Gallup: miten vartalosi muuttui?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla palasi paino kaks viikkoa synnytyksen jalkeen normaaliin (-10/11kg), kuukaudessa olin - 1-2kg mutta vartalo oli erilainen kuin ennen raskautta: imetyksen (2kk) jalkeen rinnat pienemmat, hieman laskeutuneet, eivat niin "nopot". Lantio selvasti pyoreampi, ei ollenkaan niin poikamaisen kapea mita on ollut. Vatsaan kasvoi outo kumpu synnytyksen jalkeen, omia syomisiani kai, muistan kuinka vatsattomuuttani "ihailtiin" ensimmaisten viikkojen/kuukausien ajan, kai totuin liian hyvaan?

Muista kohdin vartalo on sama mutta namahan ovatkin ne tarkeimmat kohdat! Vakavissani olen ajatellut ainakin silikonien ottamista, minulla olisi siihen varaa joten mika ettei, voisinhan minakin olla "turhamainen"!

1. Mittasi ennen raskautta? 160/69
2. Mittasi synnytysten jälkeen? Ekan synnytyksen jälkeen noin 79 kg, joista sain osan kiloista pois. Toisessa raskaudessa kärsin masennuksesta ja paino nousi hirveästi. Tokan synnytyksen jälkeen paino oli noin 93 kg. Masennuksesta parannuttuani olen saanut painon pudotettua noin 79 kg:oon, mutta vielä siis olisi matkaa huimasti siihen, että pääsisin häiden aikaiseen painoon eli 57 kiloon.

3. Muutokset kehossa? Raskausarpia tuli vasta toisessa raskaudessa ehkä osittain painonnoususta johtuen vatsaan ja rintoihin, mutta arvet haalenivat nopeasti ja rinnoissa niitä ei enää kunnolla edes näe. Rinnat pysyivät ekan imetyksen jälkeen hyvinä. Kuppikoko kasvoi B:stä C:hen. Tokassa synnytyksessä kuppikoko kasvoi C:stä D:hen ja rinnat lurpsahtivat jonkun verran. Vaikea sanoa, mikä johtuu imetyksistä ja mikä lihomisesta.

Pahin ulkonäköjuttu synnytyksistä on vatsanahan lörpsähtäminen. Jo heti ekasta synnytyksestä tuli roikkuva vatsamakkara, joka ei toisessa synnytyksessä muuttunut enää pahemmaksi. Tosin olen ruumiinrakenteeltani sellainen, että silloinkin kun painoin vain 50 kg, niin vatsani oli hieman pömppö eli kun lihon, kilot näkyvät nimenomaan vatsassa eikä niinkään lantiolla.

Ekassa synnytyksessä repesin pahoin. Emätin löystyi jonkun verran, vaikka olen tehnyt ahkerasti lantiopohjalihastreeniä. Treeni on auttanut siihen, että yhdynnässä tunnen paremmin syvällä emättimessä tuntuvan kalun. Toinen synnytys ei vaikuttanut enää pahentavasti seksin tuntemiseen, vaikka silloinkin repesin. Tämä harmittaa todella, koska nautin seksistä niin paljon. Nykyään seksistä tuleva mielihyvä keskittyy enemmän klitoriksen alueelle kuin aiemmin johtuen just siitä, että itse yhdyntä ei enää tunnu niin hyvältä kuin ennen.

4. Vinkkisi kehon kunnossapitoon? En ole käyttänyt mitään ihonhoitotuotteita vartalolle. Tosin ihoni on luonnostaan hyvä, joten en ole viitsinyt käyttää oikeastaan ikinä vartalovoiteita, vaan olen keskittynyt kasvojen ihon hoitoon.

1.ennenraskautta painoin 67kg.pituus 172. lopussa painoa 77kg.
2.synnytyksestä 5kk ja paino 62kg
3.rinnat vieläkin hieman suuremmatkuin ennen raskautta.niissä muutama vaalea raskausarpi. toinen rinta hieman toistapienempi. tosin toivon sen johtuvan siitä, että imetys onnistuu enää vain toisesta rinnasta. vartalo muuten on kaventunut ja esim selluliitti, jota minulla on ollut aina, lähtenyt reisistä!!!
4.rasvasin säännöllisesti apteekista ostamallani rasvaisella perusvoiteella (violetinvärinen essex plus). en tiedä auttoiko,mutta omaa oloa ainakin helpotti kun iho oli pinkeä ja kutiseva esim suihkun jälkeen.

