G: Tiesitkö, että päivämäärän kuukauden perään tulee piste? (esim. 9.7., ei 9.7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pilkunnussija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Miten niin PAITSI lauseessa? Sääntö pätee aina.

Aivan. Kerroin ensin, etten tiennyt tästä pistesäännöstä (tai todennäköisesti se on minulle kerrottu joskus). Tosin luulin tienneeni, että piste laitetaan jos päivämäärä on lauseen lopussa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tihis:
:laugh: Tiesin.

Kysy lisää pilkunn*ssijoiden kysymyksiä. Itsekin lukeudun heihin.

Muistan jo ala-asteella naureskelleeni luokkakavereiden piirustusten alareunassa olleita merkintöjä. "Hanna. L" :D

Joo, todellakin, voi että tämä ärsyttää muakin! AARRRGH!

Tossa meidän lähiökuppilassa on ikkunassa jonkun bändin juliste, jossa lukee Ilkka. K & Guitarmen (Ok, tuo nyt siis ei ole sen bändin nimi oikeasti, mutta noin se kuitenkin on aseteltu). Ärsyttää!!!

Alkuperäinen kirjoittaja pilkunnussija:

Muistan jo ala-asteella naureskelleeni luokkakavereiden piirustusten alareunassa olleita merkintöjä. "Hanna. L" :D

Ja tiedätkö, mikä toinen on ihan kauhee?
Hanna 7.v
:laugh:

Joo, ja sitten "Emma 2-vuotta". :laugh:

Peesaan sua niin täysillä :)

Ja tiedätkö, mikä toinen on ihan kauhee?
Hanna 7.v
:laugh:

Tässä kolmas: "Hanna 7-vuotta" :laugh:

Tämä paitsi-sana sai näköjään enemmänkin kommentteja hetkessä :D Ainoana, joka ei tätä tiennyt aion nyt selventää mitä tarkoitin.

Kirjoitan siis 9.7 (esimerkiksi jossain luettelossa..)
ja luonnollisesti 9.7.2010

Lauseen lopussahan se piste tulee kuitenkin * Olen tavattavissa jälleen 9.7.
("--paitsi lauseen lopussa")

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs tämä ihanuus: tavataan klo. 15!

Joo, mutta kummin kirjoitatte näistä: klo 15.00 vai 15:00? Mä kirjoitan 15:00 vaikka tiedänkin sen vääräksi. :D

Ja tuon "Hanna 7-veen" lisäksi mua ärsyttää suunnattomasti joidenkin hinnoittelu; paita maksaa esim. 5,9 euroa. ARGH!

No mun lukioikäinen kaveri aikoinaan kirjoitti nimensä aina "Hanna.L.".
Hän myös kirjoitti ainaNkin, kun tarkoitti ainakin.
Todennäköiseti myös "enään".

Kuinka moni tietää, että desimaalipilkku on meillä pilkku eikä esim. piste?
9,7
9.7

Ai niin, ja vielä ärsyttää tämä: "4,7-vuotias poika". Ihanko totta ikä 4 vuotta 8 kuukautta 12 päivää pitää näin tarkkaan ilmoittaa?

Lapsen kielen tutkimuksessa (ja varmaan muuallakin, missä tarkat iät toistuvat) tosin merkitään 4.7 vuoden iässä. Piste nimenomaan erotukseksi desimaalipilkusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Evitar:
Onks se muka jotenkin sit nöpönuukaa??
Mulle se on ihan sama miten sen laittaa, en oo niin tarkka! Kuhan nyt on edes joku päivämäärä jossain..

Mulle se ei ainakaan ole ihan sama. Jos ihminen ei osaa kirjoittaa päivämäärää oikein, niin kieltämättä saatan pitää häntä automaattisesti esim. alhaisesti koulutettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Sobi:
No mun lukioikäinen kaveri aikoinaan kirjoitti nimensä aina "Hanna.L.".
Hän myös kirjoitti ainaNkin, kun tarkoitti ainakin.
Todennäköiseti myös "enään".

Mä muistan, kun yksi kaverini käytti aina sanaa 'vaitsi' sanan 'paitsi' tilalla. Hän luuli ihan oikeasti, että se sana on 'vaitsi'. Taisi olla tuolloin kuudennella luokalla. :D

Aika moni luulee myös, että 'sinänsä' kirjoitetaan 'sinäänsä'.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Mä jankkasin sitä tuolla toisessa ketjussa, mietin että miksi en muka osaa.. Ruotsin kieliopissa kirjoitetaan niin että jätetään piste pois, sieltä siis tullut mulle.
Mutta eikös Ruotsissa kirjoiteta nuo päivämäärät väärinpäin? Emt, ei kai aina¸mutta joissakin yhteyksissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Evitar:
Onks se muka jotenkin sit nöpönuukaa??
Mulle se on ihan sama miten sen laittaa, en oo niin tarkka! Kuhan nyt on edes joku päivämäärä jossain..

Mulle se ei ainakaan ole ihan sama. Jos ihminen ei osaa kirjoittaa päivämäärää oikein, niin kieltämättä saatan pitää häntä automaattisesti esim. alhaisesti koulutettuna.

No ohhoh :o :laugh:

Yhteistyössä