G: sinun mielestä ihan maksimi laina-aika, mikä se on?

tosin se pitäisi suhteuttaa summaan mutta mikä laina-aika (takaisin maksu siis) olisi sinulle/teille ihan maksimi?

mä vastaan että 25v alkaa olemaan aika rajoilla. tosin jos havittelee lähemmäksi 200 000e lainaa niin helposti tuo aika tulee täyteen.. :/

riippuu missä iässä sen otan ja miten kauan aiot sen lainan kanssa elää.
toisaalta mitä pidempi laina-aika sitä enemmän siitä maksaa, mutta toisaalta taas ei pidä liian tiukoilla talouttaan viedä. Kannattaa tehdä laskelmia (pankkisetähän niitä myös tekee ennen kuin myöntää lainaa) ja siinä ottaa jonkinnäköinen pelivara, varata kuitenkin aina yllättäviin menoihin rahaa eikä niin että rahaa menee lainaan ja tämän hetken elämiseen. Jos tänä päivänä elät näin, niin halutako myös tulevaisuudessa elää niin?

Alkuperäinen kirjoittaja PulttiBois:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
15-20v.

30v on ihan sairasta...

:wave:
toisaalta jos lasket 30v maksuajalle vaikka 210 000e lainan ei se loppujen lopuksi ole ihan pikku summa joka pitäisi kuussa lyhentää.. :whistle:
Joo'o, mut mulla AJATUS siitä, et ottaisin NYT lainan ja maksaisin 30v tarkoittaa sitä, että maksan sitä vielä eläkerahoistakin :x :wave: :D

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
riippuu missä iässä sen otan ja miten kauan aiot sen lainan kanssa elää.
toisaalta mitä pidempi laina-aika sitä enemmän siitä maksaa, mutta toisaalta taas ei pidä liian tiukoilla talouttaan viedä. Kannattaa tehdä laskelmia (pankkisetähän niitä myös tekee ennen kuin myöntää lainaa) ja siinä ottaa jonkinnäköinen pelivara, varata kuitenkin aina yllättäviin menoihin rahaa eikä niin että rahaa menee lainaan ja tämän hetken elämiseen. Jos tänä päivänä elät näin, niin halutako myös tulevaisuudessa elää niin?
jatkan pari ajatusta laina-ajasta
15 vuotta on realistisempi aika katsoa eteenpäin kuin joku 25 tai 30 vuotta.
toisaalta tarvitseeko sitä heti alottaa siitä "viiden makuuhuoneen omakotitalosta". Sitä voi aikanaan siirtyä isompaan ja parempaan kun omaa rahaakin on jo. ja kun aloittaa pienestä vähemmin varoin, niin sitten onkin vara tehdä seuraavan asumuksen kanssa erilaisia suunnitelmia ja muuttuuhan se mielikin ajan myötä. Oikeasti!

höpsö
meillä laina-aika 25 vuotta ja se on ihan maksimi. mutta meillä on kyllä maksuerät mitoitettu mun kotona oloa ajatellen, eli pikkuisen nopeammin todennäköisesti päästään tuosta taakasta eroon kun töihin lähden. tuolle 30 vuoden tielle en lähtisi, enkä keskituloilla yhtään yli 200 000? lainoihinkaan. niin epävarmaksi en lapsiperheen elämää vetäisi.

15-20v.

30v on ihan sairasta...

toisaalta jos lasket 30v maksuajalle vaikka 210 000e lainan ei se loppujen lopuksi ole ihan pikku summa joka pitäisi kuussa lyhentää.. :whistle:
samaa mieltä. ja tähän tukeutuen 15-30 vuotta. tuo 30 vuotta on kyllä jo aika pitkä aika...

Alkuperäinen kirjoittaja ringleader:
15-20v.

30v on ihan sairasta...

samaa mieltä. ja tähän tukeutuen 15-30 vuotta. tuo 30 vuotta on kyllä jo aika pitkä aika...
No saa tulot olla melkomoiset tollasella lainalla. En mä ainakaan lähtis noin kallista asuntoa ostamaan, jollei mulla osa rahoista olis jo kourassa (esim. edellisen asunnon myynnistä) :eek:

vieras
Musta järkevän maksimi on 15-20 v. Ihan ehdoton maksimi olisi 25 vuotta, sen yli en harkitsisi edes unissani.

PulttiBoisille: Tulee tosta iso lyhennys kuussa, mutta mun mielestä, jos ei ole varaa lyhentää max 25 vuodessa (mieluummin alle 20:ssä) silloin on lainakin liian iso. Parinkymmenen vuoden jälkeen alkaa korkokulut oleen erästä niin suuret, että lainaa pidentämällä ei kuukausierä hirveästi laske. Kulut ja riskitkin kasvavat reippaasti.

30 vuotta varmaan olisi ihan maksimi, jota pidän "normaalina". Mutta kannattaa laskea huolella, onko siinä järkeä. Musta tuntuu, että usein ne kuukausierät eivät ole juurikaan pienemmät, jos saman lainan maksaa 30 vuodessa kuin 25 vuodessa. Ja korkojahan maksellaan jo 20 vuoden lainassa ihan reilusti.

Yhteistyössä