(G)Todistetaan mummoni väitteet perättömiksi!

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
mellan
silitän juhlavaatteet ja jos on todella ryppysiä vaatteita niin sit silitän. Mun silittämissä vaatteissä on aika paljon silitysryppyjä, jotka ei nekään hirveen kauniita ole

vieras
en ole nuori, vaan vanha äiti jo. (40 v häämöttää muutaman vuoden takana) Mutta lapset aika pieniä vielä. Mutta ei tosiaan ole aikaa silittää.

Mummolla ei varmaan aikanaan ollut muuta kuin koti ja lapset, ja lastenhoidossa oli juuri tärkeintä puhtaus ja vaatteet, nykyään vaaditaan aika paljon muuta, kuten lasten kanssa olemista ja muutakin kuin perushuoltoa. Ja äideiltä vaaditaan korkeakoulututkintoa ja omaan alaan syventymistä, joka vaatii aikaa. Lisäksi aika monissa perheissä oli ennen kotiapulainen.

Joten väittäisin, että nykyään on työmäärä aivan valtava, ei kenelläkään, joka itse tekee kaiken, ja lapsia on yli 1, voi olla aikaa silittämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joten väittäisin, että nykyään on työmäärä aivan valtava, ei kenelläkään, joka itse tekee kaiken, ja lapsia on yli 1, voi olla aikaa silittämiseen.
Voi ei.

:(

Mistakohan mun silittamiseni sitten on pois?
Ma silitan ja lapset laittaa kaappeihinsa sita mukaa. Itseasiassa ihan kivaa hommaa, ja ollaan parannettu maailmaa silityksen/vaatehuollon lomassa.

vieras
en ole nuori, vaan vanha äiti jo. (40 v häämöttää muutaman vuoden takana) Mutta lapset aika pieniä vielä. Mutta ei tosiaan ole aikaa silittää.

Mummolla ei varmaan aikanaan ollut muuta kuin koti ja lapset, ja lastenhoidossa oli juuri tärkeintä puhtaus ja vaatteet, nykyään vaaditaan aika paljon muuta, kuten lasten kanssa olemista ja muutakin kuin perushuoltoa. Ja äideiltä vaaditaan korkeakoulututkintoa ja omaan alaan syventymistä, joka vaatii aikaa. Lisäksi aika monissa perheissä oli ennen kotiapulainen.

Niin, ja olisi ihanaa, jos ehtisi tehdä silitykset ym. ei pakolliset hommat, mutta ajatuskin on aivan mahdoton. Ei yksi ihminen voi ehtiä ja jaksaa kaikkea.

enpä silitä, teininä kyllä silitin, nykyään kun mua ei paljon näe kuin työmatkoilla, ajattelin et ei haittaa vaikka ryppyiset oliskin. Ja lapseni reppana joutuu kans ryppyisissä kulkemaan, juhlavaatteet toki silitän.

Mä lähinnä olen todiste siitä, että mummos taitaa olla oikeassa... :ashamed: Vaatteet on kyllä puhtaita ja ehjiä, mutta ennemmin hakkaan tikkuja kynsien alle kuin silittäisin muuta kuin verhot tai juhlavaatteet.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Voi ei.

Ma silitan ja lapset laittaa kaappeihinsa sita mukaa. Itseasiassa ihan kivaa hommaa, ja ollaan parannettu maailmaa silityksen/vaatehuollon lomassa.
Ai? teetkö nuo kaikki muut, mitä mainitsin (henkiseesti vaativa korkeakoulututkintoa vaativa työ...)?

Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:
Voi ei.

Ai? teetkö nuo kaikki muut, mitä mainitsin (henkiseesti vaativa korkeakoulututkintoa vaativa työ...)?
Henkisesti vaativaa tyota kylla, vaikka korkeakoulututkinto puuttuukin.

=)

On kyllä aika älytöntä väittää, että nykyajan kotiäidin työmäärä on valtava entisaikojen vastaavaan verrattuna. Ennen ei ollut pyykinpesukoneita, ei kuivausrumpuja, ei SÄHKÖISTÄ silitysrautaa, ei astianpesukonetta, ei sähköhellaa, ei mikroaaltouunia, ei juoksevaa vettä.. No, tajusit(te) jo varmaan että ajat olivat toisenlaiset, paljon ankeammat. Mutta silloin myös tehtiin sitä työtä ihan eri tavalla kuin tänään. Yksikään sen ajan äiti ei ollut koskaan ajatellutkaan että pitäisi saada omaa aikaa. Ei sitä tunnettu eikä osattu kaivata. Fyysinen työmäärä on ollut aiemmin aivan valtava verrattuna nykypäivään.

Mutta palataanpa pyykkihuoltoon. Avainasemaan tietysti tuossa silittämisessä nousee pestyjen vaatteitten määrä. Kun ennen samoja vaatteita pidettiin (olosuhteiden pakosta) ehkä viikkotolkulla, niin nykyään vaatekerta lentää pyykkikoriin päivässä, ehkä nopeamminkin (ainakin meidän Juniorilta tulee kolminkertainen määrä pyykkiä muuhun perheeseen verrattuna :xmas: ). Silitettävä vaatemäärä on siis myöskin moninkertaistunut, ja samaan aikaan materiaalit ovat parantuneet niin, ettei tavallinen arkivaate välttämättä enää edes silitystä kaipaa.

vieras
Olen yli 50:n enkä silitä kun vaan pakollisen. Paremmat t-paidat ja puserot joilla mennään "ihmisten ilmoille", miehen kauluspaidat. Verhot tietenkin, mankelikin on joskus käytössä.

Yhteistyössä