Gynekologini väittää että raskaustesti näyttää aina positiivista ennen menkkoja...

... siis sano että keltarauhanen kun on poksahtanut niin raskaustesti näyttää siksi plussaa juuri ennen menkkoja, että nämä apteekin omat sun muut ovat HERKKIÄ testejä ja että ne näyttävät KAIKILLA aina plussaa menkkojen aikaan.
Siis oikeasti nyt, mistä näitä idiootteja satelee?!?
Miulla oli veressä 47 hormooni pitoisuus, ja kotitestit siis näyttää plussaa ja digi 1-2 viikkoa. tätä on ollut nyt 16.10 asti ja "menkat" oli 25.10 ja kesti 4pv joita luulin keskenmenoksi mutta gyne sanoikin että ei kun ne on vaan olleet myöhässä olevat menkat, että kohdussa ei oo ollutkaan koskaan mitään yms yms... ja että laihduta läski!!!

Mie en mene enää IKINÄ tuolle samalle lääkärille.

Mistä tietää että se on myöskin vanha? no siitä kun tilitin äitelle siitä ja se sano että kävi jo itsekin samalla lääkärillä joskus 50 vuotta sitten.

Mutta oikeasti, jos kohdussa ei olekaan muka ollut mitään ja että keltarauhashormoni aiheuttaa plussan testiin niin ketä tässä pitäs muka nyt sitten uskoa? Ei mulla oo ennenkään plussaa tullut vaikka oon testannut menkkojen kynnyksellä.
Ei voi olla hormoni 47 jos en oo ollutkaan raskaana?!?

Nyt olisi muiden kokemukset kultaakin kalliimmat, alueellamme ei ole muita gynejä ja yksityisellä on tää sama saamarin lääkäri... :mad:

Niin ja alle 30 herkkyyden testit on ne jotka näyttää aina hänen mielestään.
 
Laboratoriossa, jossa itse työskentelen, hcg arvon tulee olla alle viisi. Jos arvo on yli viiden, tulkitaan tulos positiiviseksi. Nämä ovat tietenkin analysaattori -ja menetelmäkohtaisia. Mutta en ole koskaan kuullut, että missäänpäin Suomea hcg:n viitearvot olisivat muuta kuin tuon alle viiden. Onhan monissa raskaustesteissäkin herkkyys 25, mikä siis tarkoittaa että tulos on positiivinen.

Mielestäni olet ollut kyllä raskaana, ei se arvo muuten olisi yli 40. Lääkäri vaihtoon! Töissäni satoja raskaustestejä tehneenä voin sanoa, etteivät ne näytä positiivista ennen kuukautisia.
 
Ei näytä raskaustesti plussaa ennen menkkoja. Ovistesti kylläkin voi näyttää.. Eikö veritestin nega ole 0-5,3? Eli ei kai se voi olla 47, jos et olisi raskaana ollukaan.

Eiköhän tässä ite kuhi olla niitä negoja testailtu ennen menkkoja, että varmaan jokainen voi sanoa, että ei se ainakaan plussaa näytä, jos ei raskaana ole.
 
No niinpä, olisiko nyt takana se että se ei halunnut vain kirjata sitä keskenmenoksi kun oon lihava, halusi kait "näpäyttää" mua mutta kun en minä oo niin tyhmä mitä se luulee. Minusta pitäs pikkasen miettiä ennenkun puhuu mitä sylki suuhun tuo...
Sai mulle sellaisen olon että mun on turha haaveillakaan lapsista ja että oon maho mikä maho, just kun se plussa toi toivoa että voin sittenkin raskautua...
En tiedä. VOISI ensin miettiä mitä toisella on elämässä ollut takana ja sit vasta sanoa ääneen asiansa.
Paha mieli ja varmasti vielä pitkään. Kauanko pitää jaksaa lapsettomuutta jos paikkakunnalla ei oo muita lääkäreitä kuin tuo?!?!? Oikeasti itken kohta!!!
 
Voi Naapurin tyttö, millaiselle lekurille olitkaan eksynyt:hug:..ja sitä lääkäriä:stick: osaamattomuuttaan puhunut läpiä päähänsä!:O

"Gynekologini väittää että raskaustesti näyttää aina positiivista ennen menkkoja"..

