Gallup: MITÄ kaverinne / tuttavanne lapsenhoitotapaa / -tyyliä ette ymmärrä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minäÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja minäÄiti:
Musta on ärsyttävää, kun lapsille ei opeteta pöytätapoja. Pelleiköön kotona miten tahtoo mutta kylässä olisi kiva jos maltettaisiin istua pöydässä ja syödä yhtä lajia kerralla. Mua niin inhottaa, kun yksi tuttava antaa lapselleen kaikkea mahdollista lautaselle kerralla eikä lapsi edes koske juuri mihinkään. On tietysti hyvä opettaa maistamaan uusia makuja mutta pitääkö sitä kakkua leikata 5cm:n palanen 3-vuotiaan lautaselle, kun ei se lapsi ole ikinä ennenkään suostunut kakkua syömään!

;) saa äiti sit itse ne herkut syödä siittä...

Söisikin mutta kun kaikki jää siihen lautaselle eli biopönttöön. Hirveästi menee haaskuuseen tarjottavia juuri näiden vierailulla. En todellakaan ole kade tai pihi mutta harmittaa tuollainen ihan älytön meno. Yhtään ei haittaisi jos lapsi (tai vaikka sitten äiti) oikeasti söisi ne otetut tarjottavat, sitä vartenhan ne pöytään laitan.

Niin mä tarkoitinki et se lapsen äiti et sinä. Mä en kyllä ikinä söis toisen lapsen jämiä, enkä omienkaan jos ovat sitä jos velloneet.
Mut ymmärsin täysin pointtisi koska minua kans tämä tympii.

Minäkin tarkoitin, että lapsen äiti saisi halutessaan syödä. Itse en mielelläni syö omienikaan jämiä mutta siksipä en laita kuin pienet palat maistiaisiksi, saavat lisää jos maistuu. Enkä todellakaan pystyisi koskaan syömään toisen lapsen jämiä. Hyi. Juuri lastenkutsuilta heitin kaikki loput suoraan biopönttöön, kun ällötti lähmityt keksit ja popparit.

:x elä kerro enempää ku minua valmiiksi jo oksettaa niin kohta annan ylen...

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
vielä yks mitä en ymmärrä:ylivarovaiset ja ylihygieeniset äidit.että ku 2vuotias kiipee 10 senttiä korkean pikkukiven päälle nii äiti on paniikissa että älä ny vain loukkannu.jos lapsi kaatuu nii äiti on suunnilleen tilaamas ambulanssia.Jos talvella pihassa on neliömetrin suuruinen jäätikkö nii mukula pidetää rattais ettei se vain pääse kaatumaan (vaikka piha muuten ei olisi jäässä).Sitä että äiti panikoi jos lapsi ottaa kerhossa lelun jota joku toinen just piteli kädessään (ettei vaan tuu niitä pöpöjä).Ja varsinkaa sitä en ymmärrä että ku lapselle tulee pikkunuha niin se pidetää sisällä seuraavat kaks viikkoa ihan varmuuden vuoksi.Mulla yks sellanen kaveri joka pitää 5 vuotiaansaki tiiviisti sisätiloissa viikon jos se on vähä aivastellu tai kerran niistäny :o ihan käsittämätöntä.tietenki kuumeinen lapsi on eri asia mutta mun mielestä pieni nuha tai yskä(jos lapsi on virkeä ja kaikin puolin ilonen ja reipas oma itsensä) ei oo mikää peruste pitää tenava neljän seinän sisällä päiväkausia.

Täys peesi tälle!! Tuttavapiiriin kuuluu tällainen äiti ja voi että sen kanssa on joskus raskasta esim. puistossa!

niitä on niin paljon, mutta eniten ihmettelen sitä että lapsi totutetaan nukkumaan vanhempien sänkyyn eikä sitten vielä 2vuotiaanakaan suostu nukkumaan omassa sängyssä

Kaveri lopetti imettämisen kun lapsi oli 2,5 kk. Syynä että maitoa ei tullut tarpeeksi. Mä en tajua sitä, miksi se imettäminen piti kokonaan lopettaa ja sitten itkeä kun rintoja kivistää ja pakkaa maitoa. Eikö olisi voinut vielä yrittää edes osittaisimetystä, kun maitoa kuitenkin tuli...? :/

En ymmärrä kun yhdessä perheessä on otettu lapselta tutti pois 8kk ikäisenä (OK, mikäs siinä), mutta edelleen tää samainen lapsi, nyt ikää lähes 2vuotta, juo kaiken juoman tuttipullosta ja niitä tuttipulloja lojuu pitkin kämppää ja kaikissa on joko mehua tai COCA-COLAA!!!

