G. Mikä on SINUN syysi siihen, että lapsesi on päivähoidossa, vaikka itse olet kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja mikähän hitto on positiivisesti vaativa lapsi :D onko se diagnoosi? Parantuu uuvuttavilla ja uusilla tanssikuvioilla :D, ei saatana. Ei ihme että on masennusta sunmuuta sohvankulutustautia kun kehittelette päivät pitkät tällaisia tekosyitä!
Mielialapillerinreseptissä pitäis olla samassa kohdunpoistoaika.

Meillä esikoinen on osapäivähoidossa koska subjetiivinen päivähoito-oikeus. Hän saa siellä virikkeitä, seuraa ja olla ikäistensä parissa. Mutta toki hän voisi olla äidin ja vauvan kanssa täällä kotonakin. Mutta kun kerran hyvätuloisena me puolisomme kanssa tätä hommaa muutenkin rahoitamme, niin käytämme myös subjetiivista päivähoito-oikeutta.

Päivähoito on tarkoitettu lapsille joiden vanhemmat ovat töissä!! Väännetään kyl lapsia maailmaaan mut ei ite viittitä hoitaa niitä.. maataan sohvalla ja käydään kavereiden kans kahvilla. 20h viikossa riittää vallan mainioisti niille lapsille joiden vanhempi on kotona 8-12 sis. aamupalan aamupiirin leikkiä päiväntoiminnan ja lounaan. Ymmärrän vallan mainiosti sosiaalitapaukset (lastensuojelu) ja kuntouttavan pivähoidon. Sitä en kyl ymmärrä mitä lapset tekevät päivähoidossa jos vanhemmilla vapaapäivä/ vuosilomaa..

Itse työskentelen päiväkodissa ja ikävä kyllä meillä on lapsia joidenka vanhempi on kotona ja lapsi on jopa 8-10h hoidossa. Nämä lapset ovat usein myös päiväkodissa aina, päivystyksissä niin kesällä kun talvellakin.

Sunlaisten opejen pitäisikin vaihtaa alaa, teitä kyrpiintyneitä alkaa olla jo kymmenen tusinassa.

2-vuotiaalle 10-15 hoitoaika on ihan ok. Klo. 10-11 ulkoilua, jonka yhteydessä voi toteuttaa vaikka mitä virikkeellistä ohjelmaa (ellei ole kiire juoruta ringissä niiden työkavereiden kanssa... ;) ). Klo 11-12 päiväpiiri ja ruokailuhetki, sen jälkeen vessatus ja unille meno (päiväpiiriin, ruokailuun, vessatukseen ja lepohetkelle voi kaikkiin liittää varhaiskasvatuksellisen otteen), herätään, syödään ja hetki vapaata leikkiä tai ulkoilua ja sitten kotiin. Miksi tarttis olla joku hiton tanssikoulu pystyssä joka päivä tuon ikäiselle? Outoa tekstiä opelta...

Oman 3-vuotiaan viikko-ohjelma päikyssä tälle viikolle on jumppa, pulkkamäki, askartelu, lelupäivä ja muskaripäivä. Eikä he siellä broadwayn esityksiä harjoittele taikka askartele hamahelmistä pisan tornia. Pieni, lyhyt askartelutyö (maks 15 min) on tämän ikäiselle täysin riittävä. Lisäksi päivään kuuluu mm. kavereiden kanssa leikkimistä, ulkoilua ja syömistä, ja kaiken tämän ohessa opetellaan sosiaalisia taitoja ynnä muuta ja vaikka mitä! Kuule ne viikonpäivän opettelutkin voi heittää siihen hetkeen kun vessassa odotellaan omaa koppivuoroa!

Minusta jokaisella lapsella tulee olla oikeus varhaiskasvatukseen, ja henkilöstö voisi pitää suunsa supussa! Niin kovin monella tuntuu olevan asian suhteen nolottavan iso asenneongelma.

t. lastenhoitaja ja äiti

Ei lapsella ole oikeutta päivähoitoon LAPSELLA ON OIKEUS VANHEMPIINSA!!! En tajua miten voi olla niin kamalaa viettää aikaa omien lastnsa kanssa. Ei se ole ammatti-ihmisten asenneongelma, me ajatellaan lasten parasta ja vanhemmat ovat parasta omille lapsilleen.. perheille on olemassa perhekerhoja, avoimia päiväkoteja jne.. Sun kannattais harkita ammatinvaihtoa jos tosiaan olet sitä mieltä että lapsen on parempi isossa lapsiryhmässä parin aikuisen kanssa kun oman vanhempansa kanssa Meidän työn pääotsikko on lapsen tarpeet ja jokainen lapsi tarvitsee omaa isää ja äitiä ei päiväkodin setiä ja tätejä. Vanhemmat ovat korvaamattomia ei me työntekijät.

