G ; Onko sinulla ollut kasvainta, oliko hyvän vai pahanlaatuinen ?

Alkuperäinen kirjoittaja Hölmölän-iita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Kilpirauhasesta löytyi kasvain, mutta oli hyvänlaatuinen. Ei tehdä mitään vaan annetaan siellä möllötellä. Joskus se vähän mietityttää mutta kaipa lekurit tietää.
Millaisia oireita ? Kasvain aiheuttaa ?
Mä kans vastaan tähän vaikken ookaan se keltä kysyit. :D

Mun siskolla noi kilpirauhas kasvaimet aiheutti kovia sydämen tykytyksiä/rytmihäiriöitä,vapinaa,huimausta,älytöntä väsymystä ja hmm..jotain muutakin oli varmaan vielä mutten muista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Hölmölän-iita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Kilpirauhasesta löytyi kasvain, mutta oli hyvänlaatuinen. Ei tehdä mitään vaan annetaan siellä möllötellä. Joskus se vähän mietityttää mutta kaipa lekurit tietää.
Millaisia oireita ? Kasvain aiheuttaa ?
Mä kans vastaan tähän vaikken ookaan se keltä kysyit. :D

Mun siskolla noi kilpirauhas kasvaimet aiheutti kovia sydämen tykytyksiä/rytmihäiriöitä,vapinaa,huimausta,älytöntä väsymystä ja hmm..jotain muutakin oli varmaan vielä mutten muista.
Ok, kuulostaa kovin tutulta...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hölmölän-iita:
[

Millaisia oireita sinulla on ?
No, menin lääkäriin ensimmäisenä nielemisvaikeuksien takia. Mulla tuli ns. nielemishalvauksia eli kurkku ja kieli ei tehnyt yhteistyötä. Lisäksi jatkuva paineentunne kaulalla sekä astmaoireita koska kilpirauhanen oli niin turvonnut et ahtautti henkitorvea. Sit äänenkäytön kans oli ongelmaa, kurkkuun sattui kun yritin laulaa tai puhua, tunne oli puudutusmainen. Lisäksi kaulaan ei saanut koskea ja jos joku vahingos koski niin piti nieleskellä ja nieleskellä et puristustunne meni ohi. Lisäksi lihosin 30 kg 2 kuukaudessa ja mun jalat turvos niin paljon et omat kengät ei mahtunu jalkaan. Sit sain sydämen muljahduksia ja hiukset tippui suoraan sanoen päästä.

Ekaksi mulla epäiltiin lisämunuaisessa häiriötä mut koetulokset tuli normaalina takaisin. Sit pistettiin kilpirauhaskokeisiin joissa näkyi vajaatoiminta. TSH oli 10.15 ja t4-v 14.10, t3:mosta en muista nyt ulkoa mut nekin arvot oli viiterajojen ulkopuolella. Lisäksi verikokeissa näkyi tulehdusarvot 15 ja anemia eli hb 98

No sieltä sitten tuli lähete ultraan mis näkyi oikealla puolella noi kaksi pattia sekä suurentuneita imusolmukkeita kaulalla. Ultraamisen jälkeen sit huomasin et tosiaan kun nielaisen ja taivutan päätä vähän takakenoon niin kaulalla näkyy kaksi pattia, samalla rupesin tuntemaan ne sormin. No ekaksi ne pisti lähetteen keskussairaalan endokrinologille, mis arvioitii täytyykö pateista ottaa näyte. Vastaus oli kielteinen. Neuvottiin ainoastaan käymään joskus myöhemmin uudessa ultrassa mikäli imusolmukkeet ei pienene.

No ekaksi söin sit kortinosia 2 kuukautta koska epäiltiin et mulla ei olis vajaatoimintaa vaan kilpirauhasen tulehdus. No oireet ei loppunu ja arvot oli vielä huonommat mitä aluksi. Ja sitten sain vajaatoiminta diagnoosin. Nyt oon syönyt thyroxinia vuoden ja pari kuukautta. Ja ekan vuoden aikana kävin säätämässä annostusta 4 kertaa. Välillä mentiin ihan liikatoiminnan puolelle. Nyt vuos myöhemmin olo on ihan ok, paino ei oo ruvennu tippumaan mut se ei enää nouse. Ei oo noussut nyt 6 kuukauteen. Veriarvotkin rupee olemaan ihan ok muutenkin. En oo käynyt nyt sit uudelleen ultraamassa noit patteja, imusolmukkeet on poistunu yhtä lukuunottamatta, mut kun se sijaitsee tossa korvan alapuolella aattelen et sen turvotus johtuu aknesta.

Ja tässä tää mun sairaskertomus näin lyhyesti :D
 
Kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja Hölmölän-iita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Kilpirauhasesta löytyi kasvain, mutta oli hyvänlaatuinen. Ei tehdä mitään vaan annetaan siellä möllötellä. Joskus se vähän mietityttää mutta kaipa lekurit tietää.
Millaisia oireita ? Kasvain aiheuttaa ?
Väsymys, heikotus, huimaus, aivosumu, painonnousu... kilpirauhanen on vähän suurentunut. Mitäs vielä.... toi väsymys on pahin, sellaisia "koomakohtauksia" väsymystä.

