Goa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Yap

Jäsen
25.08.2006
508
0
16
Etelä goalle ollaan menossa

eka kerta intiassa

Muualla ollaan kyllä reissattu ja thaimaahan oikeen ihastuttu.

Mutta intiassa kait saa helpommin vatsataudin vai?

Mitäs muuten pitäis ottaa huomioon 3,5v kanssa?

Itse en saanut Intiassa vatsatautia (en missään koskaan), mutta mies sai. Meni todella nopeasti ohi paikallisilla lääkkeillä. Kunnollinen käsien desifiointi on kaiken a ja o, kuten toki muuallakin.

En keksi muuta huomioon ottamista kuin sen, että Intiassa ainakin joulukuussa oli todella kuuma ja esim. rantahiekka polttavaa (kuumempaa kuin esim. Thaimaassa, syytä tähän en osaa sanoa). Joten pienelle rantakengät mukaan.

Liikenne on varsin mielenkiintoista ja lehmät tuovat siihen oman jännityksensä. Takseissa ei sitten todellakaan ole turvavöitä eli turvaistuimen voit jättää kotiin ; )

Ihanaa matkaa teille, Goa on mahtava paikka!

Kiitos vastauksesta eniten jännittää jos pojalle tulee paha vatsatauti. Mutta kaippa sielläkin hyviä lääkäreitä löytyy että saa lapselle sopivat lääkkeet.

Joulukuussa mekin ollaa menossa... mä luulin että siellä on kylmenpää kun thaimaassa. Mutta toisaalta ei se thaimaan lämpö oo ikinä haitannu mua no viimmex kun oltiin etelä thaimaassa hiemen liian myöhään ja päivä lämpotila oli 45 astetta niin siinä ei kuuminpana hetkenä viittiny olla kun vedessä, viidakossa tai sisällä.

Jostais syystä toi intia jännittää vaikka muuten ollaan aika paljon reissattu. Oletan että siellä on likasempaa, kerjäläisiä ja naista arvostetaan vähemmän. Mutta englantia puhutaan paljon paremmin kun esim thaimaassa. Nää on siis ihan ennakko luuloja ja oon varmaan viisaanpi reissun jälkeen kun joku siinä intiassa kuitenkin kiehtoo.

Meillä ei ollut Goalla malarialääkitystä ollenkaan. Käsittääkseni turistikohteissa sitä ei tarvita, vaikka periaatteessa riski onkin ainakin johonkin aikaan vuodesta olemassa.

Minusta siellä ei ole kovinkaan likaista eikä kerjäläisiäkään näkynyt. Kauppiaatkin ovat enemmän säälittäviä kuin oikea riesa (eivät oikein osanneet myydä...). Meluisaa siellä kyllä on ja värikästä, eksoottista verrattuna Thaimaaseen.

Kyllä siellä päivälämpötila on helposti tuon 40 astetta eli ilmastoinnille on hotellihuoneessa todella käyttöä.

www.terveysportti.fi:
Malaria
Malariaa esiintyy ympäri vuoden koko maassa alle 2 000 metrin korkeudella paitsi pohjoisessa Himachal Pradeshin, Jammun, Kashmirin ja Sikkimin vuoristoalueilla ja niemimaan eteläkärjessä. 40-50 % tapauksista on falciparum-malariaa. Klorokiiniresistenttiä P. falciparum -malariaa raportoitu. Matkailijan malariariski on kuitenkin pieni. Kaupungeissa ja turistikohteissa ei pääsääntöisesti tarvita estolääkitystä. Oleskeltaessa Assamissa suositellaan estolääkitykseksi meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä. Oleskeltaessa muualla maaseudulla useampi yö, lääke-ehkäisy klorokiini (Heliopar).

16.1.2007 alkaen suositellaan toistaiseksi harkittavaksi estolääkitystä Pohjois-Goan rantakohteissa oleskeleville ja muualla Goan alueella yli 2 viikkoa oleskeleville sekä matkailijoille, jotka tekevät yli yön kestäviä retkiä maaseudulle. Estolääkitykseksi suositellaan meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä.

Etelä goalla käsittääkseni ei ole malariaa ollut ja siksi vaihdoimme pohjois goan matkan etelä goan matkaksi. Noita malaria lääkkeitä kun ei lapselle saa antaa. (helioparia saa syödä mun mielestä raskaana olevat ja lapset)

Yap: Mulle piti rokotus lääkäri hirveen meson kunkuuli et intiaan ja goalle menossa et ilman muuta pitää olla kunnon malarian esto vai siellä on se alle viikon ja etelägoalla myös (sitä se tosinei kysynyt et kummassa). Mut näin se kehu et on hengen vaarallista lähteä sinne ilman. Mut täytyypä vielä miettiä ja käydä uudelleen kyselemässä (siellä menee kohta hermo muhun ;)) Mut siellä missä muualla käydään niin ei olis nin väliksi et ota tostakin selvä...

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/infe/ajankohtaista/?id=1102&year=2007

Tää on se mikä oli tarkotus laittaa eileenkin. Eli täältä kait rokotushoitajatkin ohjeensa saavat. Kannattaa kurkata

Olimme kai sitten aika Goan keskivaiheilla hieman Calanguten alapuolella joulukuussa 2004. Emme tehneet siellä mitään sen ihmeelisempää kuin nautimme rantaelämästä ja hyvästä ruuasta. Kävelimme melkein joka päivä Calanguteen rantaa pitkin ostoksille, syömään tai vaan olemaan.

Monessa matkaoppaassakin mainittu Plantain Leaf Calangutessa on oikeasti mahtavan hyvä ruokapaikka, ihanaa kasvisruokaa.

Yhtenä päivänä kävimme suht lähellä sijaitsevassa yogacenterissä joogaamassa pari tuntia ja vaan oleilemassa allasalueella. Oli oikein mukavaa. Yhtenä päivänä vuokrasimme taksin hotellilta ja vietimme päivän pohjoisen autiolla rannalla. Etelän "autio" rannoille emme lähteneet, koska epäilimme niiden autiutta monen vuoden Lonely Planeteissa jne. olemisen jälkeen.

Kävimme myös hippimarkkinoilla (kiva kokemus) ja Goan pääkaupungissa katselassa nähtävyyksiä (olimme itse paikallisille turisteille aika hyvä nähtävyys...) ja maustefarmiretkellä.

Kahdessa viikossa ehtii tarkemmin ajatellen kaikenlaista, vaikka mielestään vaan rannalla löhöileekin ; )

onko joku liikkunut goalla muutenkin kuin hotellialueella tai siinä kylässä/kaupungissa missä hotelli on? Junalla, bussilla, taksilla pidempiä matkoja? tarkoitan siis ominpäin liikkumísta ei oppaan ja lauman mukana?
me nimittäin ei olla mitään rannallalöhööjätyyppejä vaan halutaan nähdä muutakin hotellialue. Siksi olen miettinyt kantsiiko goalle edes lähteä vai mennäkö joskus suoraan jonnekin reittilennolla ja sitten vaikka kävisi Taj mahalia katsomassa ja miten ne puhdistautuu gangesissa yms.

Yhteistyössä