Gallup: haluaisitko olla syyttäjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikkari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oikkari

Vieras
Jos sinulla olisi 100% mahdollisuus päästä kumpaan vain, haluaisitko perhe- ja jäämistöoikeuteen erikoistuneeksi asianajajaksi vai syyttäjäksi? (Vai rikosoikeuteen erikoistuneeksi asianajajaksi?) Kuka vain saa vastata, mutta laittakaa edes pieni perustelu. Juristien vastauksia arvostan tässä vaiheessa kuuhun asti, joten jos täällä sellaisia on niin olkaa niin kilttejä ja vastatkaa =)

Jos noista pitäis valita niin rikosoikeuteen erikoistuneeksi asianajajaksi. Se voi sinällään olla ihan mielenkiintosta hommaa. Mutta en usko et yleensäkään asianajajan homma ois mua varten :)

Mielummin perhe- ja jäämistöoikeuden asianajaja. Vaikka perheoikeudessa taitaa nämä lastenhuoltajuuskiistat olla nykyään aika riitaisia.
Syyttäjänä voi päätyä rikosjengien tappolistalle.

Se mitä olen päässyt syyttäjien toimenkuvaan perehtymään on antanut sen kuvan että siinä pääsee vaikuttamaan enemmän siltä kantilta miltä itse haluaisin jos noihin kolmeen vaihtoehtoon suhteuttaa. Kauheeta paperien pyörittelyä sekin, mutta valitsisin silti syyttäjän homman. Ei, en ole juristi, en sinnepäinkään :)

Vielä vain lisää vastauksia :) Asiassa on niin äärettömän monta puolta. Työn raskaus, kumpi olisi kiinnostavampaa, raskaampaa, palkkaus, kummalla valinnalla on edessä paremmat työmarkkinat jne.. tuota turvallisuuskysymystä en ollut hoksannut edes miettiä ;D Tosin, kuulemma testamenttiriidoissa ja avioerotilanteissa lentelee milloin mitäkin koriste-esinettä päin näköä, että ei taida olla turvallisin ala mikään noista ;)

Itse olen perhe- ja jäämistöoikeuden asiantuntija, mutta en asianajaja. Pelkästään perhe- ja jäämistöoikeuteen perhetyneitä asianajajia tuskin paljoa on, koska AA:illa skaala yleensä laajempi. huoltoriidat ovat oikeasti rankkoja ja monimutkaisia. Asianajajia määrätään myös usein kuolinpesään pesänselvittäjäksi ja -jakajaksi. Itse tykkään perhe- ja jäämistöoikeudesta, koska se on juridisesti haastavaa ja käsittelet kuitenkin yksityisten ihmisten oikeita onglmia, toisin kuin esim yritysjuridiikkaa perehtyneet, jotka vain vääntää tylsiä sopimuksia ja vaikioehtoja ja yritysjärjestelyitä.

Syyttäjän työ voi olla mielenkiintoistakin, mutta useinmiten se on vain rattien ja pikkujuttujen syyttämistä. Poliisin esitutkinta-aineiston perusteella syyttäjä harkitsee nostaako syytteen. Argumentointitaito on eduksi. Aika yksinäisen suden hommaan, niin kuin myös tuomarin homma. Yksityisellä sektorilla luultavasti paremmat palkat.

Pelkkä rikoksiin perehtynyt asianajaja on vihoviimeistä hommaa ja juristeina heitä ei kauheasti arvostetan. Varmaan leipäähän se saattaa olla, kun kaikki elämäntapakonnat saavat aina maksuttoman oikeudenkäynnin ja avustajan määräyksen eli valtio makselee laskut, tosin laskuttaa ei saa miten vain. Kyllä melkein kaikki asianajajat hoitavat rikoksiakin kuten myös noita perhe- ja jäämistojuttua. Varsinkin jäämistöasioita tuntuu, että AA:t pyörittelee ihan vasemmalla kädellä, koska usein esim. perinnönjakokirjat sun muut on laadittu ihan pyllylleen.

Itse olen perhe- ja jäämistöoikeuden asiantuntija, mutta en asianajaja. Pelkästään perhe- ja jäämistöoikeuteen perhetyneitä asianajajia tuskin paljoa on, koska AA:illa skaala yleensä laajempi. huoltoriidat ovat oikeasti rankkoja ja monimutkaisia. Asianajajia määrätään myös usein kuolinpesään pesänselvittäjäksi ja -jakajaksi. Itse tykkään perhe- ja jäämistöoikeudesta, koska se on juridisesti haastavaa ja käsittelet kuitenkin yksityisten ihmisten oikeita onglmia, toisin kuin esim yritysjuridiikkaa perehtyneet, jotka vain vääntää tylsiä sopimuksia ja vaikioehtoja ja yritysjärjestelyitä.

Syyttäjän työ voi olla mielenkiintoistakin, mutta useinmiten se on vain rattien ja pikkujuttujen syyttämistä. Poliisin esitutkinta-aineiston perusteella syyttäjä harkitsee nostaako syytteen. Argumentointitaito on eduksi. Aika yksinäisen suden hommaan, niin kuin myös tuomarin homma. Yksityisellä sektorilla luultavasti paremmat palkat.

Pelkkä rikoksiin perehtynyt asianajaja on vihoviimeistä hommaa ja juristeina heitä ei kauheasti arvostetan. Varmaan leipäähän se saattaa olla, kun kaikki elämäntapakonnat saavat aina maksuttoman oikeudenkäynnin ja avustajan määräyksen eli valtio makselee laskut, tosin laskuttaa ei saa miten vain. Kyllä melkein kaikki asianajajat hoitavat rikoksiakin kuten myös noita perhe- ja jäämistojuttua. Varsinkin jäämistöasioita tuntuu, että AA:t pyörittelee ihan vasemmalla kädellä, koska usein esim. perinnönjakokirjat sun muut on laadittu ihan pyllylleen.

Kiitos kovasti vastauksesta! Minulla on siis nyt syventävien ja siis myös gradun aiheen valinta käsillä, ja ongelmana on se että molemmat "alat" kiinnostaisivat, molemmat erityisesti siksi että kuvittelisin että niiden parissa saa tehdä töitä "ihmisten parissa" jokapäiväisiin asioihin liittyen. Kirjoittamasi perusteella tuo kyllä toteutuisi helpommin perhe- ja jäämistöoikeuteen erikoistumalla :) Unelma-ala olisi työ pienehkössä lakifirmassa, jossa saisi hoitaa sekä perhe- ja jäämistöoikeuden että rikosoikeuden juttuja, mutta jostain kumman syystä tässä vaiheessa opiskelua tuntuu että eihän niiden kanssa osaa mitään tehdä ellei suorita sitä syventävää molemmista ;D

Kumpaankohan kannattaisi siis erikoistua - perhe- ja jäämistöoikeuteen vai rikosoikeuteen, jos unelmana olisi ala jossa saisi tehdä molempia? Syyttäjänkin työ vaikuttaa toisaalta hienolta, mutta en tahtoisi tehdä "yksinäisen suden hommia" niinkuin asian ilmaisit.

(Täällä jo hieman asiaa pohdiskelin aiemmin illalla: http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...177-ammatinvalinta-en-vain-osaa/#post22004962 )