G: Paljonko kuukauden ruoat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja s-mamma:
mä oon kans ihmetelly et miten jotku pärjää jollakin 300 eurolla kuukaudessa.mut kai sitä pärjää jos vaan on tarkkana siinä mitä ostaa ja suunnittele tarkkaan kaiken.

Kun ei ole enempää rahaa pakollisten menojen jälkeen niin on pakko pärjätä! Tai sitten joutuu jo ottamaan lainaa tai hakemaan eu:n ruoka-avustusta. Kolmen hengen ruokamenot kk max. 250€ ja se sisältää pesuaineet yms.

Tiukka budjetti pakottaa karsimaan ruokamenoja, mutta me on todettu että alle satasella ei oikein millään pärjää viikossa. Tai sitten pitää tinkiä ruoan laadusta. Me laitetaan kasvisvoittoista kotiruokaa ja varsinkin talviaikaan se maksaa. Oikeastaan nyt jo joudutaan tinkimään tuotteiden valinnassa hinnan ja laadun suhteen... Ja siis laatu tarkoitta meillä mahdollisimman lähiluomutuotantoa. Eli nelisensataa + meillä. 2 aikuista, 1 taapero.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja s-mamma:
mä oon kans ihmetelly et miten jotku pärjää jollakin 300 eurolla kuukaudessa.mut kai sitä pärjää jos vaan on tarkkana siinä mitä ostaa ja suunnittele tarkkaan kaiken.

Kun ei ole enempää rahaa pakollisten menojen jälkeen niin on pakko pärjätä! Tai sitten joutuu jo ottamaan lainaa tai hakemaan eu:n ruoka-avustusta. Kolmen hengen ruokamenot kk max. 250€ ja se sisältää pesuaineet yms.

Samaa mieltä edellisen kanssa...

Vastasin tuolla aiemmin jo tähän galluppiin, että n. 500 euroa kuussa. Saishan sitä meilläkin noita ruoka+päivittäistavaramenoja pienemmiksi, jos olisi pakko. Aika paljon tekee ns. ruokamenoihin lisää kaikenlaiset herkut, kuten saunasiiderit joka viikko, jäätelö, karkit, iltapäivälehdet... Lapsellekin ostetaan välillä jotain valmisruokia.
Meillä pyritään kyllä tekemään ruoat itse ja einesruokia käytetään vain tosi kiireessä tai väsyneenä.
Me keskitään ostot yhteen kaupparyhmään, joten saadaanhan me joka kuukausi vähän takaisinkin päin. Keskimäärin 60 euroa/kk.

Meidän perheeseen siis kuuluu taapero ja 12-vuotias urheilijanuorukainen.

Koska rahasta on puutetta, kirjaan kaikki kulut ylös. Aikapulan vuoksi ostan lähes kaiken Prismasta, joten budjetoin 100 e/vko, joten kuukausiostot ovat normaalisti noin 400 euroa, mutta summa sisältää "kaiken" eli pesuaineet, lasten synttärilahjat, sukat ja alusvaatteet jne. Jos on rahasta tiukkaa, niin sitten nipistän tuosta summasta. Halvimmillaan olen selvinnyt 200 eurolla/kk, mutta silloin on jo sitten syöty aika lailla pakastimesta ruokia pois jne.

Omat säästövinkkini:
- tupakkaan ja alkoholipitoisiin juomiin ei mene yhtään rahaa
- jätskit vain litran paketeissa
- ruokajuomana vain vesi tai rasvaton maito
- jugurtit litran purkeissa
- aamu- ja iltapalaksi paljon myös ihan peruspuuroja
- leipien hinnoissa on eroja, joten ei erikoisleipiä
- meillä syödään myös lihaa, mutta ei välttämättä sitä kalleinta. Esimerkiksi palapaisti on koko perheen herkkua, johon käy huonompikin liha, kunhan sitä vain hauduttaa tuntitolkulla mureaksi
- suosi sesongin tuotteita eli esim. mansikoita ja herneitä ei kannata ostaa nyt kun ovat kalliita ulkomaisia, vaan vasta sitten kun ovat halpoja.
- pakastan kotimaisia kasviksia syksyllä, kun kasvikset ovat halvimmillaan ja teen niistä keittopussukoita, jolloin kun keitän keittoja tai teen pataruokia, niin heitän kiehuvaan veteen vain pussillisen kasviskuutioita
- karkkiin menee hirveästi rahaa, jollei ole tarkkana!!! Suklaapatukoiden sijasta levyllinen suklaata ja chipsien sijasta popcorneja. Meillä limu ja karkit ovat karkkipäivien tai juhlapäivien herkkua, ei jokapäiväistä.
- pitkiin hiuksiini käytän kampaamotuotteita, mutta Sokoksella on hiusten hellimisviikkoja, jolloin tuotteet ovat -40 %, joten ostan silloin jemmaan tulevan puolen vuoden tarpeen
- käytämme hygieniatuotteissa vain tiettyjä merkkejä. Silloin välttyy siltä, että nurkat eivät ole täynnä eri merkkejä ja uusia ostetaan vasta, kun vanha on lopussa
- ruoat teen pääasiassa itse siten, että käytän viikonloppuna joko lauantaina tai sunnuntaina n. 2 tuntia aikaa ja teen siinä ajassa useita ruokalajeja, joita syömme viikonloppuna ja alkuviikosta. Pakastan osan, joten yleensä arkena ei tarvitse juuri ruokaa tehdä.
- puolivalmisteet ovat aika kalliita, joten esim. nakkeja tai makkaroita meillä ei juurikaan näy, koska mielestäni esim. nakkipaketti (noin 3 e) ei omaa hyvää hinta-laatusuhdetta, josta saisi edes vitamiineja
- syömme ainakin kerran viikossa kalaa, kanaa ja lihaa, joten monipuolisestikin voi syödä, vaikkei rahaa kauheasti olisikaan. Syömme kyllä paljon myös kasviskeittoja jne.
- wc-paperit jne ostan tarjouksista isoissa säkeissä
- vaatteet ostamme pääasiassa kirppikseltä

Vielä selvennykseksi aiempaan tekstiini: en siis heitä "huvikseni" ruokaa roskiin, mutta välillä jää jääkaappiin vahingossa jämiä eri ruuista, jotka sitten on jo sen verran vanhoja ettei niitä enää uskalla syödä, joten pakko heittää pois.
Ja vielä säästövinkki: meillä syödään paljon marjoja pakkasesta, niitten kanssa tavallinen kaurapuurokin menee hyvin alas aamuin illoin. Lisäksi ei ole "pakko" ostaa kaupasta herkkuja, kun voi tehdä vaikka marjapiirakan, se tulee halvemmaksi.

Yhteistyössä