1. ennen raskautta 172/64, synnärillä 172/84..hui! :)
2. nyt puolivuotiaan osittain imettävänä äitinä 172/70..kaipa ne tästä joskus häviää..
3. rinnat on kolme kuppikokoa isommat, toivottavasti pääsen takaisin D-kuppiin imetyksen loputtua, nuo ylimääräiset kilot on lähinnä rinnoissa ja vatsalla ja jenkkakahvoina, raskausarvilta vältyin..:)
4. Juo paljon vettä, äläkä syö itsellesi lisäkiloja, niin raskaudesta on mukavampi palautua, poppakonsteja ei ole..syömällä minunkin kiloni tulivat, ne siis mitkä vielä on jäljellä..:)

1. Ennen raskautta 50kg 158 cm
2. Nyt vuosi viimeisestä synnytyksestä 49kg 158cm
3. Ei raskausarpia tms. ainoastaan sectiohaava pystyssä navasta alaspäin.
4. En ole käyttänyt mitään rasvoja tai tms. raskauksien aikana ( 5 raskautta)

Tuosta raskausarpien ehkäisystä rasvaamalla. Äitilläni ei tullut esikoisesta raskausarpia, toisesta tuli ja taas kolmannesta ei tullut. Ja toisen aikana EI rasvannut!

1. ennen raskautta 48kg ja 155cm

2.Muutama kuukausi synnytyksestä paino 45kg

3. Ei raskausarpia. Rinnat roikkuu enemmän kuin ennen, koska ovat n. yhdellä kuppikoolla pienentynyt, DD:stä D:hen. Ei arpia niissäkään, vaikka olivat imetysaikana aivan valtavat, pään kokoiset alussa. Järkyttävää, mutta onneksi melko pian maidon tulo tasaantui rinnat ei niin suuret enää. Mahanahasta jäi vähän entistä löysempi, en saanut tehtyä tarpeeksi vatsalihaksia ja nyt uudelleen raskaana, joten työstettävä sitä sitten syksyllä.

4. Rasvailin mahaa Body Shopin muistaakseni mango-vartalovoilla, on tosi rasvaista. Hieroin loppuvaiheessa välilihaa Ceridalilla, jouduttiin silti leikkaamaan väliliha ja siitä toipuminen vei muutaman kuukauden. En tiedä jaksanko enää tämän raskauden kanssa välilihaa hieroskella, vatsaa kyllä. Edellisestä synnytyksestä 1v8kk.

Voin sanoa, että ainoa pysyvä negatiivinen muutos, mille ei voi mitään, oli se, että rinnat riippuu enemmän. Vatsan seudulle voi itse tehdä jotakin ja rintojen pieneneminen vain hyvä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Minni..:
Hei kaikille! Tuolla haaveilijoiden puolella pohditaan kovasti raskauden muutoksia vartaloon. Sen takia kysyisimmekin

1. Mittasi ennen synnytystä? (pituus/paino) 159 cm ja 55 kiloa

2. Mittasi synnytysten jälkeen? pituus sama =) ja paino joka raskauden jälkeen (kolme takana) 50 kiloa

3. Muutokset kehossa? (rinnat, raskausarvet, tms)Ei arpia,rinnat palautuneet suht hyvin,vähän imetyksen jälkeen juuri rinnat "löysemmät" mutta palautuneet

4. Vinkkisi kehon kunnossapitoon? (käytitkö mitään rasvoja, öljyjä tms) en pahemmin rasvaillut,suihkun ja saunan jälkeen kyllä.
Kiloja ei tullut odotusaikana kuin 5,yrityksistä huolimatta.

Kiitos etukäteen! Tarkoitus ei ole kuulostaa ihan turhamaiselta, ja varmasti ihana vauva on paljon tärkeämpää kuin pari ylikiloa tai raskausarpea, mutta asia kiinnostaa kovasti :)

1. 175cm/63kg

2. 175cm/80kg, nyt yhdeksän kuukauden jälkeen taas 63kg

3. Muutokset kehossa:

-Ei raskausarpia, mutta vatsassa on se yleinen 'pömppö'.
-Rinnat ovat roikkuvammat

4. Vinkkisi kehon kunnossapitoon:

Raskausarpien uhkaa voi vähentää jättämällä herkut väliin! Kannattaa liikkua, esimerkiksi mammajumpassa ja lenkkeillen. Ihon rasvauksesta ei voi ainakaan olla haittaa, itse käytin Weleda-öljyä.

