G: ottaisitko 7 vuotiaan mukaan kun menet lopettamaan lemmikkikoiraa

  • Viestiketjun aloittaja -DLD-
  • Ensimmäinen viesti
...
Mä olen vienyt oman todella rakkaan koiran piikille, ja täytyy sanoa että on todella kova paikka itsellekkin. En lasta ottais mukaan. Kerran kuulin jonkun sanovan, että lapselle rakkaan lemmikin menetys on sama asia kun aikuiselle toisen ihmisen. Kyllä sille voi selittää tapahtuneen, mutta eri asia nähdä lemmikin kuolema, liian karua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja -DLD-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä oli mukana 7-12 vuotiaat kun kissa lähti viimeiselle matkalleen.
Millainen fiilis jäi lapsille? Jäikö pelkoja?
Kisu oli sairas joten loppu ei tullut yllätyksenä. Kerroin lapsille hyvissä ajoin että loppu lähenee ja miten se tapahtuu. Ei jäänyt pelkoja, yhdessä itkettiin ja jäähyväiset jätettiin ja samalla reissulla kävimme rakkaamme hautaamassa.
Ihan niinkuin meillä.Tosin ei itse haudattu, mutta loppunasti oltiin kisun vieressä
 
Meillä lopetettiin viime kesänä koira tuossa kotipihalla, eläinlääkäri kävi. Silloin oli meidän pikku jätkä vajaan 2v. Näki kaiken, kun oli mun sylissä. Sai silittääkin koiraa kuoleman jälkeen. Yhä edelleen pikku jätkä kertoo kuinka koira tutuu tuolla ulkona. Haudalla käymme silloin tällöin viemässä kynttilän.
Eli kyllä ottaisin lapsen mukaan, eihän se koira tee siinä muuta kuin nukahtaa... Joskin ei vain herää enää sitten siitä. Voi olla lohdullista lapsellekin nähdä, että koira lähtee nätisti pois, eikä joudu sinänsä kärsimään siitä sen enempää. Parempi nähdä nätti lähtö kuin se, että eläin lähtee eikä tule enää takaisin. Näin meille sanoi meidän eläinlääkärikin.
 
Voimia vaikeaan tilanteeseen :hug:

Meidän Rakas Ronja piti lopettaa kolme vuotta sitten vanhuuden kremppojen takia. Päivä kerrallaan katsottiin pitkään kunnes se viimeinen päivä koitti. Me soitettiin eläinlääkäri meille kotiin ja ennen sitä kaivettiin yhdessä kuoppa. Selitin lapsille tilanteen ja he olivat mummon ja papan kanssa sisällä sen aikaa kun piikit laitettiin. Jos olisin tiennyt kuinka rauhallisesti Ronja nukahtaa, niin olisin antanut heidän olla paikalla. Olin kuullut että joskus tulee kouristuksia tai ulostetta.

Yhdessä sitten käärittiin Ronja vilttiin ja laitettiin varovasti lelujen ja porkkanoiden kanssa hautaan. Kaksoset (tuolloin 4 v) lapiovat hiekkaa päälle. Pienimmäinen (1 v) oli mukana ulkona. Lapset keksivät runon hautakiveen. Joka vuosi hoidetaan yhdessä hautaa ja usein käyvät lisäämässä vettä Ronjan juomakuppiin.

Vieläkin itkevät ja ikävöivät joskus Ronjaa ja miettivät miksi sen piti kuolla. Kaikki tämä oli kaunista ja luonnollista. Ottaisin lapset mukaan, ei välttämättä siihen piikin laittamiseen, mutta hyvästien jättämiseen. Kuolema kuuluu osaksi elämää ja lastenkin on hyvä se oppia.

Voimia Tuleviin Päiviin!
 
No minä ehkä ajattelen, että jäisi mieleen ne kivat muistot eikä se kuva lopetettavasat/kuolleesta parhaasta kaverista.
Antaisin hyvästellä lemmikin ennen lähtöä ja jättäisin muksun kotiin toisen aikuisen kanssa.
Itkettäisiin ja sytytettäisiin vaikka kyntillä illalla kaverin muistolle :'(
 