Siinä kai niitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hölmölän-iita:
[

Millaisia oireita sinulla on ?
No, menin lääkäriin ensimmäisenä nielemisvaikeuksien takia. Mulla tuli ns. nielemishalvauksia eli kurkku ja kieli ei tehnyt yhteistyötä. Lisäksi jatkuva paineentunne kaulalla sekä astmaoireita koska kilpirauhanen oli niin turvonnut et ahtautti henkitorvea. Sit äänenkäytön kans oli ongelmaa, kurkkuun sattui kun yritin laulaa tai puhua, tunne oli puudutusmainen. Lisäksi kaulaan ei saanut koskea ja jos joku vahingos koski niin piti nieleskellä ja nieleskellä et puristustunne meni ohi. Lisäksi lihosin 30 kg 2 kuukaudessa ja mun jalat turvos niin paljon et omat kengät ei mahtunu jalkaan. Sit sain sydämen muljahduksia ja hiukset tippui suoraan sanoen päästä.

Ekaksi mulla epäiltiin lisämunuaisessa häiriötä mut koetulokset tuli normaalina takaisin. Sit pistettiin kilpirauhaskokeisiin joissa näkyi vajaatoiminta. TSH oli 10.15 ja t4-v 14.10, t3:mosta en muista nyt ulkoa mut nekin arvot oli viiterajojen ulkopuolella. Lisäksi verikokeissa näkyi tulehdusarvot 15 ja anemia eli hb 98

No sieltä sitten tuli lähete ultraan mis näkyi oikealla puolella noi kaksi pattia sekä suurentuneita imusolmukkeita kaulalla. Ultraamisen jälkeen sit huomasin et tosiaan kun nielaisen ja taivutan päätä vähän takakenoon niin kaulalla näkyy kaksi pattia, samalla rupesin tuntemaan ne sormin. No ekaksi ne pisti lähetteen keskussairaalan endokrinologille, mis arvioitii täytyykö pateista ottaa näyte. Vastaus oli kielteinen. Neuvottiin ainoastaan käymään joskus myöhemmin uudessa ultrassa mikäli imusolmukkeet ei pienene.

No ekaksi söin sit kortinosia 2 kuukautta koska epäiltiin et mulla ei olis vajaatoimintaa vaan kilpirauhasen tulehdus. No oireet ei loppunu ja arvot oli vielä huonommat mitä aluksi. Ja sitten sain vajaatoiminta diagnoosin. Nyt oon syönyt thyroxinia vuoden ja pari kuukautta. Ja ekan vuoden aikana kävin säätämässä annostusta 4 kertaa. Välillä mentiin ihan liikatoiminnan puolelle. Nyt vuos myöhemmin olo on ihan ok, paino ei oo ruvennu tippumaan mut se ei enää nouse. Ei oo noussut nyt 6 kuukauteen. Veriarvotkin rupee olemaan ihan ok muutenkin. En oo käynyt nyt sit uudelleen ultraamassa noit patteja, imusolmukkeet on poistunu yhtä lukuunottamatta, mut kun se sijaitsee tossa korvan alapuolella aattelen et sen turvotus johtuu aknesta.

Ja tässä tää mun sairaskertomus näin lyhyesti :D
Voi vieras, kiitos kun jaksoit kirjoittaa...

<3
 
vieras
Juu, ei mitään. Tuli vähän pitkästi, mut eipä koko kuviota pysty parilla lauseella kertomaan. Koko prosessi vei semmosen 6 kuukautta. Mulla oli lisäksi myös kovaa väsymystä ja uupumusta. Sitä samaa on kyl edelleen vaikka syön lääkkeitä. Vähän pelkään et voipunut olo pysyy ikuisesti.
 
Tiina
Moi! Kilpirauhasessa oli kasvain, ei oireillut, sattumalta löysin ja oli jo 3,5cm halkaisijaltaan. Sitä seurattiin, pidettiin hyvänlaatuisena myös kahden ohutneulanäytteen perusteella. Leikattiin kuitenkin pois kun toisen näytteen jälkeen patologi ei ollut ihan täysin varma hyvänlaatuisuudesta. Leikkauksen aikana tehtiin taas määritys että leikataan molemmat lohkot kerralla pois jos onkin syöpää, mutta hyvänlaatuista oli. Kunnes kuukausi leikkauksen jälkeen tuli tulokset koko kasvaimen tutkimisen jälkeen, ja ikävä yllätys:syöpä.

Kolme kk kasvaimen poistosta poistettiin myös toinen kilpirauhaslohko, joka näytti terveeltä ja sitä myös olikin. Pari radiojodihoitoa ja niiden jälkeen gammakuvaukset, joilla varmistettiin ettei ollut levinnyt. Nyt lääkitys ja syöpäkontrollit lopun elämää, mutta silti helpolla pääsin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä oireita Iita sulla on/oli?
Paino nousi kauheata vauhtia, vaikka syöminen normaalia, jopa päinvastoin vähäistä. Että hoikistuisi. Silti vaan nousi ja nousi.

Turvotukset kovat, jaloissa, kasvoissa, vatsassa käsissä. Todella pöhöttynyt olo.

Koko ajan kylmä. Ummetusta. Totaali väsymys, vaikka nukkuisi miten .

Muistihäiriöt, näköhäiriöitä. Iho-ongelmia.
 
irmeli64
niin. Ei ohutneulanäytteeseen voi luottaa. Mulla 3 kasvainta kaulassa. Lääkäri otti näytten vain isoimmasta vaikka pyysin että yks niistä särkee. Nyt leikkaukseen menossa 2 viikon kuluttua.Täysin onneton lekuri joka ei kuuntele potilasta.
 

Yhteistyössä