G: Uskaltaisitko synnyttää kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "PollyAnna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No periaatteessa synnytin "kotona", kun olin "asunut" sairaalassa ennen ekaa ja tokaa synnytystä parin viikon ajan raskausmyrkytyksen vuoksi :D

Oikeasti en uskaltaisi, enkä edes haluaisi.

[QUOTE="Viima";28164201]No älä ny revi pelihousujas.
Mut totuus on et suomes synnytystä pidetään sairautena jonka ainoa oikea hoitopaikka on sairaala. Totta myös et tääl välimatkat on pitkiä, ja muutenkin kotisynnytysmahdollisuus on olematon. Kuitenkin suurin osa synnytyksistä menee hyvin joten minun mielestä pitäis antaa mahdollisuus kotisynnytykseen.[/QUOTE]

En mä ainakaan pidä synnytystä sairautena enkä oo kyllä huomannu muidenkaa pitävän.

Joo senkus toivot parempia mahdollisuuksia kotisynnytykseen, mutta ne paremmat mahdollisuudet ei silti saisi mua synnyttämään kotona.

[QUOTE="Viima";28164281]Mut miksi ihmistä joka haluaa synnyttää kotona pidetään täysin hulluna?!
Olis mahtavaa jos suomeen saatais kattava järjestelmä mahdollistamaan turvalliset kotisynnytykset. Tuntuu et ollaan yhä enemmän menossa kohti amerikan tyyliä jossa äiti makaa sängyssä ja vuoron perää laitetaan epiduraalia ja oksitosiinia. Synnytykset käynnistetään kun tahdotaan hallita tilanne ja päättää koska lapsi syntyy. Omalla kohdalla kätilö oli pitkälle tälläinen liukuhihna kätilö. Äidin toiveita tai tuntemuksia ei kuunneltu vaikka olin oikeassa tilastani. Aidosti välittävä doula olisi ollut paremPi vaihtoehto kuin työhönsä kyllästynyt käyilö kiireisessä sairaalassa.[/QUOTE]

No sitä stressitöntä ja halutessaan lääkkeetöntä synnytystä pitäisikin tukea parhailla mahdollisilla tavalla, sairaalassa. En näe tuossa kärjstetyssä tilanteessa itsekään mitään hyvää. Ja tottakai soisin jokaiselle kuitenkin kotonaan synnyttävälle sinne ne mahdollisimman hyvät välineet ja ammattilaiset mahd ongelmien välttämiseksi. Silti en näe järkeä synnyttää kotona edes kätilön kanssa jos on mahdollista valita turvallisempi vaihtoehto.
Tietysti nyt voi vähän jossitella, että jos äidillä olisi joku syvä sairaalatrauma eikä kertakaikkiaan kykenisi sairaalassa olemaan, ehkä voisi ollakin parempi (turvallisempikin) synnyttää kotona, tehden se vaihtoehto mahdollisimman turvalliseksi sitten.

Doulan voi muuten ottaa mukaan sairaalaankin, itsekin harkitsin. :)

En kyllä vapaaehtoisesti ikinä synnyttäisi ilman ammattilaista taikka edes kotona. Ensimmäisellä kerralla itse olisin kuollut verenvuotoon,ja toisessa synnytyksessä vauva tarvitsi synnyttyään hetken lisähapetusta.

En missään nimessä vaikka 4 lasta jo olen synnyttänyt. Jos vielä tulen synnyttämään, niin sekin siis sairaalassa. Mitä vaan voi kerta tapahtua jo mulle tai lapselle eikä myöskään ultrissa tai tutkimuksissa aina huomata kaikkia juttuja.

Mitenkään yksittäisten palstalaisten kokemuksia vähättelemättä: ei ole tainnut Suomessa missään historian vaiheessa olla niin korkea äiti- ja lapsikuolleisuus kuin tämän ketjun vastaajien keskuudessa olisi kotioloissa ollut...

