G: Paljonko kuukauden ruoat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti*

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kyselen, paljonko ruokalasku perheessänne on ja montako henkeä teitä on? Meillä kolme henkeä ja ruoat + osittain pesuaineet yms. maksavat n. 350 e.

Tässä kuussa ollaan oikein laskettu budjettia ja menoja ekaa kertaa ja näin loppukuusta voisin arvioida, että meillä menee ruokaan ja osittain pesuaineisiin ja vaippoihin n. 400 euroa kuussa. Meitä on kaksi aikuista ja 1-vuotias.

Mielenkiintoinen gallup. Olen itse joskus miettinyt samaa, kun tuntuu, että meillä menee ihan järkysti. Mutta siis ruokakauppaan (sis. pesuaineet, vaipat, vessapaperit yms.) meillä menee n 600€/kk. 2 aikuista ja 1 yksvee.

2 aikuista, 1 2v, 1 vauva ja koira ja menee lähemmäs tonni kyllä ruokakauppaan. En voi ymmärtää kuinka joku saa kaiken tarvittavan 350 eurolla kun jo vaippoihin menee 25 € viikossa eli 100 € kuussa ja shampoo ja kaikki muu sellainen tekee n. 50 € ja sitten ruoka joka on todella kallista jos syö terveellisesti ja tekee lämpimän ruoan kerran tai kaksi päivässä salaatit ym. mukaan lukien. Meillä menee ihan perusjuttuihin se 150 € viikossa ja sitten jos esim. tulee vieraita kylään tms. että tekee kunnon ruoat niin menee ainakin 50 € pelkästään yhden päivän ruokiin.

Olen tehnyt laskelmia koko kuusivuotisen "äiti-uran" ajan.
Silloin kun oli vaippaikäisiä, rahaa meni jonkin verran enemmän mitä nyt. Silloin syötin lapsille vain itse tehtyä ruokaa, en koskaan valmisteita.
Nyt kun ei ole vaippaikäisiä, vaan kovasti kasvavia leikki- ja pian kouluikäisiä, niin kaikkineen markettiin menee kuussa 500e, sisältäen pesuaineet, wc-paperit yms..
Kotiruokaa meillä syödään edelleen, ja erittäin harvoin mtään eineksiä.
Taloudessamme siis asuu kolme lasta, kaksi aikuista ja kissa :)

Mulla jää kotihoidontuesta laskujen jälkeen 250e ja sillä ostetaan meidän neli henkisen perheen kaikki ruuat ja pesuaineet ym. Lapsilisät menee lasten vaatteisiin, vaippoihin ym. Eli meidän perheen ruokalaskut kuukaudessa 4 hengelle on 250e.
Miehen palkka menee asumis ja muihin kuluihin.

ELi jos laskee vaipat mukaan niin meillä menee jotain vajaa 400e. En kyllä tajua kuinka tuplamamma saa vaippoihin 25e viikossa! vaippa paketti meillä maksaa 11.50e ja meillä yksi paketti kestää pari viikkoa. Kahdelle lapsella vaippoja kuukaudessa 4 pakettia.

Ja perheessä siis 2 aikuista ja lapset 2,5v ja reilu 1v

Meillä 2 aikuista, 10-vuotias ja kohta 1-vuotias, ruokaan ja hygieniatuotteisiin menee noin 300-400e kuussa. Meillä on kestovaipat käytössä, joten ne ei kasvata kauppalaskua. Syödään terveellistä peruskotiruokaa kasviksineen kaikkineen ja silloin tällöin ostetaan vielä eineksiäkin ja lastenruokapurkkeja ja kahvitetaan vieraat..:)

Mielenkiintonen galluppi tosiaan... olen kuvitellut että meillä menee paljon rahaa mutta ei sitä sitten niin kovin paljoa taida mennäkään joihinkin muihin verrattuna. Eli n. 400-500€/kk menee ruokakauppaan, sisältäen kaikki päivittäistavarat.

En kyllä ymmärrä kans mitenkään miten vaippoihin saa menemään 25€ viikossa. Mä haen Lidlistä vaippapaketin 7,99€ ja se kestää pari viikkoa. No tietty jos kalleimpia vaippoja ostaa ja vaihtaa niitä alvariinsa niin tokihan se kustantaa melkosesti.

Kyllä olen kateellinen kun jotkut osaavat olla ruokahankinnoissaan noin taloudellisia, ei onnistu täällä se täytyy myöntää... :(
Vaipoista sen verran että meillä kuopus niin pieni että sille vaihdan kyllä vielä sen n. 10 vaippaa vuorokaudessa. Isompi selviää vähemmällä mutta sillä tulee yhdestä pissasta jo vaippa niin märäksi että kyllä vaihdan sen aina heti sen jälkeen. Täälläpäin ei ole Lidliä joten halvimmillaan vaippoja saa 12.50 paketti mutta välillä on joutunut pulittamaan jopa 15.90 paketista...

Meillä menee tuplamamman perheen tapaan lähemmäs 800-1000 kuussa ruokiin, vaippoihin, pesuaineet,shampootjne. Meitä kolme lasta ja kaksi aikuista. Ja ihan tavallista ruokaa meilläkin syödään. Mä oon ihan kateellinen teille jotka selviätte noin 300-400 kuussa. Antakaa vinkkejä mulle että ruokalasku pienenisi!

