G: Rehellisesti, mitä mieltä olet yh-äideistä?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Riippuen siitä, kuinka monen miehen kanssa niitä lapsia on hankkinut... Pakko myöntää, että jos lapsilla alkaa olla useampia isejä, alkaa myös heräämään jonkinlainen käsitys kyseisestä ihmisestä. Mutta jos kyseessä "normikeissi": lapsilla sama isä, vanhemmat eronnut, niin en kyllä tolloin nää asiassa mitään outoa.

"vieras"
En mitään sen erityisempää mieltä. Mun molemmat mummot olivat yksinhuoltajia, toinen parikymppisestä ja toinen nelikymppisestä, siitä lähtien kun miehet kuolivat. Toisel mummol huollettavia oli kolme ja toisella kahdeksan. Oikeita super-mummoja olivatkin, toinen heistä kasvatti myös osan lapsenlapsistaan aikuisuuteen.

"tööt"
[QUOTE="vieras";27882056]Riippuen siitä, kuinka monen miehen kanssa niitä lapsia on hankkinut... Pakko myöntää, että jos lapsilla alkaa olla useampia isejä, alkaa myös heräämään jonkinlainen käsitys kyseisestä ihmisestä. Mutta jos kyseessä "normikeissi": lapsilla sama isä, vanhemmat eronnut, niin en kyllä tolloin nää asiassa mitään outoa.[/QUOTE]

Silloinkkin jos lasten välissä on ikäeroa 10 vuotta? Tai jos on halunnut vain lapsia, ei miestä.

"vieras"
[QUOTE="tööt";27882097]Silloinkkin jos lasten välissä on ikäeroa 10 vuotta? Tai jos on halunnut vain lapsia, ei miestä.[/QUOTE]

itseäsikö tulit tänne puolustelemaan?

Yh-äidin vastaus
Asun omassa osakkeessa
En ole koskaan saanut toimeentulotukea
vanhin lapsi valmistui kauppatieden maisteriksi ja on töissä ( vakituinen)
Nuorempi lapsi harrastaa niitä kalleimpia lajeja ( ei töissä on vasta lukiossa)
Kumpikaan lapsista ei polta eikä ryyppää, eivätkä ole syrjäytyneitä
En hyppää ulkona joten en voi myöskään jakaa ( antaa helposti :D ), vaikka ainahan niitä
oppipoikia olis hyvä olla :DDD
Joten en ihan lähtis yleistämään millainen yh-äiti on, jokaisella ihmisellä on oma tarinan-
sa kerrottavana ja tuollaisia edellä mainuttuja tapauksia mahtuu nii ydinperheeseen kuin
uusio tai yh-huoltajien perheeseen. Tuttavapiirissäni on montakin yh-äitiä joiden lapset
ovat ihan mallikansalaisia, joten sille loan heittäjälle faktaa.

[QUOTE="vieras";27881888]-kaupungin vuokratalot
-autottomuus
-lapsilla ei harrastuksia
-ei matkustella, pysytään vaan kotona rööki suussa
-korkeintaan pätkätöitä, eivät pysty työllistymään vakituisesti
-lapsista kasvaa omituisia[/QUOTE]

Maailma olisi parempi paikka, jos isompi osa olisi autottomia, ja omituisuus usein myös on ihan positiivinen määre.

"tööt"
[QUOTE="vieras";27882109]itseäsikö tulit tänne puolustelemaan?[/QUOTE]

Esitin kysymyksen. Osaako henkilö vastata vai alkaa ko ala-arvoinen henkilökohtaisuuksiin menevä tarina kun ei osata vastata.

"vieras"
[QUOTE="tööt";27882097]Silloinkkin jos lasten välissä on ikäeroa 10 vuotta? Tai jos on halunnut vain lapsia, ei miestä.[/QUOTE]

Lähinnä niissä tapauksissa, kun ikäeroa lapsilla on niin vähän, että pistää miettimään, milloin on ehditty
a. erota
b. löytää uusi mies
c. tulla raskaaksi
d. erota uudelleen
e. mahdollisesti toistaa kuvio.

("alkuperäinen vieras", ei tuo, joka kirjoitti tuosta itsensä puolustelusta)

Sanoinkin vain mitä tulee mieleen. Tiedän että yh:ssa löytyy monenlaista menijää:). Joku tapaus tai huono tuuri siinä mitä on nähnyt kai on muokannut mielikuvan joka ei ole niin kaunis.

Asuin lapsuudesta puolet levottomalla alueella ja muistan että siellä oli paljon yh äitien lapsia ja näitä ei ollut isä laittamassa ruotuun ( kun äiti huilaa ansaitusti ) joten meno oli kova vaikka kotona näyttelivät pyhimistä;-D. Lieneekö tästä tullut vääristynyt mielikuva väsyneistä mammoista jotka ovat vähän "luovuttaneet" monen asian suhteen.

