G: Pystytkö juomaan yhden annoksen alkoholia ja jättämään sen siihen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisa kalluppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei tuota ongelmaa. :D Ja voin olla jopa ottamatta pisaraakaan vuosiin, eikä sekään ole ongelmia tuottanut. En nykyään käytä alkoholia paljoakaan - joskus ( en edes joka kuukausi ) saatan ottaa siiderin saunan jälkeen itsekseni, kun lapsonen isällään ja senkin juominen kestää koko illan ja loppujen lopuksi osan saa heittää poiskin, kun on jo ihan väljähtänyttä... :ashamed: Että se siitä yh:n stereotypiasta... :D

No laitetaanpa teille lisäkysymys: joitko lainkaan alkoholia raskausaikana? Miksi, miksi et?

Yleensähän "totaalikieltäytyjät" heittävät näille yhden annoksen nauttijoille heti vastakysymyksen, että miksi ihmeessä sitä yhtäkään annosta pitää ottaa? Mitä nautintoa se kenellekään tuo, kun eihän se alkoholi maistu kenestäkään hyvältä eikä yhdestä tule edes humalaan?

toki pystyn ja sillä linjalla tämä alkon käyttöni lähinnä onkin. kuinka usein tuota teen vaihtelee, joskun on ollut vuosienkin alkoholittomia jaksoja ja ahkerimpana kautena olen ottanut sen annokseni varmaan 3-5 kertaa kuussa.

Lähes aina juon vain yhden siiderin. Olin tosi tyytyväinen, kun löysin pari viikkoa sitten lempisiideriäni 3,3 dl tölkeissä, sillä puolen litran tölkissä on mielestäni liikaa juotavaa yhdelle kertaa. Siidereitä menee 1-3 kpl viikossa.

No laitetaanpa teille lisäkysymys: joitko lainkaan alkoholia raskausaikana? Miksi, miksi et?

Yleensähän "totaalikieltäytyjät" heittävät näille yhden annoksen nauttijoille heti vastakysymyksen, että miksi ihmeessä sitä yhtäkään annosta pitää ottaa? Mitä nautintoa se kenellekään tuo, kun eihän se alkoholi maistu kenestäkään hyvältä eikä yhdestä tule edes humalaan?

No en mä ole juonut raskausaikana, enkä todellakaan joisi. Syystä, että jos minuun vaikuttaa yksi siideri tai yksi lasi kuoharia, niin... Myös se syy, että jos lapsella olisi sitten vaikka adhd tai lukihäiriö tai kierot silmät tai ihan mitä vaan, mä en pääsisi irti ajatuksesta, että jos mä olen sen aiheuttanut.

En juonut alkoholia pisaraakaan kun odotin kuopusta, esikoista odottaessa maistoin kulauksen kaktuskaljaa.
En vaan halunnut juoda.

Mun mielestä viini ja hyvä kypsytetty siideri maistuu hyvältä. Ja monet muutkin alkoholit.
Pystyn ihan kevyesti juomaan vain yhden. Viinilasillinen silloin tällöin on oikein mukavaa ja herkullista, ja siihen se jää. Joskus viikonloppuisin saatan juoda pari lasillista illan aikana. Humalaa en kaipaa kuin ehkä sen kerran vuodessa.

Raskaana ollessani en juonut pisaraakaan alkoholia, ja nyt raskauden jälkeen, reilun viiden kuukauden aikana, olen juonut vain yhden siiderin, jos alkoholia olen ottanut. Tuota mansikka-limesiideriä olen juonut ihan hyvän maun takia, kerran myös alkoholittomana versiona.

Viimeksi muokattu:
Ekan raskauden aikana join muutaman kerran viiniä 6 cl, kun olin ravintolassa syömässä. Alkoholin kokonaiskulutus raskauden aikana ehkä n. 3 dl?

Toisen raskauden aikana en tainnut juoda pisaraakaan - oli niin paha raskauspahoinvointi viikolle 26. Ja taaperon äitinä en enää nauttinut ravintolaillallisia pitkän kaavan mukaan :D

no pystyn! ei oo vaikeetakaan. No siis nyt en periaatteessa sais juoda edes, mut kyl ny joskus juhlissa esim häät voi sen puol lasii-lasin ottaa. Mut ei se aiemminkaan ollu ongelma. mm siks et inhoan humala olotilaa. mut just se yks lasillinen-pullollinen olis kiva joskus ottaa.

