G: Miksi veit lapsesi hoitoon ennen 3v ikää?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja siili:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asiaa voisi verrata näin:

Äidinmaito on parempaa kuin korvike

Kotihoito on (pienelle lapselle) parempi kuin päivähoito

MUTTA kaikki eivät pysty tai halua imettää tai olla kotiäitinä. Silti lapsen kannalta IHANNETILANNE on, että häntä imetetään ja, että hän on pienenä kotihoidossa. Edellyttäen toki, että lapsi on turvallisesta ja hyvästä perheestä.
Ideaalimaailmassa lapset myös syntyis aina perheisiin jossa on isä ja äiti, joilla on rahaa lapsiinsa (ettei tuilla tarvitse elää), maailma pyörisi vain ja ainostaan lasten ympärillä koska he ovat arvokkainta maailmassa, kaikki lapset olisivat terveitä...lista on loputon ja jokaiseen kohtaan löytyy se iso mutta...
No nimenomaan! Sitä yritinkin sanoa, että kotihoito on LAPSEN kannalta parasta. Joku on oikeasti sitä mieltä, että esim. 1v:n on aina parempi olla päiväkodissa kuin kotihoidossa. Sitä EN ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja siili:
Asiaa voisi verrata näin:

Äidinmaito on parempaa kuin korvike

Kotihoito on (pienelle lapselle) parempi kuin päivähoito

MUTTA kaikki eivät pysty tai halua imettää tai olla kotiäitinä. Silti lapsen kannalta IHANNETILANNE on, että häntä imetetään ja, että hän on pienenä kotihoidossa. Edellyttäen toki, että lapsi on turvallisesta ja hyvästä perheestä.
Ideaalimaailmassa lapset myös syntyis aina perheisiin jossa on isä ja äiti, joilla on rahaa lapsiinsa (ettei tuilla tarvitse elää), maailma pyörisi vain ja ainostaan lasten ympärillä koska he ovat arvokkainta maailmassa, kaikki lapset olisivat terveitä...lista on loputon ja jokaiseen kohtaan löytyy se iso mutta...
No nimenomaan! Sitä yritinkin sanoa, että kotihoito on LAPSEN kannalta parasta. Joku on oikeasti sitä mieltä, että esim. 1v:n on aina parempi olla päiväkodissa kuin kotihoidossa. Sitä EN ymmärrä.
Mutta aina kaikki voidaan laittaa jonoon tärkeyden/hyvyyden perusteella. Poitti joskus on, että se toisena oleva vaihtoehto ei ole NIIN huono, etteikö sitä voisi valita. Sen kun tajuaa, niin elämä helpottuu kummasti.

Jos tiedät, että riisi on heikkoa ravintoarvoltaan, voitko käyttää sitä koskaan enää ruuanvalmistukseen?

Minusta lapsen hoitoon viemistä ei voi verrata korvikkeeseen. Hoidosta saa myös paljon hyviä ja tulevaisuudessa hyödyllisiä kokemuksia mitä ei kotona saa. Ei voi ihan niin ajatella että kotihoito olisi se absoluuttinen hyvä ja hoitoonvieminen se täysin huono vaihtoehto.

hhh
Ekan lapsen kohdalla tein keikkatöitä siitä lähtien, kun lapsi oli 1v8kk vanha. Hoitoon ei tarvinnut laittaa, lapsi oli isänsä kanssa. Hoitoon meni reilu 2-vuotiaana, kun menin ihan kokopäiväisesti töihin.

Toisen kohdalla menin keikkatöihin jo siinä vaiheessa, kun lapsi oli 1v3kk vanha, mutta lapsi oli tuolloin ne pienet ajat, jotka tarvitsi hoitoa, isoäitinsä hoivissa esikoisen kanssa. Pääosin järjestely pelasi niin, että kun minä olin töissä, niin isä oli kotona.

Kolmannen kohdalla lapset menivät hoitoon tutulle pph:lle (esikoinen tosin oli jo koulussa), kun kolmas oli 1v3kk vanha. Syynä opiskeluni, eli olen vaihtamassa alaa ja koska olin tuossa kohtaa jo 3kymppinen, halusin takaisin koulun penkille.

