G:Mitä mieltä subjektiivisesta päivähoidosta? Luitteko hesarista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kallupisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voitaisiin ainakin heikentää, jos saataisiin samalla nopeammaksi sisäänottoa. Pätkätyöläisten kannalta on hankalaa, jos joutuu odottamaan useamman viikon ennen kuin hoito alkaa. Eli pitäisi pitää jonkinlaista hätähoitoa, jonne pääsisi lyhyellä varoitusajalla. Itse kannatan vahvasti hoitotuen korotusta ja palveluseteleitä.

Paras vaihtoehto olisi antaa rahana hoitosumma, jolla voisi joko ostaa kunnalta hoitopaikan, palkata hoitajan tai pitää itsellä. Näin tekisin itse, jos olisin päättäjänä.

Miksiköhän kotona hoidetuille ei järjestetä tarpeeksi toimintaa? Esim. jotain maksullista puolipäivähoitoa? Sellaselle toiminnalle vois olla kysyntää.Moni ei halua laittaa lastaan srk-kerhoon.Päiväkodit olisivat vain töissäkäyvien lapsille.

Hmm...ristiriitainen juttu, just ku ajattelee pätkätyöntekijöitä.... Mut onhan sitten noita ärsyttäviäkin tapauksia, joissa vanhemmat kirjaimellisesti makaavat kotona ja lapsi hoidossa joka arkipäivä 7-17 (siis tiedän yhden perheen, jossa lapsiparka tekee noin pitkiä hoitopäiviä :( ). Kotihoitoa vois tukea enemmän, niin ehkä moni pystyisi jatkamaan kotona oloa.

Minä en ymmärrä miksei esim. Helsingin kaupunki järjestä lapsille kerhotoimintaa tai puolipäiväryhmiä, lähtisin itse tosi mielelläni töihin sellaiseen. Minun ryhmäni lapsista noin puolen vanhemmista jompikumpi tai molemmat ovat kotona, mutta lapsista vain 1 on puolipäiväinen. Kyllähän ne päiväunet ja välipalan voisi hoitaa kotonakin, ei päivähoito kummoista toimintaa tarjoa enää lounaan jälkeen.

Joudun viemään lapseni yksityiselle hoitoon, koska kunnan hoitopaikat on täynnä. Takuulla on joukossa niitä lapsia, joilla hoidon tarve on vain sitä, että vanhemmat haluaa päästä helpommalla ollessaan äitiyslomalle tms. Lapsen sairaus tai äidin sairaus on ainoa poikkeus milloin ymmärrän hoidon, vaikka äiti kotona. Päiväkodit pitäisi olla vain työssäkäyville ja muille muita paikkoja. Nyt joudun maksamaan hoidosta enemmän yksityiselle ja se harmittaa. Töihin on kuitenkin pakko mennä ja lapset hoitoon.

Sanoisinko näin että hieman tapauskohtaisemmin lasten päivähoidon tarve voitaisiin määritellä. Ei niin että automaattisesti kaikki lapset pääsevät KUNNALLISEEN hoitoon, vaan todellisen tarpeen ja tilanteen mukaan.

meillä on keskimmäinen päivähoidossa lääkärin suosituksella ja samalla vien vanhimman eskariin.
sairastuin keväällä pahaan masennukseen ja nyt aion viedä nuorimmaisenkin päivähoitoon, jotta saan kerättyä itseni. olen kylläkin opiskelija, mutta käyn koulua vain iltaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joudun viemään lapseni yksityiselle hoitoon, koska kunnan hoitopaikat on täynnä. Takuulla on joukossa niitä lapsia, joilla hoidon tarve on vain sitä, että vanhemmat haluaa päästä helpommalla ollessaan äitiyslomalle tms. Lapsen sairaus tai äidin sairaus on ainoa poikkeus milloin ymmärrän hoidon, vaikka äiti kotona. Päiväkodit pitäisi olla vain työssäkäyville ja muille muita paikkoja. Nyt joudun maksamaan hoidosta enemmän yksityiselle ja se harmittaa. Töihin on kuitenkin pakko mennä ja lapset hoitoon.

Peesi. Ihan jo nyt hirvittää, että minne asti joutuu ensi syksynä roudaamaan lapsen hoitoon kun töihinlähtö lähestyy pojan täyttäessä 3 vuotta vuoden päästä. Vai joudutaanko kutsumaan anoppi kylään muutamaksi kuukaudeksi, jotta edes joku hoitaja hänelle löydetään. :( Kyllä työssäkäyvien lapset täytyisi olla etusijalla hoitopaikkoja järjestettäessä ja kaikki muut vasta sitten, jos paikkoja vielä löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Ihan ohimennen tiedustelen että kuuluukos nuo lastenhoitajat Superiin vai Tehyyn (eiks ne jompaan kumpaan kuulu?)?

Lastenhoitajat ehkä superiin, mutta päivähoitajat usein kuuluu entisiin KTV.n, KVL.n, kun ovat sosiaalialan työntekijöitä.

Nykyäänhän tuo virkanimike on yleisesti lähihoitaja.

Superiin ja Tehyyn kuuluu terveydenalan hoitajat.