Itse käytän todennäköisesti plastiikkakirurgin palveluita rinnoille ja vatsalle, kunhan olen hankkinut ainakin vielä yhden lapsen lisää.

1. Mittasi ennen synnytystä? (pituus/paino) 166cm ja 52kg.

2. Mittasi synnytysten jälkeen? Pituus tietääkseni sama, paino tippui n. 4kk synnytyksen jälkeen 48 kiloon ja on pysytellyt välillä 48 - 51kg. Lapsi nyt 1½ vuotta.

3. Muutokset kehossa? (rinnat, raskausarvet, tms) Ei arpia, mutta rinnat pieneni yhdellä kuppikoolla, joten A-kuppi nyt =(

4. Vinkkisi kehon kunnossapitoon? (käytitkö mitään rasvoja, öljyjä tms) Rasvailin ihoa jonkin verran, mutta en säännöllisesti. Kannattaa yrittää liikkua edes vähän ihan loppuraskauteen saakka, niin on hyvä kunto synnytyksessä =)

Ihanan lohduttavaa kuulla että moni äiti on palautunut hyvää kuosiin synnytyksen jälkeen!! Tuosta listasta voisi karkeasti päätellä että ne jotka on etukäteen olleet hoikkia (ehkä tottuneet syömään kevyesti tai liikkumaan?) ovat palautuneet hyvin, kun taas niillä joilla on jo etukäteen ollut pikkuisen ylimääräistä on jäänyt vielä pikkusen enemmän ylimääräistä..? Sori ei ollu tarkoitus suututtaa ketään!

Kuulostaa uskomattomalta että sitä energiaa kuluu niin paljon ihan "vauvan perässä juoksemisesta". Oletteko harrastaneet muuta liikuntaa äitiyslomalla?

. Mittasi ennen synnytystä? (pituus/paino) 168/56 ennen raskautta; 168/71 ennen synnytystä
2. Mittasi synnytysten jälkeen? 168/63 2pv /168/59 2kk jälkeen synnytyksen; 9kk jälkeen takas lähtöpainossa.
3. Muutokset kehossa? (rinnat, raskausarvet, tms) ei arpia. ehkä ois tullut, jos ois ollu isompi maha tai rinnat - muutos a/b->c; nyt osittaisimetän ja kuppi b.. saa nähä mihin kutistuu kun imetys loppuu!
4. Vinkkisi kehon kunnossapitoon? (käytitkö mitään rasvoja, öljyjä tms) rasvasin kyllä ahkerasti! mutta en tiedä auttoiko se...

Niin, liikunnasta: joka päivä puol tuntia- kaks ja puol tuntia vaunulenkkejä! Enimmäkseen siinä 1,5h yhteensä. Ja kerran viikossa jumppa. Viimeiset kilot uskon lähteneen, kun aloin uudelleen vähentää syömistä normaaliin raskautta edeltäneeseen aikaan.

Kuulostaa uskomattomalta että sitä energiaa kuluu niin paljon ihan "vauvan perässä juoksemisesta". Oletteko harrastaneet muuta liikuntaa äitiyslomalla? [/quote]

Ei oo tarvinnu tosiaan mitään muuta... johtunee siitä että molemmat lapset on ekat 2 kk ollu semmosia kannettavia että yölläkin on saanut kuljeskella lapsi sylissä pitkin kämppää. Kuopuksen kohdalla huvikseni mittasin askelmittarilla mitä tulee päivän saldoksi ja askeleita kerty yli 15 000 ja oltiin vaan sisällä!! ja suositus ois sen 10 000 jos meinaa painoo pudottaa...

Sit kuopuksen synnyttyä oli jo valmiiks vilkas esikoinen talossa (2,5v) niin hulinaa on tosiaan riittäny. Joudun tarkkailemaan syömisiäni niin etten vaan pääse laihtumaan! Lapset nyt 3,5v ja 1v ja tosiaan kovin liikkuvaista sorttia...
Lasten myötä on vasta mulle tullu ettei tarvii lihomisen pelossa kattoo mitä suuhunsa tunkee.

