G Paljonko olet ajatellut laittaa joululahjoihin tänä vuonna

• Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vvieras"
Radiossa vain kerrottiin, että ihmiset laittavat keskimäärin vähemmän rahaa tänä vuonna joululahjoihin(paitsi ikäihmiset enemmän).

Meillä menee varmjaan n. 100 euroa/ lapsi. Saavat myös yhteisiä lahjoja ja pelejä. Vähemmän tosiaan kuin viime vuonna, mutta silloin he saivat sukset ja monot "lisäksi".

Aikuisille suunnilleen 50e per lahja, omiin lapsiin menee satoja euroja ja omaan ja ukon lahjaan myös satoja. Yhdelle kaverin lapselle haluan ehdottomasti ostaa lahjan ja sellanen 25 e suunnilleen menis siihen mitä olen suunnitellut..

Aika paljon menee, kun ilmeisesti ostetaan lapsille yhteiseksi telkkari ja PS3 ja pari peliä. Sitten kaikille kolmelle jotain vielä n. 50 eurolla. Veljelleni ja hänen vaimolleen lahja ostetaan, mutta ei muita lahjota.

En ole koskaan laskenut tarkalleen mitä oikeesti lahjoihin on mennyt, mutta noin säkki per lapsi suunnilleen.
Monesti on jotain yhteistä, kuten viime vuonna pelikonsoli.
Mutta isommille lapsille tulee vähän kalliimpia ostettua, ehkä. Tai en tiiä, maksaa ne pientenkin lahjat....
SEkoan yleensä vähän ennen Joulua vaikka kuinka päätän että tänä vuonna VAIN muutama lahja.
:whistle:
Lapsia on 6 ja kummilapsia 3.
Kummilapsille ostan yleensä noin 50 e arvoisen lahjan.
Isovanhemmille askarrellaan lasten kanssa jotain, heillä on jo kaikkea niin omatekoinen on paras.

Ehkä per lapsi voisi olla siinä 200 e...en osaa varmaksi sanoa.
Aina pieni morkkis on Joulun jälkeen mutta mulle Joulu on vaan jotain niin mahtavaa.

Ja ettei ihan materialistiseks mua solvata, meillä on muutakin Jouluna.
Joka joulu esitetään näytelmä, jonka lapset ja minä ollaan yhessä suunniteltu. Ja se esitetään sitten Jouluna sekä Joulunpyhinä sukulaisille.
Ja yhdessä ollaan, leikitään ja pelataan-syödään hyvin ja lauletaan sekä soitetaan. Meillä on oma bändi koossa niin laulu raikaa!!

Sukulaisten lahjoihin menee pienimmillään 150-200€. Lasten kavereiden lahjoihin joitakin kymppejä. Yritän kuitenkin tehdä jotain paketteja itse, mutta rahaa menee materiaaleihinkin.. Oman perheen lahjoihin menee todennäköisesti 200-300€, vaikka en yhtään ole vielä suunnitellut mitä ostetaan.

"Miimi"
Kaiken kaikkiaan joululahjoihin ja ruokaan menee meidän perheessä yleensä lähemmäs pari tonnia.
Itse ei saatu lapsina montaa lahjaa yhteensä, joten varmaan kompensoidaan tätä jollakin tavalla nyt omien lapsien kohdalla... Ja toisaalta meidän lapset saa sukulaisilta yleensä vain muutaman lahjan (mummoja ym. muita kummeja ei ole), joten jos lapsille halutaan lahjoja, ne pitää hankkia itse.

Veikkaan, että menee 500 euroa kaikkineen:
omat lapset, sisarusten lapset, kummilapset, ostetaan jotain myös mun ja miehen vanhemmille ja toisillemme, opettajaa/hoitajia/harrastusohjaajiakin muistetaan pienesti...

Tuo 500 siis yhteensä meidän koko perheen lahjabudjetti.

"mä"
Riippuu siitä, ostanko meille kausikortit Särkänniemeen ensi kesäksi. Hinnat on taas nousseet niin alkaa kipukynnys noissa huvitteluissa olemaan jo niin rajalla... Ilman noita kortteja, lahjoihin tais mennä 300e (sisältää itse itselleni ostaman suksisetin).

Yhteistyössä