G: Miksi erosit kirkosta?

Miksi?

Mä en ymmärrä sellaisia ihmisiä, jotka eroaa kirkosta kun luulevat sen yhdistyvän jotenkin uskossa olemiseen. Siihen kuuluminen kun ei tee ihmisestä uskovaista, enkä usko veronmaksunkaan olevan se todellinen syy, koska sehän on älyttömän pieni??
Mutta silti suurin osa ihmisistä kastetaan ev.lut. kirkkoon ihan tavan vuoksi, eikö se lapsi saisi sen nimen ilman sitä kastettakin? Ja mitä väliä tuolla kasteellakaan on, jos vanhemmat eivät usko Jumalaan?? Koska tuohon kasteeseen liitetään se uskomus, että lapsi pääsee sen jälkeen taivaaseen. Mutta uskooko vanhemmatkin pääsevänsä taivaaseen, koska heidät on joskus 2kk vanhana kastettu??

Tässä kysymyksiä, mihin ei tarvi vastata, tuo otsikon kysymys on nyt se tärkein :D

Viimeksi muokattu:
"vierailija"
Nimenomaan, usko ei ole yhteydessä kirkkoon kuulumiseen. Uskon omalla tavallani, mutta en jaa ev.lut. kirkon näkemyksiä monista asioista enkä halua tukea taloudellisesti heidän työtään. En tarvitse kirkkoa mihinkään.

Veromaksu on todella iso summa. Mielummin pistän ne monet sadat eurot itsehaluamaani avustuskohteeseen - minulla ei ole mikään tarve kunnostaa suomalaisia kirkkoja ja kirkon hallintoa. Olemme antaneet myös kirkon ulkomaanavulle rahaa, heillä on ihan hauska konsepti, mutta myös muille (unicef, spr esim)

En ole kastanut lastani. Miksi niin tekisin?

"saara"
Erosin kirkosta, koska koin, ettei se enää ole mun hengellinen kotini. Tulin uskoon kyllä kirkkoon kuuluessani, mutta koin että uskovien kaste on Raamatun sanan mukainen. Kirkon opetusta pidän nykyin jo liiankin liberaalina ja Raamatusta irrotettuna.

"zxz"
[QUOTE="vieras";22161668]Kirkko on paska paikka. Vanhanaikainen ja omituisia rituaaleja sisältävä jäykkä paikka omituisine ihmisine.[/QUOTE]
Kirkko eiole paikka, vaan lauma ihmisia joille Jeesus Kristus on herra.

"saara"
[QUOTE="zxz";22161744]Kirkko eiole paikka, vaan lauma ihmisia joille Jeesus Kristus on herra.[/QUOTE]

Tästä olen kyllä eri mieltä. Valittavasti suurimmalle osalle kirkkoon kuuluvista ja uskallan väittää, että myös siellä työtä tekevistä, Jeesus ei ole Herra. Ja siksi sieltä pois lähdinkin :(.

"vieras"
[QUOTE="zxz";22161744]Kirkko eiole paikka, vaan lauma ihmisia joille Jeesus Kristus on herra.[/QUOTE]

Mun mielestä ei. Kirkko on semmonen jääräpäiden johtama yhteisö, jossa saadaan lauman jäsenet tekemään lähes mitä vain. Mulle kirkko on ennenkaikkea ne johtajat ja määrittäjät, jotka tulee ja sanoo, että hohoi syntinen.

Liityin kirkkoon, kun teininä halusin riparille. En oo sen kummemmin asiaa ajatellut, kunhan nyt vaan oon kuulunut kirkkoon. Viime aikoina meille tuli sen verran isoja mielipide eroja, että päätin sitten että meidän on aika lähteä eri teille.

"zxz"
[QUOTE="saara";22161759]Tästä olen kyllä eri mieltä. Valittavasti suurimmalle osalle kirkkoon kuuluvista ja uskallan väittää, että myös siellä työtä tekevistä, Jeesus ei ole Herra. Ja siksi sieltä pois lähdinkin :(.[/QUOTE]

Kahopa raamatusta, mita se sanoo kirkosta. Mika on kirkko .Kuka on kirkko.

metsänpeitto
No, juuri siksi minä erosin, että minusta on moraalisesti väärin kuulua seurakuntaan, jos en usko. Minä en oikein ymmärrä, että miksi ihmiset joille usko ei merkitse oikein mitään, kuuluvat silti kirkkoon. Enkä minä oikein sitäkään ymmärrä, että miksi evlut-kirkko haluaisi sellaisia ihmisiä seurakuntaansa. Eikö se usko ja uskossa oleminen kuitenkin ole se oleellinen juttu jokaisessa uskonnossa ja seurakunnassa?

Yli 400 euroa vuodessa on kyllä ISO summa maksaa jäsenmaksua asiasta johon ei usko ja jota ei allekirjoita. Jotta mun mielestä se vero on kyllä suuri.

En mä kuulu mhinkään muuhunkaan yhdistykseen tai instanssiin jota en ns. kannata, joten miksi kuulua kirkkoon?

Ja mein pieniä ei ole kastettu.

Leukistinen aksolotli
Sähän juuri itse pesustelit sen, miksi ihmiset eroaa kirkosta? mitäs siihen suotta kuulua, jos se ei merkitse mitään ja jos kastekin on vaan tapa? Ihan kuollutta hommaa, ellei se todella merkitse jotain. Uskonnollisuus on jotain kuollutta, kun taas usko on elävää.

Mä en ole koskaan kuulunut kirkkoon, liityin helluntaiseurakuntaan 14 vuotiaana kun menin kasteelle. En varmaan kuuluisi kirkkoon, jos olisin kastettu sinne alunperin, koska kirkko on mielestäni penseä ja, ööö... nyt joku loukkaantuu, mutta kuin prostituoitu, joka vain mielistelee ja houkuttelee.:ashamed:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Just niinkuin edellä jo sanottiin, en kuulu mihinkään muuhunkaan yhteisöön vaan tavan tai huvin vuoksi.
En usko, en kaipaa kirkkohäitä tms., en keksi mitään syytä miksi kuuluisin kirkkoon. Hautaan pääsen kirkkoon kuulumattakin. Lapsiani ei ole kastettu, tekevät oman päätöksensä sit joskus jos ja kun haluavat.

Juu en ole itsekään ikinä kuulunut kirkkoon, kuulemma vapaaseurakunnan pastori/pappi vai mikä lie onkaan on kastanut mut?? Mutta en siltikään kuulu siihenkään seurakuntaan, joskus helluntai seurakunta oli lähellä sydäntä, mutta täällä meni hellari vähän semmoseen suuntaan että... Vanhemmisto alkoi sekoilemaan ja osa oli kuin susia lampaiden vaatteissa.

Yhteistyössä