Meillä kolme kuukautta sitten jouduttiin luopumaan vakavasti sairaasta koirakaveristamme. Sen perusteella, miten meidän neljävuotias on asiaa jälkikäteen käsitellyt, olen tyytyväinen että en edes harkinnut ottavani mukaan. Tilanne oli itsellenikin niin vaikea, että en olisi pystynyt ketään muuta tukemaan, saati lasta. Meidän neiti on kovin mietiskeleväistä sorttia ja hän otti kaikesta etukäteispuhumisesta huolimatta koiran kuoleman todella raskaasti, edelleen puhuu koirasta useamman kerran päivässä ja illalla muistaa sanoa, että taivaalla vilkkuu koiran tähti. Enkä missään nimessä olisi halunnut, että lapsi alkaa pelätä eläinlääkäreitä/piikkejä/nukuttamisesta puhumista tms. kuten nyt vain lapsi voi asioita sekoittaa, vaikka olisikin kuinka fiksu. Sitä painottaisin, että se on kovin raskas tilanne suurimmalle osalle aikuisiakin koiran omistajia, saati sitten lapsia. On kokonaan eri asia sitten silitellä vielä kuollutta ystävää ja sillä tavalla jättää hyvästit. Meillä tyttö oli mukana, kun koira vietiin ruumiinavausta varten Eviraan ja pyysi patologieläinlääkäriä, että tutkisi miten sairas koirakaveri oli. Mieti vielä, toisaalta sinä tunnet itsesi ja omat reagointitapasi ja myöskin lapsesi parhaiten. Minusta vaan 7-vuotias on vielä niin kovin pieni... Tsemppiä!
 
kupla-77
Meikäläiset alkaa vissiin olla niin vieraantuneita normaalista osasta elämää. 1,5v oli mukana juuri viemässä ikiuneen yhtä koiraamme. Minusta lasten kuuluu olla mukana kaikessa elämässä. Se on vanhempien vastuulla osata ensin itse käsitellä asiat ja osata sen jälkeen tuoda se lapsille. Miten sitä oppii käsittelemään eri asioita ja tunteita ellei niitä opettele pitkin elämää?
 
-DLD-
Voi kun meillä oliskin mahdollisuus haudata koira, mutta kun ei ole. Saapi sitten mennä yhteistuhkaukseen. Ei ole paikkaa mihin hautais. Viittis tohon Korson keskustaankaan sitä mennä hautaamaan :/
 
xx
meil ottanut lapsi kaikki kuolemat ihan normijuttuna. Kissoja kuollut 2 ja ollut hautaamassa. lapsi 6 vee nyt kohta. On ollut ihmisten hautajaisjutuissakin ja vilkutellu sitten kerrankin ruumisauton perään että "hyvää matkaa".
Ei ole mitään traumoja saanut mistään.......
 
palma
Korjataan nyt sellainen harhakäsitys, että koira nukahtaisi aina kauniisti ja rauhassa. Usein toki näin onkin, mutta pahimmillaan lopetus voi mennä aika rumaksi ja silloin lasten paikka on muualla. Vanhoilla koirilla ei suonta aina löydy helposti, verta voi nähdä valuvan ja koira voi olla todella hermostunut ja pitää outoa ääntä tai jopa ulista. Suoneen pistettävät aineet eivät välttämättä tehoa heti, jolloin koko homma venyy ja pahimmillaan lopetusaine joudutaan pistämään suoraan sydämeen. Tällöin voidaan aikuistakin pyytää katsomaan muualle, joten siksi en tiedä, millaisin ottein se tehdään. En halua pelotella, mutta tähänkin on hyvä varautua.

Ennen piikkiä toki antaisin lasten hyvästellä koiran ja kuolleen koiran silittely voisi olla kaunis tilanne. Ruumiin vienti tuhkaamoon voisi olla koko perheen yhteinen surumatka, jos hautausta ei voi tehdä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja -DLD-:
Voi kun meillä oliskin mahdollisuus haudata koira, mutta kun ei ole. Saapi sitten mennä yhteistuhkaukseen. Ei ole paikkaa mihin hautais. Viittis tohon Korson keskustaankaan sitä mennä hautaamaan :/
Meidän malamuutti tulee aikanaan olemaan uurnassa kirjahyllyssä. Esikoisella on kissansa kirjahyllyssään.

Alkuperäiseen kysymykseesi: riippuu ihan lapsesta. Itse tunnet hänet parhaiten. Mitä mieltä hän itse on asiasta? Haluaako tulla mukaan?

Ja lemmikin mukana olemisesta loppuun asti...juu, olen ollut. En edes ajatellut mitään muuta vaihtoehtoa. Minun syliini ovat nukahtaneet ikiuneen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Te jotka ette ottaisi, mitä tekisitte jos löytäisitte joku aamu lemmikin kuolleena? Piilottaisitteko sen lapselta vai näyttäisittekö hänelle?
En ottaisi lasta mukaan katsomaan kun koira tai muukaan lemmikki lopetetaan. Aina on olemassa mahdollisuus ettei kaikki mene niinkun pitäisi (tästä on oma kohtaista kokemusta ja voi olla ika hurjaa katsottavaa) ja se voi olla lapselle traumaattinen kokemus.

