G: Miksi olette lopettaneet lemmikkinne?

  • Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti
utelias
Olen nyt törmännyt lähipiirissäni sellaiseen, että lopettavast koiran, koska lapsi tulossa. Okei, heidän päätöksensä.

Mutta uteliaisuudesta haluan nyt kysyä palstalaisilta, että miksi sinä lopetit lemmikkisi?
 
n
Pitkään sairasti diabetesta. Sitä myöten sokeutui. Näiden kanssa vielä pärjäs, mutta sitten tuli suurentunut eturauhanen ja virtsaus vaikeutui, joten ystävä päästettiin tuskista.
 
Koiralla oli loppuvaiheeseen edennyt leukemia ja se kärsi. Todettiin vielä sydämen vajaatoimintakin.
Marsun lopetutin koska se oli myös peruuttamattomasti sairas, ei olisi toipunut. (takapää lakkas toimimasta)
 
v
Kissan loetin kun vauva syntyi, en uskaltanut kissaa enää pitää.
Koiran lopetin lapsen ollessa vajaa puoli vuotias. Koira oli jo vanha ja vaativa. Vaativan, huutavan vauvan kanssa en jaksanut vastata koiran tarpeisiin.
Molempien lopetus oli kova ja tuskallinen päätös, itkettää aika ajoin vieläkin vuosien jälkeen.
 
pöljää touhua
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Olen nyt törmännyt lähipiirissäni sellaiseen, että lopettavast koiran, koska lapsi tulossa. Okei, heidän päätöksensä.

Mutta uteliaisuudesta haluan nyt kysyä palstalaisilta, että miksi sinä lopetit lemmikkisi?
En ymmärrä

1) Miksi joku haluaa lopettaa (tappaa) lemmikkinsä allergian, vauvantulon tms. asian takia, kun sen voisi antaa toiseen kotiin

2) Miksi kukaan eläinlääkäri suostuu lopettamaan lemmikin vain tästä syystä. Siis jos se on ihan terve ja hyväluonteinen.

Ainakin koiria ja kissoja otetaan paljon uusiin koteihin!!!!!!
 
tinni
kissamme lopetettiin 7v ikäisenä. jo aikaisemmin hällä oli ongelmia saada pissaa ulos. (virtsatiekivet?) silloin helpotti mutta siitä jäi tarve kuseskella ihan mihin vaan. muutaman sohvan, nojatuolin ja wc:n lattian (kusi lattialle ja saumat veti kisun pissan sisäänsä.) lääkärikin nosti kädet pystyyn...
 
vieras
Koska koira oli vanha ja sairas, syönyt jo monta vuotta sydänlääkettä, ei jaksanut enää juoksennella pallonsa kanssa saati nauttia elämästään, makaili vaan ja muuttui äkäiseksikin. Pissakin lirahteli kävellessään, lääkitykset jne ei auttanu. Ei aina päässyt rappuja ( siis paria rappustakaan...)kulkemaan ja muutenkin nivelet oli huonona, ja vaikka lopetuspäätös oli rankka niin jälkikäteen olen sitä mieltä että olisi pitänyt älytä päästää koirarukka jo paljon aiemminkin koirien taivaaseen...
 
Eläinlääkäri lopetti vanhemman kissamme koska mirrillä oli selkeä munuaisvika ja niin pieni tirriäinen ei tod. näk. olisi kestänyt hoitoja.
Lapsuudenkodin koira vietiin piikille kun ei enää kuullut, nähnyt tai haistanut juurikaan mitään ja muutenkin oireili pahasti vanhuuttaan.
 
minnaleenali
Alkuperäinen kirjoittaja pöljää touhua:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Olen nyt törmännyt lähipiirissäni sellaiseen, että lopettavast koiran, koska lapsi tulossa. Okei, heidän päätöksensä.

Mutta uteliaisuudesta haluan nyt kysyä palstalaisilta, että miksi sinä lopetit lemmikkisi?
En ymmärrä

1) Miksi joku haluaa lopettaa (tappaa) lemmikkinsä allergian, vauvantulon tms. asian takia, kun sen voisi antaa toiseen kotiin

2) Miksi kukaan eläinlääkäri suostuu lopettamaan lemmikin vain tästä syystä. Siis jos se on ihan terve ja hyväluonteinen.

Ainakin koiria ja kissoja otetaan paljon uusiin koteihin!!!!!!
Syynä varmaan useimmiten se, että lemmikki on muutenkin ongelmainen. Esim. eroahdistunut, aggressiivinen, todella arka. Tai vaikka kiertänyt jo monta kotia eikä omistaja halua enää koiran joutuvan sopeutuvan uuteen laumaan. Uskoisin, että suurimmalla osalla ihmisistä on oikeasti todella painava syy nukuttaa ystävä ikiuneen. Toki on niitäkin, jotka tekee ratkaisun vain mukavuudenhaluaan, mutta varmasti he ovat poikkeustapauksia.

