G: Onko sulla puskurirahasto?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
no eipä oo ei, ei oo omilla porukoilla ollu mahdollisuutta kaikille säästää, eikä oo ollu mahdollisuutta itelläkään. Kädestä suuhun eletty siitä lähtien kun kotoa pois muutettiin. Sitten helpottaa kun tässä valmistuu ja pääsee töihin. Omalle tenavalle on alettu jo säästää, mutta sekään ei tuu mikään pahan päivän varalle-juttu olemaan, vain ja ainoastaan autokoulu ja auto rahat sinne tarkoitus säästää ettei joudu niiden takia lainaa ottamaan sitten kun sen aika tulee.

joo
Tonni on säästötilillä pankis, ja tonnin verran S-tilillä. Lisäksi lasten tilit, joilta voi hätätapaukses lainata. Välillä on ollut melki tyhjät molemmat tilit, mutta sitten säästetään /laitetaan palkasta sivuun taas.

näin meillä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kotihoidontuesta ja äippärahasta. Kuopuksen synnyttyä rupesin laittamaan 100 euroa kuussa säästöön, ikää on 2 vuotta ja hyvät tuotot olen saanut sijoituksille :)
Kaikilla ei tosiaan ole yhtä hyvä rahatilanne, että nainen voi käyttää omat rahansa omiin menoihinsa ja säästää jos rahaa jää yli. Minä en esim. pysty jäämään kotihoidontuelle kuukaudeksikaan, kun minä olen se, joka maksaa asumiskulut, auto- ym. vakuutukset, sairaskulut ym. välttämättömät menot, maksan olosuhteiden pakosta meidän perheessä kaiken paitsi ruokaa mies hakee myös kaupasta ja omat bensansa. Kädestä suuhun eletään ja jostain hajoaa, ostetaan luottokortilla ja sitten kitkuttaen maksetaan takaisin. Vararahastoa yritän aina kerätä, mutta aina tulee joku katastrofi välittömästi, joka vie ne viimeisetkin kympit siltä tililtä. Miehellä on pieni palkka ja välillä ei palkkaa ollenkaan ja vanhaa velkaa, joten hänestä ei ole apua.

näin meillä
Niin ja se on täysi arvoitus, että millä eletään silloin kun minä en enää saa täyttä palkkaa äitiyslomallani, mutta ehkä kun pysyn neljän seinän sisällä, rahaa ei kulu yhtään mihinkään noiden vuokrien sun muiden lisäksi tai sitten venytän luottokorttia.

vinkki
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Niin ja se on täysi arvoitus, että millä eletään silloin kun minä en enää saa täyttä palkkaa äitiyslomallani, mutta ehkä kun pysyn neljän seinän sisällä, rahaa ei kulu yhtään mihinkään noiden vuokrien sun muiden lisäksi tai sitten venytän luottokorttia.
No sittenhän voitte myydä sun auton pois, saa ainakin jotain myydessä, säästyy bensa- ja vakuutusmaksut. Tai pistätte ainaki toisen auton seisontavakuutukseen äippäloman ajaksi ni siinäkin säästää.

Ei ole puskurirahastoa.

Meillä oli eräänlainen puskurirahasto (joskin summaltaan vain 500?) mutta se meni, kun tuli yllättävä meno. Nyt ollaan siinä tilanteessa että siellä puskurirahastossa (eli meidän S-tili) on varmaan sen 50?.

Koska meillä on mahdollisuus tiukassa paikassa ottaa pankista lainaa niin en koe että tilanteemme olisi kovinkaan huolestuttava, vaikkei omaa rahaa meiltä säästöstä löydykään.

näin meillä
Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
No sittenhän voitte myydä sun auton pois, saa ainakin jotain myydessä, säästyy bensa- ja vakuutusmaksut. Tai pistätte ainaki toisen auton seisontavakuutukseen äippäloman ajaksi ni siinäkin säästää.
Autoja on yksi kappale (mies ei suostu ajamaan työmatkoja bussilla, vaikka on ihan hyvät yhteydet) ja sitä ei kannata myydä, kun siitä saisi vähemmän kuin mitä siitä on velkaa. Se on vanhana ostettu, mutta liian kallis ostos silti meille, se on pakko myöntää...