Viimeksi muokattu:
Lunatic
Pidän sitä ainoona oikeena perhemuotona naiselle. Minusta miehen ja naisen ei kuulu asua saman katon alla, mutta yleensä naiset kuitenkin pullauttavat jossain vaiheessa lapsen/lapsia.
Eli luonnollinen asiaintila.

Minusta yyhoot on asian ytimessä, rakastan olla yyhoo. Jos en ois yyhoo niin oisin sinkku, yksineläjä.

Vieras YH
-autottomuus

Tämä kuvailu toi minulle mieleen vuokralähiön lapsiperheen, jossa on äiti JA isä ja molemmat voisi kuvailla yllä olevan mukaisesti.

Itse olen ollut yh ja tunnen jo senkin vuoksi monia ns. totaaliyksinhuoltajia, joilla mies ei ole missään tekemisissä lastensa kanssa tai mues on kuollut. Ja sitten ykdinhuoltajia, joilla isä ottaa lapset esim. joka toinen viikonloppu. Noista yllämainituista ei sovi yksikään tuntemiini yksinhuoltajiin.

Itse olen sitä mieltä että yksinhuoltaja antaa jopa enemmän aikaa ja huomiota ja tuntee lapsensa paremmin kuin ydinperheessä äiti ja isä yhteensä. Siitä syystä, että yh on lapsensa kanssa koko ajan.

Ollessani yksinhuoltaja, en saanut tukia. Äitiyspäiväraha ja lapsilisä ainoa sekä minimielatusmaksu. Minulla olika on edelleen:

- Vakituinen työ, korkeakoulutus
- Oma 100 neliöinen rivariasunto hyvällä paikalla
- Oma, uusi merkkiauto
- Lapsella harrastuksia ja aina uudet/puhtaat/siistit vaatteet
- Kotiruokaa, ei eineksiä
- Kotimaan ja ulkomaan matkoja, myös kaukomaissa
- En polta, en juo, enkä harrastanut vuosiin seksiä
- Lapsi on fiksu ja sosiaalinen. Oppi lukemaan ja kirjoittamaan itsekseen alle 5-vuotiaana. Luettu joka ilta iltasatukirja.

Niin että kuinka moni ydinperheen äiti tarjoaa lapselleen nämä puitteet ilman miestä?! Epäilen ja tiedänkin perheitä, joissa se mies on se, joka maksaa suurimman osan ja nämä äidit vaatii sitä omaa aikaa ja eivät arvosta tarpeeksi miestään... Pihtaavat seksiä kaikenlaisia verukkein, vaativat ja nalkuttavat. Ja sitten kun ollaan vapaalla, nuoleskellaan vieraita miehiä. Näitä tapauksia nähneenä en kuitenkaan yleistä, että kaikki ydinperheessä äidit ovat yllä mainitun kaltaisia...

"deedee"
-autottomuus

-Kaupungin vuokratalo
-Auto löytyy
-Lapsilla on harrastuksia, 1-2 per lapsi
-Matkustellaan kerran vuodessa
-Vakituinen työpaikka
-Vanhin lapsistani kirjoitti viime keväänä ylioppilaaksi ja siirtyi yliopistoon opiskelemaan. Kaikki kolme ovat normaaleja, koulussa menestyviä ja rauhallisia tapauksia. Ei mitenkään omituisia.

Pidän sitä ainoona oikeena perhemuotona naiselle. Minusta miehen ja naisen ei kuulu asua saman katon alla, mutta yleensä naiset kuitenkin pullauttavat jossain vaiheessa lapsen/lapsia.
Eli luonnollinen asiaintila.

Minusta yyhoot on asian ytimessä, rakastan olla yyhoo. Jos en ois yyhoo niin oisin sinkku, yksineläjä.
Siitä huolimatta että olen ns. ydinperheen äiti, näkisin itsekin yh-äitiyden naiselle ehkä ydinperhettä lähtökohtaisesti sopivammaksi elämisen muodoksi. Vielä sopivammaksi näkisin useamman, toisilleen sopivan ja toimeentulevan yh-äidin yhteisasumisen :)

YH-vanhemmat on mun silmissä supervanhempia.

Mä en tiedä miten mä selviäisin kaikesta lapseen liittyvästä yksin. Ja mulla on vain yksi tenava.

Hatunnosto yksinhuoltajavanhemmille, niin äideille kuin iseille - riippumatta taloustilanteesta, työtilanteesta tai muusta sosiaalisesti symboloivasta statuksesta.

En juuri mitään mieltä.

Mutta arvostan niitä yksinhuoltaja äitejä jotka hoitavat isän ja äidin roolin,kasvattavat lapsensa hyvin.
Ei taatusti ole niin helppoa olla yksin lasten kanssa,kuin moni kuvittelee..)

Mä rakastan suurimmaksi osaksi yksinhuoltajuuttani. Kukaan ei ole täällä mäkättämässä eikä määräilemässä. Mun lapsen ei tarvi kuunnella riitoja, saan päättää yksin kaiken lapsen liittyvän. Mun ei tarvi valittaa että ukko ei tee sitä eikä tätä. Mulla on hyvät tukiverkot, pääsen myös yleensä yksikseni minne haluan eikä tarvi kysellä miehen mielipidettä. Rahani voin käyttää miten haluan.

