G: Olisitko tyytyväinen jos perheenne nettotulot olisivat yhteensä 3 000 ?/kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Elli:
Ei tässä työstä ollut kyse vaan perheen nettotuloista. Ja useasta vastauksesta huokui tyytymättömyys, vaikka 3000? on kuitenkin paljon rahaa. Ihmiset ovat usein vaan ahneita, ja vaikka saisi 10 000?/kk, niin pian sekään ei riittäisi.
Oli sen jälkeen kun tuo ylevä antimaterialisti liittyi keskusteluun. 3000 e/kk ei ole kovinkaan paljon varsinkaan pk-seudulla missä asuminen voi lohkaista tuosta jopa puolet, eikä siltikään asu missään lukaalissa vaan ihan normaalissa rivitalossa.

Toisaalta kahdelta hengeltä kolmen tonnin nettotulot tarkoittaa sitä, että työ ei ole kovinkaan kummoista mistä sen palkan saa. Siitä lähti sitten se työn mielekkyys -keskustelu.

Kolmella tonnilla pärjää hyvin jos on tottunut vähään mutta ei sillä kauhean leveästi elä välttämättömistä menoista riippuen.

Me tienataan nyt tuon verran kun kumpikin on töissä. Hyvin pärjätään nyt kahdestaan, mutta kohta syntyy esikoinen ja tietysti tulot tipahtaa ja menot kasvaa. Tulevaisuudessa en voi sanoa olevani tyytyväinen, köyhiä ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
No jos vaikka perheessä olisi kaksi lääkäriä. Ovatko he ahneita paskiaisia, jos mieltäisivät 3000e yhteistulot huonoiksi? Miksi heidän pitäisi olla tyytyväisiä summaan, mitä opiskelijapariskunta pitää hyvinä tuloina?

3000e opiskelijalle tuloina olisi minusta hyvät tulot. Mutta lääkäripariskunnalle järkyttävän huono.

Ymmärrän kyllä sun pointin. :) mutta eihän lääkäreillekään oikein mikään tunnu riittävän, kun rahasta puhutaan.

Enkä minä mikään ylevä ole, totesin vain olevani onnellinen, ehkä sen takia kun olen vain niin tyhmä? :D

Sillä en viitsisi joka päivä töihin lähteä, jotta yhteiset tulomme jäisi 3000e. Siitä kun miinustaa päivähoitomaksut ja matkakulut, niin ei. Mutta jos tässä kotona voisin olla ja 3000e olisi käytettävissä, niin olisin tyytyväinen.

Tässä elämäntilanteessa olisin TODELLA ONNELLINEN. Nyt kun tulot yht. 840e.

Mutta myöhemmin... Sitten kun on lapsia ja ehkä pitäisi asuntoa ostaa... Enpä tiedä.

Onhan se aika vähän, jos molemmat tienaisivat 1500e käteen kuussa. Onhan se yli pari tonnia bruttona, riippuen veroprosentista, mut kuitenkin alle sen keskipalkan.

Varmaan tultas just ja just toimeen, tyytyväinen en olis. Nyt jonkun verran jää käteen enemmän, itse olen kotona. Ja tyytyväinen olen tähän tilanteeseen, et mulla on mahdollisuus olla kotona lasten kanssa siihen asti kun nuorin täyttää 3v. Tällä hetkellä siis oon kht ja kohta jään älomalle, odotan neljättä.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Toisaalta kahdelta hengeltä kolmen tonnin nettotulot tarkoittaa sitä, että työ ei ole kovinkaan kummoista mistä sen palkan saa. Siitä lähti sitten se työn mielekkyys -keskustelu.

Mun mielestä tällainen yleistys ei ole kovin mukavaa. Meillä netto jotain reilut 2000 euroa, toinen kokopäivätyössä, toinen osa-aikatyössä ja molemmat teemme työtä josta tykkäämme todella paljon ja jolle alalle olemme varta vasten kouluttautuneet.

Ymmärrän kyllä sun pointin. :) mutta eihän lääkäreillekään oikein mikään tunnu riittävän, kun rahasta puhutaan.

Enkä minä mikään ylevä ole, totesin vain olevani onnellinen, ehkä sen takia kun olen vain niin tyhmä? :D
Siksipä ne lääkärit opiskelevat yliopistossa kuusi vuotta ja päivystävät yms. saadakseen vähän enemmän rahaa kuin pari tonnia kuussa millä ei lyhennä edes opintolainoja.

Ja lääkäreillä on työssään vastuu toisen ihmisen hengestä ja työssä epäonnistumisesta voi joutua vastaamaan oikeuteen ja menettää samalla ammatinharjoituslupansa. Kuinka monella muulla alalla on samanlainen vastuu? Yleensä vastuu on taloudellista ja vaikka virheellä työssään menettäisi firmalta miljoonia tai miljardeja se on kuitenkin vain sitä rahaa.

