G: Ostoslistaa, vauva tulossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OdottajaOnnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

OdottajaOnnellinen

Vieras
Kerätäänpä lista ihan raskauden ensivaiheista vauvan tuloon mitä tarvitaan ja milloin olisi aika ostaa. Oma pää lyö ihan tyhjää ja olisi kiva vähän saada listaa kasaan, ettei kaikki ostokset kerry samalle kerralle.

1. Alkurauskaus
-
-

2. Loppuraskaus
-
-

3. Vauvan syntymä/vauvalle
-
-
-

Ja tätä rataa..

Kiitos! =)

No ethän alkuraskaudessa tarvitse vielä mitään. ;) Mutta jos haluat jaotella niin ostele alkuun niitä pienempiä juttuja, ei tarvitse sitten säilöä esim. vaunuja kuukausitolkulla ennen kuin vauva edes syntyy.

Itse en uskaltanut tehdä mitään isompia hankintoja ennen kuin ihan lopussa ( kun on tuota keskenmenotaustaa )

Ei sitä kummempaa tarvitse ostella. Vauvoja on niin erilaisia, toisen kanssa sitteri korvaamaton, joku ei pärjää ilman rintakumeja, toisella voi kantoliina pölyttyä kaapissa jne. Onnea odottajalle, mutta yritä malttaa mielesi, ettei tule turhia ostoksia tehtyä.

Vaatehankintojakaan ei kannata paljoa tehdä etukäteen, äitiyspakkauksella pääsee alkuun ja sen vauvan kanssakin pääsee ostoksille kun selvenee minkälaisia vaatteita tarvitaan enemmän.

kannattaa tosiaan jättää suurin osa hankinnoista vasta sille ajalle, kun huomaat mitä juuri sinun vauvasi kaipaa.. tietysti vaatteita, vaippoja, tuttipulloa sun muuta välttämätöntä kannattaa hommailla ja pinnis, vaunut + autoon turvaistuin on must. mutta nekin voit hyvin ostaa vasta rv30+ jälkeen, alkuraskaudessa ei tarvitse (enkä itse ainakaan edes uskaltaisi) vielä ostella juuri mitään. me oltiin miehen kanssa niin innokkaita esikoisesta, että osteltiin tosiaan kaikennäköistä mitä mieli teki, ja niinhän siinä kävi, että esimerkiksi kantoliinaa (80e) ei käytetty kertaakaan kun vauva ei sielä viihtynyt yhtään. että näin. jäitä hattuun :D

1. Alkurauskaus
-Aloin tehdä vertailuja millaiset rattaat haluaisin tulokkaalle.
-Aloitimme kirjoittaa tuntemuksia päiväkirjaan. Sinne kirjasin neuvolamitatkin ja omat fiilikset ylös.

2. Loppuraskaus
-Tukivyön ostin
-Jos sukupuoli on saatu selville niin vaatteita ostelisin.
-Pinnasänky valmiiksi
-vaatteiden pesu
-sairaalakassin valmistelu

3. Vauvan syntymä/vauvalle
-Äityspakkauksessa on aika hyvin pientä tavaraa vauvalle
-Varaisin kuitnekin tuttipulloja muutaman ja tetroja korviketta varalle.
-Imetyspumppu
-Imetystyyny
-paljon hedelmää yms helppoa syötävää
-ota kaikki apu vastaan esim siivoukseen ja ruoan laittoon
-nuku aina kun voit, keskity vauvaan kaikessa rauhassa ja nauti
-

Itse ostelen kaikki tarvittavat vauvatarvikkeet ja vaatteet vasta rakenneultran jälkeen, olen sen verran taikauskoinen kuitenkin. Jäähän siinä kuitenkin melkein se 20 viikkoa aikaa ostella, joten kiirettä ei pitäisi tulla. Rintaliivejä ja mammavaatteita olen ostanut alkuraskaudesta lähtien aina sitä mukaa, kun kroppa on kasvanut ulos vanhoista vaatteista :D

http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/vaatteet2.html Tuolta löytyy aika hyvin tietoa tavaroista ja vaatteista, mitä olisi hyvä ostella vauvalle. Niin, ja äitiyspakkaus on myös ihan hyväksi avuksi :)

No pieniä vaatteita voi alkaa haalia pikkuhiljaa jo alkuraskaudessa, toki muistaen että niitä usein alkaa tulvia ovista ja ikkunoista jossain vaiheessa, olettaen että suvussa/ystävillä on pieniä ja käytetyt kelpaa. Plus että niitä vaatteita meille ainakin tuli sitten syntymälahjaksi vähän kaikilta. Itselle voi hankkia imetysliivit, musta ne oli aivan ihanat kun rinnat jonku verran turpos jo raskausaikana.
Turvakaukalo, vaunut, pinnasänky on sellasia mitkä voi ostaa vasta sitten myöhemmässä vaiheessa raskautta. Sittenhän se vauva tarvii vaippoja, mahdollisesti perusvoidetta (mikä tulee äitiyspakkauksessa), bepanthenia ehkä. Vanupuikkoja navan puhdistukseen. Itselle sitten liivinsuojia jos aikoo yrittää imettää. Pari tuttipulloa ja hieman korviketta (2-4prk) ostaisin varalle, koska ikinä ei voi tietää onnistuuko imetys, tarviiko lisämaitoa. Ja ne ei niin paljoo maksa, etteikö vois ostaa.