Minuuttiaikatauluja en myöskään ymmärrä. Mutta niissä on se pointti että sopivat toisille ja jos joku haluaa/jaksaa elämäänsä pyörittää tismalleen kellon mukaan niin sittenpä tekee niin. Meidän perheelle sellainen ei sovi.

Alkuperäinen kirjoittaja - - :
Joo mä olen tosi kyylä, kateellinen ja vaikea ihminen mutta sitä en ymmärrä miksi n. 4 vuotiasta (no saattoihan se olla tosi iso ja ikäisekseen kehittynyt 2- vuotiaskin) työnnetään isoissa yhdistelmävaunuissa, sillä on tutti suussa ja vaunujen alakori pullistelee XXL-koon vaippapaketteja. Tätä todistin siis paikallisessa marketissa.
Joo, saattoi olla erityislapsi tms. mutta silti ! Vaikka tekisi vaan sen yhden lapsen elämänsä aikana ei sitä vauva-aikaa tarvitse venyttää iäisyyteen.

Toisaalta en myöskään ymmärrä sitä että pieneltä lapselta "vaaditaan" liikoja (esim. 6kk ikäinen pitäisi nukkua jo koko yön omassa sängyssä).

Liekköhän nähnyt meidän ison 1-vuotiaan pojan =D ostan xl-kokoisia vaippoja ja ajellaan yhdistelmävaunuilla, usein myös tutti suussa! eikä myöskään kävele vielä! ja kaiken lisäksi ihan terve poika!

Olen jo lakannut ajattelemasta koko asiaa aika pitkälti. Sitä en (tyyliin vauva 10 kk) ja sitten ihmettelevät että onpas tämä raskasta henkisesti ja muutenkin, vaikka itse tekevät sen valinnan vastoin omia tuntemuksiaan ja raha- yms. tilannettaan.

Mutta visusti pidättäydyn huomauttamasta asiasta muuten kuin luottoystäville tai täällä palstalla. =)

En ymmärrä sitä, miten toiset äidit luulevat tietävänsä mikä toisten lapsille on parasta ja miten omat lapset on kasvatettu juuri niin kuin kuuluu! sitten haukutaan takana miten " niillä tehdään sillä lailla... kauheeta!" vaikka ei tosi asioita tiedetäkään.. ARGH!

En ymmärrä sitä, että lapset pakotetaan istumaan päivällispöydässä jos ei ruoka maistu.
Mikäs siinä jos vain istuisivat,
mutta tiedän porukkaa jossa lapset eivät syö, mutta kaatelevat maitoja, riitelevät, hierovat voileipää pöytään yms.
Mun mielestä tossa vaiheessa poistutaan pöydästä oli sit syönyt tai ei.