Mun mielestä kotona oleville ei pitäisi antaa kokopäiväpaikkaa. Valitettavasti kotona olevien lapset ovat vielä niitä jotka ovat viimeiseen saakka hoidossa. Enemmän kerhoja jotta kotona olevien lapset voisivat käydä niissä. Pätkätyöläinen kyllä tarvitsee lapselleen hoitopaikan ja samoin työtähakeva.

kirjoitin pitkän viestin, mutta se ei tullutkaan tänne :o

siis minä pätkätöiden tekijänä sanon että hoitopaikka on lapselle oltava varalta, koska päivän varoitusajalla voin saada töitä.
tietenkin ne päivät kun itse olen kotona on lapsikin.

Ehkäpä tosiaankin voitaisiin järjestää puolipäiväistä toimintaa lapsille joiden vanhemmat/toinen vanhemmista on kotona. Näin ollen päiväkotipaikat jäisivät työssäkäyvien/opiskelevien lasten käyttöön. Ja sitten taattaisiin hoitopaikka heti kun palaa töihin joten vanhemmat eivät turhaan "varaisi" hoitopaikkaa äitiysloman/hoitovapaan ajaksi vanhemmalle lapselle. Niin ja tosiaan ilman "pätevää syytä" (en tiedä onko näitä vanhempia miten paljon) hoidossa lapsia pitäviltä vanhemmilta oikeus pois subjektiiviseen hoitopaikkaan.

Olishan se vallan hienoa jos olis joku kunnallinen kerhosysteemi, että sais vaikka silloin tällöin (isomman/mat) lapsensa hoitoon jos tarttis jossain piipahtaa, vaikka siellä lekurissa tms.
Monille kun se tukiverkoston puute ja sitä seuraava problematiikka on ihan todellista! Asioilla on monta puolta, mutta pelkäänpä, että subjektiivisen ph:n rajoittaminen tähtää ainoastaan ja vain vaihtoehtojen vähenemiseen, ei suinkaan yksilölliseen ja parempaan ph: oon edes kokopäivälapsille!

Ihan ohimennen tiedustelen että kuuluukos nuo lastenhoitajat Superiin vai Tehyyn (eiks ne jompaan kumpaan kuulu?)?

Lastenhoitajat ehkä superiin, mutta päivähoitajat usein kuuluu entisiin KTV.n, KVL.n, kun ovat sosiaalialan työntekijöitä.

KTV on nykyään JHL (Julkisten hyvinvointialojen liitto vissiin...)

Lastenhoitajat kuuluvat Tehyyn, samoin monet lapsiin ja nuoriin suunatautuneet lähihoitajat.

T: Lastenhoitaja ja Tehyn jäsen

Monet lastenhoitajat on nykyään lähihoitajia ja kuuluvat joko superiin tai tehyyn. Itse lähihoitaja joka on suuntautunut lapsi-ja nuorisotyöhön ja kuulun superiin.
Ja tuo varsinainen asia... Tätä on puitu niin paljon että en jaksa kommentoida!

Meidän tyttö on ollut virikehoidossa. Ja ihan vaan siitä syystä, ettei täällä ole ainakaan kohtuullisen matkan päässä mitään muuta kerhotoimintaa lapsille (siis sellaista, jossa äidin ei tarvitse olla mukana) kuin seurakunnan kerhot, joka ei ole meille vaihtoehto. Jos olisi jonkinlainen kerho joka olisi 2-3 kertaa viikossa, 3-4 tuntia kerrallaan, eikä sinne olisi pitkä matka, niin olisin ehdottomasti vienyt tytön sinne. Vaan kun sellaista ei ole, vein lähipäiväkotiin osa-aikaiseksi, enkä ole katunut. Puistotätiä kokeiltiin ennen sitä, mutta se ei ollut hyvä ratkaisu meidän tarpeisiin: tyttö, joka itse puhua pälpätti pitkiä lauseita jo puolitoistavuotiaana, ei oikein tykännyt 3-vuotiaana olla siellä pikkutaaperoiden joukossa, kuuntelemassa kun ne puhuu tää tää ja äittää.
Eli mun mielestä subjektiivinen päivähoito-oikeus on hyvä juttu. Mutta sitä en ymmärrä, että lapset on joka päivä pitkää päivää hoidossa, vaikka äiti ja ehkä isäkin on kotona. Ellei syy sitten ole vaikkapa lastensuojelullinen.

joo osaaikainen olis hyvä niille kenellä lapsi hoidossa ja itse kotona. nyt opiskelen ja lapset hoitoon ja sitten kun valmistun niin en kyllä ota lapsia pois sieltä vaikka joutuisin etsimään töitä etten menetä sitä paikkaa minkä tytöt sai

Kun jäin äitiyslomalle,otin keskimmäisen pois hoidosta,mikä oli jälkeenpäin ajateltuna virhe.Tyttö oli vauvan syntyessä 4,5v,eikä sen ikäistä seuraa ollut missään.Perhekerhoissa ja asukaspuistoissa oli vauvoja ja sisarukset olivat usein 2-3-vuotiaita.Eipä sen ikäisistä ole paljon seuraa 4,5-vuotiaalle.Tyttö kävi srk-kerhossa,eikä oikein viihtynyt,pihassa ei ollut saman ikäistä seuraa koska kaikki kaverit olivat koulussa tai päivähoidossa.Siksi olisin ollut tosi tyytyväinen jos olisi ollut mahdollisuus laittaa johonkin puolipäivätoimintaan,esim. 9-13 joka päivä tai muutaman kerran viikossa.Mieluusti olisin vaikka maksanut siitä.

Yhteistyössä