Voin sanoa s a t o j a R-testejä(eri merkkejä&herkkyyksiä)dipattuani&yli 3v "kuumeiltuani" - EI näytä R-testi plussaa ennen menkkoja!
(ellei ole tärppi käynyt)

Itselläni juurikin tuolla samalla HCG-arvolla kyllä yksi keskeytynyt raskaus.
Kotitestitkin näytti aluksi selkää plussaa,(digi: "raskaana 1-2") haalistuen sitten melkeinpä negoiksi jo vuodon alettua.
..taisi mennä kesken rv 5+4..

Eikä lääkärillä/sairaalassa kyseenalaistettu raskauttani millään tavoin.
..olen vielä A- verinen ja kävin hakemassa anti-D-immunoglobuliini pistoksen päivystyksessä(tämä aina 72h sisään: synnytyksestä/abortista/kekkenmenosta) kun HCG kontrollin jälkeen tiesin, että raskaus ei tule etenemään.

Luulin ensin, ettei pistosta EI tarvitse hakea jos raskaus mennyt kesken alle rv 5+0..mutta suoisttelivat myös rv 4+4 menneessä hakemaan.

Tämän tiedän, että menopaussissa voi R-testi näyttää erheellisesti positiivista.
..siun kohdilla tuskin tästä kyse..

Siullahan vuotokin lakkasi jo useita päiviä sitten..olko näin?..jos et saanut enää seurantakäyntiä HCG-kontrolliin, kannattaa niitä R-testejä dipata hetki.
Toivottavasti R-materiaali kaikki poistunut/poistuu, ettei tarvitse kaavintaan mennä.

Jaksuja:kiss:
 
Viimeksi muokattu:
mur-mur: kohtu oli tyhjä, kuulemma ollutkaan KOSKAAN mitään... :(
siis, jos vuoto loppu maanantaina ja yhäö testi plussaa mutta kohdussa ei oo ollut mitään ja munasarjat ok ja kohdunsuu siisti niin missä vika?

ja tuo on lääkärinä ollut jo 50 vuotta täällä ja kuinkahan moni muu on menettänyt lapsen yms yms sen takia. Se on varmaa että tuolle en mene enää ikinä ja on vielä ylilääkäri!!!!

Pahan mielen se jätti ja kait paino putoaa kun ruokakaan ei maistunut... :( oireet sit vissiin kuvittelin kun tissitkin oli ja on yhä kipeet.. ja liivit tuottaa tuskaa...

sit en tiiä ku puhu kohdusta ja jostai 3. jostai arvosta, minusta se ei ollut lima kalvon paksuus mist puhu...

Musta tuntu että sil oli niin kiire päästä musta eroon että oli pakko ilkeillä...
 
Eli - lääkäri myöskin ultrasi sinut?

Seuraile nyt testein muutaman päivä..ei ole sitten normaalia jos testi vain näyttää selkeää plussaa esim. useita viikkoja - siullahan kuitenkin vuoto alkoi oletetusti joskus rv 5 aikoihin..muistinko oikein?

Ps. Limakalvon paksuus on hyvinhin voinut olla tässä vaiheessa kiertoa vuodon jälkeen tuon 3cm.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Kyllä mullekin on sanottu, että painonpudotus auttaa raskautumiseen, ja tiedän sen itsekin. Kai tässä on pakko alkaa laihduttamaan että tärppäis. Ylipaino kun valitettavasti vaikuttaa hedelmällisyyteen, vaikka mullakaan ylipainoa ei ole kuin about 10 kg.
Ei mulla kyllä koskaan r-testit oo ennen menkkoja näyttäny positiivista, paskapuhetta, että muka ennen menkkoja näyttäis plussaa.

Varaa aika johonkin toiselle paikkakunnalle yksityiselle, tai tee valitus tuosta lääkäristä johonkin..
 
Minähin suositteleisin siulle Naapurin tyttö toista Gyneä..vaikka tiedän, että on vaikia nyt tämän jälkeen mennä uudestaan..siltikin:)

Runsas ylipaino vaikuttaa raskautumiseen juuri tällä tavoin - Et ovuloi TAI se vaikeutuu.: /
..itselläni on ylipainoa vie-lä-hin melkein 50kg(pudottanut -11kg)..ja siltikin olen ovuloinut n. 10-11x/vuosi
Keskeytyneitä raskauksia todistetusti vajaan 2v sisään yhteensä 4: 1 keskeytynyt keskenmeno(8+3) ja 3 alkuraskauden.
(näistä kolmessa raskaudessa, olen käynyt HCG-määrityksessä)

Aina ei paino siis vaikuta ovuloimiseen..miulle lääkäri sanonuthin, että olen ikäisekseni yllättävän "hedelmällinen"..mutta loput munasolut jo vääjäämättä niin huonoja, ettei niistä normaalia raskautta alkanut.

