G: sinun mielestä ihan maksimi laina-aika, mikä se on?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
minä (siis me)olemme rakentaneet tämän talon edellisen myynnillä saaduista rahoista ja vähän lainaa lisää ja laina on maksettu pois.
Me ollaan sen ajan lapsia jolloin opetettiin säästämäänkin ja molemmilla oli jo omaa rahaa siinä vaiheessa kun ensimmäiset omat asuntomme ostettiin.
eihän tarvitse olla koko summaa tai puoltakaan säästönä mutta kuitenkin jotakin. Ja kannattaa (sitä olen sanonut jo aikaisemmin) miettiä mitä oikeasti pystyy lainanhoitokuluihin laittamaan ja harjoitella sitä nykyisten kulujenkin kanssa jo.
mutta ajattelutavat, ihmisten vaatimukset "elintasostaan" ja kaikki on muuttuneet ajanmyötä mutta ei se jatkuva kädestä suuhun eläminenkään ole hyvästä pidemmän päälle, se että lainan tai vuokran jälkeen ei jääkään rahaa muuhun elämään. elämässä on ratkaisuja joilla voi rahantarpeeseen vaikuttaa
Ymmärräthän sen, että on aivan eri asia että olet ostanut asuntoja aikanaan. Nykyään kun asuntojen hinnat ei välttämättä enää edes nouse, niin on turha isoja voittoja asunnon myynnistä odottaa..
Ja meillä meni vuokralla pienemmässä saman verran kuin omassa, joten aivan sama kummassa elää ns. kädestä suuhun.
ei kysymys ollut siitä että osimme asuntokaupoilla voittaneet, ei suinkaan. vaan esim kun edellinen talo myytiin kun muutettiin, me oltiin siitä maksettu melkein kaikki laina jo pois.
Mutta jos nyt kaikki rahat menee vuokraan, niin riittääkö rahat oikeasti lainaan? sitä kannattaa joskus oikeasti miettiä. en tarkoita sinua mutta noin yleensä ottaen. '
mutta kuten totesin ajat ja ajatustavat muuttuu ja ilmeisesti nykyään tehdään asioita paljon impulsiivisemmin kuin minä esim olen opetettu asiat tekemään. Mutta kiitos äidin ja isän oppien rahat on riittäneet tähän asti ja tulee riittämään, ei yksin se mitä tulot on vaan mitä menot on.-
poistun keskustelusta koska en näköjään uutta ja ainakaan hyödyllistä tähän keskusteluun anna vaan olen vanhanaikainen mielipiteineni

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Mutta jos nyt kaikki rahat menee vuokraan, niin riittääkö rahat oikeasti lainaan? sitä kannattaa joskus oikeasti miettiä. en tarkoita sinua mutta noin yleensä ottaen. '
mutta kuten totesin ajat ja ajatustavat muuttuu ja ilmeisesti nykyään tehdään asioita paljon impulsiivisemmin kuin minä esim olen opetettu asiat tekemään. Mutta kiitos äidin ja isän oppien rahat on riittäneet tähän asti ja tulee riittämään, ei yksin se mitä tulot on vaan mitä menot on.-
poistun keskustelusta koska en näköjään uutta ja ainakaan hyödyllistä tähän keskusteluun anna vaan olen vanhanaikainen mielipiteineni
Suotta poistut. =)

Ei kai kenelläkään KAIKKI rahat mene vuokraan? Nykyään vuokratkin on todella kovia, eikä ainakaan me voida millään asua kaksiossa, vaikka sen ehkä saisi 500 eurolla ( nyt sama mene lainanlyhennykseen)
Kyllä ne pankissa kuitenkin laskee, että olikohan 35 vai 40 % tuloista KORKEINTAAN, joka on kaikkiin asumiskuluihin saa mennä?'

Vieras
Mä kyllä haluaisin nähdä NiksNellan laskelmat, miten selviää reilulla 700 eurolla 150 000 euron lainasta + omakotitalon ylläpitokuluista. Ja mitä sitten tehdään, jos korot nousevat vähänkin, jos kerran nytkään ei jää yhtään säästöön.

Ihan vihjeeksi: Nykyisellä korkotasolla 35 vuoden laina-ajalla pelkät lainakulut ovat tuon reilut 700 ?. Eivätkä monet pankit edes suostu noin pitkiin lainoihin. Mistä kaivetaan rahat omakotitalon asuinkustannuksiin?

Khimaira
Mä kyllä haluaisin nähdä NiksNellan laskelmat, miten selviää reilulla 700 eurolla 150 000 euron lainasta + omakotitalon ylläpitokuluista. Ja mitä sitten tehdään, jos korot nousevat vähänkin, jos kerran nytkään ei jää yhtään säästöön.

Ihan vihjeeksi: Nykyisellä korkotasolla 35 vuoden laina-ajalla pelkät lainakulut ovat tuon reilut 700 ?. Eivätkä monet pankit edes suostu noin pitkiin lainoihin. Mistä kaivetaan rahat omakotitalon asuinkustannuksiin?
Mulla ei ole mitään laskelmia, kun koko asunnonostaminen on niin pitkän ajan päässä :) sanoinkin aiemmin että meille tuo 150 tonnia on maksimisumma, eli ehdoton kipuraja kulkee siinä. Yritys on saada talo toki alle sen, reilusti.