Jos mulla ei olisi minkäänlaisia urahaaveita tai olisin huomattavasti nuorempi, olisin voinut vaikka hoitaakin jokaisen lapsen 3-vuotiaiksi asti kotona.

tiina
Olisitko jäänyt kotiin, jos se ei olisi ollut taloudellisista asioista kiinni?
Koska minulle tarjottiin vakituista työtä paikasta jossa olin ollut määräaikaisena vuosia, tarjous ei olisi toistunut ja siis olisi mennyt jollukulle toiselle.
Venytin aloituksen kuitenkin mahd. myöhään, ja jäbä ehdi onneksi edes 1v3kk ikään ennen kuin aloitin.
Ja nyt kun poikani on vähän päälle 3v ja tilanne tämä mikä on, en kadu yhtään että silloin töihin lähdin. Tietysti harmittaa ne menetetyt hetket pojan kanssa mutta pidän paljon vapaata ja pojalla aika lyhyitä päiviä muutenkin.

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Olisitko jäänyt kotiin, jos se ei olisi ollut taloudellisista asioista kiinni?
Koska minulle tarjottiin vakituista työtä paikasta jossa olin ollut määräaikaisena vuosia, tarjous ei olisi toistunut ja siis olisi mennyt jollukulle toiselle.
Venytin aloituksen kuitenkin mahd. myöhään, ja jäbä ehdi onneksi edes 1v3kk ikään ennen kuin aloitin.
Ja nyt kun poikani on vähän päälle 3v ja tilanne tämä mikä on, en kadu yhtään että silloin töihin lähdin. Tietysti harmittaa ne menetetyt hetket pojan kanssa mutta pidän paljon vapaata ja pojalla aika lyhyitä päiviä muutenkin.
Jatko, ja taloudellisesti minun olisi ollut helposti mahdollista olla kotona ainakin vielä vuosi.

Millipidetär
Menin töihin kun lapsi oli 2-vuotias, pääni ei olisi kestänt virikkettömyttä enää hetkeäkään. Olin osa-aikatyössä joten lapsi ei ollut hoidossa täyttä aikaa. Kotihoito on milestäni laadukkaampaa jos on sen luonteinen äiti että jaksaa touhuta lapsen kanssa ja nauttii siitä kotona olosta.

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jatkokysymys: onko jonkun mielestä päivähoito OIKEASTI lapsen kannalta parempi vaihtoehto kuin kotihoito? Väittäisin, että mikäli lapsi on hyvästä, tasapainoisesta kodista ja äidin mielenterveys ja jaksaminen on kunnossa, on kotihoito poikkeuksetta paras vaihtoehto lapsen kannalta.
No minä en ainakaan niin väitä, kyllä kotihoito noin yleensä on parasta lapselle.
MUTTA, joskus vaan se menee niin että töihin on lähdettävä, jotkut ennemmin ja jotkut myöhemmin.

Hmm
Jatkokysymys: onko jonkun mielestä päivähoito OIKEASTI lapsen kannalta parempi vaihtoehto kuin kotihoito? Väittäisin, että mikäli lapsi on hyvästä, tasapainoisesta kodista ja äidin mielenterveys ja jaksaminen on kunnossa, on kotihoito poikkeuksetta paras vaihtoehto lapsen kannalta.
Ei ole yksiselitteinen asia, me ihmiset olemme erilaisia lapsesta asti.

sain vakityön 3v kotona olemisen jälkeen, esikoinen täytti just 3 sillon ja nuorempi 2ja toiseks mun pää ois levinny jos oisin kotiin viel jääny... ja välyspäivällä lapset on ollu koko ajan (13pvä kuussa) nyt tulee kohta 2v täytee...

"Kotihoito on LAPSELLE parasta".

Kenen lapsi on joku yksittäinen olio, joka ei kuulu perhekokonaisuuteen? Ei kenenkään. Siksi perheen paras on yleensä myös lapsen paras, pidemmällä tähtäimellä ainakin.

häh
Äidin? Miksi isät aina unohdetaan näissä tapauksissa?