Viimeisin tärppi miulla kesäkuussa 2011(46v)..meni kesken n. rv 5+4

Viimeisin onnistunut raskaus 39v..ja poikanen kohta 8v:heart:
..nyt vain täällä koiravauvaa - kohta 12vko hoidellaan..siinä onhin työmaata kerrakseen;)..toinen koirulikaveri on 1.4v=)
 
Viimeksi muokattu:
mur mur juuh ultrashan se...
ja juuh tiedän ylipainon ongelmat ja olen yrittänytkin jo vuosia asialle tehdä jotain, josko noista metuista olisi nyt apua kun ne kerran siksi sain. Mutta miulle jäi sellainen olo tuolta gyneltä huom! ilman tutkimuksia tai mitään että ET TULE RASKAAKSI ENNENKUIN PUDOTAT 20 KG... Siis tiedän että voin raskautua kyllä nytkin mutta tuo oli jotenkin niin ilkee että en osaa ees kuvailla tarpeeksi sitä miten itse sen sanat koin...

Noh nyt pudotan painoa ja seurailen tuon hormonin laskua, jos ei laske niin menen tampereelle yksityiselle. täällä en aio käydä enää ees äitiysneuvolassa kun sen aika on...
 
Ihan tajutonta... mä olen täällä ihan huulipyöreenä... Miten helkutissa sulle NT osuu vielä tommonen tunteeton idiootti km yhteyteen... :O

Jos vain jaksat naapurin tyttö niin potilas-asiamiehelle juttua epäinhimillisestä kohtelusta. Toi on aivan törkeetä! :mad: Kyllä lääkärillä pitää olla ammattitaitoa sen verran ettei potilasta kohdella kuin tikun nokassa olevaa paskaa. Ja jos ei ole niin peiliin pitää katsoa :mad:

Mullekkin aikoinaan ekan km yhteydessä osui päivystyksessä (piti hakea s.lomatodistus kun piti olla viikonloppuna töissä kun km yllättäen alkoi) nuorehko mieslääkäri joka tympeydellään sai mut niin sekaisin etten edes sitä s.lomatodistusta ymmärtänyt pyytää. :ashamed:

km on jo itsessään niin musertava kokemus että olen monesti miettinyt sitä tahoa mihin siitä voisi vihjaista km saaneen näkökulmasta miltä tuntuu kun lyötyä lyödään lyttyyn... ja totuus näiden lääkäreiden suhtautumisesta km kokeneen ihmisen/perheen kohtaamisesta...
olis meinaan pikkanen "työpaikkakoulutus" , ja empatian opettelu paikallaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Naapurin tyttö;27440629:
ja tuo on lääkärinä ollut jo 50 vuotta täällä
Anteeksi vaan vähän asian vierestä kommentointi, mutta ko lääkäri ei varmasti ole ollut duunissa siellä jo yli 50 vuotta. Lääkäriksi valmistutaan aikaisintaan 25-vuotiaana, ja sen jälkeen kestää vielä 6 vuotta valmistua erikoislääkäriksi. Eli jos kyseinen tyyppi ei ole yli 75-81- vuotias, niin taisit hiukan liioitella.

Itsekin sanoisin että raskaustesti ei näytä plussaa jos ei veressä ole istukkahormonia, jota tulee sinne ainoastaan raskauden aikana. Eli siltä osin oli todella kummallinen lausunto gyneltä. Se taas on puhdas fakta että ylipaino vaikeuttaa raskautumista. Joskus ei muuta hoitoa edes tarvita kuin että laihduttaa, joten sinänsä siitä puhuminen ei mielestäni ole väärin tai loukkaavaa. Toki kyseessä on arka asia, etenkin juuri km saaneena, ja silloin tietysti myös pahoittaakin mielensä herkästi. Osanottoni keskenmenostasi ja harmi että koit saaneesi huonoa kohtelua.
 