Varmasti kun asia on ajankohtainen osaamme tehdä päätökset ihan järkevästi, mitoittaen lainasummamme niin ettei tarvitse "kituuttaa" lainanmaksun, ym.kulujen jälkeen. Edelleenkään: meillä ei ole ketään vanhempia auttamassa tai rahoittamassa elämäämme, ihan omillaan tässä saa selvitä.

Ja äiti40plussalle: kaikki eivät voi tehdä samanlaisia ratkaisuja kuin te- toiset saavat lapsensa nuorempina, joka vaikuttaa kaikkeen elämässä..Samoin muutkin elämässä tapahtuvat asiat, kaikki on niin suhteellista :saint:

minä vain
25v tuntuu ihan maksimiajalta, vaikka nuoria vielä ollaankin. 20v olis parempi. Meil oli tuo 25 alussa, mutta korot ku nousi niin meni 29vuoteen, joten kohta tehdään ylimääräsiä lyhennyksiä.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kuten jo sanoin:
asumiseen omakotitalossa menee rahaa enemmän kuin asuessa muissa asumismuodoissa!

Itse asiassa on tehty laskelmia ja todettu, että kallein vaihtoehto on keskimäärin rivitaloasunto.
halusin nähä sen laskelman:)
Lue lehtiä, seuraa nettiä, seuraa tutkimuksia. En minä kaikkea ylös laita. Käytä omia aivoja ja silmiä.
Minähän sanoin, että KESKIMÄÄRIN. Totta kai tässä täytyy suhteuttaa asunnon kokokin kustannuksiin.
Esimerkiksi meillä menee 75 neliöisessä rivitaloasunnossa yhtiövastikkeeseen, sähköön ja veteen kuukaudessa 240 euroa. Siinä ei ole mitään rahoitusvastiketta ja se on keskimääräinen hinta täällä.
Olen aivan varma, että 75 neliöisessä omakotitalotalossa menee keskimäärin vähemmän kuin meillä tässä.

Ymmärsitkö pointin?

joo
Alkuperäinen kirjoittaja kuten jo sanoin:
asumiseen omakotitalossa menee rahaa enemmän kuin asuessa muissa asumismuodoissa!
Ai jaa...
Meillä ei mene 'yhtiövastikkeeseen' 300 euroa kuussa niin kuin joku just jossain ketjussa kertoi rivarissa menevän.
Sähkö 100 ja sehän ei edes kuulu yhtiövastikkeeseen(?), vesi 30, jäte 15, kiinteistövero 50. Mitäs muuta meillä menee???
Noin 100 euroa on siis kulut ja 100 euroa sähkö. Sulla on tähän varmaan jotain lisättävä 'kuten jo sanoin'

Vieras
Tässä vielä vähän lisää. En nyt äkkiseltään löytänyt virallisia linkkejä, mutta tässä muutama esimerkki lisää. http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/Suorakanava/keskustelukanava/keskusteludetail.asp?id=935

Osaat varmaan itsekin googlea käyttää.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ai jaa...
Meillä ei mene 'yhtiövastikkeeseen' 300 euroa kuussa niin kuin joku just jossain ketjussa kertoi rivarissa menevän.
Sähkö 100 ja sehän ei edes kuulu yhtiövastikkeeseen(?), vesi 30, jäte 15, kiinteistövero 50. Mitäs muuta meillä menee???
Noin 100 euroa on siis kulut ja 100 euroa sähkö. Sulla on tähän varmaan jotain lisättävä 'kuten jo sanoin'

Kyllä meillä lämmitys kuuluu vastikkeeseen, käyttösähkö tulee erikseen. Kiinteistövero, jätehuolto, vesi yms. kuuluu meillä vastikkeeseen eli vastikkeen lisäksi menee tuo käyttösähkö.

Keittiönoita
Mulla on laina-aika 25 vuotta eli olen iloisesti eläkkeellä ennenkuin laina-aika on mennyt. En halunnut vetää budjettia liian tiukillekaan ja mulle on tärkeää, että voin elää kutakuinkin mukavaa elämää lainasta huolimatta. Ei mulla tosin ole tarkoitusta asua tässä ainakaan kovin montaa vuotta sen jälkeen, kun junnu on muuttanut omilleen, joten laina-aikani tulee lyhenemään melko paljon sen jälkeen...myyn nimittäin tämän sitten pois, maksan lainan pois ja ostan itselleni pienemmän asunnon.

Lionheart
Meillä on laina-aika tällä hetkellä 27 vuotta, vaikka lainaa on alle 100000 euroa. Tämä siksi, että olen kotiäitinä vielä ainakin kolme vuotta, mikä ei olisi mahdollista isommilla lyhennyksillä. Nyt rahaa menee lyhennysten ja asumiskulujen lisäksi myös remonttiin, jota teemme hiljalleen. Sitten kun menen taas töihin, sovimme lyhennykset ja laina-ajan uudelleen.

Minusta on sinänsä hullua laskea kokonaiskorkoja, sillä nyt me sentään maksamme omaa taloamme pois, vuokralla sama summa menisi kokonaisuudessaan jonkun toisen pussiin. Vuokraa joutuisimme maksamaan sen 27 vuoden jälkeenkin, eikä tällä lyhennyksellä + asumiskuluilla saisi kuin vuokrakolmion jostain lähiöstä. Nyt sentään asumme omassa talossa, jossa on oma, iso tontti.

Ei omakotitalossa muuten mene välttämättä asumiseen enemmän kuin osakehuoneistossa, helpostihan yhtiövastikkeetkin ovat 200-300 euroa kuussa.

Yhteistyössä