Todellakin. En nykyään välitä humaltumisesta, mutta alkoholin mausta sen sijaan nautin kyllä.

Vaikea sanoa, kuinka usein nautin alkoholia. Joskus ehkä useammankin kerran viikossa, joskus väliä on monta viikkoa. Viimeksi taisin nauttia pullollisen ykkösolutta sunnuntaina (lasketaanko ykkösolut edes alkoholiksi?), sitä ennen viinilasillisen ystävän seurassa keskiviikkona. Viimeisimmästä humalasta alkaa olla jo pari vuotta...

Joskus harvoin maistelin maun vuoksi. Kerta-annos oli ehkä jotain 2 cl punaviiniä tai 2 dl siideriä :). Eikä edes viikoittain.

En juonut lainkaan raskausaikoina. Kahden ensimmäisen raskauden aikana ei varmaan tehnyt edes mieli, en muista enää. Nyt kolmannen aikana on useampaankin kertaan kyllä kaivannut sitä kylmää olutta tai vaikka pientä määrää baileysia. Mutta en ole niitä ottanut enkä tule ottamaan koska en halua lapselleni tarjota alkoholia, voin kyllä hyvin odottaa mielitekoni kanssa siihen asti kunnes vauva on syntynyt.

Miksi muulloin se yksi annos pitää sitten ottaa. No, ei kai sitäkään pidä mutta jos haluan sen niin miksi en ottaisi? Ihan yhtälailla kuin miksi tällä hetkellä juon tuota colaani, miksi joskus syön jotain hyvää ruokaa tai ihan vain jotain turhanpäiväistä eikä aina niin terveellistä herkkuakaan. Toki pärjäisin noita ilmankin mutta joskus on kiva hemmotella itseään jollain mistä pitää.

Ja tosissaan sen alkoholini juon juuri nimenomaan sen hyvän maun takia, pahaa alkoholijuomaa en todellakaan joisi. Humalaa en kaipaa, näin vähäisellä alkoholin käytöllä se yksikin annos riittää raskaan päivän päätteeksi tuomaan mukavan rentoutuneen olon.

Pystyn,ja hyvin harvoin juon kerralla enempää kun sen yhden. Lasi viiniä (ruoan kanssa tai kavereiden kanssa iltaa istuessa),pieni pullo siideriä (miehen kanssa leffaa katsoessa kun lapsi nukkuu) tai erityisesti kesällä ja joulunaikaan tilkka baileys'iä.. Se on mulle herkuttelua samaan tapaan kun vaikka karkin tai suklaan syöminen. Yhden käden sormilla on laskettavissa kerrat kun oon juonu enemmän kun 2 annosta päivän/illan aikana.

Ps Jos meinaa olla vaikeeta lopettaa siihen yhteen,niin tämä toimii ainaki kotioloissa: älä pidä kotona enempää kun se yks olut/siideri,tai piccolopullo viiniä..

En ole sitten vuoden -04 juonut enempää kuin yhden ravintola-annoksen, korkeintaan kaksi. Pienten lasten kanssa ei ole halua humaltua, enkä pilaa päivääni että veisin sen takia lapset hoitoon että saan hankittua ittelleni krapulan.

Helposti voi juoda yhden ja jättää siihen. Harvoin on nyt mahdollisuutta ottaa sitä yhtäkään. Raskausaikana en juonut, olen sellainen limpparihiiri, että ihan mielelläni otin lasin limukkaa alkoholivaihtoehdon sijaan. Teen usein niin silloinkin kun en ole raskaana.

Alkoholia kului kyllä nuorempana, siinä teini-iässä ja parinkympin tienoilla. Ihan liikaa ja silloin oli joskus vaikeuksia jättää siihen yhteenkin. Kun muutettiin eri paikkakunnalle pois kännäävästä kaveripiiristä alkoi alkoholin kulutus vähenemään ja lasten myötä se on melko nollissa. Luultavasti sitä tulee nautittua silloin tällöin sitten kun lapset vähän kasvaa, tällä hetkellä kuopus on 3kk.