Gallubit, adobtiot ynnä muut kirjoitusvirheet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
mua raivostutti aikanaan ku joka himputin kerta kaverini kirjoitti perjaatteessa, sanan periaatteessa! yritin joka kerta myöskin selittää että se ei tarkoita mitään ja että miten se oikeasti kirjoitetaa ja mitä se sana oikeasti tarkoittaa... mutta ei. aina sama juttu |O

itellä on yhdyssanojen kaa välil hankaluuksia.. esim nytkin mietin että kirjoitetaanko joka kerta yhteen vai erikseen..? :laugh: varmaan yhteen...

Yhdyssanat onkin tosi outoja, koska niissä on ihan pimeät säännöt. Mulla on kolme aanelosta pienellä fontilla kirjoitettuja yhdyssanasääntöjä, eikä niissä ole edes kaikki. Eikä kaikkiin ole edes sääntöjä.

Mut joka kerta on joka kerta erikseen.

Mä esim. kirjotan tottakai yhteen, vaikka se pitäis kirjottaa vielä erikseen. Odottelen, että sääntö muuttuu. :kieh:

TIANNA!

Mä mietin tätä äng-juttua koko hemmetin Selviytyjien ajan. Nyt tiedän, kuka häädettiin, mutta juurikaan muuta ei jaksosta jäänyt mieleen.

Jotta mä pääsisin paremmin kärryille tässä asiassa, selventäisitkö mulle muutamaa juttuasi? Kaikella ystävyydellä ja kunnioituksella kysyn, ihan vaan itse asiat tajutakseni (kun oon ihan pihalla enkä haluaisi olla) ;) Laitan sun tekstilainaukset lainausmerkkeihin ja perään <oman kysymykseni tms.>.

"Ängällä ja nk:lla ei taida olla minimiparia. Silloinhan ne voi lukea samaksi äänteeksi. Olkoonkin, että kuulostavat erilaiselta." <Mitkä voi lukea samaksi äänteeksi: ängän ja nk:n vai ängän ja nk:n n:n?>

"Minimipari on kriteeri äänteiden erillisyydelle. Ilman minimiparia ne on saman äänteen eri ääntämistapoja." <Taas mietin, että ajatteletko ängän kanssa samaksi äänteeksi nk:n vai nk:n n:n...>

"Daa, ei ole kirjainta, mutta se ei tarkoita sitä, että on tai ei ole äännettä. - - Kirjoitusasu on ihan eri kuin äänneasu, eikä tässä siitä nyt puhuttu, vai mitä?" <Mistä "siitä" ei puhuttu: kirjoitusasusta vai äänneasusta?>

"Olen samaa mieltä, että nk ei ole sama kuin äng. Sen sijaan en hyväksy, että niitä sanotaan eri äänteiksi tai eri foneemeiksi tuon minimipariperiaatteen vuoksi. Vrt. cola ja kola." <Mielestäsi siis nk ei ole sama kuin äng. Jos ne eivät ole sama asia mutta eivät kuitenkaan myöskään eri äänteitä tai eri foneemeja, mitä ne sitten mielestäsi ovat?>

Vaikuttaako tuohon minimipariasiaan se, että k:n edellä n äännetään aina ängänä ja tällaista yksinkertaista ängää ei voi käyttää yksinään, siis ilman tuota k:ta?

Enään, kuullostaa yms. ärsyttää aika pirusti. Näiden lisäksi vielä sanan 'ketään' käyttö sanan 'kukaan' tilalla. Siis ei mitään järkeä!

Mummonliha pullat on kyllä yksi klassikko. :D

Niin ja sitten vielä jossain ihan merkkivideotykin ruudulla lukee tyyliin: 'Cannot find singal' Argh!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta lisään vielä yhden ns. raivostuttavan ilmauksen, jota ainakin Jätkä käyttää: "Ketju on lukittu moderaattorin toimesta." Miksei voi kirjoittaa, että moderaattori on lukinnut ketjun?

No kun siinä on pääasia se, että "Ketju on lukittu". Svetisistiseltä (apua, kirjoteetaanko se noin?) kyllä kuulostaa, mutten keksi parempaakaan muotoa, joka olisi selvä ja lyhyehkö...

http://fi.wikipedia.org/wiki/%C5%8A-%C3%A4%C3%A4nne

Velaarinen nasaali ("äng-äänne") on suomessa ja monessa muussakin kielessä esiintyvä foneemi. Suomessa se esiintyy eräitä lainasanoja lukuun ottamatta ainoastaan sanan keskellä k:n edellä sekä, enimmäkseen taivutusmuodoissa astevaihtelun vuoksi), myös kaksoiskonsonanttina kahden vokaalin välissä. Äänteelle ei ole suomen kielen kirjoitusjärjestelmässä omaa kirjaintaan. Kansainvälisessä foneettisessa aakkostossa (IPA:ssa) sitä merkitään kirjaimella [?].