Jos löytäisin lemmikin aamulla kuolleena, niin 7v saisi toki tulla katsomaan, jos eläin olisi suht "normaalin" näköinen. Alle 3v:lle ei olla näytetty kuolleita lemmikkejä vielä, kun tyttö on niin kovin herkkä. Mutta ap:n kysymykseen vielä, niin näyttäisin koiran kuolleena lapselle esim. ennen kun hautaisimme sen, mutta en ottaisi lopetustilanteeseen mukaan.
 
Just pääsiäisenä lopetettiin rotikkamme ja en edes harkinnut 11v mukaan ottoa. Sen verran kova paikka itsellekin, etten haluaisi lohduttaa siinä tilanteessa lasta. Asiaa käsiteltiin kaikkien kanssa jo pari päivää ennen tapahtumaa. Lapset hyvästelivät koiran kotona. Takaisin kun tultiin yksi lapsista kyseli tapahtuneesta lisää.
Kaksi koiraa lopetettu sylissäni ja olen ollut loppuun asti läsnä. Nyt en pystynyt olemaan paikalla vaan lähdettiin kun nukkui sikeästi. :'( :'(
 
kommentti
vuosi sitten piti luopua omasta koiravanhuksesta. Poika oli silloin 2v5kk ja asiaa selvitettiin
hänelle kovasti. On sen verran herkkä ja muistaa asioita pitkään että katsoin parhaaksi ettei hän
ollut mukana hautaamisessakaan. En usko että olisi ymmärtänyt miksi koira peitellään monttuun,olisi jäänyt vääriä luuloja varmaankin. Niinpä vain kerroin että koira oli tosi tosi vanha ja kuoli. Yhdessä vietiin sitten kynttilä haudalle ja puhuttiin asiasta..nyt kiire
 
kommentti
jatkan....poika kyseli monesti missä koira on, selvitti miten se kohta tulee takaisin jne.
Sanoin aina ettei se tule koskaan takaisin, että se on kuollut. Nukkumisesta, nukahtamisesta, taivaasta yms en puhunut koska asia olisi mennyt sekaisin. Nämä riippuu tosi paljon lapsestakin.
 
vieras
ottaisin mukaan, minusta on ekanakin tärkeää koiralle että rakkaat ihmiset ovat siinä mukana ja toisekseen lapsen on hyvä oppia realiteetit turvallisesti. sitten asiasta voi puhua ja kuolema on konkreettisempaa kun sen oikeasti näkee. jos näyttäisi eläinlääkärissä vaikealle olla loppuun samassa huoneessa koiraa silitellen niin voisihan sitä sitten lapsi mennä vaikka isän kanssa viereiseen huoneeseen.
kuolemasta on tehty nykyaikana liian tabu juttu, eläämäähän sekin on...
ja meillä siis kuollut koira ja mummo ja kolmevuotias mukana menossa, tietäen että kun joku kuolee, joutuu kukkapenkkiin.
 
Meillä on aina ollut eläimiä, ja lapset on pienestä pitäen nähneet myös sen että joskus niistä on luovuttava. Joko lemmikit kuolleet luonnollisesti, tai pitäny viedä ell lopetettavaksi.
Viimeks oli lapset 3- ja 6v mukana ell viime kesänä kun jouduttiin lopettamaan kaks koiraa peräkkäisinä päivinä. Ei jääny kummallekaan traumoja. Ovat myös osallistuneet "hautajaisiin", kaikki kuolleet lemmikit haudattu omalle tontille.
 
Mä olen vienyt piikille kaksi koiraa, enkä olis lapsia ottanu mukaan, koska oli mulle niin kauhee paikka :'( Toki on ok itkeä lapsen nähden ja sanoa että on surullinen koiran kuolemasta, mutta ku mä oon niin poissa tolaltani tollasessa tilanteessa. En haluais lasten näkevän mua sellasena. Kotona sit on yhdessä itketty...
 
En ottanut aikanaan, mutta nyt ottaisin molemmat pojat mukaan. Mulla on vain hyviä kokemuksia siitä että koira lopetetaan, ei mitään oksentelua eikä kouristelua.
Saisivat pojat jättää rakkaille jäähyväiset, eikä koirat tosta noin vaan häviäisi.
 

Yhteistyössä