G: Onko raskaudesta aina kerrottava läheisille jo ennen kuin näkyy??

Kyy
Ihan vain uteliaisuuttani pistän tälläisen kyselyn, mitä mieltä palsta on. Voiko jättää raskaudesta kertomisen kokonaan väliin läheistenkin ihmisten kanssa, jos ei tule sellaista tilannetta, että raskaus tulisi jotenkin ilmi?

Eli siis antaisi vain ihmisten huomata, jos huomaavat. Jos eivät huomaa, niin sit saavat tietää vasta synnytyksen jälkeen? En siis (ainakaan tietääkseni) ole raskaana, mutta kun tässä kolmatta yritetään niin mietin, jos jättäisi sen tiedottamisen (jos tärppää) tällä kertaa välistä. Mitä mieltä olette? :D
 
Kyllä voi olla kertomatta, huomaavat sitten kun huomaavat.
Ystäväni saa nyt kuudennen lapsensa, eikä ole puhunut äidilleen asiasta yhtään mitään.
Nyt kun laskettuun aikaan on enää viikko, äiti rohkaistui kysymään, että milloinkohan olisi suunnilleen syntymäaika :) Ovat siis miltei päivittäin tekemisissä ja hyvissä väleissä jne.
 
Mä just pari päivää sitten vasta äidilleni kerroin, että tuodaan esikoinen hoitoon parin viikon päästä kun mennään rakenneultraan miehen kanssa. Nyt viikkoja 22+1 ja maha suuri, muttei olla nähty tuttuja muutamaan viikkoon. Parille kaverille olen vain kertonut aikaisemmin. Muille kerron tässä pikkuhiljaa..
 
Miksi ihmeessä olisi?

Mä kerroin kuopuksesta esim. tädilleni raskauden puolivälissä - kun hän käveli kaupungilla vastaan. Ja ihan läheisiä ollaan kyllä. Samalla reissulla eräs hyvä ystäväni & mieheni parhaan ystävän vaimo bongasi mut ja huusi kadun toiselta puolelta että "mitääääh?!?!?" :D
 
esim mun isä ei tiedä että odotan ja laskettu tasan viikon päästä... välillä hävettää mutta kun en muillekkaan ole "kertonut" vaan kaikki on saanu huomata ihan omaan tahtiin ja isääni en nyt vaan oo nähny
 
Itse tulen tod.näköisesti toimimaan noin, mikäli seuraava kerta tulee. (Siis jos Luoja suo, omasta tahdostahan se ei kiinni ole.)

Ei oo muutenkaan mitään iloa kertoa, sillä koko ajan pelko päällä että millon menee kesken, mulla kun KM voi tulla vkolla 12 tai 20 tai millon vaan.
 
Tanja
Eipä mekään olla nuita odotuksia huudeltu ja ilmoteltu. Ensimmäistä odottaessa kerrottiin harvoille ja valituille hyvin varovasti kolmannen kuukauden jälkeen. Keskimmäistä odottaessa sattui menemään niin kivasti, että raskautta oli enää jäljellä
sen pari kuukautta, kun kerrottiin - oli niin kivan pieni piilomasu, etteivät lähipiirikään mitään aavistanu ja esikoisen hössötyksestä viisastuneina jätimme tahallaan myöhäiseksi. Samaten tämän nuorimmaisen kanssa. Joten ei tod. ole pakko kertoa, arvaavat jos arvaavat - who cares?!
 
Luultavasti jos joskus vihdoin sen lapsen alulle saamme, emme hiisku siitä ennen kuin ihmiset itse huomaavat, niin pessimistiseksi sitä on tullut lapsettomuushuolien kanssa. Toisaalta voi myös olla että touhotan niin onnessani että se huokuu heti kauas.. :D
 
Noup. Toihan löytyy sukulaisia jotka loukkaantuvat milloin mistäkin.

Meillä muuten hauskin juttu oli kun sisko esikosita odottaessaan asui Ruotsissa. oli kesälomalla käynyt kotipuolessa ja silloin kertonut raskaudesta, seuraavan kerran tuli vasta joululomille ja la oli tammikuun lopussa. Nuorin veli jäi silloin silmät ymmyrjäisinä katsomaan että mitä ihmettä... :eek: kukaan ei ollut muistanut hänelle kertoa asiasta.

Kummastelin sitten että eikö veli ollut mitään ajatellut kun äiti ja minä oltiin lueskeltu vauvalehtiä ja ostettu vauvanvaatteita yms tavaraa ja muutenkin kokoajan puhuttu vauvoista ja raskaudesta sekä äidistä mummuna. Veli totesi ettei hän sitä sillä ajatellut. Silloin oli kuulemma vähän ihmetellyt kun näki vanhempien ostamat lastenvaunut, mutta tuolloinkin oli vaan tullut siihen johtopäätökseen että isä varmaan sai ne jostain halvalla ja osti varastoon eikä sitten viitsinyt kysellä enempää. :D
 
noh
mulla ei onnistuisi kertomatta jättäminen. Pyrin noudattamaan suositeltua ruokavaliota ja heti ollaan ihmettelemässä, jos en halua jotain tarjottavia. Lisäksi joos tulee km, haluan kuitenkin läheisimmille tutuille kertoa.
 
No miekin aattelin että kolmannesta raskaudesta ei kerrota kellekään ennenkuin näkyy. Eipä keretty kertoakaan kun meni kesken.
No mut samat sävelet varmaan sit neljännellä kerralla, luulisin.

Jos joku loukkaantuu niin siitä vaan.
 
kolmen äiti
Itselleni tulee mieleen, että jos joku ei kerro raskaudesta lähipiirille millään tavoin niin hän jotenkin salaa tai häpeää raskauttaan. Ei sitä tarvi ympäri kyliä kuulutella, mutta outoa jos ei nille kerro joiden kanssa läheisissä tekemisissä on.

Vähemmän tuttujen kanssa ihan ok, ettei sitä raskautta välttämättä heti kerro, mutta jos raskausmaha pysyy pitkään piilossa niin minusta hassua, ettei sitä kertoisi edes sitten kun laskettu aika alkaa olla lähellä. Kaikki eivät esim kehtaa kysyä oletko raskaana, etenkin jos ihminen on ennestään lihava ja ei oikein tiedä onko se nyt vana lihonnut lisää.

Itselläni on kyllä jossain vaiheessa aina tullut tuttujenkin kanssa puheeksi tuleva vauva, esim jos on kyselty kuulumisia tai tulevaisuuden suunnitelmia esim "mitäs te aiotte tehdä kesällä, matkusteletteko jonnekin?" niin tyyliin "ei me varmaan kauemmaksi matkustella kun vauvan pitäisi syntyä heinäkuussa, kotosalla ollaan enimmäkseen ja jos jossain lähistöllä pistäydytään" tyyliin.

Mutta itse olenkin kauhean avoin ihminen, juttelen ystäville ja tutuille asioistani joten ei tälläinen salamyhkäinen touhu onnistui... :)
 

Yhteistyössä