Päinvastoin kuin lähes kaikilla muilla suomen kielen foneemeilla, äng-äänteellä ei ole aakkosissa omaa kirjainta, joten se on merkittävä poikkeus kielen muutoin suhteellisen foneettisessa ortografiassa. Äng-äänne kirjoitetaan monimutkaisten sääntöjen mukaan joko n- tai g-kirjaimena: lyhyt /?/ sanassa /ke?kä/ kirjoitetaan <kenkä>, kun taas pitkä /??/ taivutusmuodossa /ke??än/ kirjoitetaan <kengän>. Poikkeuksia ja hankalasti määriteltäviä lisäsääntöjä on kuitenkin lukuisia, erityisesti lainasanoissa: /e?lanti/ kirjoitetaan <englanti>, /ma?neetti/ kirjoitetaan <magneetti>, /ko?gestio/ kirjoitetaan <kongestio>, jne.

Äng-äänteen ortografia on lainattu latinasta. N lausuttiin antiikissa ?-äänteenä kirjainyhdistelmissä NC, NG ja NQU. Jos näin on, roomalainen lukisi siis sanan CENCÄ suomalaisittain aivan oikein [ke?kä], mutta pitkää ?-äännettä ei latinassa tunnettu, joten CENGÄN [ke?gän] menisi hieman pieleen (olettaen tietenkin, että roomalainen osaisi lukea kirjaimen Ä oikein).

?-kirjainta käytetään saamelaiskielissä.

Mua ärsyttää kun joku on lihonnut. Oikea muoto on lihonut ja verbin perusmuoto on lihoa, ei suinkaan lihota.
Ja yhdessä blogissa oli sana ekologinen kirjoitettu egolokinen (arghhh!!!)
Tai emaali, oikea muoto emali.
Sit jo täällä mainitut enään, sydämmellinen, menempä

mulla tuli ekana mieleen, ku katoin yhtä lääkärintekstiä potilaasta, niin oli kirjattu: "baaripotilas", ku oikeesti varmaan oli tarkotus lukea että paaripotilas. Noh, sihteerihän ne tekstit kirjottaa.... :D

mutta ärsyttäviä on edelleenn sanat: viellä, kuullostaa jne jnejne

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
mua raivostutti aikanaan ku joka himputin kerta kaverini kirjoitti perjaatteessa, sanan periaatteessa! yritin joka kerta myöskin selittää että se ei tarkoita mitään ja että miten se oikeasti kirjoitetaa ja mitä se sana oikeasti tarkoittaa... mutta ei. aina sama juttu |O

itellä on yhdyssanojen kaa välil hankaluuksia.. esim nytkin mietin että kirjoitetaanko joka kerta yhteen vai erikseen..? :laugh: varmaan yhteen...

Yhdyssanat onkin tosi outoja, koska niissä on ihan pimeät säännöt. Mulla on kolme aanelosta pienellä fontilla kirjoitettuja yhdyssanasääntöjä, eikä niissä ole edes kaikki. Eikä kaikkiin ole edes sääntöjä.

Mä esim. kirjotan tottakai yhteen, vaikka se pitäis kirjottaa vielä erikseen. Odottelen, että sääntö muuttuu. :kieh:

Mä olen yhdyssanojen kohdalla käyttänyt lähinnä yhtä sääntöä, jolla pääsee jo aika pitkälle. Eli jos molemmat sanat taipuu, niin kyseesä ei ole yhdyssana.
esim.
jokaisella kerralla= ei yhdyssana
jalka pallolla= yhdyssana, eka ei taipunut

Mulla ainakin menee välillä sanat sekaisin kun käytän päivittäin kolmea erikieltä. Myös välillä puhuttaessa meneet kielet sekaisin. Ja joillekin asioille käytän aina samaa nimitystä oli kieli mikä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ois kiva jos kaikki kirjottas omalla murteellaan. Murretta on paljo mielenkiintosempi lukee ku tylsää kirjakieltä.

Ei murteissa mitään vikaa. Mutta ei missään murteessa kuulu kirjoittaa vaikkapa yhdyssanoja erilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua rassaa joskus konsonanttien tuplaaminen sanaa taivutettaessa silloin kun ei ole tuplan paikka:

lappu > lappun, Pekka > Pekkan, Marjatta > Marjattan, kakka > kakkan

Tuokin on muuten murretta. Turussa päin ymmärtääkseni ihan puhutaan noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:

Mä olen yhdyssanojen kohdalla käyttänyt lähinnä yhtä sääntöä, jolla pääsee jo aika pitkälle. Eli jos molemmat sanat taipuu, niin kyseesä ei ole yhdyssana.
esim.
jokaisella kerralla= ei yhdyssana
jalka pallolla= yhdyssana, eka ei taipunut
Ei vaan toimi näihin hankaliin, kuten totta kai.

Kuumimmat

Yhteistyössä