G: Vauva vasta avioliittoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Courious George
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me mentiin naimisiin kolmannen lapsen syntymän jälkeen ja ihan lasten turvan takia, jos jommallekummalle vanhemmalle sattuisi jotain. Avioliitto ei kyllä muuttanut käytännön elämässä mitään.

Kun sain esikoisen niin olin jo naimisissa mutta sitten tuli 9 vuotta myöhemmin ero exästä kun löysin uuden miehen ja ruvettiin seurustelemaan ja kuinkas ollakaan tulin raskaaksi eikä olla edes kihloissa saatika naimisissakaan vielä vaikka ollaan jo yhtä pidetty melkein 15 vuotta, ei ees asuta saman katon alla (vielä!) mutta ehkä joskus olisi sekin mahdollista. Mulla on vaan se periaate että mä en ketään painosta, jos mies ei ole valmis yhteenmuuttoon vaikka muuten hyvin meniskin niin mä odotan, vaikka joutuisin odottaa kuinka kauan tahansa. Ehkä mies ei ole koskaan valmis, eihän sitä tiedä mutta ollaan me yhteenmuutosta puhuttu monet kerrat.

Meillä oli toinen lapsi tulossa kun mentiin naimisiin. Häät oli jo päätetty ja suunniteltu kun kakkonen ilmoitti tulostaan :) Tietääkö joku että saako esim. avopuoliso tietoja puolisostaan jos toiselle on sattunut onnettomuus tai joku, vai pitääkö tietoja pyytelemään hakea joku puolison lähisukulainen?

Avioliittoon on kummatkin syntyneet. Alettiin yrittämään heti kun naimisiin päästiin, mutta esikoinen sai alkunsa vasta pitkälti yli kolmen vuoden yrittämisen jälkeen.Kauhea kysely ja painostus ja ihmettely oli tietenkin suvun jne puolelta, kun lasta ei kuulu ja se oli kaikkein kauheinta. Kuitenkin selkeetä oli että naimisissa pysytään vaikkei niitä lapsia ikinä tulisikaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Kiljuset:
Meillä oli toinen lapsi tulossa kun mentiin naimisiin. Häät oli jo päätetty ja suunniteltu kun kakkonen ilmoitti tulostaan :) Tietääkö joku että saako esim. avopuoliso tietoja puolisostaan jos toiselle on sattunut onnettomuus tai joku, vai pitääkö tietoja pyytelemään hakea joku puolison lähisukulainen?

Niinhän se menee, että avopuolisolla ei ole tuollaisissa tapauksissa mitään oikeuksia. Eli lähisukulainen vaaditaan asioita hoitamaan.

Me mentiin naimisiin ennen kun alettiin edes puhua lapsista. Ehdittiin olla 3 vuotta naimisissa ennenkuin lapsi syntyi...ja sen jälkeen kaksi vuotta naimisissa ennenkuin mies halusi erota. Että näin meilläpäin...

meillä mä ilömoitin potilastietoihini avomieheni nimen et hälle pitää soittaa ekana jos jotain sattuu,on lähiomaiseni. jos jään vaik auton alle niin kai ne sit avokille soittaa ja kertoo tietoja?niin ainakin sanoivat..

Alkuperäinen kirjoittaja maymay:

meillä mä ilömoitin potilastietoihini avomieheni nimen et hälle pitää soittaa ekana jos jotain sattuu,on lähiomaiseni. jos jään vaik auton alle niin kai ne sit avokille soittaa ja kertoo tietoja?niin ainakin sanoivat..

Näinhän se taitaa mennä. Moni ei varmaan hoksaa ajoissa lääkäreiden papereihin sellasta ilmottaa.

Jos sairaalaan on ilmoitettu avopuoliso yhteyshenkilöksi niin silloin ilmoitetaan/saa tietoja. mutta esim. hoitopäätöksissä sananvalta on vain lähiomaisella. Jos esimerkiksi joutuisin hengityskoneeseen niin päätöksen hoidon jatkamisesta tai lopettamisesta tekisi äitini jonka olen ilmoittanut lähiomaisekseni.

*muoks. vain aviomies tai sukulainen voi olla lähiomainen, ei koskaan avopuoliso

Alkuperäinen kirjoittaja maymay:

Näinhän se taitaa mennä. Moni ei varmaan hoksaa ajoissa lääkäreiden papereihin sellasta ilmottaa.

en mäkään olis tajunnu mut jotain menein lääkäriin valittaa ja se tarkisti osoitteet jne ja kysäsi et kenet laittaa lähiomaiseksi + samalla väänsi mulle laskua:)

Riippuu varmaan vähän myös tosta iästä ja elämäntilantesta. Kun ikää on ja opiskelut kesken ja asuu viellä eri paikkakunnalla niin olis ollu aika outoo mennä naimisiin. me kyllä mentiin kihloihin ennen kuin tiesin olevani raskaana. Sit päätettiin et mennään naimisiin kun valmistun -mut vauva tuli väliin ja häät siirty vuodella. Olipahan omasta takaa morsiusneito.

Nyt tää kakkonen syntyy avioliittoon -eipä tarvii mennä selittelee synnytyksen jälkeen, koska vauva saanut alkunsa yms. :laugh:

Naimisiin meno on kyllä ihan ok, mutta itse ajattelen sitä enemmän järjellä -jos jotain ikävää tapahtuis. olihan häät ihanat, ja kivaahan se on kun on kaks kimaltelevaa sormusta :p mies parka menetti omaisuuden niihinkin. Mut kyllä se asuntolaina on sellanen mikä eniten sitoo. :laugh: Sitä ottaessa oikeesti piti jo miettii et onko tämä nyt se elämäni mies, mutta olihan se ja ihanan pienen tyttäreni isä myös.

meidän oli tarkoitus viettää häitä tammikuussa 2009, mutta nyt kävi niinkin onnellinen tapahtuma kuin vauva (syntyy joulukuussa), joten sillä hetkellä ei ole varaa kaikkeen. Aikaistimme häitä nyt tulevaan heinäkuuhun ja pidämme paljon pienemmät häät kuin aluksi oli tarkoitus. Ollaan oltu yhdessä yli 7 vuotta, joten kaikki tää tuntuu jo todella luonnolliselta, vaikka ollaankin vasta kahdenkymmenen alkupuolella.

Mä ilmoitin lähimmäksi omaiseksi mieheni kyllä jo ennen kun oltiin naimisissa ja luulisin, että koska se sairaalassa papereissa luki, se olisi ollu pätevä. Mutta toisaalta se oli van omassa tk:ssa ja lähisairaalassa se tieto.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä ilmoitin lähimmäksi omaiseksi mieheni kyllä jo ennen kun oltiin naimisissa ja luulisin, että koska se sairaalassa papereissa luki, se olisi ollu pätevä. Mutta toisaalta se oli van omassa tk:ssa ja lähisairaalassa se tieto.

Minulta on molemmissa raskauksissa kysytty sairaalassa (äitiyspolilla) lähiomaisen nimi. Avomies ei kelpaa lähiomaiseksi. Yhteyshenkilöksi kylläkin.

Toivon että meille syntyisi vauva ennen häitä, sillä niitä ei tällä hetkellä ole edes suunnitteilla. Mulle ei ole väliä oltaisiinko naimisissa lapsen syntymähetkellä vai ei. Ei me mennä naimisiin lapsen takia, vaikka monen asian kannalta olisikin niin järkevämpi. Mutta toki tarkoitus järjestää häät jossain vaiheessa, nyt vaan tuntuu ettei riitä kiinnostusta niiden järjestämiseen..

Yhteistyössä