Monia muitakin juttuja löytyy mutta toi oli nyt pinnassa :D

- Kyläilevät lapset liikkuvat tahmakäpälin pitkin huushollia. Käsiä ei pestä syömisen jälkeen.
- Juhlissa/kylässä annetaan juuri tavallisesta mukista juomaan oppineelle mehua lasi _täyteen_. Tietäähän sen kuinka siinä käydään.
- Muiden aikana ei kehdata komentaa ja rangaista omia lapsia.
- Annetaan kahvipöydässä joka sorttia ja jos ne eivät ole pitkin kämppää niin syömättä jää puolet kuitenkin.
- Kun koko perhe yökyläilee, annetaan lasten mekastaa kovaäänisesti puoleen yöhön vaikka isäntäperheen yöunet ja aamuherätys siitä mahdollisesti häiriintyy.
- Katteettomat uhkaukset.
- Toisten omaisuuden tuhoaminen eikä edes pyydetä anteeksi saati tarjota korvausta.
- "Meilläkin on hyvin toiminut tämä kirpparilta 5e:llä löydetty turvaistuin, miksei se teillekin kelpaisi?"
- "Meidänkin 3v:llä on jo 5 reikää hampaissa, älä sinäkään aina stressaa hampaiden pesulla."
- Kyläpaikassa tyrkytetään toisen lapselle väkisin herkkuja vaikka ei edes kerjää tai istu pöydässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Kaveri lopetti imettämisen kun lapsi oli 2,5 kk. Syynä että maitoa ei tullut tarpeeksi. Mä en tajua sitä, miksi se imettäminen piti kokonaan lopettaa ja sitten itkeä kun rintoja kivistää ja pakkaa maitoa. Eikö olisi voinut vielä yrittää edes osittaisimetystä, kun maitoa kuitenkin tuli...? :/

Minä taas en ymmärrä, mitä helvettiä toisen ihmiset tissit kuuluu sinulle. Imettäminen tai imettämättä jättäminen! :o

HuhHuh!

Alkuperäinen kirjoittaja Millis:
Sitä en ymmärrä kun perhe on kylässä, vaikka sukuloimassa koko päivän, ei lapsille anneta/kysytä saisiko ruokaa. 2v tyttö ollut monasti päivän pelkällä parilla keksillä.. :( Eli jos ei ole omaa ruokaa mukana, ei kehdata kysyä lapselle ruokaa. Ja isä ei tätä asiaa edes huomaa että lapset eivät ole syöneet mitään..

Ja mä en ymmärrä et jos illalla on kylään kutsuttu ja me mennään lasten kans niin siellä ei tarjota iltapalaa kuin pelkkää makeaa... lapset sit koko koti matkan itkee et on nälkä. Vois laittaa vaikka muutaman leivän pöytään et lapset sais ja voisivat nukahtaa vaikka sit autoon. Tätä mä en ole ikinä tajunnu.

Minä ainakin ajattelen, että on minun tehtävä huolehtia lasteni syömisistä. Jos tiedän, että menee myöhään, en oleta kyläpaikan tajuavan asiaa, vaan varustaudun omilla eväillä kotimatkaa varten.

Alkuperäinen kirjoittaja J:
Minä ainakin ajattelen, että on minun tehtävä huolehtia lasteni syömisistä. Jos tiedän, että menee myöhään, en oleta kyläpaikan tajuavan asiaa, vaan varustaudun omilla eväillä kotimatkaa varten.
Mä ajattelen samoin. Tosin en kyllä ole koskaan kutsunutkaan lapsiperheitä kylään siten, että olisivat meillä vielä iltapala-aikaan.

peesi kaikille edellisille...

mutta ei voi myöskään ymmärtää miksi pitää raahata selkeästi sairas lapsi kylään meille (39*) kuumetta ja laittaa perään tekstari että tzorbas oltiin "vähä räkäsiä ja tota kuumettakin oli sit sen 39* -eikä 37 ja risat niinko luultiin" Niin ja meillehän ei mitään ilmoteltu että kipeenä ollaan tulossa. Kattelin vaan kun pikku-jalmarin nenästä valu vihreetä räkää kokoajan. Ei sinä mittään mutta kun perheessämme on 2kk vanha vauva + taapero...

pikkasenko iska kiros nuo kaverit äsken alimpaan helvettiin...että kuumetta odotellessa...

En voi ymmärtää sitä, ettei lapsentulo saisi muuttaa vanhempien elämää. Jo vauvana jätetään omaan sänkyyn (ehkä omaan huoneeseenkin) nukahtamaan yksin ja kodin ääniä ei millään tavalla hillitä hänen nukkuessaan (en minä imuroi silloinkaan kun isäntä nukkuu). Sitten viedään päiväkotiin 9 tunniksi kun vanhemmat ovat töissä ja töistä tullessaan isän ja äidin pitää päästä harrastamaan ja elämään sitä omaa elämäänsä. Miksi sellaiset edes tekevät lapsia riesakseen? =(