Ei lapsella ole oikeutta päivähoitoon LAPSELLA ON OIKEUS VANHEMPIINSA!!! En tajua miten voi olla niin kamalaa viettää aikaa omien lastnsa kanssa. Ei se ole ammatti-ihmisten asenneongelma, me ajatellaan lasten parasta ja vanhemmat ovat parasta omille lapsilleen.. perheille on olemassa perhekerhoja, avoimia päiväkoteja jne.. Sun kannattais harkita ammatinvaihtoa jos tosiaan olet sitä mieltä että lapsen on parempi isossa lapsiryhmässä parin aikuisen kanssa kun oman vanhempansa kanssa Meidän työn pääotsikko on lapsen tarpeet ja jokainen lapsi tarvitsee omaa isää ja äitiä ei päiväkodin setiä ja tätejä. Vanhemmat ovat korvaamattomia ei me työntekijät.

Ja miten se että lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen, poistaa lapsen oikeuden vanhempiinsa? Mun näkemyksen mukaan lapsella on oikeus molempiin.

Ei minusta ole kamalaa viettää aikaa lasteni kanssa. Mutta heillä on oikeus viettää aikaa myös muiden kuin vain äidin kanssa. Harjoitella sosiaalisia suhteita meidän perhepiirin ulkopuolella. Muodostaa omia kaverisuhteitaan ja saada elämäänsä muitakin turvallisia aikuisia kuin vain omat vanhemmat.

Ei päiväkodin tädin ole tarkoitustaan korvata vanhempia. Ihan niinkuin se kerhon täti ei korvaa vanhempia, taikka opettaja, taikka harrastusvalmentaja, taikka tulevat seurustelukumppanit jne. Miksi on kamalaa viedä lapsi päiväkotiin, mutta ei kerhoon? Siis sen lapsen näkökannalta. Lapselle on se ja sama hoitaako häntä puistotäti vai päiväkodin täti, kunhan hän saa hoitoa.

Vaihda alaa, jos sun hoidossa lapsilla on niin kertakaikkisen kamalaa.

t. lastenhoitaja ja äiti

Lastenhoitaja äidille vinkki että lue tarkemmin keskustelu niin ymmärrät kirjoittamani. Tanssit ym virike viittaus oli tälle yhdelle äidille jonka 2v tarvitsee joka päivä jotain ihmeellistä ja luovaa. Ja kyllä meillä ulkoilu pulkkamäkineen yms on vapaata leikkiä. Ohjattu toiminta on sisällä 8.30-10. Ei koko tuota aikaa. 10 tulija jää ulos, piste.
Ja toki pienillä ennen ruokaa saatetaan laulaa jotain ruokaa odotellessa tms mutta se on kyllä vähän jos se on lapsen ainoa hetki olla "ohjatussa" hetkessä. Ulkoilla voi äidin kanssa kotona. Vauvakin voi ulkoilla vaunuissa.
Ja minulle on ok kaikille lapsille 8-12 varhaiskasvatus aika. Koko päivää ei virikepaikkalainen tarvitse, nukkua, välipalan syödä ja ulkoilla voi kotona.
Ja 2v tai pienempi ei tarvitse sitäkään(paitsi masentuneiden tms vanhempien lapsi tai erityistä tukea tarvitseva). Ainakin meillä touhu on näillä resursseilla niin levotonta että se ei ole turhaan kenenkään pienen paikka. Jos jossain on joku lintukoto vielä olemassa mihin säästöt yms ei ole iskenyt niin onnea.

