Gallup: MITÄ kaverinne / tuttavanne lapsenhoitotapaa / -tyyliä ette ymmärrä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
toinen on se, ettei lapselle kerrota minne ollaan menossa. lähdetään vaan ja lasta ei etukäteen valmistella, että kohta lähtään mummolaan/mäkkäriin/kotiin/tarhaan.

Mun lapsuuden kotini oli osittain tällainen. Tietty määrätyt rutiinit tiedettiin, mutta kylään lähtöä ei usein suunniteltu etukäteen. Joku vaan totesi "lähdetäänkö käymään "virtasilla" tai "shoppailemassa" ja sitten mentiin saman tien. Matkalle lähtö saatettiin päättää vasta edellisenä tai peräti samana päivänä.

en tarkoita tuota. äkkilähdöt ovat ok, mutta tiedän yhden äidin, joka ei sano ollenkaan lapsille, että minne mennään. vedetään vaan vaatteet niskaan ja gogo. tajuatko? lapsella ei ole siis hajuakaan minne mennään, mennäänkö ulkomaille vai kauppaan. todella outoa minusta.

:o no on. Mikä motiivi tässä sit on?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
yleensä ne, joilla kaikki menot menee lasten unien yms. edelle on just niitä, joiden lapset "vaan lakkasi nukkumasta päikkäreitä 2-vuotiaana". :saint:
Tai sitten ne on niitä, joiden lähipiirissä on tällainen PikkuJalmari, jonka vuoksi joulupukki tulee silloin, kun PikkuJalmarin päivärytmiin sopii riippumatta siitä, sopiiko se näiden muiden lasten päivärytmiin :D *nimimerkillä Kokemusta on*

-sekunnin tarkat aikataulut joita pitää koko saakelin suvun noudattaa
-lapselle syötetään keksiä/kakkua tms juuri ennen ruokaa ja ihmetellään miksi lapsi ei syö
-ei kommenneta lasta jos tekee jotain väärin
-ei viedä loppuun asti 'uhkailuja' 'jos et lopeta niin sitten...'

Alkuperäinen kirjoittaja minäÄiti:
toinen on se, ettei lapselle kerrota minne ollaan menossa. lähdetään vaan ja lasta ei etukäteen valmistella, että kohta lähtään mummolaan/mäkkäriin/kotiin/tarhaan.

Mun lapsuuden kotini oli osittain tällainen. Tietty määrätyt rutiinit tiedettiin, mutta kylään lähtöä ei usein suunniteltu etukäteen. Joku vaan totesi "lähdetäänkö käymään "virtasilla" tai "shoppailemassa" ja sitten mentiin saman tien. Matkalle lähtö saatettiin päättää vasta edellisenä tai peräti samana päivänä.

en tarkoita tuota. äkkilähdöt ovat ok, mutta tiedän yhden äidin, joka ei sano ollenkaan lapsille, että minne mennään. vedetään vaan vaatteet niskaan ja gogo. tajuatko? lapsella ei ole siis hajuakaan minne mennään, mennäänkö ulkomaille vai kauppaan. todella outoa minusta.

:o no on. Mikä motiivi tässä sit on?

no enhän minä vaan tiedä. kun en ymmärrä ollenkaan toimintaa. hänen siskonsakin ihmettelee samaa, että miten se silleen vaan pukee lapset eikä yhtään ilmoita minne ollaan menossa. lapset ovat hämmentyneen näköisiä, lähes aina.

Sitä en ymmärrä kun lasta ei jakseta kasvattaa loppuun saakka. Kaikkien muiden pitää joustaa tän yhden kullannupun edessä kun hän on vahvatahtoinen, tai haluaa syödä teillä tai on vaikeassa iässä tai ei se nyt kovasti lyöny.
Että koskaan, ei milloinkaan, lasta saada vastaamaan teostaan ja pyytämään anteeksi, korvaamaan vahinkonsa, siivoamaan sotkunsa vaan aina äiti tasoittelee lapsen puolesta ja sama meno jatkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
En ymmärrä et lapsille EI opeteta tapoja.
Ihan jo tervehtiminen, kiitos, anteeksi yms. kohteliaisuudet.

Juu, tämä unohtui minulta!

En voisi kuvitellakaan, että omani huutaisi aikuiselle "Häivy typerys" tai muuta vastaavaa, mitä saa joidenkin herranterttujen suusta kuulla joskus :(. Eihän se lapsen syy ole, että vanhemmat viis veisaavat käytöstavoista.

Ujot lapset ovat asia erikseen, ne, jotka eivät kerta kaikkiaan USKALLA tervehtiä, mutta kummasti ne erottaa näistä, jotka ovat tervehtimättä vain moukkamaisuuttaan / junttiuttaan.

