Luitteko: Jukka Rintalan iltapuku 10-vuotiaalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja evita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

evita

Aktiivinen jäsen
12.07.2005
5 371
24
38
Luitteko Hesarista 10-vuotiaasta tytöstä, jonka isoäiti on ostanut teettänyt Jukka Rintalalla iltapuvun Helsingin kaupungin 4-luokkalaisten itsenäisyyspäivän juhliin?

Mitä ajatuksia se teissä herätti? Minua se hämmensi, en osaa oikein edes muotoilla mitä siitä ajattelin.

Suurin osa niistä jotka lapsen näkevät, ei erota onko se puku seppälästä vai suomalaista laatua. Työllistää ainakin muutaman ihmisen se teetetty puku joten isänmaallisempi se on kuin joku halpisriepu.

Mitä pahaa juhlamekon teettämisessä on? meillä lähes jokainen lapsi on juhlavaatteissa koulun juhlissa. Joillakin ihmisillä on niiden koulujen juhlien lisäksi myös muita juhlapukeutumista vaativia tilaisuuksia

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä pahaa juhlamekon teettämisessä on? meillä lähes jokainen lapsi on juhlavaatteissa koulun juhlissa. Joillakin ihmisillä on niiden koulujen juhlien lisäksi myös muita juhlapukeutumista vaativia tilaisuuksia

Eihän tässä mielestäni kukaan sanonutkaan, että siinä olisi mitään pahaa :) Jotenkin se tuntuu vieraalta ajatukselta, että lapselle teetetään tunnetulla suunnittelijalla puku, mutta toisaalta, en kyllä osaa sanoa, että miksi tai mitä vikaa siinä on. Sitä ainakin minä tarkoitin sillä, että on hämmentävä asia, ei tiedä mitä ajattelisi. Ei se tarkoita, että ajattelisi pahaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Eihän tässä mielestäni kukaan sanonutkaan, että siinä olisi mitään pahaa :) Jotenkin se tuntuu vieraalta ajatukselta, että lapselle teetetään tunnetulla suunnittelijalla puku, mutta toisaalta, en kyllä osaa sanoa, että miksi tai mitä vikaa siinä on. Sitä ainakin minä tarkoitin sillä, että on hämmentävä asia, ei tiedä mitä ajattelisi. Ei se tarkoita, että ajattelisi pahaa. :)

No minä olen teettänyt paljon vaatteita itselleni, voisin hyvin teettää lapsellekin. En tosin Rintalalla jonka tyyli ei yleensä miellytä yhtään.
Mutta pääosin vaatteiden teettäminen ei ole kovinkaan kallista ja sen lisäksi vaatteiden teettäminen työlistää suomalaisia, toisin kuin ulkomaisten kauppaketjujen valmisvaatteiden ostaminen. Teetetty vaate on myös oikean värinen, kokoinen ja mallinen, eikä melkein sopiva kuten valmisvaatteet useimmiten ovat.

En lukenut, mutta varsin hämmentävä ajatus.

Tai siis pika-analysillä tunteet (näkemättä lehtijuttua) vaihtelevat aidosta ihmetyksestä negatiivissävytteiseenkin tyrmistykseen.

Tuosta muistui mieleen televisioissa näkemäni pätkä (täydelliset kotiäidit tms. Sub tv) jossa nuoret tytöt teetättivät silikonirinnat "varusteikseen" lukion päättäjäistansseihin.

Ja en siis suoranaisesti nyt rinnasta näitä kahta asiaa toisiinsa, assosiaatio
heräsi lähinnä tuosta juhlateemasta.

Tuo jälkimmäinen oli tosin mielestäni jo täysin käsittämätöntä. :/

Sitten voisi ajatella, että kun tämmöinen puku on teetetty, on siitä nyt sitten tehty lehtijuttu (en siis ole lukenut juttua, en tiedä oliko se ihan sivumaininta siitä puvusta) , niin oletan, että jos ko. tilaisuudesta on sitten lehtijuttuja tai jopa tv-kuvaa, niin melko varmasti tämä tyttö sitten kuviin etsitään. Onko se sitten välttämättä hyvä asia? Tai onko huono? Mitä mieltä olette?

Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Kuvastanee kai lähinnä sitä, että suomalaisissakin on tosi rikkaita, jotka ovat valmiita maksamaan laadusta/nimestä.

Tuskin mummo kansaneläkkeestään sitä maksoi =)

ne puvut ei niin kalliita ole edes teetettyinä että pitäisi olla rikas.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
En lukenut, mutta varsin hämmentävä ajatus.

Tai siis pika-analysillä tunteet (näkemättä lehtijuttua) vaihtelevat aidosta ihmetyksestä negatiivissävytteiseenkin tyrmistykseen.

Tuosta muistui mieleen televisioissa näkemäni pätkä (täydelliset kotiäidit tms. Sub tv) jossa nuoret tytöt teetättivät silikonirinnat "varusteikseen" lukion päättäjäistansseihin.

Ja en siis suoranaisesti nyt rinnasta näitä kahta asiaa toisiinsa, assosiaatio
heräsi lähinnä tuosta juhlateemasta.

Tuo jälkimmäinen oli tosin mielestäni jo täysin käsittämätöntä. :/

Sinänsä puvun teettäminen on ihan ok ja normaalia, mutta jotenkin Jukka Rintalan sotkeminen lasten juhliin on minusta yliammuttua - lapsi ei varmasti sitä itse ole pyytänyt, vaan se on aikuisten keksintö.

