G: ottaisitko 7 vuotiaan mukaan kun menet lopettamaan lemmikkikoiraa

  • Viestiketjun aloittaja -DLD-
  • Ensimmäinen viesti
-DLD-
Koiramme aika on tainnut tulla. Ja mietin että miten lapsen olisi helpoin käsitellä kuolemaa. Niin että näkee sen, vai niin että ilmoitan vain että koira on poissa.

Poika on melko ajattelevaa sorttia, tänään keskusteltiin siitä millainen lopetus toimenpiteenä on...
 
Riippuu siitä kuinka herkkä lapsi on. Toisaalta voisi olla ihan hyvä näyttää, että kuolema ei ole mikään pelottava asia. Koira vaan nukahtaa eikä enää herää. Toisaalta, herkälle lapselle se voi olla aika paha paikka...
 
En ottaisi mukaan, muuten asiasta puhuttaisiin ja on ouhuttukkin, silloin muksut tosin vasta 4 hujakoilla.
Nyt muksut 9 ja 10, enkä silti ota mukaan kun mahdollinen piikille vienti tulee eteen, ja tuleekin, koira kuitenkin jo 11 mikä on rotuunsa nähden paljon.
 
-DLD-
Alkuperäinen kirjoittaja röllimetsän elätti:
en ottais enkä ottanut. ei ole lasten paikka. itselläkin pahaa tekee saatikka lapsen.
Miten se ei ole lasten paikka? Viedäänhän lapset katsomaan kuolemasillaan olevia sukulaisiakin, miksi ei sitten "perheenjäsenen" (tässä tapauksessa "isoveljen") eutanasiaa?

Mitä pahaa on siinä jos yhdessä itketään ja muistellaan?

Sori et jään jankkaamaan, mutta haluan pohtia tätä asiaa. Ja mietin että mikä olisi lapselleni se helpoin keino käsitellä tätä kuolemaa. Muutenkin ollut kuolemaa ympärillä...
 
x
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Riippuu siitä kuinka herkkä lapsi on. Toisaalta voisi olla ihan hyvä näyttää, että kuolema ei ole mikään pelottava asia. Koira vaan nukahtaa eikä enää herää. Toisaalta, herkälle lapselle se voi olla aika paha paikka...
peesiä.
 
-DLD-
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Riippuu siitä kuinka herkkä lapsi on. Toisaalta voisi olla ihan hyvä näyttää, että kuolema ei ole mikään pelottava asia. Koira vaan nukahtaa eikä enää herää. Toisaalta, herkälle lapselle se voi olla aika paha paikka...
Juu tuolla ajattelevalla tarkoitin lähinnä sitä että poika miettii paljon asioita. En niinkään sitä että olis herkkä.

Toki tänään vollotettiin molemmat ku aiheesta puhuttiin. Minäkin mietin asiaa niin että hän sit konkreettisesti näkis mitä se on. Eikä tarvis itsekseen miettiä että mitä koiralle kävi.

Käsittääkseni joissain kulttuureissa kuolevat pidetään tiiviisti yhteisössä, eikä dumata vanhainkoteihin tmv laitoksiin niin kun täällä "sivistyneissä" länsimaissa.
 
-DLD-
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Saattaisin ottaakin. Lapselle tulee konkreettisemmaksi mitä tapahtuu kun joku kuolee. Meillä luulivat pitkään (Babar-videon perusteella) että ihminen/eläin muuttuu vihreäksi kun kuolee...
Just jotain tällästä mielikuvaa mä en haluais lapselle antaa.

Tänään tosiaan kerroin että mitä se piikki tarkoittaa. Lapsi kuuli kun yöllä puhuin kaverin kanssa. Pirulainen heräs ja ei puhunu mitää vasta ku sit ku puhelu loppu. No nyt hän tietää että ensin koiraa saa rauhoittavan piiikin ja sitten sen ikiuneen vievän piikin.
 
-DLD-
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
No en ottaisi! En ota 10-vuotiastakaan, kun meillä sama tilanne tässä ihan pian.
Saisinko kuulla jotain perusteita?

Kun itse olen ehkä enempi sillä kannalla että otan mukaan. Oppi samalla sen ikävän faktan että lemmikeistä on joskus luovuttava. Ja että poika saisi realistisen käsityksen eutanasiasta. Toki jos tulee jotain komplikaatioita/hankaluutta tms olen varautunut lähtemään pois tilasta pojan kanssa.
 
en
En ottais mukaan, mutta kertoisin kyllä mitä tapahtuu ja mahdollisuuksien mukaan (meillä olisi mahdollista) toisin kuitenkin kotiin haudattavaksi. Kyllä sitten kuolleena antaisin lapsen katsoa ja heittää hyvästit.

Juu kuolemaisillaan olevia ihmisiä viedään katsomaan, mutta en sinnekkään kyllä ihan viimemeterillä veisi (enkä vienyt)!

Se että lapsi on paikalla ja näkee kun koira nukutetaan on aivan eriasia kuin, että asiasta hänelle kerrotaan ja vaikka hän kuolleen lemmikin näkisikin niin itse lopetus jää hänen oman mielikuvitksensa varaan.