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28164424]Mitenkään yksittäisten palstalaisten kokemuksia vähättelemättä: ei ole tainnut Suomessa missään historian vaiheessa olla niin korkea äiti- ja lapsikuolleisuus kuin tämän ketjun vastaajien keskuudessa olisi kotioloissa ollut...[/QUOTE]

Liittyisikö ihan siihen yleiseen tapaan kertoa useammin negatiivinen kokemus koska se on jäänyt niin elävästi mieleen. Tarkoitan siis sitä ilmiötä mikä näkyy esim nettikauppoja koskevissa kyselyissä, negatiivisista kokemuksista puhutaan enemmän ääneen. Jos synnytys on mennyt hyvin niin ei jaksa välttämättä edes avata tällaista ketjua, saati että jaksaisi vastata.

• Tykkää
Reactions: tiiru
vaikka mulla on ollu kaks nopeaa ja ns. helppoa synnytystä. molemmissa sairaalaanlähdöstä alta puoli tuntia niin muksu pihalla, niin, en siltikään suostuisi kotisynnytykseen vaikka maksettais

Synnytin nyt 9 vk vanhan poikani kotona. Tosin kätilö oli paikalla ja sairaalaan matkaa alle 5 km eli hätätilanteessa oltaisiin lähdetty sinne. Kaikki meni loistavasti! Täällä Hollannissa kotisynnytys on normaalia ja sairaalaan lähdetään vain jos on tarvetta (esim. vihreä lapsivesi, väärä tarjonta, monikot tai äidin huono tila).. En Suomessa koskaan ajatellut kotisynnytystä mutta täällä se tuntui turvalliselta vaihtoehdolta. Oma suihku ja kaikki!

Minä tosin en ole niitä äitejä, jotka muutenkaan ovat kiirellä rynnäneet sairaalasta kotiin. Joskin mulle on oikestaan tosi onnekaasti osunut, varsin rauhalliset huoneet synnyttäneiden osastolla, kaksistaankin olen vauvan kanssa saanut olla.

Minusta siinä synnärin utuisessa ilmapiirissä, oli jotain ihanaa. Elämä tavallaan pysähtyi hetkeksi, oli vaan aikaa ja aikaa, olla vauvan kanssa. Kotona sitten oli moni arjen realitetti vastassa ja tokalla ja kolmannella kerralla lapset.

Niinä rauhallisina päivinä sain rauhassa luoda sitä suhdetta siihen syntyneeseen. :heart:

[QUOTE="vieras";28164448]vaikka mulla on ollu kaks nopeaa ja ns. helppoa synnytystä. molemmissa sairaalaanlähdöstä alta puoli tuntia niin muksu pihalla, niin, en siltikään suostuisi kotisynnytykseen vaikka maksettais[/QUOTE]

Tollases tilanteessa mulla olis pakko synnyttää kotona koska tääl ajaa hyvällä kelillä tunnin synnärille. Saati dit ruuhka tai lumituisku...

Monikaan ei ajattele et vaikeatkin synnytykset on kautta aikojen hoidettu myös kotona, virhetarjonnat, perätilat yms. Ja osaava kätilö tai doula osaa sanoa jos jokin vialla. Itse uskon et jopa paremmin kuin sairaalassa jossa henkilökunnalla monta potilasta yhtäaikaa sekä muitakin töitä hoidettavana.

Totta kyllä nuo siivous ja ruokahuolto. Mut itse olisin tahtonut heti kotiin. Oma vauva nukku ja söi. Muiden itki ja valvotti minua.

[QUOTE="Viima";28164474]Tollases tilanteessa mulla olis pakko synnyttää kotona koska tääl ajaa hyvällä kelillä tunnin synnärille. Saati dit ruuhka tai lumituisku...

Monikaan ei ajattele et vaikeatkin synnytykset on kautta aikojen hoidettu myös kotona, virhetarjonnat, perätilat yms. Ja osaava kätilö tai doula osaa sanoa jos jokin vialla. Itse uskon et jopa paremmin kuin sairaalassa jossa henkilökunnalla monta potilasta yhtäaikaa sekä muitakin töitä hoidettavana.

