G: Olisitko tyytyväinen jos perheenne nettotulot olisivat yhteensä 3 000 ?/kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olisin tyytyväinen!

Mieheni saa nettona 2000e, mulle riittäisi vallan hyvin puoliopäivätyö jossa netto olisi tonnin luokkaa. haluan kuitenkin ensisijaisesti olla kotosalla lasteni kanssa mahdollisimman paljon mm. kouluvuodet ja tultaisiin taloudellisesti paremmin kuin hyvin toimeen tuolla 300euron netolla, loistavasti. Olsiin siis huipputyytyväinen :)

mutta eipä meillä sitä rahaa niin paljon menekkään mihinkään, lainat maksellaan, vaatetetaan perhe ja syödään, käydään välillä huvittelemassakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kovapalkkaista porukkaa... Kenties asutte veroparatiiseissa tai sitten osalla sekaisin brutto/netto? :xmas:

Kovapalkkaista? :o No, me emme todellakaan ole hyväpalkkaisia, mutta kyllä netto menee kuitenkin tuon yli. Meillä siis tuloina kahden palkat ja lapsilisä 100e.

Meillä tuolla tulolla maksetaan ison uuden omakotitalon lainaa eikä laina-aika ole mahdottoman pitkä ja pärjätään ihan hyvin (meillä kylläkin molemmilla ollut säästöjä joita olemme taloon sijoittanneet). Mitään ulkomaan matkoja yms. ei tehdä. Ollaan tyytyväisiä tähän :)

en todellakaan... meillä mies tienaa yli tuon, olen itse kotona(en ole oikeutettu tukiin miehen tulojen takia) ja toivon pääseväni pian duuniin. pääkaupunkiseudulla kolmeen donaan voi pyyhkiä perseensä, ei siitä paljoon muuhun jää. maaseudulla, jossa kämpät maksaa paljon vähemmän voitais elää herroiks, mut ei sieltä löytyis meidän kummankaan koulutusta vastaavaa duunia.

no en olisi tyytväinen, koska tällä hetkellä nettoamme noin 4000e/kk. Josta asumiskulut kaikkineen on max 800e/kk, siis velka, sähkö, vesi ja verot, jätteet ja vakuutukset mukaan lukien.

Tällä hetkellä jää rahaa yli, mutta säästämme keittiöremppaa varten.

Mitä mä en käsitä on se, että kuinka ihmiset uskaltaa ottaa, ja edes saa, 200000-300000e velkaa?
Ilman takaajia (j akuka dorka nykyään enää takaa kenenkään velkaa?) aivan mahdoton summa. Kuin myös jos toiselle tapahtuu jotain tai tulee työttömyys tai ero.

En olisi. Meitä yhteensä 5 henkeä tässä taloudessa ja suurin piirtein tuollaisilla nettotuloilla mennään tällä hetkellä, kun opiskelen. Sitten kun pääsen työelämään, olen tyytyväinen.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
En olisi. Meitä yhteensä 5 henkeä tässä taloudessa ja suurin piirtein tuollaisilla nettotuloilla mennään tällä hetkellä, kun opiskelen. Sitten kun pääsen työelämään, olen tyytyväinen.

Ja mä tosiaan olen laskenut noihin meidän nettotuloihin mukaan myös lapsilisät kolmesta lapsesta ja opintorahani.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Toisaalta kahdelta hengeltä kolmen tonnin nettotulot tarkoittaa sitä, että työ ei ole kovinkaan kummoista mistä sen palkan saa. Siitä lähti sitten se työn mielekkyys -keskustelu.

Melkoista järjenköyhyyttä osoittaa mielestäni tuo kommentti. |O Saanko kysyä, mikä sitten on mielestäsi "kummoista" työtä? Tiesitkö, että monilla korkeastikoulutetuilla (erityisesti naisilla) nettopalkka jää 1500-2000 euroon/kk? Tarkoitan nyt esimerkiksi opettajia, lastentarhanopettajia, sosiaalityöntekijöitä... Eivätkä esimerkiksi poliisit ja palomiehet useinkaan tienaa nettona tuota enempää. Uskoisinpa kuitenkin, että em. ihmiset kokevat työnsä mielekkääksi; kyseisiä aloja on vaikea päästä opiskelemaan, eikä palkka varsinaisesti toimi houkuttimena. Ja kyseisille aloille ei kyllä tosiaan ihan jokainen sovi. :whistle:

Yhteistyössä