Naapurin tyttö, luin tätä sun lääkäritarinaa täältä sekä toisesta ketjusta, ja täytyy sanoa että todella törkeää ja epäammattimaista on lääkäriltä. Ehdotan että tekisit tuosta ilmoituksen potilasasiamiehelle, koska ethän saanut lainkaan tilanteen vaatimaa hoitoa. Mitäpä jos kohdussa kuitenkin yhä on jotain, ja nyt se jäi huomaamatta puutteellisen tutkimisen ja lääkärin selvän asenteellisuuden vuoksi?

Minäkin olen kyllä elämäni aikana tehnyt niin paljon raskaustestejä, että todellakin tiedän ettei ne näytä plussaa ellei raskaus ole alkanut. Ja myös veritesteissä olen käynyt niin monta kertaa, että joku 40-50 -luokkaa oleva arvo ei todellakaan ole normaali siinä tilanteessa, että ei ole raskaana. Jos lääkärin mukaan kohtu on ihan tyhjä, niin olisikohan kyseessä voinut olla kemiallinen; tällainen oli mulla joskus, hcg oli vähän alle 50 ja kohdussa ei kuitenkaan varsinaisesti mitään ollut ehtinyt kunnolla tarttua.

Mitä tulee painoasioihin, niin kuten joku oli sinulle kirjoittanut toisaallakin, tavallaan jopa ymmärrän lääkäriä (vaikkakaan en sitä tapaa jolla hän on asian sinulle julki tuonut). Vaikka ylipaino ei KAIKILLA ole raskaaksitulemisen este, niin useimmilla se kuitenkin raskauden alkua vaikeuttaa ja näinollen aiheuttaa paljon "turhia" tutkimuksia ja hoitoja yhteiskunnan varoilla. Ja puhun nyt siis itse entisenä ylipainoisena, eli tiedän todellakin millaista ponnistelua painon pudottaminen vaatii. Mutta tiedän myös omasta kokemuksesta, miten normaalipainoisuus on parantanut mun terveydentilaa kaikin tavoin, ylipainoisina aikoina sitä vaan ei paremmasta tiennyt eikä siksi oikein itse osannut ajatella, miten suuri hyvä muutos se painonpudotus on. En siis tarkoita tätä millään pahalla, vaan toivoisin että löydät kimmokkeen painon pudotukseen!

Mutta siis: älä jätä asiaa tuohon, vaan vaadi että se tulee selvitettyä!! Ja toivottavasti sinulla on mahdollisuus mennä esim. toiselle paikkakunnalle lääkäriin.
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Sinähän voit soittaa neuvolaan, jos sitä kautta kävit lääkärillä. Pyydät tulosteen lääkärin kirjoittamasta tekstistä ja labravastauksista. Otat ne, ja painelet vaikka viereisen kaupungin gynelle ja kysyt WTF? Eiköhän ala asiat selkitymään :) Tsempiä ja sisua!!

WP
 
  • Tykkää
Reactions: Naapurin tyttö
En puolustele syn gynekologia millään tavalla, ja ei varmasti hcg ole noin paljon koholla aina ennen kuukautisia, eli ainakin kiinnittymisyritys kohdallasi on ollut. Pahoittelut siis varhaisesta keskenmenosta. Muutama yleinen kommentti kuitenkin.

Sait metformiinia gynekologilta. Kyse ei ole mistään laihdutuslääkkeestä, mutta sitä käytetään lapsettomuushoitona naisilla, joilla on polykystiset munasarjat ja/tai epäilyä insuliiniresistenssistä. Nämä ongelmathan ovat tavallisempia etenkin ylipainoisilla naisilla, mutta toki niitä esiintyy myös normaalipainoisilla ja laihoillakin naisilla. Siinä mielessä siis saamasi lääke on ihan asiallinen ottaen huomioon painosi ja raskaustoiveesi. Mutta laihtuminen tapahtuu ainoastaan siten, että energiansaanti on pienempi kuin kulutus - pillereillä et painoa alas saa. Toki uuden polven diabeteslääkkeillä on myös laihduttavaa vaikutusta, mutta ainakaan vielä niitä ei laihdutusindikaatiossa käytetä eikä niitä ole turvallista käyttää raskauden aikana tai raskaaksi yrittäessä.