Ei minulle ainakaan ole ollut helppoa olla ja katsoa kun lemmikkini "tapetaan" vaikka kuinka aikuisena ihmisenä käsitän teon ja ymmärrän että on lemmikin etu, mutta kova paikka silti.

Ja jos lemmikki löytyisi aamulla kuolleena niin kyllä, antaisin lasten katsoa ja sitten puhuttaisiin siitä mitä on tapahtunut jne.
 
joanna
mä en pystyis edes itse menemään,mutta tietenkin koiran vuoksi aikanaan menen. mun laps ei oo vielä 7v enkä tiiä kuinka kehittyneitä ne sillon on. jos koira on sille tosi tärkee ja lapsi koiralle ni ehkä se ois hyvä saada silittää toinen tuonpuoleiseen.
 
joanna
Alkuperäinen kirjoittaja -DLD-:
Oletteko olleet itse mukana lopetuksessa ns. loppuun asti?
en omaa koiraa,mutta kun olin lääkärillä hommissa niin olin mukana lopetuksessa. omistaja jätti koiran sinne,ja minä sitä rapsuttelin. surullista.
kyllä omistajan täytyy olla loppuun asti ystävän vierellä vaikka kuinka pahaa tekisi.
 
-DLD-
Alkuperäinen kirjoittaja en:
En ottais mukaan, mutta kertoisin kyllä mitä tapahtuu ja mahdollisuuksien mukaan (meillä olisi mahdollista) toisin kuitenkin kotiin haudattavaksi. Kyllä sitten kuolleena antaisin lapsen katsoa ja heittää hyvästit.

Juu kuolemaisillaan olevia ihmisiä viedään katsomaan, mutta en sinnekkään kyllä ihan viimemeterillä veisi (enkä vienyt)!

Se että lapsi on paikalla ja näkee kun koira nukutetaan on aivan eriasia kuin, että asiasta hänelle kerrotaan ja vaikka hän kuolleen lemmikin näkisikin niin itse lopetus jää hänen oman mielikuvitksensa varaan.

Ei minulle ainakaan ole ollut helppoa olla ja katsoa kun lemmikkini "tapetaan" vaikka kuinka aikuisena ihmisenä käsitän teon ja ymmärrän että on lemmikin etu, mutta kova paikka silti.

Ja jos lemmikki löytyisi aamulla kuolleena niin kyllä, antaisin lasten katsoa ja sitten puhuttaisiin siitä mitä on tapahtunut jne.
Meillä ei ole mitenkään mahdollista päästä hautamaan koiraa ns. kotiin. Asutaan lähiössä. Tämän takia minä tätä vaihtoehtoa mietinkin.

Itse olen ollut muutaman eläimen eutanasiassa läsnä. Eihän ne kivoja ole olleet, joka kerta olen itkenyt silmät päästä. Mutta olisiko se jotenkin vahingollista? Itketään ne kuitenkin sitten, siellä tai kotona. Kun itketään jo etukäteenkin...
 
-DLD-
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja -DLD-:
Oletteko olleet itse mukana lopetuksessa ns. loppuun asti?
en omaa koiraa,mutta kun olin lääkärillä hommissa niin olin mukana lopetuksessa. omistaja jätti koiran sinne,ja minä sitä rapsuttelin. surullista.
kyllä omistajan täytyy olla loppuun asti ystävän vierellä vaikka kuinka pahaa tekisi.
Minä olen ollut jopa ystäväni äidin tukena lopetuksessa (teinilikkana). Ja tasan jäin omanikin kanssa loppuun asti. Ajattelen juuri niin kuin sanot, ollaan sitten loppuun asti mukana, hyvässä ja pahassa! Ihmisille jotka ei kanna vastuuta pitäis saada eläintenpitokielto!
 
-DLD-
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
mä en pystyis edes itse menemään,mutta tietenkin koiran vuoksi aikanaan menen. mun laps ei oo vielä 7v enkä tiiä kuinka kehittyneitä ne sillon on. jos koira on sille tosi tärkee ja lapsi koiralle ni ehkä se ois hyvä saada silittää toinen tuonpuoleiseen.
Se koira on pojan isoveli :/ Siksi mä tätä asiaa niin pähkäilenkin.... Itse katsoo asiaa niin läheltä että todellisuus on hämärtyny.

Eka luokkalainen poika on sit syksyllä. Hyvin pohdiskeleva luonteeltaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja -DLD-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä oli mukana 7-12 vuotiaat kun kissa lähti viimeiselle matkalleen.
Millainen fiilis jäi lapsille? Jäikö pelkoja?
Kisu oli sairas joten loppu ei tullut yllätyksenä. Kerroin lapsille hyvissä ajoin että loppu lähenee ja miten se tapahtuu. Ei jäänyt pelkoja, yhdessä itkettiin ja jäähyväiset jätettiin ja samalla reissulla kävimme rakkaamme hautaamassa.
 
Meillä tulossa tuo tilanne eteen kanssa.
En ota mukaan lapsia mutta saavat nähdä koiran kuolleena ja hautajaiset pidetään koko perheellä.
Mielestäni se koiran lopetuspiikin hetki ei ole lapsille tärkeä asia mutta itselleni se on tärkeä asia ja myös se tuntuu hyvältä että saan olla siinä hetkessä yksin tai jonkun muun aikuisen kanssa.
 

Yhteistyössä