Vaikka onhan se joskus ollut raskasta, kun lapsi oli vauva. Ja 3-vuorotyön kans ei ole aina helppoa sumplia. Esimerkiksi nytkin mua tympäsee taas viedä lapsi päiväkotiin yöksi.

Mä tunnen varmaan enemmän yksinhuoltajia kuin ydinperheitä, ja ihan tavallisia ihmisiä kaikki ovat.

Kurjenkello harmaana
-autottomuus

Mä taisin sitten aikoinaan olla ihan väärässä, yh:na ollessani!

-oma asunto
-oma auto
-kotimaan matkustelua jonkin verran, mä nyt vaan en oo (vieläkään) matkustelijatyyppiä
-kouluja tuli käytyä, ja vakituisia työpaikkojakin ehti olla muutama
-lapseni ovat normaaleja, yksilöllisiä, fiksuja, sosiaalisia, kuten keskimäärin kaikki muutkin kaveripiireistään

Kurjenkello harmaana
Mä taisin sitten aikoinaan olla ihan väärässä, yh:na ollessani!

-oma asunto
-oma auto
-kotimaan matkustelua jonkin verran, mä nyt vaan en oo (vieläkään) matkustelijatyyppiä
-kouluja tuli käytyä, ja vakituisia työpaikkojakin ehti olla muutama
-lapseni ovat normaaleja, yksilöllisiä, fiksuja, sosiaalisia, kuten keskimäärin kaikki muutkin kaveripiireistään
Unohtui nuo lasten harrastukset:

-jalkapallo
-jääkiekko
-koripallo
-laskuvarjohyppy
-golf
-valokuvaus
-brasilialainen jujutsu
-yleisurheilu
-kitaransoitto
....
Nuo siis kahden vanhemman lapseni harrastuksia, ei toki ihan kaikkia yhtäaikaa!

"vieras"
-autottomuus

Olisi mielenkiintoista kuulla miten kuvailisit yh-isää :rolleyes:

Kurjenkello harmaana
[QUOTE="vieras";27882056]Riippuen siitä, kuinka monen miehen kanssa niitä lapsia on hankkinut... Pakko myöntää, että jos lapsilla alkaa olla useampia isejä, alkaa myös heräämään jonkinlainen käsitys kyseisestä ihmisestä. Mutta jos kyseessä "normikeissi": lapsilla sama isä, vanhemmat eronnut, niin en kyllä tolloin nää asiassa mitään outoa.[/QUOTE]

Mulla on neljä lasta, kolme eri isää! Voi ei, mä taidankin olla ihan hirvee h...!

Ekan kanssa tuli ero, oltiin nuoria, toinen otti ja kuoli....kolmannen kanssa yhteistä taivalta nyt 10 vuotta!

-autottomuus

Tää on just kuin mä! :O
Työ kyl tulee olemaan vakituinen koeajan jälkeen :) tosin teen 5h/päivä. Pojasta kasvaa omituinen otus.

minäpä
Kuka määrittelee sen kuka on normaali tai outo?
Itse oonyh ja asun vuokralla, onko se joku mittari sille minkälainen olen. Mulla ei ole autoa koska kaikki on kävelymatkan päässä. Me matkustellaan joka vuos kotimaassa ja ulkomailla. Mun lapsella on harrastuksia mutta onko se joku mittari sille että oon yh ja minkälainen olen. En jaa kaikille mieheille, lähinnä ne miehet on sitä mieltä että pihtaan. Tää taitaa olla ihan yleisesti ihmisestä kiinni. En kertaakaan oo saanu toimeentulotukea koska mulla on vakkari työpaikka.
Ja mikä tärkeintä, mä olen onnellinen yh:na :)

"vieras"
Mä rakastan suurimmaksi osaksi yksinhuoltajuuttani. Kukaan ei ole täällä mäkättämässä eikä määräilemässä. Mun lapsen ei tarvi kuunnella riitoja, saan päättää yksin kaiken lapsen liittyvän. Mun ei tarvi valittaa että ukko ei tee sitä eikä tätä. Mulla on hyvät tukiverkot, pääsen myös yleensä yksikseni minne haluan eikä tarvi kysellä miehen mielipidettä. Rahani voin käyttää miten haluan.
No mulla on mies ja meillä kaksi lasta. Kukaan ei mäkätä, eikä määräile, vaan päätökset tehdään yhdessä. Lasten aikana ei riidellä (eikä juuri muutenkaan), ukko tekee kotitöitä siinä missä minäkin ja lapset hoidetaan yhdessä. Rahat on molemmilla omat, yhdessä maksetaan yhteiset menot ja lasten asiat, omat kulut sitten itse.

Mitenkään väheksymättä yksinhuoltajia, kyllä lapsille on silti kivempaa jos kotona on sekä isä, että äiti, kun molemmat on tervepäisiä. :)

Yhteistyössä