Ei siinä mitään, kyllä me selvitään tästäkin sopasta, mutta harmittaa kun ihmisillä voi oikeasti olla tilanteita, että vararahastoa ei pysty pitämään. Monesti annetaan ymmärtää, että se on niin helppoa että sen kun säästää vaan. Tämä osuu siis omaan nilkkaan, kun periaatteessa olen aina halunnut vararahaston, mutta se on aina sulanut pois alta aikayksikön;)

On mulla jokunen satanen, miehellä vähän enemmän. Luottokortteja ainakin kaksi. Mä en osaa pitää mitään jemmarahastoa, mieluummin maksan asuntolainasta isompia lyhennyksiä ja jos joku katastrofi iskee, niin maksan luotolla itseni ulos siitä pinteestä ja maksan luoton sitten takaisin. Kun ei ne rahat siellä tilillä mitään tuota jos niitä makuuttaa - ainakaan niin että sillä voitolle jäisi vrt. maksaa lainoja pois. Ja jos laittaa määräaikaiselle säästötilille, niin ei niitä noin vaan oteta käyttöön jos joku isompi meno yllättää.

Työelämässä laitoin aina palkasta säästöön mahdollisimman "paljon". Äippärahastakin jäi vähän säästöön, mutta nyt kotihoidontuki kyllä menee lapsilisineen ihan sujuvasti kokonaan menoihin.

Onneksi siis säästin aikanaan. :)

vinkki
Autoja on yksi kappale (mies ei suostu ajamaan työmatkoja bussilla, vaikka on ihan hyvät yhteydet) ja sitä ei kannata myydä, kun siitä saisi vähemmän kuin mitä siitä on velkaa. Se on vanhana ostettu, mutta liian kallis ostos silti meille, se on pakko myöntää...

Ei siinä mitään, kyllä me selvitään tästäkin sopasta, mutta harmittaa kun ihmisillä voi oikeasti olla tilanteita, että vararahastoa ei pysty pitämään. Monesti annetaan ymmärtää, että se on niin helppoa että sen kun säästää vaan. Tämä osuu siis omaan nilkkaan, kun periaatteessa olen aina halunnut vararahaston, mutta se on aina sulanut pois alta aikayksikön;)
Eikö se kantsisi silti myydä pois vaikka tappiolle jäisittekin, ja ostaa halpa auto tilalle? Vanhempaan autoon saa halvemmat vakuutuksetkin yleensä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
On mulla jokunen satanen, miehellä vähän enemmän. Luottokortteja ainakin kaksi. Mä en osaa pitää mitään jemmarahastoa, mieluummin maksan asuntolainasta isompia lyhennyksiä ja jos joku katastrofi iskee, niin maksan luotolla itseni ulos siitä pinteestä ja maksan luoton sitten takaisin. Kun ei ne rahat siellä tilillä mitään tuota jos niitä makuuttaa - ainakaan niin että sillä voitolle jäisi vrt. maksaa lainoja pois. Ja jos laittaa määräaikaiselle säästötilille, niin ei niitä noin vaan oteta käyttöön jos joku isompi meno yllättää.

Isommasta asuntolainasta vaan saa verovähennystä koroista, luotolla maksetuista menoista ei.

4n äiti
monestikin on ollut isoja summia ja olen käyttänytkin niitä tarpeen tullen. viimeksi 10 000 säästöni laitoin uuteen autoon (vaikka piti remppaan...) tasan 2 v sitten. ja koska olin viime ja toissa vuonna mammalomalla ja kh-tuella, en ole ehtinyt kerätä uutta rahastoa, vähän on kertynyt, mutta ei pari tonnia ole paljon.

gus
Joo vanhempani ovat säästäneet lapsilisät tililleni aikoinaan, niillä pärjäsin opiskeluajan. Laitan itsekkin lapsilisät lapsen tilille.Nyt on alta kymppitonni säästössä asuntoa varten. Jota toki käytetään jos tulee joku yllättävä meno.

Isommasta asuntolainasta vaan saa verovähennystä koroista, luotolla maksetuista menoista ei.
Mutta entäs, jos sille puskurirahastolle ei ikinä olekaan tarvetta? Sehän on luottokortin etu, että sitä ei tarvitse käyttää kuin äärimmäisessä hädässä ja sen luottokorttilaskun pystyy nykyisellä tulotasolla maksamaan pois parissa kuukaudessa.

