hoitoalalla vellovan pätkätyömentaliteetin vuoksi on myös nähtävissä, että osa hoitajista ei sitoudu hoitotyöhön. He eivät enää välitäkään kehittää itseään ja tuntea ammattiylpeyttä omasta työstään. Tuntuu myös erikoiselta, että vaikka sairaalassa on monenlaisia ylihoitajia, osastonhoitajia, apulaisosastonhoitajia ym. johtavaa ja suunnittelevaa henkilökuntaa sekä nykyaikainen tietokoneohjelmisto apuna - saattaa pelkkä ajanvaraus olla niin sotkuisesti järjestetty ja/tai siellä työskentelevät henkilöt huonosti informoituja/välinpitämättömiä(?) ja täystyöllistettyjä, että hyvää potilasaikaa ja lääkäreiden aikaa menee yksinkertaisesti hukkaan siitä syystä, että potilaita laitetaan väärille lääkäreille ja vääriin tutkimushuoneisiin.

Teknillisellä korkeakoululla riittäisi hivenen työsarkaa tälläkin alalla.. (he ovat olleet kehittämässä joustavia ja ennen kaikkea toimivia järjestelyitä vähän muillakin erikoistumisaloilla..)
Mutta mitä tekevätkään terveydenhuollon maisterit? Eikö heitä ole jo valittuna osastonhoitajiksi kehittämään työtä??? Vai onko heillä minkäänlaista sananvaltaa asioissa kun lääkärit jumalista seuraavina osaavat kaiken.

Nimimerkillä

18 vuotiaana abityttönä pidin suurehkon sairaalan ajanvarauksesta huolta ruutuvihkon kanssa, ja kummallista kyllä yksikään aika ei ollut väärälle lääkärille eikä yksikään potilas ollut väärään tutkimushuoneeseen ohjattu. Sairaalan organisaation kykenee opettelemaan, jos siihen halua on ja lisäksi siihen aikaan työhön sitouduttiin pienelläkin palkalla.

Tätä ihmettä olenkin sitten ihmetellyt jo monta vuotta, että mitenkäs on kun nykyään naistentautien ajanvarauksessakin pitää olla ammattikorkeakoulun käyneitä kätilöitä, joiden opintojen kestoaika on aika pitkä ja vielä sitten kymmenien vuosien työkokemus päälle, että miksi se yksinkertainen ajanvaraushomma ei toimi???
Eikö siitä pitkästä koulutuksesta ja kokemuksesta alalla olekaan hyötyä?

tai ehkä se pitkällisten neuvotteluiden ja henkilövaihdoksien (ja yhä koulutetumman henkilökunnan) vuoksi on saatu toimimaan joidenkin osastojen suhteen..

Itse kävin 24-vuotiaana ensimmäistä kertaa gynekologilla hakemassa pillerireseptin. Tai siis yleislääkärihän tuokin oikeastaan oli, joka pikaisen tutkimuksen teki. Papakokeeseen sitten puolta vuotta myöhemmin, se otettiin laboratoriossa eikä mitään muuta tutkittu. Olin aiemmin kyllä kysellyt muun asian vuoksi yleislääkärillä käydessäni, että pitäisikö ihan kaiken varalta käydä gynellä, mutta tämä oli sitä mieltä että se on ihan turhaa ellei mitään erityistä vaivaa ole eikä varmastikaan olisi laittanut lähetettä eteenpäin. No, pitää nyt vaan toivoa että kaikki on ok.

Gynelle on kyllä jokaisella oikeus päästä, ilman mitään lähettäkään. Mutta tiedän kyllä ihmisiä, jotka hoitavat nämäkin asiansa pelkästään yleislääkäreillä. Yksi kaverini on käynyt uusimassa respetin (ja samalla papassa + tutkimuksessa) joka vuosi, ja yhdessä keskustelussamme kävi kerran ilmi, ettei hän ole ikinä käynyt gynellä, vaan aina yleislääkärillä. Itse haluaisin kyllä alan erikoislääkärin, mutta tapansa jokaisella... Myös monet ns. julkiset tahot kyllä suosittelevat, että gynegologisetkin rutiinikäynnit hoidetaan yleislääkärillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lähetettä ei tarvita:
Gynelle on kyllä jokaisella oikeus päästä, ilman mitään lähettäkään. Mutta tiedän kyllä ihmisiä, jotka hoitavat nämäkin asiansa pelkästään yleislääkäreillä. Yksi kaverini on käynyt uusimassa respetin (ja samalla papassa + tutkimuksessa) joka vuosi, ja yhdessä keskustelussamme kävi kerran ilmi, ettei hän ole ikinä käynyt gynellä, vaan aina yleislääkärillä. Itse haluaisin kyllä alan erikoislääkärin, mutta tapansa jokaisella... Myös monet ns. julkiset tahot kyllä suosittelevat, että gynegologisetkin rutiinikäynnit hoidetaan yleislääkärillä.

Läheskään kaikissa terveyskeskuksissa ei ole erikoislääkäreitä. Esim. meidän kaupungissa, jossa on vajaa 60 000 asukasta, ei ainoatakaan erikoislääkäriä löydy terveyskeskuksesta. Päästäkseen meillä julkisella puolella erikoislääkärille, tarvitaan siis yleislääkärin lähete.

Toinen vaihtoehto on mennä yksityisesti.

Mä oon kanssa jopa 24, enkä oo vielä käyny gynellä. Nyt mulle on yhtäkkiä iskeny tarve päästä pikapuoliin tarkastuttamaan alapää, mutta en oikein tiedä mihin ottaisin yhteyttä... Onko nämä naistentauteihin erikoistuneet gynekologit aina yksityisen terveydenhuollon edustajia ja paljonko heillä maksaa tälläinen tarkistusluonteinen käynti? Entä mitä maksaa yleislääkärillä käynti?
Ehkä ihan vähän myös nolottaa olla näin iäkkäänä vasta liikkeellä tän gynekologitarkastuksen kanssa, mutta enemmän olen vielä ihmeissäni tästä, etten tiedä mihin pitäisi ottaa yhteyttä...

Minä olen aina käynyt yksityislääkärillä gynkologilla, ei ole tullut mielenkään mennä terveyskeskukseen gynekologiseen tarkastukseen. Tarkastus ja papa-koe maksaa sv-korvauksen jälkeen noin 75 e. Ei siis mikään ihme hinta ammattitaidosta. Kampaajakin ottaa enemmän erikoiskäsittelystä.

Yhteistyössä