Sitä että joidenkin tosi isot lapset istuu edelleen rattaissa, nyt puhun 3-4vuotiaista, ja tosi useasti niillä on vielä tutit suussa kaupanpäälle.. Ja sitä myöskin että tapoja ei yhtään opeteta.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Alkuperäinen kirjoittaja millis:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Toinen asia mitä en ymmärrä, on sekunnintarkat rutiinit. Kaikesta mahdollisesta voi myöhästyä lasten takia. PikkuJalmarin päiväunia ei voi siirtää 10 minuuttia tai lasta herättää 5 minuuttia ennen sitä ja tätä kellonlyömää. Koko pikkuperhe ja puoli sukua sitten pyörii yhden yksivuotiaan pillin mukaan.
Tuo!!!

Minä kuulun siihen ryhmään joka yrittää kynsin ja hampain pitää rytmistä kiinni.. tuplat 10kk. Monia vasrmasti ärsyttää mun kelloon kyttäys mutta se on helpottanut monessa asiassa että on lapsella rytmi!

rytmistä on hyvä pitää kiinni,minä teen samoin,mutta en minuutintarkasti.voin joustaa puoli tuntia sinne tai tänne suuntaan.tietysti tuplien kans tääki asia voi olla tuplasti hankalampaa joten ymmärrän jos haluat pitää minuuttiaikataulusta kii

Joo ja senkin takia olen jämpti tässä kun pitää isointa lasta viedä ja hakea tiettyyn aikaan ja pienten päiväuni on nukkuttava siinä välissä.. on vaan pakko kytätä kelloa..

Joo mä olen tosi kyylä, kateellinen ja vaikea ihminen mutta sitä en ymmärrä miksi n. 4 vuotiasta (no saattoihan se olla tosi iso ja ikäisekseen kehittynyt 2- vuotiaskin) työnnetään isoissa yhdistelmävaunuissa, sillä on tutti suussa ja vaunujen alakori pullistelee XXL-koon vaippapaketteja. Tätä todistin siis paikallisessa marketissa.
Joo, saattoi olla erityislapsi tms. mutta silti ! Vaikka tekisi vaan sen yhden lapsen elämänsä aikana ei sitä vauva-aikaa tarvitse venyttää iäisyyteen.

Toisaalta en myöskään ymmärrä sitä että pieneltä lapselta "vaaditaan" liikoja (esim. 6kk ikäinen pitäisi nukkua jo koko yön omassa sängyssä).

yleensä ne, joilla kaikki menot menee lasten unien yms. edelle on just niitä, joiden lapset "vaan lakkasi nukkumasta päikkäreitä 2-vuotiaana". :saint:
Tai sitten ne on niitä, joiden lähipiirissä on tällainen PikkuJalmari, jonka vuoksi joulupukki tulee silloin, kun PikkuJalmarin päivärytmiin sopii riippumatta siitä, sopiiko se näiden muiden lasten päivärytmiin :D *nimimerkillä Kokemusta on*

mutta kun pikkuJalmaria lukuunottamatta kenelläkään niistä lapsista ei ole mitään päivärytmiä; miksi ei siis pukki tulisi pikkuJalmarin aikataulun mukaisesti? :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
Sitä että joidenkin tosi isot lapset istuu edelleen rattaissa, nyt puhun 3-4vuotiaista, ja tosi useasti niillä on vielä tutit suussa kaupanpäälle.. Ja sitä myöskin että tapoja ei yhtään opeteta.

Mä tein tätäkin!!! Hahahaha!
Esikoinen oli 3-4vee kun lenkkeiltiin rattailla! :D

En ymmärrä moniakaan asioita mitä tuttavaperheissä tapahtuu. Mutta pari eniten ihmetystä aiheuttavaa asiaa ovat:

1. Lapsi saa itse päättää mitä syö. Valittavaksi ei siis anneta esim. kahta vaihtoehtoa, vaan koko jääkaapin sisältö: "Mitä sä ottasit?" Ja loppujen lopuksi pöydällä edessä seisoo koko jääkaapin sisältö, kun mussukalle ei olekaan kelvannut kun haukkaus sitä tätä ja tuota. Meillä ainakin itse valittu ruoka tms. syödään aivan varmasti! Tai ainakaan tilalle ei kanneta mitään muuta, jos ei pöydässä ollut kelpaa.

2. Lapsi asuu enemmän mummolassa ja päivähoidossa kuin kotonaan, vaikka äiti on kotona.

mutta kun pikkuJalmaria lukuunottamatta kenelläkään niistä lapsista ei ole mitään päivärytmiä; miksi ei siis pukki tulisi pikkuJalmarin aikataulun mukaisesti? :xmas:
Koska osa niistä lapsista on ollut pakko opettaa syntymästään lähtien sellaisiksi, että tavallisesta arkirytmistä on voitava poiketa, koska muuten koko suku menee sekaisin, jos PikkuJalmarin päivärytmi sekoaa.

