G: Onko sinulla mielestäsi yleisesti ottaen kovat vai pehmeät arvot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kovat arvot on esim. monilla Kokoomuksen kannattajilla: raha, materia, kilpailu, valta, yksilön etu, vahvempi syö heikomman-ajattelu jne. Älkää provosoituko Kokkareita kannattavat, kunhan yleistän :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sone:
Varmaan kovat (vähän riippuu asiasta), mutta eivät sulje pois muita näkökantoja kuitenkaan.

Millä tavalla kovat? Minulle tulee kovista arvoista mieleen kaikkea negatiivista. Kylmä/empatiakyvytön ihminen.

Tällaisiako joku myöntää kannattavansa? http://www.psykonomiopisto.com/vertaistuki.html

"Yhteiskunnassamme vallitsevat kovat arvot ovat vertaistuen esteenä. Näihin koviin arvoihin sisältyy kielteiset asennekaavat mielenterveysongelmista kärsiviä kohtaan. Näistä merkittävin on välinpitämättömyys heikommassa asemassa oleviin. Itsekäs, individualistinen, rahanahne kulttuurimme vääristää ihmisten väliset suhteet. Se aiheuttaa hedonistisen nautinnonhakuisen tavan käyttää ihmissuhteita välineenä. Kulutushysteerinen, tavarafetisistinen ajattelutapa ulottaa vaikutuksensa kaikkiin inhimillisiin suhteisiin. Ihmissuhteista on tullut tavara, jolla haetaan nautintoa: "nami namia". Ihmissuhteita käytetään tavaran tapaan, sen tulee olla virheetön, uutuuttaan kiiltelevä merkkituote. Kun tavara ei enää ole uusi, siinä on pieniä käytöstä aiheutuneita virheitä, tavara hylätään ja se heitetään roskiin. Näin käy myös ihmissuhteille, jotka eivät enää tuota nautintoa, "naminamia".

Vaikka vallitseva kulttuuri on "nami-nami"- ajattelua, vertaistukeen se ei kuitenkaan sovi. Vertaistuki rakentuu keskinäisestä kunnioituksesta, keskinäisestä solidaarisuudesta, kunkin hyväksymisestä sellaisena kuin on virheineen ja puutteineen ja keskinäisestä tasa-arvoisuudesta.

Vertaistuki on vaihtoehto yksilökeskeiselle, individualistiselle markkinamiesten kulttuurille. Vertaistuki on vaihtoehto yksinäisyyteen ja eristäytyneisyyteen johtavalle itsekeskeiselle pikkuporvarilliselle ajattelutavalle, joka korostaa ihmisten erilaisuutta ja kilpailua. Kilpailukulttuurimme asettaa ihmiset toisiaan vastaan kilpailemaan sosiaalisista ja taloudellisista eduista. Se rikkoo ihmisten vastavuoroiset ihmissuhteet, perheet, työyhteisöt, ystäväpiirit jne. Se ajaa ihmisten kilpailemaan keskenään onnestaan yksinään. Vertaistuki puolestaan mahdollistaa ihmisten välisen yhteisöllisyyden ja keskinäisen tuen ja solidaarisuuden. "

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kovat varmaankin.

Sinulla? :o Missä mielessä? Vaikutat inhimilliseltä tyypiltä, joka auttaa paljon muita ihmisiä. Etkös ole myös poliittisesti enemmän vasemmalla kuin oikealla?

Niin, jäin miettimään tätä. Mutta kannatan vallankumousta, veristäkin, jos sellainen on tarpeen. Kai se lankeaa sinne kovien puolelle. Siitäkin huolimatta, että sellaista tuskin lähiaikoina tapahtuu. Minä olen omistanut elämäni toisten auttamiselle.

Kovat varmaankin.

Sinulla? :o Missä mielessä? Vaikutat inhimilliseltä tyypiltä, joka auttaa paljon muita ihmisiä. Etkös ole myös poliittisesti enemmän vasemmalla kuin oikealla?

Niin, jäin miettimään tätä. Mutta kannatan vallankumousta, veristäkin, jos sellainen on tarpeen. Kai se lankeaa sinne kovien puolelle. Siitäkin huolimatta, että sellaista tuskin lähiaikoina tapahtuu. Minä olen omistanut elämäni toisten auttamiselle.

Millaista vallankumousta? Olen ollut siinä uskossa, että asiat on enimmäkseen hyvin. Täydellistä ei tietysti koskaan voi olla.

Kovat varmaankin.

Millaista vallankumousta? Olen ollut siinä uskossa, että asiat on enimmäkseen hyvin. Täydellistä ei tietysti koskaan voi olla.

"Kommunistit pitävät halveksittavana salata mielipiteitään ja aikomuksiaan. He selittävät avoimesti, että heidän päämääränsä voidaan saavuttaa ainoastaan väkivaltaisesti kumoamalla koko tähänastinen yhteiskuntajärjestys. Vaviskoot vallassa olevat luokat kommunistisen vallankumouksen edessä. Proletaareilla ei siinä ole muuta menetettävää kuin kahleensa. Mutta voitettavana heillä on koko maailma."

(KARL MARX ja FRIEDRICH ENGELS)

Yhteistyössä