Gallup: Oletko tehnyt hoitotahdon?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieraana"

Vieras
Eli ilmaissut mielellään kirjallisesti miten haluat tulla hoidetuksi jos olet vakavasti sairas, ehkä tajutun ja muiden avun varassa? Miksi olet tai et ole?
Itse en ole tehnyt, pitäisi kyllä, monesti ollut mielessä. Ehkä sitä pettää itseään ajattelemalla että on niin nuori, selviän kyllä jos jotain sattuu...
 
En ole tehnyt, aion kylläkin sellaisen tehdä. En halua, että omaiseni joutuvat päättämään vaikeista asioista ja elämääni todennäköisesti tultaisiin keinotekoisesti pitkittämään turhaan. En halua olla "letkuissa" oman ruumiini vankina esim. neliraajahalvaustilanteessa.
 
Olipas hyvä että otit asian esille. Itse olen kerran ollut omaisena tilanteessa että mieheni sai massiivisen sairaskohtauksen eikä oltu asiasta etukäteen juteltu, miten olisi pitänyt toimia jos olis pitänyt jotain isompia ja vakavampia päätöksiä tehdä. Onneksi toipuminen sujui mallikkaasti ja nyt on taas elämä niin normaalia kuin se voi olla.
 
[QUOTE="tuulevi";22841270]En ole tehnyt, aion kylläkin sellaisen tehdä. En halua, että omaiseni joutuvat päättämään vaikeista asioista ja elämääni todennäköisesti tultaisiin keinotekoisesti pitkittämään turhaan. En halua olla "letkuissa" oman ruumiini vankina esim. neliraajahalvaustilanteessa.[/QUOTE]

Neliraajahalvaus toki on kovin epätoivottava tila, mutta ei sinällään tappava. Vaikka sut otettaisiin irti letkuista, et sä välttämättä kuole yhtään mihinkään. On myös eri asia, halvaannutko päähän vai selkäytimeen kohdistuneen vamman seurauksena. Tuolla kulkee paljon tetrapleegikkoja, jotka ovat saaneet iskun päähänsä, mutta silti pystyvät itse kelaamaan pyörätuolia. Selkäytimen vaurion takia halvaantuneet ovat niitä, jotka eivät pysty liikuttamaan raajojaan lainkaan.

Joten jos haluat neliraajahalvauksen takia kuolla, sinut pitää tappaa, ellet sitten saa jotain armeliasta keuhkokuumetta, joka huonon yleiskunnon takia sitten on vaarallinen.
 

Yhteistyössä