1. mammapökät ostin

2. Joskus viikoilta 20 -->> aloin ostella vaatetta, tilasin vaunut, pinnasänky, lipasto (vaatteille), kylpyamme, rasvoja,vaippoja,pulloja,tutteja,puhd.pyyhkeitä,vaipparoskis, hoitopöytä...

3. Korviketta,vitamiinia,särkylääkettä....

Alkuperäinen kirjoittaja xyz:
Vaatehankintojakaan ei kannata paljoa tehdä etukäteen, äitiyspakkauksella pääsee alkuun ja sen vauvan kanssakin pääsee ostoksille kun selvenee minkälaisia vaatteita tarvitaan enemmän.

No ei pääse äitiyspakkauksella alkuun, vaatteet on ihan älyttömän isoja, lapsi tais olla 7kk kun ruvettiin niitä käyttämään

Ei kyllä todellakaan pääse, äp:n vaatteet ihan hurjan isoja...

Alkuperäinen kirjoittaja dd:

Niinhän ne on, jos syntyy normaalikokonen lapsi. Oma esikoinen oli suht suuri ja käytti ihan vastasyntyneestä asti äp:n vaatteita, mutta ei niillä silti olisi pärjännyt, jos ainoita olisivat olleet.

Itse odotan ekaa, rv 12, ultra ihan näinä päivinä. Ajattelin ultran jälkeen (jos kaikki hyvin) alkaa katsella masutuubia ja äitiysvaatteita ihan siksi, että olen niin isokokoinen, että on varmasti vaikea löytää. Parempi siis aloittaa ajoissa. Muita hankintoja ajattelin miettiä sitten tokan ultran jälkeen. Vaunuvertailuissa mies on meillä varmaan parempi.

Vaatteiden kokoa on aika vaikea etukäteen arvuutella, parempi on, että on jokaista kokoa muutama vaatekerta ja sitten kun napero syntyy, hankitaan enemmän niitä sopivia.

Meilläkin likka oli tosi pieni syntyessään, käytti ensialkuun 44 -senttisiä vaatteita, kun 50 -senttisetkin olivat niin isoja, että meinasi hukkua niihin. 2 kk iässä otetussa kuvassa pirpanalla oli päällään 56-senttiset vaatteet ja äitiyspakkauksen pienimmät vaatteet olivat sopivan kokoisia vasta siinä 7-8 kk iässä.

Nyt olen ostanut tälle (toivottavasti pian) syntyvälle niin 50, 56 kuin 62 -senttisiä vaatteita. Jotain isompiakin on saatu. Ajattelin, että parempi niin, että on sit sopivan kokoista laittaa pienelle ylle, ja jos ne pikkuisimmat jäävätkin käyttämättä, niin nehän voi sitten vaikka myydä tai antaa eteenpäin. Tykkäsin kuitenkin esikoisenkin kanssa, että sillä oli aina sopivaa päällä, eikä liian isoa (tai pientä ).

Alkuraskaudessa (eli keväällä) ostin talvihaalarin, kun oli just silloin alennuksessa:) Äitiysvaatteita en kauheasti ostanut, parit huosut vain. Sain aika paljon kamaa kavereiltani ja anoppi on kerännyt paljon vaatteita. Nyt mennään vaunuja katsomaan - ostetaan käytetyt yhdeltä tutulta...
nii, ja se tyyppi on siis tulossa lokakuussa;)

Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:

Niinhän ne on, jos syntyy normaalikokonen lapsi. Oma esikoinen oli suht suuri ja käytti ihan vastasyntyneestä asti äp:n vaatteita, mutta ei niillä silti olisi pärjännyt, jos ainoita olisivat olleet.

Meillä kuopus oli 54cm ja 4430g ja silti äitiyspakkauksen vaatteista taisi löytyä vain joku hassu mikä olisi käynyt noina alkuaikoina.

Eli tosissaan joitain perusvaatteita kannattaa hommata varastoon ja sitten avuvan synnyttytä miettiä mitä sitä oikein tarviikaan.

Vaatteiden kokoa on vaikea arpoa, mulla pienin on ollut syntyessään 51-senttinen ja suurin 55-senttinen, eli jopa 56-senttiset ovat olleet hetkessä pienet ja 50-senttisiä on voinut käyttää vain pienin. Talvivauvalle saattaisin hankkia pienen haalarin etukäteen, omassa äippäpakkauksessa, ainoassa jonka otin, oli haalari 80 tai 86-senttinen. Meni joka tapauksessa vielä 2-vuotiaana. Joku oli hankkimassa imetystyynyä, sellaista mulla ei ollut.

Alkuraskaudesta ei tarvitse hankkia mitään, ellei nyt sitten tarvitse esim. rautaa, äitiysvaatteita hankitaan sitä mukaan kun tarvitaan. Ja pinnasängylläkään ei ole kiire, meillä vauva nukkui pitkään äitiyspakkauslaatikossa ja mun vieressäni.

Loppuraskaudesta sitten hankitaan vauvanvaatteita, rattaat, mahdollinen kantoliina / rintareppu. Vaippoja on hyvä hankkia valmiiksi, samoin mulla on ollut aina kaapissa varulta pari tetraa korviketta ja tuttipullo, näitä en ole koskaan tarvinnut.

Yhteistyössä