Ei tässä työstä ollut kyse vaan perheen nettotuloista. Ja useasta vastauksesta huokui tyytymättömyys, vaikka 3000? on kuitenkin paljon rahaa. Ihmiset ovat usein vaan ahneita, ja vaikka saisi 10 000?/kk, niin pian sekään ei riittäisi.

3000/7 on n. 430e kuussa/perheenjäsen. Siitä kun vielä suurin osa menee asumiseen, niin ei siitä elämiseen ruokineen paljoa jää. En mä 10 000 tarvitse, että olisin tyytyväinen, mutta kiva se olisi elää niin, ettei joka senttiä tarvitsisi miettiä.

Siksipä ne lääkärit opiskelevat yliopistossa kuusi vuotta ja päivystävät yms. saadakseen vähän enemmän rahaa kuin pari tonnia kuussa millä ei lyhennä edes opintolainoja.

Ja lääkäreillä on työssään vastuu toisen ihmisen hengestä ja työssä epäonnistumisesta voi joutua vastaamaan oikeuteen ja menettää samalla ammatinharjoituslupansa. Kuinka monella muulla alalla on samanlainen vastuu? Yleensä vastuu on taloudellista ja vaikka virheellä työssään menettäisi firmalta miljoonia tai miljardeja se on kuitenkin vain sitä rahaa.

Tarraudun lauseeseen, mun mielestä hyvinkin samansuuntainen vastuu on mm. raskaankaluston kuljettajilla a.k.a rahtareilla, hyvinkin nopeesti on henkiä pois jos alkaa kämmäilee, kuten myös se leipä sieltä pöydästä..Sama pätee linja-autokuskeihin, junakuskeihin, taksikuskeihin jne jne jne jne... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
No jos vaikka perheessä olisi kaksi lääkäriä. Ovatko he ahneita paskiaisia, jos mieltäisivät 3000e yhteistulot huonoiksi? Miksi heidän pitäisi olla tyytyväisiä summaan, mitä opiskelijapariskunta pitää hyvinä tuloina?

3000e opiskelijalle tuloina olisi minusta hyvät tulot. Mutta lääkäripariskunnalle järkyttävän huono.

mieluummin annan veroroposia lääkäreiden palkkaan kuin kansanedustajien huvimatkailuun tai taksikyyteihin linnan juhliin. tai tai tai..

Tällä hetkellä olisin kun olen kotihoidontuella, mutta työelämässä ollessani en olisi tyytyväinen. Tulot nyt yhteensä nettona (sis. lapsilisät) 2500? ja tosi tiukkaa on. Kun olen töissä, tulot n. 4500? ja sillä pärjätään, mutta ei kyllä esim. matkustella. Asumiskulut on tällä hetkellä puolet tuloista. Asutaan pk-seudulla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onhan se aika vähän, jos molemmat tienaisivat 1500e käteen kuussa. Onhan se yli pari tonnia bruttona, riippuen veroprosentista, mut kuitenkin alle sen keskipalkan.

Varmaan tultas just ja just toimeen, tyytyväinen en olis. Nyt jonkun verran jää käteen enemmän, itse olen kotona. Ja tyytyväinen olen tähän tilanteeseen, et mulla on mahdollisuus olla kotona lasten kanssa siihen asti kun nuorin täyttää 3v. Tällä hetkellä siis oon kht ja kohta jään älomalle, odotan neljättä.

ihan normaaleja palkkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:

Tarraudun lauseeseen, mun mielestä hyvinkin samansuuntainen vastuu on mm. raskaankaluston kuljettajilla a.k.a rahtareilla, hyvinkin nopeesti on henkiä pois jos alkaa kämmäilee, kuten myös se leipä sieltä pöydästä..Sama pätee linja-autokuskeihin, junakuskeihin, taksikuskeihin jne jne jne jne... ;)

Tosi monella alalla voi saada ihmisiä hengiltä huolimattomuudella: tehtaat, ravintolat, huvipuistot, uimahallit... Aika harvalla ihmisellä on semmoinen työ, ettei ketään voisi vahingoittaa. :) Ja tosiaan liikenteessä, vaikka työmatkalla voi ajaa jonkun yli.

Alkuperäinen kirjoittaja Itse asiassa:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:

Tosi monella alalla voi saada ihmisiä hengiltä huolimattomuudella: tehtaat, ravintolat, huvipuistot, uimahallit... Aika harvalla ihmisellä on semmoinen työ, ettei ketään voisi vahingoittaa. :) Ja tosiaan liikenteessä, vaikka työmatkalla voi ajaa jonkun yli.

Totta...Eli kaikkien pitäis tienata yhtä hyvin ku lääkäreiden.. :D

Yhteistyössä