G: Tiesitkö, että päivämäärän kuukauden perään tulee piste? (esim. 9.7., ei 9.7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pilkunnussija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihanaa, mun lempiaihe :) Mua niiiin tökkii kieliopilliset virheet, mutta saatan niihin kyllä itsekin sortua tällaisessa nettikirjoittelussa. Omat lapset ovat alkaneet sanoa ketä, kun pitäisi sanoa kuka. Niin ärsyttävää!

Mua ärsyttää suunnattomasti mun mies aina, kun näen jotain sen kirjoittamaa... tekstissä on aina tosi paljon virheitä tyyliin "enään", "5.8 (päivämäärä)" tai "Raimo.R", se vaan ottaa päähän, kun aikuinen mies ei osaa kirjoittaa. En tosin väitä, että itsekään kympin oppilas äidinkielessä olisin ollut. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tihis:
Kuinka moni tietää, että desimaalipilkku on meillä pilkku eikä esim. piste?
9,7
9.7

Ai niin, ja vielä ärsyttää tämä: "4,7-vuotias poika". Ihanko totta ikä 4 vuotta 8 kuukautta 12 päivää pitää näin tarkkaan ilmoittaa?

Lapsen kielen tutkimuksessa (ja varmaan muuallakin, missä tarkat iät toistuvat) tosin merkitään 4.7 vuoden iässä. Piste nimenomaan erotukseksi desimaalipilkusta.

Joo, mua kanssa ärsyttää tuo, että ihmiset merkitsee lapsen iän kuukaudet vuosien perään pilkulla erotettuna. Siis 5 vuotta ja 5 kuukautta vanhan lapsen ikä kirjoitetaan 5,5 vuotta. Tämähän on oikeasti 5 vuotta ja 6 kuukautta. Jotenkin ihmiset ei hiffaa, että vuodessa on 12 kuukautta, jolloin kymmenesosa vuodesta ei ole kuukausi, vaan 1,2 kuukautta (tai oikeastaan 36,5 päivää).

ainekirjoituksesta L ja korkeakoulututkinto. Kyllähän sen ymmärtää mutta ei jaksa ihan aina säätää ja suomeksi en koskaan kirjoita oikein muualla kuin täällä. Säännöt unohtuvat. Enemmän mua ärsyttää täällä sisältö eli argumentoinnin heikkous. Nooh ja ehkä yhtys sana virheet.

Yhteistyössä