G: Mitä uskontokuntaa edustat? (eikä sitten tapella)

AnQ
On ihan jännää, miten ihmiset sanoo, että kuuluu ev. lut seurakuntaan, muttei sitten kuitenkaan usko siihen, mitä kirkko julistaa. Halutaan vaan ne kirkkohäät jne., mut mitä merkitystä sillä sit on kun jumalan nimeen vannoo toiselle uskollisuutta jne., eli toisin sanoen vannoo sitä jonkin nimeen, mihin ei oikeasti usko? Sehän tekee kaikki lupaukset tyhjiksi?

Mie ite en edusta mitään uskontokuntaa.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja äijä-69:
Suomalaisen kirjallisuusseuran sivuilta löytyy lähes täydellisesti (ja tulevaisuudessa aivan täydellisesti) alkuperäismuodossa kerätyt runot...
Kannattaa tutustua, ellet jo ole tutustunut...
Kalevala minullakin on aikaajoin nokan alla...
Kiitos vinkistä, laitoin sivun suosikeihin. Pitääkin paremmalla ajalla tutustua niihin.

Alkuperäinen kirjoittaja AnQ:
On ihan jännää, miten ihmiset sanoo, että kuuluu ev. lut seurakuntaan, muttei sitten kuitenkaan usko siihen, mitä kirkko julistaa. Halutaan vaan ne kirkkohäät jne., mut mitä merkitystä sillä sit on kun jumalan nimeen vannoo toiselle uskollisuutta jne., eli toisin sanoen vannoo sitä jonkin nimeen, mihin ei oikeasti usko? Sehän tekee kaikki lupaukset tyhjiksi?

Minä kuulun seurakuntaan vielä läheiseni toiveesta, kun hänestä aika jättää, eroan kirkosta samana päivänä.

Niinpä. Erosin 2 vuotta sitten kirkosta.

Johtuu varmaan paljolti siitä, että luterilaisuuteen kastetaan jo vauvana, eli ei ole omavalintainen...
Kuinkahan moni mahtaisi isompana liittyä...
Minua ei ole kastettu, enkä tuota kaipaakaan...
Taitaa olla iskostunut vahvasti tähän kulttuuriin tuo luterilaiseen seurakuntaan kuuluminen...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja äijä-69:
Suomalaisen kirjallisuusseuran sivuilta löytyy lähes täydellisesti (ja tulevaisuudessa aivan täydellisesti) alkuperäismuodossa kerätyt runot...
Kannattaa tutustua, ellet jo ole tutustunut...
Kalevala minullakin on aikaajoin nokan alla...
Kiitos vinkistä, laitoin sivun suosikeihin. Pitääkin paremmalla ajalla tutustua niihin.
Tuli kans mieleen et kalevalastakin löyty ainakin neljä erilaista versiota. Nekin löytyy sks:n arkistosta ja niitä voi siellä myös selata.

vaniljasuukko
Alkuperäinen kirjoittaja Empä nyt vain ymmärrä..:
Miksi kuulutte johonkin uskontokuntaan jos ette usko niin? Eikös se ole vähän ulkokultaista? Ja koko elämä eletään oman tavan mukaan joka ei välttämättä ole "uskontonsa" oppien mukaan, ja sitten kyllä pappi tulee haudalle siunaamaan ja lupaamaan pelastuksen ja synnit anteeksi! Eikös se nyt ole vähän teennäistä?! Ihan sama minulle mihin kukin uskoo, ja onpahan ainakin teitä kirkollisveronmaksajia.. :)
Meinasin erota ev.lut. seurakunnasta,kun lapsi syntyi, olisin halunnut hänetkin väestörekisteriin vain..Mies kielsi, yleensä mua ei paljon kiellellä, mut annoin sille periksi, ku tuntui olevan niin tärkeä asia..pikkusen kyllä jurppii.Kertokoon sitten itse uskonnostaan lapselle, kun se aika tulee..

No, mä kuulun srk vain ja ainoastaan sen takia, et täällä meillä ainakin on toimivat kerhot sekä alle kouluikäisille et koululaisille, samoin srk järjestää leirejä ym toimintaa.Ja koska aion noita "toimintoja" käyttää hyödykseni, niin mielelläni maksan myös kirkollisveroja.
Samoin kirkolla on muutakin toimintaa (vanhuksille, lähetystyölle ja muihin avustuksiin) joiden toimintaa pystyn kannattamaan vaikken ehkä uskokkaan täysin siihen mitä kirkko opettaa.

Lapset taas saavat itse päättää mihin uskovat, kotona ei ev.lut kirkon asioista puhuta sen enempää/vähempää kuin muistakaan uskonnoista.

Niin ja häiden takia en kirkkoon kuulu, koska en myöskään "usko" avioliittoon ;)

Yhteistyössä