Joskus lemmikille on paljon parempi, ettei sen tarvitse joutua uuteen kotiin vaan saa nukkua pois. Esim. juuri arka, eroahdistuksesta kärsivä koira, sellaiselle on suuri stressi joutua muuttamaan laumaa.

Ainakin itse olen kuullut, että ell kanta usein on se, että jos koira on jo jollain tavalla ongelmakoira ja jo purrut lasta niin silloin ainakin kannattaa koiran hyvinvoinnin takia nukuttaa pois. Koska tuolliaiset koirat joutuvat usein kiertoon ja kärsivät muutenkin normaalia koiraa enemmän uuteen kotiin joutumisesta. Ja aina on riski, että pureminen toistuu.

Olisi mielenkiintoista tietää, että oliko ap kertomassa tapauksessa taustalla aggressiivinen käytös eli pelko, että koira satuttaa lasta. Yksi koiristani olisi ollut sellianen, että tiesin jo etukäteen, että se ei olisi voinut olla lapsiperheessä, mutta onneksi ei ollut silloin lapsiakaan joten koira sai elää hyvän elämän. Toisaalta juuri tämä koira olisi voinut sopeutua uuteen kotiin. Mutta on minulla ollut yksi koira, josta voisin sanoa, ettei sitä olisi voinut sijoittaa eteenpäin, koska oli niin arka ja ahdistui helposti kaikesta. Koirat on niin eriluonteisia.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja pöljää touhua:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Olen nyt törmännyt lähipiirissäni sellaiseen, että lopettavast koiran, koska lapsi tulossa. Okei, heidän päätöksensä.

Mutta uteliaisuudesta haluan nyt kysyä palstalaisilta, että miksi sinä lopetit lemmikkisi?
En ymmärrä

1) Miksi joku haluaa lopettaa (tappaa) lemmikkinsä allergian, vauvantulon tms. asian takia, kun sen voisi antaa toiseen kotiin

2) Miksi kukaan eläinlääkäri suostuu lopettamaan lemmikin vain tästä syystä. Siis jos se on ihan terve ja hyväluonteinen.

Ainakin koiria ja kissoja otetaan paljon uusiin koteihin!!!!!!


Ja löytöeläinkodit pursuaa ainakin kissoja juuri tällähetkellä, eivätkä ne koiratkaan sieltä kyllä hetkessä uusiin koteihin lähde, että en sitten tiedä otetaanko niitä eläimiä kuitenkaan niin kauhean paljon uusiin koteihin.

Miksi ELL ei suostuisi lopettamaan eläintä, jos eläimen omistaja sen haluaa lopetettavan?

Kenen tulisi se eläin ottaa vastaan josta omistaja haluaa itse luopua?
 
itken jo nyt
meidän koira lopetetaan perjantaina.:( huonohermoinen,agressiivinen koira ei löytänyt uutta kotia, joten piikki odottaa.
Ei kyllä koiran elämänlaatu ole paras mahdollinen jos stressaa joka asiasta ja pelkää.Ja joutuu hyökkäilemään ihmisiin, koska pelkää kaikkea vierasta niin kovin.:(
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Kissan loetin kun vauva syntyi, en uskaltanut kissaa enää pitää.
Koiran lopetin lapsen ollessa vajaa puoli vuotias. Koira oli jo vanha ja vaativa. Vaativan, huutavan vauvan kanssa en jaksanut vastata koiran tarpeisiin.
Molempien lopetus oli kova ja tuskallinen päätös, itkettää aika ajoin vieläkin vuosien jälkeen.
Juuri sellainen ap:n kuvailema idiootti tämä ihminen. Miksi helvetissä otit kissan? Oliko raskaus vahinko? Minä ainakin neljän kissan omistajana tiesin, että jonain päivänä meille ehkäpä tulisi lapsia ja nyt raskaana mutta todellakaan en kissojamme sen takia lopeta. ne ovat perheenjäseniä. Toivottavasti et koskaan elämässäsi ota enää lemmikkiä. Toivottavasti opit etteivät ne ole sinua varten.
 
Koira oli vanhus ja parissa päivässä meni todella huonoon kuntoon,ei pysynyt enää jaloillaan eikä juonut/syönyt.
Viikko aiemmin eläinlääkäri oli todennut terveeksi...
Piikille piti rakas ystävä viedä :'(
 

Yhteistyössä