G: Perhehuone vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eltsu81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

eltsu81

Jäsen
18.08.2010
884
0
16
Itse pohdin vielä asiaa..
Eli onko teillä ollut käytössä perhehuone vai oletteko olleet tavallisessa huoneessa? Tai onko tarkoitus pyytää perhehuonetta? Miksi, miksi ei? Oliko hyvä valinta?

Meillä oli perhehuone esikoisen syntyessä. Oli mielestäni tosi kiva, mies pääsi osallistumaan vauvan hoitoon heti alusta ja opettelemaan samaa tahtia. Saatiin olla hyvin omassa rauhassa, tosin neuvoja ja apuja saatiin tarvittaessa kyllä.

Nukun huonosti, jos en nuku miehen vieressä, kun olen niin tottunut nukkumaan yhdessä. Lisäksi synnytyksen jälkeen kaipasi henkistäkin tukea mieheltä, olisi ollut ikävää jäädä aina illaksi ja yöksi kahdestaan vauvan kanssa. Mies myös kantoi mulle ruoan keittiöstä, muuten olisi pitänyt hakea itse, mikä vauvan kanssa hankalaa.

Hitusen kalliimpihan se on, mutta jos ei joudu viikoksi jäämään, niin ei se paljoa kirpaise. Me oltiin 2vrk, jonka jälkeen haluttiin jo kotiin. Vauva vietiin sitten seuraavana päivänä punnitukseen neuvolaan.

Meillä oli perhehuone ja tuntui aivan mahtavalta herätä ensimmäiseen aamuun perheenä, yhdessä. Miehelle oli tärkeää päästä alusta alkaen mukaan vauvan arkeen ja minusta oli tosi hyvä, että sairaalan henkilökunta neuvoi häntä kylvetyksissä yms. Itse olisin varmasti sortunut liialliseen neuvomiseen tms. Itse olin sairaalassa 5 päivää (yhden jo ennen synnytystä) ja mies 4, tulihan sille hintaa, mutta oli sen arvoista.

Eka lapsen syntyessä oli perhehuone ruhtinaaliset 5 päivää! Oltiin molemmat tasan yhtä hyvin perillä vauvasta, kun lähdettiin kotiin opettelemaan perhe-elämää. Saatiin yhdessä käydä rauhassa läpi synnytystä ja ottaa vastaan vieraita.

Toisella kertaa en osannut ajatella perhehuonetta, ja eron kyllä huomasi. Yhtäkkiä tunteet pinnassa synnytyksen jälkeen löydät itsesi kolmen muun synnyttäneen kanssa kovasta pedistä, ja murehdit mitenhän mies jaksaa ajaa yöllä kotiin... Kyllä siinä oli itku lähellä. Kotiutuessa oli jo vähän sellainen tunne, että "kyllä minä tämän vauvan tarpeet parhaiten tiedän". Not good...

Kolmannella kerralla tehtiin kompromissi. Päästiin eka yöksi perhehuoneeseen. Saatiin olla yhdessä ja tutkia pientä vauvaa rauhassa. Kun mies lähti isompien luokse kotiin seuraavaksi yöksi, vaihdoin minä yhteiseen huoneeseen. Laitoksella vierähtikin sitten 5 päivää, kun poika joutui valohoitoon. Olin ihan kypsä sairaalaelämään viimeiset 3 päivää.

Nyt neljättä odotellessa en ole taaskaan miettinyt koko perhehuonetta. Ongelma taitaa olla lastenvahti-kysymys. Jonkun pitää olla laittamassa isompaa porukkaa kouluun aamuisin. Mutta aion itse päästä oikein supernopeaa kotiin tällä kertaa!

Yhteistyössä