Alkuperäinen kirjoittaja monikin asia:
En voi ymmärtää sitä, ettei lapsentulo saisi muuttaa vanhempien elämää. Jo vauvana jätetään omaan sänkyyn (ehkä omaan huoneeseenkin) nukahtamaan yksin ja kodin ääniä ei millään tavalla hillitä hänen nukkuessaan (en minä imuroi silloinkaan kun isäntä nukkuu). Sitten viedään päiväkotiin 9 tunniksi kun vanhemmat ovat töissä ja töistä tullessaan isän ja äidin pitää päästä harrastamaan ja elämään sitä omaa elämäänsä. Miksi sellaiset edes tekevät lapsia riesakseen? =(

Tuo on ihan tottumiskysymys häiritseekö äänet unta vai ei. Jopa suositellaan, että tavan kodin äänet kuuluisi lapsen päiväunilla, jotta oppii nukkumaan niin. Ei se varsinaisesti ole kenenkään etu, että pitää olla hipihiljaa kun vauva nukkuu eikä se ole etu sille vauvallekaan, ettei opi nukkumaan kun täydessä hiljasuudessa. Mulle on nyt 2. tulossa ja se on väistämätöntä että joutuu elämän äänissä nukkumaan, kun esikoinen on 3v. eikä siltä voi todellakaan vaatia täydellistä hiljasuutta vauvan nukkuessa.

Alkuperäinen kirjoittaja monikin asia:
En voi ymmärtää sitä, ettei lapsentulo saisi muuttaa vanhempien elämää. Jo vauvana jätetään omaan sänkyyn (ehkä omaan huoneeseenkin) nukahtamaan yksin ja kodin ääniä ei millään tavalla hillitä hänen nukkuessaan (en minä imuroi silloinkaan kun isäntä nukkuu).(
Mun esikoinen aikoinaan nukahti parhaiten just imurin hurinaan :D :D Ja vieläkin valittaa, että jos alkaa imuroimaan, alkaa myös nukuttamaan.

Toki lapsentulo saa muuttaa elämää. Mutta mä en ymmärrä sitä, että lapsentulo muuttaa elämää niin paljon, ettei sitten voi tehdä enää muuta kuin elää täydellisesti sen lapsen ehdoilla. Tai ymmärrän vielä senkin, mutta en enää sitä, että sitten valitetaan "mikset sä ikinä soita", kun ikinä ei voi soittaa, kun se puhelimen ääni herättäisi kullannupun.

kuulunpa minäkin niihin jotka yrittää pitää rutiineista (meillä ruoka ja nukkumaanmeno) kellontarkasti (noin) kiinni, ihan lähinnä siitäsyystä että muuten elämästä ei tule meidän lasten kanssa yhtään mitään. kaikkien lasten kanssa ei yksinkertaisesti voi siirtää sitä ruokailua puolta tuntia eteenpäin...meillä ainakin siinävaiheessa jo itkettäisiin tajuttomasti nälkää ja mahakipua,sitten kun koskisi tarpeeksi mahaan ei voitaisi enää syödäkään mitään jne. okei voi olla että lasten kasvaessa tilanne muuttuu mutta eiköhän jokainen vanhempi tunne lapsensa parhaiten?!
minua ärsyttää se että jotkut vanhemmat antavat omien pieniensä touhuta ulkona omiaan ihan miten sattuu ja luottavat siihen että kaikki sujuu, sitten se että on vanhempia jotka komentavat aina vain toista lastaan riippumatta siitä kuka sitä komennusta oikein kaipaisi ja ne vanhemmat jotka työntävät vaunuja tupakkasuussa isompien roikkuessa vaunujen aisoissa kiinni...löytyyhän näitä.

