G: Onko sulla puskurirahasto?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Ihmetytti tuo Iltalehdessä ollut tutkimus, että yli puolet joutuisi yllättävien menojen takia hankaluuksiin:

http://www.iltalehti.fi/talous/2010011410927645_ta.shtml

Itse olen 2 lapsen kotihoidontuella oleva yh, mutta silti on säästössä useita tuhansia euroja plus tietty luottokortit pahimman varalle...

Ja pahoittelut, jos asiasta on jo ketju/ketjuja olemassa :D

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistäpä ap on rahansa säästänyt? Töissä ollessa varmaankin?

Kotihoidontuesta on aika paha säästää useita tuhansia euroja.
Kotihoidontuesta ja äippärahasta. Kuopuksen synnyttyä rupesin laittamaan 100 euroa kuussa säästöön, ikää on 2 vuotta ja hyvät tuotot olen saanut sijoituksille :)

mutsi
On mulla tollanen rahasto ja miehellä kans! Mä olen kans välillä ollut kh tuella, silloin ei ole voinut sinne säästää, mut sit kun olen töissä laitan rahaa vähän sivuun. Teen pätkätöitä, joten jatkuvasti en nytkään voi laittaa rahaa sinne. ja yl laitan senverran mitä mulla on varaa just sinä kuukautena, paristä kympistä - sataseen.

mie
On. En ole termiä ennen kuullut, enkä linkkiä viitsinyt avata, mutta jos tarkoittaa säästöjä pahan päivän varalle niin on. Juuri viimeisen kuukauden aikana meillä on ollut yllättäviä menoja usean tuhannen edestä. Hyvin on onneksi pystytty maksamaan, vaikka asuntolainaa on ja tälläkin hetkellä olen työtön.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kotihoidontuesta ja äippärahasta. Kuopuksen synnyttyä rupesin laittamaan 100 euroa kuussa säästöön, ikää on 2 vuotta ja hyvät tuotot olen saanut sijoituksille :)
Eli millä sinä olet elänyt? Kotihoidontuki taitaa olla 400 euroa, eli siitä satanen vielä pois, niin aika naftiksi menee. Äp-rahasta säästämisen vielä ymmärtää, sehän voi olla aika hyväkin..

ap

Eli millä sinä olet elänyt? Kotihoidontuki taitaa olla 400 euroa, eli siitä satanen vielä pois, niin aika naftiksi menee. Äp-rahasta säästämisen vielä ymmärtää, sehän voi olla aika hyväkin..
Meilläpäin saa kuntalisää. Ja tietty saan hoitolisän yksinhuoltajana. Ja onhan sit elarit ja lapsilisät yh-korotuksineen jne. Joku 800 euroa jää mulle ja 2 lapselle asumismenojen jälkeen ja kyllä mä tosta olen saanut sen 100 euroa säästettyä :)

vieras

Meilläpäin saa kuntalisää. Ja tietty saan hoitolisän yksinhuoltajana. Ja onhan sit elarit ja lapsilisät yh-korotuksineen jne. Joku 800 euroa jää mulle ja 2 lapselle asumismenojen jälkeen ja kyllä mä tosta olen saanut sen 100 euroa säästettyä :)
Sitten jo ymmärtää, että pystyy säästämään.

ap

Sitten jo ymmärtää, että pystyy säästämään.
No mut alle toimeentulotukirajojen eletään kuitenkin... Mä oon vaan supersäästäväinen ja ylipihi :D

räppänä
Meillä ei valitettavasti ole tällä hetkellä. Teininä ja opiskellessa mulla oli ja vielä ennen lapsiakin oli aina. Viime vuosina se puskuri onkin sitten kulunut remonttiin sekä hoitovapaalla ollessa just niihin yllättäviin menoihin kuten auton hajoamiseen. Uutta ei olekaan kertynyt.

Joidenkin on vaan vaikea ymmärtää sitä, että on ihmisiä jotka koko elämänsä kituuttaa toimeentulon rajalla niin, ettei pysty koskaan rakentamaankaan mitään sukanvartta. Itse näen työni puolesta sellaisia perheitä. On surullista, että tässä maassa on yllättävänkin paljon ihmisiä, joilla oikeasti ei koskaan ole valinnan varaa tai mahdollisuutta säästää ja tilanne on ollut sama ihan lapsuudesta asti. Vielä surullisempaa on minusta se, että on paljon niitäkin ihmisiä jotka eivät koskaan ymmärrä millaista elämä voi olla kun on oikeasti köyhä. Vaikka meillä on aika hyvä systeemi ja periaatteessa kaikilla on mahdollisuus ponnistaa mihin vain, se ei käytännössä voi toteutua kaikkien kohdalla.

miu
silloin kun on säännölliset tulot, niin kyllä pyrin pitämään puskuria yllä. ei mene minnekään eri tilille, mutta en päästä tiliä tietyn euromäärän alle. jos alkaa raja lähentyä, niin jätän shoppailuja vähemmälle. viime kesänä kun olin lomautettuna, niin pääsi kuihtumaan puskuri olemattomiin, kun kuitenkin haluttiin tehdä pieni reissu koko perheellä. nyt taas sitä kartutan.

Mulle itselleni (ei ukon rahat kuulu tähän) on 2000e sellainen "tyhjä käyttötili" (juuri ennen palkkaa). Toisaalta ihan hirveästi ei 0.1% korkoa tuottavalla tilillä ylimääräisiä kannata pitää, joten rahastoissa toki pitää olla enemmän rahaa. Balanssi lainan lisälyhennysten ja säästöjen välillä.

Omistan osuuden vanhasta talosta, joten joustoa on löydyttävä paljon. Joka kesä....

Yhteistyössä