Ja mä en osaa laskea tuota verovähennysoikeutta oikein miksikään perusteluksi pitää enemmän lainaa. Kun vaikka siitä saisi vähennyksenä mitä, niin loppuviimein jää kuitenkin maksun puolelle jos ja KUN korkoa joutuu maksamaan.

vinkki

Mutta entäs, jos sille puskurirahastolle ei ikinä olekaan tarvetta? Sehän on luottokortin etu, että sitä ei tarvitse käyttää kuin äärimmäisessä hädässä ja sen luottokorttilaskun pystyy nykyisellä tulotasolla maksamaan pois parissa kuukaudessa.

Ja mä en osaa laskea tuota verovähennysoikeutta oikein miksikään perusteluksi pitää enemmän lainaa. Kun vaikka siitä saisi vähennyksenä mitä, niin loppuviimein jää kuitenkin maksun puolelle jos ja KUN korkoa joutuu maksamaan.
Ideahan tuossa puskurirahastossa onkin, että se on pahan päivän varalle. Luottokorttilaskun pystyy toki nykyisellä tulotasolla maksamaan parissa kuussa, mutta ajatuksena onkin, että on jotain turvaa jos nykyinen tulotaso pettää, jäät työttömäksi tai työkyvyttömäksi tms. Silloin luotolla maksu vain pahentaa rahatilannetta, koska sekin on maksullista lainaa jos ei sitä pysty ajallaan maksamaan takaisin. Korkoa toki joutuu lainasta joka tapauksessa maksamaan, mutta ei se mielestäni niin paljoa tunnu, kun maksuaikaa asuntolainassa on 25 vuotta ja jonkin verran korkoja ja lyhennyksiä maksaa joka tapauksessa.

Ideahan tuossa puskurirahastossa onkin, että se on pahan päivän varalle. Luottokorttilaskun pystyy toki nykyisellä tulotasolla maksamaan parissa kuussa, mutta ajatuksena onkin, että on jotain turvaa jos nykyinen tulotaso pettää, jäät työttömäksi tai työkyvyttömäksi tms. Silloin luotolla maksu vain pahentaa rahatilannetta, koska sekin on maksullista lainaa jos ei sitä pysty ajallaan maksamaan takaisin. Korkoa toki joutuu lainasta joka tapauksessa maksamaan, mutta ei se mielestäni niin paljoa tunnu, kun maksuaikaa asuntolainassa on 25 vuotta ja jonkin verran korkoja ja lyhennyksiä maksaa joka tapauksessa.
Me ymmärretään sitten puskurirahasto eri tavalla. Mä käsitän sen rahastoksi, josta voi nostaa jos vaikka pyykkikone tai auto leviää tai kodista laukeaa vesijohto tai lapsi sairastuu...

Jos siis tarkoitetaan työttömyyttä tai työkyvyttömyyttä, niin mulla on puskurina YEL-vakuutus ja kuulun liittoon. Se antaa mulle 500 päivää aikaa etsiä uutta työtä TAI järjestää elämä siihen malliin että pärjää - esim. muuttaa halvempaan asuntoon.

niih
Mä en tajuu näitä juttuja, että ei pysty säästämään. Okei, ei ehkä kotihoidontuesta tai opintotuesta, mutta jos on työssä käyvä, niin pakko pystyä. Edes muutama euro tai muutama kymppi kuussa. Elelee vaikka pari viikkoa vähän pihimmin niin saa edes vähän säästöön. Monet vaan ostelee ihan turhia juttuja, vaikka ilmankin pärjäis. Esim. yks tuttavani aina valittaa rahapulaa (eikä ollu varaa ees lapsen korvatulehduslääkkeisiin) ja sitten kuitenkin osti kaupasta pari pikkupulloa cokista, gefilusjogurtteja ja muuta täysin turhanpäivästä, jota ilman olis vallan hyvin pärjänny.

vinkki
Me ymmärretään sitten puskurirahasto eri tavalla. Mä käsitän sen rahastoksi, josta voi nostaa jos vaikka pyykkikone tai auto leviää tai kodista laukeaa vesijohto tai lapsi sairastuu...

Jos siis tarkoitetaan työttömyyttä tai työkyvyttömyyttä, niin mulla on puskurina YEL-vakuutus ja kuulun liittoon. Se antaa mulle 500 päivää aikaa etsiä uutta työtä TAI järjestää elämä siihen malliin että pärjää - esim. muuttaa halvempaan asuntoon.
Ok, eli jonkunlainen "rahasto" löytyy. Hyvä niin, aika moni "säästää" ja jättää liittymättä liittoon ni sit ei oo mitään pahan päivän varalle.

Yhteistyössä