1. Mittasi ennen synnytystä? (pituus/paino)
ennen raskautta 165cm / 58kg
ennen synnytystä vajaa 80kg
2. Mittasi synnytysten jälkeen?
laitokselta tullessa 67kg
nyt (vauva 1v) 60kg
3. Muutokset kehossa? (rinnat, raskausarvet, tms)
vauva nyt reilu 1v, imetystä takana koko aika. nännit roikkuu senttejä alempana kuin ennen, ei arpia, vatsapussista vielä jäljellä: vaikuttaneeko sektiohaavakin tähän jotain.
4. Vinkkisi kehon kunnossapitoon? (käytitkö mitään rasvoja, öljyjä tms)
raskausaikana rasvasin mahaa ja rintoja Clarinsin jollain yrttiöljyllä ja kaikilla muillakin rasvoilla. en tiedä olisko tullu arpia muutenkaan. mahd seuraavalla raskaudella tiedän olla syömättä herkkuja näin paljoa.
on nimittäin melko vaikeaa pudottaa painoa tai etenkin saada ympärysmittoja pienemmäksi.

Synnytyksen jälkeen tuli muutaman kuukauden ajan käytyä vaunulenkillä 1-2 kertaa päivässä, kun vauva ei muuten nukahtanut. Se olikin oikeastaan ainoa liikuntamuoto. Saman ajan tein myös aktiivisesti lantionpohja jumppaa. Ja imetys on hyvä konsti myös päästä kiloista eroon. Vaikka minulle ei alun alkaen ylimääräistä kertynytkään, 9kg raskausaikana.

Ihanan lohduttavaa kuulla että moni äiti on palautunut hyvää kuosiin synnytyksen jälkeen!! Tuosta listasta voisi karkeasti päätellä että ne jotka on etukäteen olleet hoikkia (ehkä tottuneet syömään kevyesti tai liikkumaan?) ovat palautuneet hyvin, kun taas niillä joilla on jo etukäteen ollut pikkuisen ylimääräistä on jäänyt vielä pikkusen enemmän ylimääräistä..? Sori ei ollu tarkoitus suututtaa ketään!

Kuulostaa uskomattomalta että sitä energiaa kuluu niin paljon ihan "vauvan perässä juoksemisesta". Oletteko harrastaneet muuta liikuntaa äitiyslomalla?

Päätelmäsi on puppua :) Oli hieman ylimääräistä jo ennen raskautta, mutta lihoin koko raskausaikana vain 4 kiloa!!! Synnäriltä tultua painoin jo vähemmän kuin lähtötilanne oli ollut. Ja kun kotona pääsi imettämään, paino on luisunut vain alemmas ja alemmas! :) Etkä tosiaankaan suututtanut! Tunnen päinvastoin monta ex-laiheliinia, joille raskaus teki temput. Heheh, toivottavasti en suututtanut heitä... :)

Aineenvaihdunta saattaa hidastua raskauden myötä (kuten ikääntymisenkin myötä), joten isolla osalla ihmisistä tulee se tilanne, että vaikka syö entiseen tapaan, niin paino ei niin vain putoakaan kevyesti.

Jos tykkää syödä muutaman suklaapatukan päivässä, niin varmasti lihoo ihan yhtä lailla. Itse imetin ekaa lasta lähes vuoden ja toista yli vuoden, joten se on kyllä tehokasta "laihdutusaikaa", vaikkei imettäessä varsinaisesti saisikaan laihduttaa, mutta liikaa ei kyllä kannata laskea sen varaan, että joo, mässäilenpä raskausaikana, niin laihdun sitten itsestään kun imetän, sillä se herkuttelu jää helposti pysyväksi tavaksi.

Kaveripiiristäni tiedän, että esimerkiksi raskauden jälkeinen masennus tai alakulo voi purkautua helposti suklaan tai muiden herkkujen syöpöttelynä.

Omalla kohdallani liikuntamäärä lisääntyi synnytyksen jälkeen, koska käytössäni ei ollut autoa, joten ainoa tapa päästä ihmisten ilmoille oli se, että panin vauvan vaunuihin ja kävelin keskustaan n. 2 km:n matkan. Koska vauva saattoi herätä kesken unien nälkäisenä, pidin huolen, että kävelin edestakas puolijuoksua. Sillä tavalla kyllä kilot karisivat.

