Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Syy, miksi antamasi luvut tuntuivat alussa käsittämättömiltä on se, että toisen palveluksessa ollessani monet työt - jopa ne kiireelliset - kuuluivat asiakkaan kanssa tehdyn ylläpitosopimuksen piiriin.
...
Mä olen myös työskennellyt yrityksissä, joissa noudatetaan aina Tietotekniikka-alan sopimusehtoja. Näiden ehtojen noudattamista vaativat asiakkaat aina, mikä asiakkaan kannalta on toki järkevääkin. Tuotteilla on takuu ja jos koodari - Suomessa tai Intiassa - ryssii homman, asiakas ei joudu siitä erikseen maksamaan senttiäkään. Jos softa menee huonosti testattuna tuotantoon, toimittaja tekee korjaukset asiakkaan näkökulmasta ilmaiseksi. Kuuluu siis takuuehtoihin. Näiden sopimusehtojen vuoksi mulle olikin aika yllätys, että jossain on vielä asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan ekstraa ja vielä tuplaten, jos toimittaja ryssii softassa.
No, eiköhän tosiaan aina noudateta jotain IT2000-ehtoja, kuten mainitsit. Isoilla asiakkailla on aina ylläpitosopparit, kuten myös mianitsit.
Näissä on vaan se ongelma, että monesti järjestelmää ei ole määritelty niin tarkasti varsinkaan ei-funktionaalisilta ominaisuuksiltaa, että voisi sanoa tarkasti, että järjestlemässä on "virhe". Se vaan ei toimi asiakkaan mielestä oikein, mutta toimittajan mielestä kyseinen "ominaisuus" ei taas kuulunut toimitukseen.
Esim. vaikka tämä ylioppilaslautakunnan järjestelmä, josta lukiot saivat tarkistaa ylioppilaskirjoitusten tulokset sähköisesti vanhan paperisodan sijaan: se toimi ihan ok, kunnes kaikki lukiot halusivat yllättäen ;-) tarkistaa tulokset juuri samana päivänä, kun ne julkaistiin.
Järjestelmä kaatui ylikuormitukseen. Kenen vika? Toimittajan vai asiakkaan määrittelijän?
Entäs tämä vaikka AKE:n mittava järjestelmäuudistus, joka on siis Suomen isoin IT-hanke (alkoi -99 ja kestää ainakin 2011 asti). Budjetti on ylittynyt kolminkertaisesti ja myös aikataulu. Toimittajina on isot firmat: Tunaattori, Logica, Accidenture yms. Kaikki sopparit ja ylläpitosopimukset on ihan varmaan lakimiesten tekemiä ja järjestelmää on määritelty ja suunniteltu vuosia.
Osajärjestelmiä on testattu lähes vuoden ajan yms. Sitten kun tehdään tuotantoonsiirto, niin puhelimeni soi...
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article291625.ece
Mä olen siitä onnellinen, etten yleensä ole toimittajan roolissa (toki kyllä koodaan). Mut yleensä vaan tilataan paikalle, kun ne ruskea mössö on osunut tuulettimeen.