Gallup-siivous ja kodinhoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olenko laika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olenko laika

Vieras
Lueskelin noita työssäkäyvien viestejä ja rivien välistä luin, että monet pitävät tärkeämpänä kodin siisteyttä, ja skippaavat lasten kanssa tekemisen ja yhdessäolon arkipäivisin. Toki pyykkiä pitää pestä ja jotain järjestää, mutta lapsethan enemmän arvostavat yhdessäoloa kuin siisteyttä. Pingotatteko liikaa vai vaatiiko mies kodin siisteyttä.

Siis haluaisinkin pienen Gallupin:
- Kuinka usein imuroit/siivoat?
- Kuinka usein peset pyykkiä?
- Puuhhaatko/leikitkö lastesi kanssa joka arkipäivä?

Omistani voin kertoa, että itse hoitelen kotia kun ehdin, ja useimmiten vasta kun tytär on mennyt nukkumaan. Kerran viikossa siivotaan, jos ei ole jotain menoa. Siivoupäivänä imuiroidaan ja laitetaan tavarat paikoilleen. Kun viikonlopun saa aloittaa siistissä kodissa, niin se on jo luksusta. Viikonloppuna yritän pestä pyykkiä, silloin kone pyörii useamman kerran. Työssä käyn ja ruokaa laitan perheelleni joka päivä. Silti ehdin leikkiä, asrkarrella tai puuhata tyttäreni kanssa jotain joka päivä. Jos on hommia, niin tyttö otetaan mukaan jos vaan haluaa. Mottoni on, että päivällisen ja iltapan välillä pitää ehtiä (lapsen näkökulmasta) tekemään jotain, muuten ilta-aika on hukkaan mennyttä aikaa.

Saatan tässä nykyajan steriiliajassa sohaista murkkupesää, mutta vastailkaa nyt kuitenkin, jos jotain sanottavaa on. Ehkä joidenkin mielestä olen laiska tai välinpitämätön, mutta en ainakaan uhraa tytärtäni tai miestäni kotitöiden takia.

meillä siivotaan noin kerran viikossa, eli mies imuroi :D
mies myös tiskaa kun tarvitsee.

pyykkiä pesen minä noin kerran viikossa, riippuen miten usein tarvitsee.

lapsia tosin meillä ei vielä ole, esikoisen la huhtikuussa ;)
mutta aion kyllä eka viettää laatuaikaa lapsen kanssa ja toiseksi pitää huolta huushollista. tosin yhden lapsen kanssa molemmat varmasti onnistuvat hyvin... vai? :whistle:

Minä teen joka päivä kotihommia, joten semmosta "siivous-pyykkäyspäivää" ei tule...
Olen toki vielä kotona lasten kanssa, mutta en usko että rutiinit kovinkaan muuttuu töihin lähdettyäni. Meillä näin:
AAMULLA KUN HERÄÄN, LAITAN PYYKIT KONEESEEN.
AAMUPALAN JÄLKEEN LAITAN PYYKIT KUIVAUSRUMPUUN JA LÄHDEMME LASTEN KANSSA ULOS. SAMALLA KÄYDÄÄN KAUPASSA.

SITTEN NURIN NUKKUU PÄIKKÄRIT JA LAITAN KUIVAT VAATTEET KAAPPIIN JA LAITAN RUUAN.

KUN NUORIN HERÄÄ, SYÖDÄÄN JA LÄHDEMME TAAS ULOS.
KUN TULEMME, IMUROIN JOKA TOINEN PÄIVÄ.

PIDÄN MUUTEN TAVARAT OJENNUKSESSA AINA! KAIKKI ON "SUORASSA" EIKÄ LATTIALLA OLE LELUJA TAI MUUTA VASTAAVAA...

KERRAN KUUSSA TAI 3N VIIKON VÄLEIN TEEN SUUR SIIVOUKSEN, JOSSA LAPSETKIN MUKANA.
MINUN SUURSIIVOUS SISÄLTÄÄ IMUROINNIN (EDELLINEN ILTA), MATOT ULOS (EDELLINEN ILTA), PETIVAATTEET ULOS JA EDELLISET PUSSILAKANAT PESUUN. LUUTUAMINEN JA PÖLYJEN PYYHKIMINEN, LEHDET KERÄYKSEEN. VESSAN PESU. KUIVAUSRUMMUSTA SITTEN PUHTAAT PUSSILAKANAT KÄYTTÖÖN.

NÄIN SIIS MEILLÄ :D

Siis haluaisinkin pienen Gallupin:
- Kuinka usein imuroit/siivoat?
- Kuinka usein peset pyykkiä?
- Puuhhaatko/leikitkö lastesi kanssa joka arkipäivä?

- Imuroin alakerran jossa oleilemme enimman osa pari kertaa viikossa ja muuten kerran viikossa. Meilla kay kerran viikossa siivooja koska ei ehdi siivota viikolla kun ollaan molemmat toissa, han myos silittaa puhtaan pyykin.
- Pyykkikone kay koko viikonlopun, joskus laitan aamulla pyykit koneeseen ja illalla ne kuivausrumpuun.
- Puuhaamme joka ilta lasten kanssa, esim ruoanlaiton lomassa, samoin luetaan joka paiva satukirja tai pari.
Jokainen paiva on aikamoista sumplimista ja vaatii 100 % koko ajan, myos viikonloppuna koska silloin tehdaan rastiin jaaneet kotityot.

Yhteistyössä