Hei samaa asiaa pohdin myös, itse olen kotona 2v lapsen kanssa ja toinen lapsi tulossa ja mietin että pitäisikö tämä väsynyt ja huonovointinen raskaus aika hakea tarhapaikkaa että lapsi pääsisi leikkimään päiviksi. Mutta lopputulokseen tulin kuitenkin että lapsella paras kotona ja kyllä tapaa muita lapsia puistoissa ja ystävien kautta. Jokaisella omaksi parhaaksi havaitut keinot, en lähtisi ketään arvostelemaan näissä valinnoissa :)
Kahden lapsen äitinä,kolmas masussa tein työtäni alle 3v.kanssa lastenhoitajana ihan viimeisetkin ajat äitiyslomaan asti.Osallistuin jopa kevätjuhlaankin vielä,joka oli työviikon loppumisen jälkeinen la.Ti.otettiin sairaalaan sisään,kun mulla oli maksa-arvot 350 pitäis olla jotain alle 5-10 ja sappi-arvot 700,pitäis olla jotain 10 luokkaa.Sairaalassa todettiinkin sitten mulla olevan hepatoosi ja vaavi syntyi käynnistyksellä 5vkoa.etuajassa.Siis oli keskonen.Keuhkot on ollut niin ja näin ekat 1,5v.vaavi on sairastellut koko ajan ja mä myös itse.Kukaan ei auta ja hoidan myös isommat lapset itse.Teini ja pikkukoululainen.Ei olis tullut silti mieleenkään että laitan eskarilaisen kokopäivään,kun olen itse kotona vauvan kanssa.Myös teini sai olla kotona,kun äiti hoiti vauvaa kotona.Koti on lapselle yleensä se paras paikka.Te nuoret äidit olette tosi väsyneitä (vaikka kaikki auttaisi )ja itsekkäitä,se kaksivuotias on myös pieni ja kaipaa äidin syliin....En ole myöskään nuori äiti ja mulla on perussairaus,joka vaikuttaa kuntoon ja jaksamiseen,eikä ole psyykkinen sairaus siis...

Vien lapsen joskus vapaapäivänä hoitoon, koska saatan olla työrupeaman jälkeen niin väsynyt, että tarvitsen lepoa. Työ fyysisesti erittäin kuluttavaa. P***a tilanne. Töissä pakon edestä.

Ohjattu toiminta on sisällä 8.30-10. Ei koko tuota aikaa. 10 tulija jää ulos, piste.

Katso sinä sinne peiliin vaan. Lapsia varten sut sinne on palkattu, eikä missään määrätä että ohjatun toiminnan pitää tapahtua aina ja vain klo. 8.30-10 välillä. Vaihda alaa, kun olet noin rutinoitunut ja huonoasenteinen, oikeasti. Klo. 10-11 teillä arvatenkin on joo vapaata leikkiä lapsille (lue: aikuisten kahvi- ja juorutunti). Nää on niin nähty nämä tädit.

t. lastenhoitaja ja äiti

Kahden lapsen äitinä,kolmas masussa tein työtäni alle 3v.kanssa lastenhoitajana ihan viimeisetkin ajat äitiyslomaan asti.Osallistuin jopa kevätjuhlaankin vielä,joka oli työviikon loppumisen jälkeinen la.Ti.otettiin sairaalaan sisään,kun mulla oli maksa-arvot 350 pitäis olla jotain alle 5-10 ja sappi-arvot 700,pitäis olla jotain 10 luokkaa.Sairaalassa todettiinkin sitten mulla olevan hepatoosi ja vaavi syntyi käynnistyksellä 5vkoa.etuajassa.Siis oli keskonen.Keuhkot on ollut niin ja näin ekat 1,5v.vaavi on sairastellut koko ajan ja mä myös itse.Kukaan ei auta ja hoidan myös isommat lapset itse.Teini ja pikkukoululainen.Ei olis tullut silti mieleenkään että laitan eskarilaisen kokopäivään,kun olen itse kotona vauvan kanssa.Myös teini sai olla kotona,kun äiti hoiti vauvaa kotona.Koti on lapselle yleensä se paras paikka.Te nuoret äidit olette tosi väsyneitä (vaikka kaikki auttaisi )ja itsekkäitä,se kaksivuotias on myös pieni ja kaipaa äidin syliin....En ole myöskään nuori äiti ja mulla on perussairaus,joka vaikuttaa kuntoon ja jaksamiseen,eikä ole psyykkinen sairaus siis...

