G: montaako kieltä perheessänne puhutaan

suomi-espanja
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Alkuperäinen kirjoittaja suomi-espanja:
Suomea ja espanjaa meillä. Välillä myös englantia. Mies puhuu suomea, minä espanjaa ja suomea. Lapset tottelee parhaiten kun espanjaksi komentaa. :D
Oletko puoliksi espanjalainen? Anteeksi jos utelen :).
Olen juu. =)
Taysin OT. Sitten olet "samaa pataa" tyttareni kanssa :), en ole muita suomalais-espanjalaisia tavannutkaan. Tunnetko vahvasti olevasi myos espanjalainen ja kummalta puolelta olet ulkonakosi perinyt?

Suomea ja espanjaa meillä. Välillä myös englantia. Mies puhuu suomea, minä espanjaa ja suomea. Lapset tottelee parhaiten kun espanjaksi komentaa. :D
Olen juu. =)
Taysin OT. Sitten olet "samaa pataa" tyttareni kanssa :), en ole muita suomalais-espanjalaisia tavannutkaan. Tunnetko vahvasti olevasi myos espanjalainen ja kummalta puolelta olet ulkonakosi perinyt?
Enempi näytän espanjalaiselta ja asunutkin siellä yli puolet elämästäni. Lapset myös syntyneet Espanjassa. Mutta kovasti vahva tämä suomalainenkin puoli on. Ylpeä olen sekä suomalaisuudesta että espanjalaisuudesta.

suomi-espanja
Olen juu. =)
Enempi näytän espanjalaiselta ja asunutkin siellä yli puolet elämästäni. Lapset myös syntyneet Espanjassa. Mutta kovasti vahva tämä suomalainenkin puoli on. Ylpeä olen sekä suomalaisuudesta että espanjalaisuudesta.
Kiva kuulla etta sinun elamassasi kaksi kulttuuria on positiivinen asia ja hienoa etta tunnet kummatkin kulttuurit omaksesi. Todellinen rikkaus varmasti.

Jos kotikielenä on molemmille vanhemmille vieras kieli (ei äidinkieli), niin miten käy lasten aksentin kanssa? Koska tuskin kukaan täysin oikein lausuu suomalaisistakaan esim. englantia. Voivatko lapset myöhemmin vielä oppia oikean aksentin?

Alkuperäinen kirjoittaja masuasukki2010:
Jos kotikielenä on molemmille vanhemmille vieras kieli (ei äidinkieli), niin miten käy lasten aksentin kanssa? Koska tuskin kukaan täysin oikein lausuu suomalaisistakaan esim. englantia. Voivatko lapset myöhemmin vielä oppia oikean aksentin?
Oikeaa aksenttia ei ole olemassakaan :). Englantia äidinkielenäänkin puhuvat lausuu sitä niin eri lailla! Eikä aksentilla ole mitään väliä mun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja masuasukki2010:
Oikeaa aksenttia ei ole olemassakaan :). Englantia äidinkielenäänkin puhuvat lausuu sitä niin eri lailla! Eikä aksentilla ole mitään väliä mun mielestä.
Totta, mutta ajattelin lähinnä "häkkinen-englantia" verrattuna natiivienglantiin ym.

vieras
Suomi ja arabia, ei sekoteta kieliä lapselle puhuttaessa ja keskenään puhutaan suomea. Tällä hetkellä aika niukasti vielä sanoja ja ne suomea, vähäsen ehkä viivästynyttä tuo puhe lapsella.

vieras
Kahta, suomea ja englantia. Asumme Suomessa, mies on irlantilainen. Minä puhun lapsille suomea ja mies englantia (ei osaa suomea muutamaa sanaa enempää), keskenämme puhumme miehen kanssa englantia. Lapset suomenkileisessä päiväkodissa joten suomi hieman vahempi, mutta hyvin tulee molemmat kielet molemmilla pojilla.

käräkäräkärä
Minä kiroan saksaksi, ranskaksi ja ruotsiksi, miehen kanssa käydään keskustelua arkaluontoisista asioista tai muuten vaan hupaillaan lasten korville sopimattomia englanniksi.
Lapset puhuu toisinaan keskenään käsittämätöntä omaa kieltään.

Kaikki suomalaisia :D
G: montaako kieltä perheessänne puhutaan - Vastaa ketjuun

ah vraiment? Comment vous avez appris de francais? Ou vous just voulez essayer d´être "international"? Just dit que vous parlez riend d´autre que de finnois en maison..

finnoise
Alkuperäinen kirjoittaja käräkäräkärä;25101540:
G: montaako kieltä perheessänne puhutaan - Vastaa ketjuun

ah vraiment? Comment vous avez appris de francais? Ou vous just voulez essayer d´être "international"? Just dit que vous parlez riend d´autre que de finnois en maison..
Jos on oppinut kieltä koulussa tms ja kirjoittaa tuossa aivan selvästi että kiroaa ranskaksi saksaksi yms, ei siitä minusta mitenkään ymmärrä, että koittaisi todistella olevansa sen enempää kansainvälinen kuin muutkaan. Huumorin siemenenä tuon otin, vaikka tarkoittaisikin, että puhuu lähestulkoon pelkästään suomea kotonaan.

Ce n'est pas grave.

Yhteistyössä