Totta kyllä nuo siivous ja ruokahuolto. Mut itse olisin tahtonut heti kotiin. Oma vauva nukku ja söi. Muiden itki ja valvotti minua.[/QUOTE]

ootko kuullu polikliinisestö synnytyksestä, homma pätee uudelleensynnyttäjille ,ei sinne sairalaan tarvi jäädä asumaan.
itse vuosin toisen synnytyksen jälkeen vajaan litran, vaikkka muuten homma oli siis nopeaa ja helppoa toimintaa, niin yleensä niissä jälkeisissä, istukan 'synnyttämisessä', voi tulla ongelmia..

ja joo, ja siihen aikaan ku synnytettiin enempi kotona oli lapsikuolleisuusluvutkin korkeampia...

No voisin uskaltaa, jos olisi todella matalan riskin keissi kyseessä. Mut uskoisin että silti lähtisin sairaalaan, mutta olisin kotona varmaan sinne kymmeneen senttiin asti. Ainakin tässä tilanteessa kun pääsen sairaalaan viidessä minuutissa.

Minusta on aivan luonnollinen asia synnyttää kotona. Itse en tosin sitä päässyt kokemaan, kun ei vain ole tullut tosissaan oikein harkittuakaan, sillä nykyään on niin tavanomaista synnyttää sairaalassa. Peukutan kyllä kaikille kotisynnytyksille. :)

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28164424]Mitenkään yksittäisten palstalaisten kokemuksia vähättelemättä: ei ole tainnut Suomessa missään historian vaiheessa olla niin korkea äiti- ja lapsikuolleisuus kuin tämän ketjun vastaajien keskuudessa olisi kotioloissa ollut...[/QUOTE]

Niin no, todella hitaasti ja kivuliaasti etenevä synnytys, tyttö olikin avotarjonnassa ja jäi jumiin synnytyskanavaan ja sykkeet laskivat, itse jossakin tajuttomuuden rajamailla, ilman ammattilaisia ei lasta olisi ulos saatu ajoissa.

juu,kaikki on synnytetty kotona ;)
viimeisen kolmannen synnytin yksin alusta loppuun koska kukaan muu ei ollut paikalla ja kännykkä rikki.
olihan se aika kokemus mutta toisaalta ihan kiva koska jää mieleen.
saksetkin oli onneksi ihan hollilla joilla sain napanuoran poikki.

[QUOTE="Viima";28164201]No älä ny revi pelihousujas.
Mut totuus on et suomes synnytystä pidetään sairautena jonka ainoa oikea hoitopaikka on sairaala. Totta myös et tääl välimatkat on pitkiä, ja muutenkin kotisynnytysmahdollisuus on olematon. Kuitenkin suurin osa synnytyksistä menee hyvin joten minun mielestä pitäis antaa mahdollisuus kotisynnytykseen.[/QUOTE]

Ei Suomessa pidetä synnytystä sairautena vaan luonnollisena tilanteena, joka on kuitenkin turvallisinta suorittaa sairaalassa komplikaatioiden varalta. Mun mielestä olisi suoraan sanottuna täyttä resurssien hukkaa alkaa järjestelemään kotisynnytyksiä, kun se on turvallisinta sairaalassa.

Ennen muinoin glorifioitu kotisynnytys uhkasi jokaisen naisen ja syntyvän vauvan henkeä. Oliko luku jotain niinkin korkeaa, että pahimpina aikoina joka neljäs nainen kuoli synnytykseen. Kukaan ei muilla lääketieteen saroilla haikaile menneeseen, esim.isoäidiltäni poistettiin kitarisat pihdeillä ilman nukutusta tai puudutusta, samaa vaan meidänkin lapsille, anestesia luonnotonta!?

Olisin kuollut, jos ilman sairaalaa olisin synnyttänyt. Kuollut jo kahdesti. Minulla ei ole mitään erityistä riskiraskautta ollut, että synnytyksestä olisi tiedetty tulevan vaikea. Ihmettelenkin miten nainen voi tietää etukäteen, että kotona ok synnyttää. Niin paljon voi tapahtua, valtavasti mennä pieleen.

Yhteistyössä