Kaikkein surullisinta siinä jutussa oli, että joku isä oli soittanut opettajalle ja kysynyt voiko sinne juhlaan tulla tavallisessa juhlavaatteessa, heillä kun ei ole varaa ostaa kalliita vaatteita.

Sitä juhlaa varten näköjään monet tytöt menevät kampaajalle ja vaikka mitä. Ja kyse on siis 10-vuotiaista, ei esim. lukiolaisista.

Oi!!! Minunkin tytölleni iltapuku! Tosin en minä päästä Jukka Rintalaa sitä sössimään, vaan ajattelin tehdä itse. Ollaan jo ostettu ihanaa punaista samettia. Ja kun teen siitä aika pitkän, se mahtuu tytölle pitkään. =)

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Sinänsä puvun teettäminen on ihan ok ja normaalia, mutta jotenkin Jukka Rintalan sotkeminen lasten juhliin on minusta yliammuttua - lapsi ei varmasti sitä itse ole pyytänyt, vaan se on aikuisten keksintö.

Kaikkein surullisinta siinä jutussa oli, että joku isä oli soittanut opettajalle ja kysynyt voiko sinne juhlaan tulla tavallisessa juhlavaatteessa, heillä kun ei ole varaa ostaa kalliita vaatteita.

Sitä juhlaa varten näköjään monet tytöt menevät kampaajalle ja vaikka mitä. Ja kyse on siis 10-vuotiaista, ei esim. lukiolaisista.

Jos joku isä soittaa opettajalle ja kysyy, käyvätkö tavalliset juhlavaatteet, niin kyse on jo tyhmyydestä. Ei kai missään ole pukukoodina designer-juhlavaatteet... *reps*

Onko muuten tullut mieleen että Rintala saattaa olla esimerkiksi ko perheen ystävä?

Alkuperäinen kirjoittaja evita:

Jos joku isä soittaa opettajalle ja kysyy, käyvätkö tavalliset juhlavaatteet, niin kyse on jo tyhmyydestä. Ei kai missään ole pukukoodina designer-juhlavaatteet... *reps*

Onko muuten tullut mieleen että Rintala saattaa olla esimerkiksi ko perheen ystävä?

Itse asiassa isä oli sanonut, että lapselle ei ole "hienoa pukua". Kyllä minä ymmärrän ihan hyvin, että jos joillekin lapsille hankitaan huippusuunnittelijoiden pukuja ja kenkiä yms., niin ihan helposti siinä toiset lapset ja vanhemmat voivat miettiä millaisissa vaatteissa ko. juhlaan oikein voikaan mennä.

Ehkä minua tökki siinä jutussa se, että tulee vähän tunne, että joillakin ihmisillä on tarve näyttää varallisuuttaan tai muuten korostaa itseään - siis ei sillä lapsella, vaan hänen läheisillään. Ehkä nykyaikana tosiaan on niin, että kun rahaa on, niin se myös halutaan näyttää kaikille. Aiemmin varakkaat elivät vaatimattomammin eikä eroa köyhiin haluttu korostaa.

Ehkä tämä on yksi asia, missä yhteiskunnan jakautuminen jyrkästi taloudellisen tilanteen mukaan alkaa näkyä yhä selvemmin, mistä nyt niin paljon puhutaan.

Lapsen mielestä äidin tekemä on luultavasti ihan yhtä hieno, kuin Jukka Rintalan luomus. Ja huomattavasti huokeampi ja huolettomampi lapsen käyttöön. itse en haluaisi käyttää pukua, joka on omaisuuksien arvoinen ja pelkäisin sen likaantuvan.

Onko näitten kuuluisien suunnittelijoiden (Suomenkin mittakaavassa) asujen tärkein ominaisuus se, että se suunnittelijan nimi on tiedossa? Siis pitääkö se siis tuoda esille, ainakin lehdissä on paljon juttuja nyt naisista puvuissaan.

Onko näitten kuuluisien suunnittelijoiden (Suomenkin mittakaavassa) asujen tärkein ominaisuus se, että se suunnittelijan nimi on tiedossa? Siis pitääkö se siis tuoda esille, ainakin lehdissä on paljon juttuja nyt naisista puvuissaan.

Ehkä se on vaan enemmän mainoksen vuoksi se nimi esillä. Eräänlainen huomionosoitus suunnittelijalle.

No minulle ainakin se lienee se tärkein. Jos ei erikseen kerrota, että tämä on Rintalan tai minkä hyvänsä, niin en ihan varmasti erota sitä muista vanhoista lakanoista tehdyistä retkuista. :D

Uskoisin, että Suomessa on vain vähän ihmisiä, jotka erottavat ns. tavallisista iltapuvuista tietyn huippusuunnittelijan suunnitteleman puvun.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Akka:

Ehkä se on vaan enemmän mainoksen vuoksi se nimi esillä. Eräänlainen huomionosoitus suunnittelijalle.

Joo, ehkä jonkun nuoren suunnittelijan kohdalla onkin varmaan näin, mutta just vaikka puheena olevan suunnittelijan koltut nyt ovat minusta ainakin riittävän hyvin esillä muutenkin. Mutta ei se oikeasti ole minulta mitenkään pois tietenkään :D En oikein vieläkään tiedä mille kannalle kallistuisin tässä aiheessa, minkä evita otti esille. Pitänee se lehtijuttu ensin lukea :D