Jos taas on tottunut harrastamaan paljon liikuntaa (esim. spinning, kuntosali) ja ei nyt sitten ehkä pääse tai ei jaksa mennä ryhmiin, niin jos liikunta jää pois ja menee vauvan kanssa autolla joka paikkaan, niin kiloja voi tulla huomaamatta.

Kaikki siis on tapauskohtaista.

Niin ja ei vaan imetys laihduta kaikkia samalla tavalla, joten sen varaan ei voi laskea...Itse täysimetin 5 kk ja kokonaisuudessa imetin 9 kk. Silti minulle jäi ylimääräisiä kiloja n. 3, ja välillä painoa meinasi jopa tulla imetysaikana lisää... joten jo raskausaikana kannattaa katsoa mitä syö, vaikka välillä tietysti saa herkutella ;)

1. Mittasi ennen synnytystä? (pituus/paino)
ennen raskautta 163cm / 60kg
ennen synnytystä hulppeat 84kg, ehkä enemmänkin...

2. Mittasi synnytysten jälkeen?
laitokselta tullessa n.75kg
nyt (vauva 7 kk ) 68kg

3. Muutokset kehossa? (rinnat, raskausarvet, tms)
Muutama haalea raskausarpi rinnoissa, vatsassa ei yhtään. Vaikka mulla oli todella jättimäinen vatsa...Mutta vatsassa on kammottava sitkeä läskipussi jota ei näköjään saa millään pois! Olen jumpannut viimeiset 3 kk eikä muutosta :-(

4. Vinkkisi kehon kunnossapitoon? (käytitkö mitään rasvoja, öljyjä tms) Ostin kyllä muutamia raskausarpia ehkäiseviä tuotteita, mutta en voinut niitä käyttää. Haisivat jotenkin niin karmealle. Kävin kävelyllä melkein joka päivä raskausaikana, mutta en tiedä oliko siitä mitään suurempaa hyötyä. Kannattaa olla varovainen syömisten kanssa! Mulla vielä insuliini lisäsi ruokahalua niinkuin sitä ei olisi jo muutenkin ollut...:-) (Sairastin raskausdiabetesta)

No nyt meni kyllä pahasti mettään! Minä olin laiha ja hoikka ja urheilullinen ja niin sitä vaan raskausaikana tuli +20 kg lisää vaikka söin ihan terveellisesti ja liikuin. Eikä ne raskauskilot tipu samassa tahdissa kaikilta. Mullakin vielä +8kg ylimäärästä ja synnytyksestä on 6kk. Ikä myös vaikuttaa asiaan aika suuresti. Kukaan vastaajista ei kertonut ikäänsä.
Tiesitkö että naisen kropalta kestää 9kk saattaa maailmaan vauva, ja saman verran menee VÄHINTÄÄN palautumiseen.

Kylläpä kuulen nauran ja paskasesti kun huomaat sitten synnytyksen jälkeen olevasi kolme kokoa suurempi kuin normaalisti ja ihmettelet vielä puolen vuoden päästä että mikset mahu farkkuihis vaikka ootkin "hoikka ja urheilullinen"!

Jos ihminen laihtuu paljon lyhyen ajan sisällä niin hän rupsahtaa. Se on kiistaton fakta. Joka paikka roikkuu....Ennemmin kannan läskejäni vuoden ja laihdutan kuin näytän viiskymppiseltä kolmikymppisenä. Kaverini palautui synnytyksen jälkeeen kuukaudessa vanhoihin mittoihin ja ikää tuli lisää 10 vuotta :(

Hei,

kolme lasta synnyttäneenä nelikymppisenä totean:

Normaalitiani 166/65, ennen synnytystä painot 79, 82 ja 80 kg.
Heti synnytyksen jälkeen painoin 72-74 kg. Puoli vuotta synnytyksestä paino oli palannut tuonne 63-67 kg maastoon.

Ei raskausarpia, vatsa silti hiukan pyöreämpi. Rinnat ennen synnytyksiä kiinteät B75. Lasten jälkeen D-E75. Rinnat säilyivät myös kauniina vaikka kasvoivat hurjasti.

Esikoisen sain 33-vuotiaana, kakkonen 34-v. ja kuopus 36-vuotiaana.

Ruokavalio on muuttunut paljon. Herkuttelen hyvin harvoin. Liikun paljon tanssin muodossa sekä poikieni kanssa.

Yhteistyössä