G: Raskaana olevat: käytättekö aspartaamilla makeutettuja tuotteita?

  • Viestiketjun aloittaja tutti
  • Ensimmäinen viesti
Käytän vain Asesulfaami K ja Aspartaami makeutettuja tuotteita kun on toi raskausdiabetes. Ennen tota diagnoosia neuvolan täti kielsi light tuotteet, mutta jälkikäteen selitti, että niin on helpompi ku ei tartte sillon selittää mitkä makeutusaineet on ok ja mitkä ei.. ja mulle ku nuo on parempi vaihtoehto kuin sokeri.

Himon kohteena on light cokis =)
 
Zoe
Olen tyypin 1 diabeetikko, ja kun hiilihappopitoinen limppari oli ainoa, mikä pysyi sisällä helposti, nautin kyllä. Makeutusaineista sakariini & syklamaatti ovat kiellettyjen listalla keinoteikoisista raskauden aikana, näille koodit ovat E952 & E954.

Ja ennen kuin joku nyt ehtii saada ahistuksen, niin sakkaroosi on tavallista/ruokosokeria eli eri asia kuin sakariini.

Eihän noiden älyttömien määrien vetäminen ole kenellekään hyvästä, mutta voi siis nauttia, kunhan ei sekaannu syklamaattiin tai sakariiniin.
 
Zoe
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Ennen tota diagnoosia neuvolan täti kielsi light tuotteet, mutta jälkikäteen selitti, että niin on helpompi ku ei tartte sillon selittää mitkä makeutusaineet on ok ja mitkä ei..
Auts. Että raskaanaolevia sitten edelleen käsitellään joissain paikoissa kuin idiootteja. Eihän sitä silloin osaa sisällysluetteloa lukea..?
 
Zoe
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Raskausaikana en koskenutkaan aspartaamiin enkä sen jälkeenkään käytä.

http://keho.net/keskustelu/naytaviesti/Lue-tama:-Aspartaami-55524
Näyttää olevan perin virallinen sivusto kaikkinensa. Keskustelupalstat linkattuna ei-tieteelliseen asia-artikkeliin ei ole itselleni ihan se ensimmäinen luotettava tietolähde?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Raskausaikana en koskenutkaan aspartaamiin enkä sen jälkeenkään käytä.

http://keho.net/keskustelu/naytaviesti/Lue-tama:-Aspartaami-55524
Näyttää olevan perin virallinen sivusto kaikkinensa. Keskustelupalstat linkattuna ei-tieteelliseen asia-artikkeliin ei ole itselleni ihan se ensimmäinen luotettava tietolähde?
Pointti olikin se, että keskustelua aiheesta on käyty. Ei ole pakko uskoa jos ei halua. Minä kuitenkin mieluummin vältän.
 
Mä korvasin ennen raskautta pääasiassa kaiken sokerin keinotekoisilla makeutusaineilla. Alkuraskauden aikana elimistö alkoi vastustaan noita myrkkyjä ja niistä tuli aina huono olo. Jätin ne pois ja vaihdoin sokeriin. Raskauden jälkeen palasin taas makeutusaineiden pariin.
 
Pyrin käyttämään ilman raskauttakin vain luonnollisia sokereita ja jätän kaikki light-tuotteet hyllyyn. Musta esim. light-mehut on järkiään kamalan makuisia, mieluiten hedelmäsokerilla makeutettuja mulle, kiitos. Kohtuus kaikessa niin ei ole ongelmaa lihomisen kanssa. Musta myös kevytlevitteet on ihan bullshittiä: ennemmin teen ite hyvälle maistuvan margiksen oliiviöljystä, voista ja vedestä ja tiedän mistä se koostuu. Tai levitettä vaikkapa avocadoista, pavuista tai maustamattomasta jogurtista. Nam! Karkkia syön kohtuudella, mieluiten lakua ja salmiakkia, ne on mun heikkous. Kuivatut hedelmät ja pähkinät sekä kaikki ihanat tuoreet marjat ja hedelmät on hyviä makean/naposteltavan nälkään. 100 % xylitolpastillit on näppäriä hammashoidon kannalta.
 

Yhteistyössä