Sanoit aiemmin, että painoindeksisi on 44. Kysehän ei enää ole mistään pienestä ylipainosta vaan sairaalloisesta lihavuudesta. Se vaikeuttaa raskaaksi tulemista ja aiheuttaa myös paljon riskejä sinulle ja lapselle. Epämuodostumien ja keskenmenojen riski on suurempi, samoin lapsen myöhempi sydän- ja verisuonitautien riski. Itselläsi on suuri verenpainetaudin ja diabeteksen riski raskauden aikana, lisäksi synnytyksessä on useammin komplikaatioita ja päädytään leikkaukseen, mikä sinun painoindeksilläsi sekin on jo sinulle varsin riskaabeli toimenpide. Ja luonnollisesti on suurempi riski, että lapsi vammautuu synnytyksessä, jos siinä tulee komplikaatioita. Näiden seikkojen takia painonpudotus olisi ehdottoman suositeltavaa.

Mitä saamiisi raskaustestihaamuihin tulee (niitähän sinulla aiemmin pitkään oli), niin PCOS voi aiheuttaa LH-hormonin jatkuvaa kohollaoloa, jolloin ovulaatiotestit näyttävät väärin. Ja kuten tiedetään, raskaustesti voi virheellisesti reagoida LH-huippuun, eli mahdollisesti raskaustestit sinunkin kohdallasi reagoivat koholla olevaan LH-hormoniin. Tämä selittäisi pitkän haamuilun useissa kierroissa.

En siis usko, että gynekologisi tarkoitti muuta kuin sinun parastasi aloittaessaan metformiinin ja kannustaessaan sinua laihduttamaan. Toki asiat voisi ilmaista aika paljon diplomaattisemminkin.
 
Voi herran isä sentään, siis oikeasti, mie tiiän että olen lihava, olen asialle myös tehnyt jotain ja teen yhä, en ole missään vaiheessa ollut siinä uskossa että olisin laiha ja ettei minun tarvitsisi laihduttaa, olen terve kaikinpuolin, sain nuo läkkeet ilman tutkimuksia, joka minua ihmetyttääkin.
Olen tämän vuoden puolella puottanut painoani JO 17kg (vaikka gyne kuuli 7kg) ja jatkoa on luvassa.
Kaikille ei siis auennut nyt tämä että olen koko ajan pudottanut painoani, se ei siis ole noussut 4-5 vuoteen, vaan laskenut.
Minulla on takana monia syitä miksi painoni on tämä mikä on mutta olen todellakin pudottamassa sitä.
 
Tiedätkö, NP, että sinulle on tosi tympeää vastata, kun vastaaja saa paskaryöpyn niskaansa, jos olet eri mieltä. Tosi hyvä, että olet saanut painoa alaspäin. Tiedän kyllä, että ei ole helppoa. Yritin vain selventää sinulle sitä, miksi sinulle metuja on määrätty ja miksi raskaustesti saattaa haamuilla. No, annanpahan jatkossa olla. Et ilmeisesti halua muuta kuin mieleisiäsi vastauksia. Onneksi en ole hoitava lääkärisi.
 
Siis, vastasin yleisesti kun oon taas saanut aikamonelta huomion painostani, jonka tiedän, en tietääkseni tarkoittanut ketään loukata mutta anteeksi jos näin tein. :(
Joskus tuntuu että täytyisi lopettaa ongelmista kirjoittaminen kun ei siitä tuu missää mitään, aina joku nipottaa tai suuttuu.

Anteeksi vielä kerran ne joita olen loukannut täällä.
 
Tuo ylipaino on kyllä hankala juttu. Kaikkien kohdalla. Veljeni vaimo juoksi lääkäreillä, kun raskautuminen oli vaikeaa. Mitään hoitoja ei julkisella sektorilla alettu tehdä, ennen kuin hän oli pudottanut painoaan 10 kiloa. Mittaa hänellä oli alle 160 cm, ja painoa yli 100 kg. Molemmat lapsensa ovat hoidoilla aikaansaadut, ja suht vaikeat raskaudet, sektiot ja toipumiset ovat takana. Itsellä myös ylipaino on vaikeuttanut raskautumista, vaikkakin bmi on ollut "vain" 28 - 29 :(

En tiedä, mistä ylipainosi johtuu, mutta itsellä ainakin vauvankaipuu sai tekemään kaikkeni painon pudottamiseksi. Uskon, että sinullakin taival helpottuu, kun saat bmin lähemmäs 30 kuin 40.
 

Yhteistyössä