Toinen asia mitä en ymmärrä, on sekunnintarkat rutiinit. Kaikesta mahdollisesta voi myöhästyä lasten takia. PikkuJalmarin päiväunia ei voi siirtää 10 minuuttia tai lasta herättää 5 minuuttia ennen sitä ja tätä kellonlyömää. Koko pikkuperhe ja puoli sukua sitten pyörii yhden yksivuotiaan pillin mukaan.
et ymmärrä sekunnintarkkoja rutiineja etkä myöskään myöhästymistä? :D

mä ainakin halusin pitää päiväunirutiineista suunnilleen kiinni, enkä ikinä minkään sukujuhlien takia ole herättänyt lasta kesken unien. en kyllä sen puoleen olettanut muiden odottavankaan meitä.

No meidän lapsi vain lakkasi nukkumasta päiväuniaan vaikka jonkin näköistä rytmiä ollaan yritetty pitää, ei kylläkään mitään fanaattista. Mutta yritäppä saada lapsi nukkumaan väkisin päikkyjä kun se huutaa pääpunaisena ettei halua, ja sitten jo saat väkisin nukkumaan niin sitten illalla riekutaan ja todellakaan olla menossa nukkumaan kun joskus klo 11 aikaan.
Ei sovi yleistää..

Alkuperäinen kirjoittaja minäÄiti:

Aijaa...siihen ei vaan ole muuta selitystä ;) aika huvittava näkökanta.

jos tiedetään faktana kaikkien kerjäläisten olevan köyhiä, voidaanko silloin todeta, että kaikki köyhät ovat kerjäläisiä? :saint:

joskus sä vielä ymmärrät. =)

- vaikka mun kullannuppu on täysin terve 5- vuotias niin silti sille pitää antaa aina kaikki mitä se haluaa koska se on syntyny 1,5kk etuajassa.
- palkitaan lapsen itkupotkuraivarit tikkareilla
- katsotaan paidan kokolappua ja jos kokomerkintä on pienempi kuin lapsen mitattu pituus, heitetään vaate liian pienenä roskiin
- jos itse ei pitä esim. kalasta niin ei sitä lapsellekkaan sitten syötä koska kala on pa*kaa

Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:

ohi aiheen, saanko kysyä nimimerkkisi taustaa? tiedän nimittäin yhden samannimisen firman, joka tosin taisi mennä konkkaan jo. uk:ssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kumikameli:
-sekunnin tarkat aikataulut joita pitää koko saakelin suvun noudattaa
-lapselle syötetään keksiä/kakkua tms juuri ennen ruokaa ja ihmetellään miksi lapsi ei syö
-ei kommenneta lasta jos tekee jotain väärin
-ei viedä loppuun asti 'uhkailuja' 'jos et lopeta niin sitten...'

Peesi näihin! :o
Inhottaa yksi tuttu joka ei komenna lastaan missään tilanteessa, ja jos sitten erehtyy komentamaan niin hän ei kuitenkaan toteuta uhkaamaansa rangaistusta. Sama tuttu syöttää lapselleen herkkuja heti kun lapsi niitä keksii pyytää. Nämä ottaa päähän.

Enkä tajua sitä, että pienelle lapselle puhutaan ironisesti kuten: "myyn sut mustalaisille" tai muuta vastaavaa.. Siin sit opetetaan samalla rasistisuuttakin..

Enkä sitä, että lapsi totutetaan mäkkärin ruokaan kun käydään kaupungissa ja ostetaan aina mäkkiruokaa ja sit sanotaan, et no ei lapsi syö mitään esim. subwayn ruokia. No ei kai se syö ku on aina viety mäkkiin monta kertaa kuussa.

Koska osa niistä lapsista on ollut pakko opettaa syntymästään lähtien sellaisiksi, että tavallisesta arkirytmistä on voitava poiketa, koska muuten koko suku menee sekaisin, jos PikkuJalmarin päivärytmi sekoaa.

kaikki ei vaan välitä rutiineista. onneks mä ja pikkuJalmari pidetään niistä kiinni. :D

Tässä ketjussa on tullut jo monia ärsytyksen aiheita =)

mutta tässä yksi lisää...elikkä se, että lapsille ei opeteta perus käyttäytymissääntöjä, kuten pyytämään anteeksi, kiittämään, ei opasteta pöytätapoja yms.
Mua niin sieppaa, kun kylään tulevat lapset luulevat automaattisesti voivat syödä meidän olohuoneessa?!? EI EI EI...meillä ei kukaan lapsi koskaan ikinä mussuta mitään ruokaa olohuoneessa...ja aikuisistakin vain me vanhemmat voimme joskus lasten nukkuessa herkutella soffan ääressä...ei naapurin Matti eikä Maija!

Uusimmat

Yhteistyössä