Yksi sukulainen piti pikkuvauvallaan useiden tuntien syöttövälejä vedoten vatsavaivoihin. Hän saattoi olla kylässä nejlä-viisi tuntia ruokkimatta vauvaansa kertaakaan. Kun lapsi alkoi kitistä, hän totesi että nyt vauvaa väsyttää ja lähti kotiinsa jonne oli vielä 45 min matka. Ei se kai tajunnut, että vatsakivultahan se nälkäkin tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja suvi-tuuli:
kuulunpa minäkin niihin jotka yrittää pitää rutiineista (meillä ruoka ja nukkumaanmeno) kellontarkasti (noin) kiinni, ihan lähinnä siitäsyystä että muuten elämästä ei tule meidän lasten kanssa yhtään mitään. kaikkien lasten kanssa ei yksinkertaisesti voi siirtää sitä ruokailua puolta tuntia eteenpäin...meillä ainakin siinävaiheessa jo itkettäisiin tajuttomasti nälkää ja mahakipua,sitten kun koskisi tarpeeksi mahaan ei voitaisi enää syödäkään mitään jne. okei voi olla että lasten kasvaessa tilanne muuttuu mutta eiköhän jokainen vanhempi tunne lapsensa parhaiten?!
.
Mä ymmärrän tuon. Mutta sä tuskin odotat, että sun ystäväsi lapsen kummin vaimo järjestää itselleen töistä vapaata tämän miehensä kummilapsen synttäreille sen mukaan, millaiset ruoka- ja nukkumaanmenoajat sun lapsillasi on? Mun siskoni aikoinaan närkästyi, kun näin ei tapahtunut hänen poikansa päivärytmin mukaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja tätä:
Yksi sukulainen piti pikkuvauvallaan useiden tuntien syöttövälejä vedoten vatsavaivoihin. Hän saattoi olla kylässä nejlä-viisi tuntia ruokkimatta vauvaansa kertaakaan. Kun lapsi alkoi kitistä, hän totesi että nyt vauvaa väsyttää ja lähti kotiinsa jonne oli vielä 45 min matka. Ei se kai tajunnut, että vatsakivultahan se nälkäkin tuntuu.

Tai mitä jos se oli vaan oppinut tunnistamaan vauvansa itkuja ja ties mikä on nälkäitkua ja mikä ei? Joka itkuun kun ei oikeesti kannattais tissiä antaa, sillä ruuansulatuksen täytyis saada joskus levätä tai voi oikeasti tulla vatsavaivoja. Meillä ainakaan nälkäitku ei ollut mitään kitinää.

Minä ihmettelen sitä, että lapsi päästetään tuntikausiksi leikkimään tuntemattomaan kotiin.
Lasteni kaverit ovat meille tervetulleita, en sano sitä siksi. Mutta jos lapsi, jonka vanhemmat eivät tunne meitä ja perhetämme ja todennäköisesti omaa lastammekaan muuta kuin mainintanan oman lapsensa puheissa on meillä tunnista toiseen, eikä kukaan kysele perään- on se minusta vähän outoa.
Ei kysellä lasta syömään, ei kaivata kotiin..
Eikä ole kyse siitä, ettenkö voisi tarjota lasten kavereillekin ruokaa, niin usein teenkin. Mutta näitten lasten vanhemmat tunnen, tiedän mahdolliset allergiat jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Joka itkuun kun ei oikeesti kannattais tissiä antaa, sillä ruuansulatuksen täytyis saada joskus levätä tai voi oikeasti tulla vatsavaivoja.

rintamaito nimenomaan on niin nopeasti sulavaa, että mitään "lepotaukoja" syömisessä ei tarvita. korvike varmaan asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Alkuperäinen kirjoittaja tätä:

Tai mitä jos se oli vaan oppinut tunnistamaan vauvansa itkuja ja ties mikä on nälkäitkua ja mikä ei? Joka itkuun kun ei oikeesti kannattais tissiä antaa, sillä ruuansulatuksen täytyis saada joskus levätä tai voi oikeasti tulla vatsavaivoja. Meillä ainakaan nälkäitku ei ollut mitään kitinää.

Vauva oli ihan pieni, alle kolmikuinen ainakin. En jaksa uskoa että sen ikäinen selviää säännöllisesti viiden tunnin syöttöväleillä. Ei se poika kyllä pahemmin kasvanutkaan ekoina kuukausina:( Kuka tuore äiti muka osaa tunnistaa, milloin vatsakipuitku muuttuu nälkäitkuksi... Mie en ainakaan.

Uusimmat

Yhteistyössä