G: Olisitko voinut olla onnellinen ilman lapsia ?

  • Viestiketjun aloittaja ,
  • Ensimmäinen viesti
,
Siinähän se kysymys tuli otsikossa.

Eli jos et olisi tullut raskaaksi, olisitko porskuttanut eteenpäin keksien jotain muuta sisältöä elämään vai olisiko lapsettomuus jäänyt kaivertamaan pahasti ja ehkä katkeroittanut?
 
EN. Tai ehkä jos olisin kaapannut siskoni lapset tms.

Mutta en voi koskaan ymmärtää ihmisiä jotka eivät halua lapsia. En näe elämälle mitään tarkoitusta ilman niitä... Mitä väliä sillä hienolla uralla on jos eläkkeelle jäädessäsi et voi nähdä lastesi uran luontia? Mitä järkeä on maalata viisikymmentämiljoonaa hienoa taulua jos maailmassa ei olee ketään jälkeläistäsi sitä arvostamassa?

En jaksais pyrkiä mihinkään ja yrittää kaikkeani koulussa, töissä, elämässä jos en tekisi sitä osittain lasteni (siis nykyisen ja tulevien) takia. En ymmärtäis miksi pitää ponnistella jos sitten kiikkustuolissa istuskelen yksin ja tuijottelisin seinää ilman että lapset, lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset tulisivat joskus käymään...
 
Voisin ollakin.
En toki samalla lailla, mutta luulen että olisin etsinyt muuta sisältöä elämääni.
Mies on ihana, uraa olis vóinu luoda eteenpäin, harrastaa enempi ja varsinkin matkustaa ja saada sitä kautta elämyksiä.
En toki tiedä, mutta helppohan se on kuvitella kun on kumminkin noi kaksi lasta eikä¨oo ollut tosipaikan edessä.
 
pipo
Olin kyllä onnellinen jo ennen lapsia, joten enköhän olisi ollut onnellinen mieheni kanssa ilman lapsiakin. Lapset kyllä ovat täydentäneet onneamme ja tahaton lapsettomuus olisi ollut surutyön paikka. Loppujen lopuksi asia olisi kuitenkin pitänyt käsitellä loppuun ja keksiä muuta sisältöä elämään. Luultavasti olisimme jatkaneet matkustelua ja ulkomailla asumista ja ehkä tehneet vapaaehtoistyötä lasten parissa.
 
Kyllä varmaan, jossain vaiheessa.
Muksut on kuitenkin kasvattaneet mua paljon, ja muksut saatuani on itsetuntokin noussut kohdilleen. Varmaan niin olisi käynyt ilman lapsiakin, mutta koska, sitä en osaa sanoa. :|
 
nyt äiti
Elin hyvää elämää, mutta surin kun olin saanut tiedon, etten ehkä äidiksi tulisikaan.. Siinä oli pakko asennoitua ja elää onnellista elämää ilman toivottua lasta. Olin onnellinen monista asioista ilman lastakin. Ihana mies ja kiva työ sekä läheiset auttoivat paljon! Nyt kuitenkin kuin onnenkantamoisena äiti olen minäkin ja onnellisempi kuin koskaan!! Mutta vastaukseni on, että olin onnellinen ja olisin pystynyt olemaan onnellinen ilman lastakin, kun en tiennyt mitä se ONNI lapsesta onkaan... Enää en osaisi kuvitella elämää ilman poikaani.
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mutta en voi koskaan ymmärtää ihmisiä jotka eivät halua lapsia. En näe elämälle mitään tarkoitusta ilman niitä... Mitä väliä sillä hienolla uralla on jos eläkkeelle jäädessäsi et voi nähdä lastesi uran luontia? Mitä järkeä on maalata viisikymmentämiljoonaa hienoa taulua jos maailmassa ei olee ketään jälkeläistäsi sitä arvostamassa?
Toiset voivat saada elämäänsä sisältöä ystävistään ja lemmikeistään. Minä taas en osaa kuvitella elämää lasten kanssa - en ole koskaan pitänyt lapsista. Ja toisekseen... kun niihin menisi hermot, varmaan löisin niitä. Olisko se nyt sitten sen arvoista?
 

Yhteistyössä