Jäin taas kerran miettimään sitä, että milläköhän tavalla tuo meidän nuorimies on mennyt pilalle, vaikka on ollut hoidossa vanhempainvapaan lopusta saakka? Poika on iloinen, reipas, sosiaalinen, terve, hyvin kasvanut ja kehittynyt, viihtyy hoidossa jne. En kerta kaikkiaan näe, miten hänen asiansa olisi vielä paremmin, vaikka olisi ollut kotihoidossa 3-vuotiaaksi.

Olen kysynyt tähän argumentteja ennenkin, mutta koskaan kukaan ei ole osannut vastata.

joku
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Äidin? Miksi isät aina unohdetaan näissä tapauksissa?
Tätä mä jaksan kanssa ihmetellä. Eikö muka isällä ole mitään sanottavaa, miten lapsia hoidetaan? Äitikö sen ainoastaan muka päättää, että nyt lapsi/lapset hoitoon?

Ja eikö muka isällä ole mitään merkitystä lapsen elämään? Ainoastaan äidin olemassa- ja läsnäoloko se lapsen elämästä autuuden tekee?

Mun mielestä myös isä on lapselle tärkeä.

Meillä isä oli lapsen kanssa, kun vanhempainvapaa loppui ja jatkoin opiskelua. Muutaman kuukauden mies oli kotona, sitten jatkoi töitään ja minä pääsin töihin. Tenava silloin 1v4kk. Itse halusin töihin, ettei koulutus mennyt hukkaan. Lapsi viihtyi alkukankeuden jälkeen hyvin hoidossa. Olisi varmasti kotonakin viihtynyt, mutta elämä on täynnä valintoja eikä hoidossa olo mikään mörkö asia ollut. Hyvät hoitajat olivat. Pyrittiin pitämään lapsen hoitopäivät lyhyinä, 6-7 tuntia päivässä.

Aloitin koulun kun poika oli 1v.

Mitä väliä sillä on, onko lapsi kotihoidossa vai pk:ssa? Kuka voi oikeasti väittää olevansa niin kaikkitietävä, että pystyy ihan pokerinaamalla sanomaan kotihoidon olevan KAIKILLE lapsille paras vaihtoehto kolmeen ikävuoteen asti?
Miusta näistä asioista taisteleminen on ihan idioottimaista! Sillä ei oo mitään väliä onko lapsi koti vai päivähoidossa, kunhan sitä lasta rakastatetaan, asetetaan rajat, pidetään huolta ja perheellä on kaikki asiat hyvin!

Tähän vois heittää kysymyksen, et miks kokoikänsä kotihoidossa olleesta ihmisestä on tullut, narkkari tai murhaaja? Ja päivähoitolapsesta elämässään ja työssään menestynyt ihminen?

Pystyykö sillä lapsuuden hoitopaikalla todistamaan jotain ihmisestä/perheestä? Vai miksi siitä pitää aina vääntää? :eek:

nooh
Menin töihin. Olisin jäänyt kotiin jos olis ollu mahdollista, mut miehen töistä ei tietoa, joten ei sen varaankaan voinu heittäytyä. Poika meni hoitoon 1v4kk iässä 10päivää kuussa.

TilkkuTyttö
Eka laps oli ekaa kertaa päivisin ilman mun seuraa kun oli 2v kun menin opiskelemaan. Ei kylläkään mennyt hoitoon vaan oli ihan kotona isovanhempien katsonnan alla. Miksi näin, siksi, koska se oli silloin paras ratkaisu kaikkien kannalta.

vieras
Miten niin ÄIDIN mielenterveys....? Entä jos isä on kotona...?

Minä menin töihin lapsen ollessa alle kaksivuotias. Päiväkotiin lapsi laitettiin tasan kaksivuotiaana, kun mieheni sai opiskelupaikan.

Hyvä vain, että näin kävi. Lapselle on hoidossa olo on hyväksi, sillä on käynyt ilmi, että hän tarvitsee päivähoitoa sekä vanhempien työssä olon/opiskelun vuoksi että kuntouksellisista syistä.

Yhteistyössä