G: Rumin/oudoin/kauhein sukunimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja galluppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vähän kiero;27711354:
Minusta sukunimessä on ideana se, että sitoo henkilön sukuunsa ja juuriinsa. Olen terveydenhuollossa töissä ja näen ties minkälaisia sukunimiä, mutta minua ärsyttää vaan joku aamunsini-tyylinen tms. sukunimi, josta arvaa heti, että se on itse keksitty kun joku nuori pari on halunnut valita ihan itse itselleen söpön sukunimen.

Itse olin kyllä onnekas, kun sain vaihtaa lapsuuden vähän rumahkon sukunimen mieheni kauniimpaan sukunimeen. Siinä nimessä on kivaa se, että sitä on alle 60 hengellä suomessa ja siitä tietää, että kaikki joilla se on, ovat jotain sukua keskenään. Jos miehelläni olisi ollut joku todella outo ja rumahko sukunimi, kantaisin sitäkin varmaan ylpeydellä, olisipa sitten ihmisillä ihmettelemistä:)

Paetsi että sä et ole kyllä mitään sukua miehesi suvulle... toivottavasti. Ei kaikki samannimiset voi mitenkään olla sukua toisilleen.

Ihmiset näyttävät keskittyvän merkitykseen, itse arvioin nimiä äänneasunsa puolesta. Rumilta kuulostavat PÄRSSINEN, KÄMÄRÄINEN, MÄKÄRÄINEN, TURTIAINEN, TYRKKÖ, KÄRKKÄINEN, KÖNKKÖLÄ, MÖNKÄRE, MÖRSÄRI, MÖRSKY, RYYPPÖ, RUIPPO, RYHÄNEN, KYYRÄ, KÄRNÄ, KYMÄLÄINEN, MÖTTÖNEN… jopa KORHONEN ja KORPINEN…. ja MÄNTY. On niitä kai kaikenlaisia Korveloita ja Törvelöitä…

(Mitä merkitykseen tulee, oudoimpia kuulemiani on Munakas. Mutta ei se äänteellisesti ruma ole, jopa hiukan kaunis. Erikoinen on myös esim. Väljä. Ja Pilli-Sihvola. Viimeksi mainittu onkin tavallaan tosi kaunis!)