Arvioisin, että meillä menee n. 500 € ruokiin, vaippoihin, papereihin ja pesuaineisiin. Siis markettiin kaikkineen tuon verran. Tarkkaa kirjaa ei olla pidetty vähään aikaan, joskus oli tarkempikin käsitys. Aikuisia kaksi ja yksi lapsi.

tosi kiinnostava gallup, mietittiin nimittäin samaa asiaa miehen kanssa ja päätettiin säästää toukokuun ruokakauppakuitit + työpaikkaruokalaan kuluneet rahat. Jos sama kulutus jatkuu niin tässä kuussa tulee menemään 600 €. Meitä on siis 2 aikuista ja vauva.

Tosi hyvä galluppi! Mun lemppariaiheeni!

Olen pitänyt kirjanpitoa siitä asti kun joskus nuoruudessani muutin pois lapsuudenkodista. Tarkastin nyt viimeisen vuoden kirjanpidot ja ruokaan menee kuussa 280-350e. Meitä on siis Äiti, Isä, esikoinen 2v ja kakkonen 10kk. Olen koko ajan tehnyt lasten soseet itse, hedelmäsoseita ostetaan jonkun verran, myös joskus ostan kaupan ruokasosetta vaihtelun vuoksi. Meillä ei mene rahaa tupakkaan eikä alkoholiin, joten se tietysti pienentää laskua. Syödään tavallista kotiruokaa, paljon vihanneksia ja hedelmiä. Ja tulee sitä äitin useasti keksejä mussutettua teen kanssa.

Olen kirjanpidossani eritellyt vaipat ja hygieniaostokset ja vaippoihin (esikoinen käyttää vielä öisin vaippoja) menee kuussa n.30-35e riippuen ostanko lidlistä vai marketista.

Lisäyksenä, että hygieniaan eli shampooseen, suihkugeeliin yms menee n. kerran kahdessa kuussa ehkä kymmenisen euroa. Mies käyttää pelkkää suihkugeeliä jolla pesee päästä varpaisiin, dödökin on riittoisaa ja kestää kauan. Itse ostan sampoota ja hoitoainetta isoissa puolenlitran pumppupulloissa tarjouksesta (shampoo, täyttöpullo 4e, hoitoaine 3,50e) ja noi kestää mulla n.3-4kk vaikka pesen pääni joka päivä. Dödöä ostan kanssa harvoin koska käyttämäni iso sticki on todella riittoisaa ja kestää samaten sen 3-4kk. Ja nuo on sellaisia joita ei kaupassa myydä vaan pitää tilata, allergiatestattuja. lapset käyttää sebamed-apteekin sarjaa ja sitkin tulee ostettua tosi harvoin kun on sekin riittoisaa. No, mummu ostaa apteekin perusvoiteet meílle kun esikolla atooppinen iho.

Meitä on 2 aikuista ja taapero. Minä ja lapsi päivisin kotona. Piti oikein laskea tiliotteesta, ruokakauppoihin meni viime kuussa n. 400e, ruuan lisäksi se sisältää vaipat, pesuaineet ym. päivittäistavarat mitä nyt yleensä marketista ostetaan, sekä satunnaisia vaateostoksiakin tyyliin sukkia tai t-paita Prismasta. Suurimman osan vaateostoksista teen kuitenkin kirppiksiltä (vaikka se nyt ei tähän aiheeseen varsinaisesti kuulu). Meillä syödään ihan tavallista perusruokaa mielestäni, aika usein käytän myös puolivalmisteita. Kokolihaa syödään tosin aika harvoin, ehkä siinä tulee säästöä. Ja yritän myös käyttää ylijääneen ruuan hyödyksi, eli usein syödään seuraavana päivänä edellisen päivän tähteitä, mutta välillä tulee kyllä heitettyä myös ruokaa poiskin. Mutta en koe, että oltais mitenkään erityisesti säästetty ruuassa, tossa 400e:ssä on mukana saunakaljojakin ja pullaa ym. herkkujakin ostetaan jos mieli tekee. Lidlissä en halua käydä, koska niiden halvat hinnat on revitty työntekijöiden selkänahasta, niinsanotusti.

Minä ostan ruoat itselleni ja osittain lapselle. Minun osuuteni on 100 euroa/kk. Miehen käyttämästä rahamäärästä en tiedä. Hän ostaa itse haluamansa ruoat sekä osan lapsen ruoista. Veikkaisin, että miehen ruokamenot ovat omiani paljon suuremmat, koska hän harrastaa paljon eineksiä, käy pizzerioissa jne.

meillä kaks aikuista ja kaks lasta joista toinen vielä vaipoissa.ruokakauppaan menee kuukaudessa varmaan sellanen 450euroa.ihan tavallista kotiruokaa syödään ja useampi päivä samaa ruokaa jos jää yli,en koskaan heitä roskiin.PALJON tulee osteltua herkkujakin,joten varmaan ainakin 50e voisi tuosta nipistää jos vaan haluaisi.vaatteita en marketista osta,ainoastaan ruuat,pesuaineet ja vaipat ja joskus myös jotain lehtiä.nyt kun meille tulee kohta kolmas lapsi niin sen vaipat toki kasvattaa ruokalaskua.aion imettää mahollisimman kauan ettei tartte ostaa tuttelia,se nimittäin tulee aika kalliiks,joskus vaan huvikseni laskin.ja soseet aion myös tehä itse.aikoinani syötin esikolle pelkästään kaupan vauvanruokia puuroista lähtien ja se näkyi kyllä ruokalaskussa!!!mä oon kans ihmetelly et miten jotku pärjää jollakin 300 eurolla kuukaudessa.mut kai sitä pärjää jos vaan on tarkkana siinä mitä ostaa ja suunnittele tarkkaan kaiken.

Yhteistyössä