Niin siis sulla oli vauva, teini joka kävi koulua (+ lienee muutenkin ollut aika itsenäinen toimissaan ja kaverisuhteissaan) ja eskarilainen joka oli poissa koko aamupäivän leikkien kavereiden kanssa ja saaden virikkeellistä toimintaa. En tajua miten tuo eroaa siitä, että toinen äiti on vauvan kanssa kotona ja vie esikoisen 3-5 tunniksi päiväkotiin. On vähän eri asia taas elää isojen lasten äiti + vauva kombossa kuin pienten lasten äiti + vauva kombossa. Sinä sait helpotusta sinäkin.

Jokainen valitsee omalle tilanteelleen parhaimman vaihtoehdon. Onneksi Suomessa saa valita. Minusta on silkkaa typeryyttä hoitaa lapsia oman terveyden kustannuksella, jos apuakin on saatavilla. Ja sitä meillä on kaikille ainakin päivähoidon muodossa. Ei ole lapsenkaan etu, ei sen masussa olevan jos äiti ei osaa himmata menojaan kun raskaus alkaa painamaan, tai sen jo olemassa olevan lapsen jos äidin jaksamisessa on vikaa ja äiti silti väkisin estää avun perheelle ja lapselle jotta saa oman kruunun kiiltämään.

t. lastenhoitaja ja äiti

Kyllä meillä kahvit on klo 8 ja klo 12.30 alkaen. Mutta joo, toki joskus tulee mukavan työkaverin kanssa varmaan joku sana vaihdettua 10-11 välillä. Usein siinä kyllä vaihdetaan kuulumiset terapeuttien kanssa, niitä ryhmäni lapsilla on tällä hetkellä 15... Tai siis joo, 7 lapsella sekä pt että tt ja yhdellä pt. Että siitä voit päätellä minkälainen ryhmä ja paljonko on joutoaikaa.
Ja useimmiten ulkoilemme(säällä kuin säällä) 10-11, laulu- ja jumppapäivinä aika vaihtelee.
Ammatistani pidän edelleen, mutta en niistä olosuhteista joissa sitä tänä päivänä tehdään. Ja sen uskallan sanoa. Luottamusmiehenä se on jopa velvollisuus. Samoin äitinä.

Tätä ketjua lukiessani tulee vain mieleen, että jos on itse oikeasti niin huonossa jamassa henkisesti ja / tai fyysisesti, niin toivottavasti jokainen tajuaa ainakin olla tekemättä lisää lapsia!

Minulla on tällä hetkellä 5-vuotias poika ja 1v 3kk ikäinen tyttö, kolmas lapsi syntyy huhtikuussa. Poika meni hoitoon sen kuun alussa, jolloin täytti 3v. Oli päiväkodissa 5kk ajan, kunnes jäin kotiin odottamaan toisen lapsen syntymää. Ei ole ikinä käynyt mielessäkään, että olis jatkanut hoidossa kun itse olen vauvan kanssa kotona. On meilläkin välillä sairasteltu, pojalla oli hurja uhmaikä, itse olen ollut väsynytkin välillä. Mutta hei, se kuuluu äitiyteen, se ihan koko paketti!! Poika käy viskarikerhossa kahtena päivänä viikossa (klo 9-12), se on tarkoitettu nimenomaan kotona oleville lapsille. Tykkää siellä käydä, mutta ei se sitä tarkoita, että haluais 8 tunniksi joka päivä hoitoon :D

Siskoni on lasten psykologi ja hän sanoi viimeksi joulun aikana, että nykyisten tutkimusten mukaan alle 3-vuotias lapsi ei tarvitse YHTÄÄN MITÄÄN virikkeitä normaalin arkielämän lisäksi. Sen ikäiselle kaikista tärkeintä on turvallinen, läsnäoleva aikuinen. Sen ikäinen oikeasti kärsii aikuisten vaihtumisesta ympärillä. Sanoi, että kun käy kouluttamassa päiväkodeissa, niin tähdentää pienten ryhmien henkilökunnalle, että askartelut, jumpat ym ovat sivuseikkoja, tärkeintä on syli ja läheisyys sekä turvallinen leikki aikuisen vierellä. Ja kaiken sen voi aivan hyvin tarjota kotona oleva vanhempi, ei siihen mitään sirkushuveja tarvita.

Tämä ketju paljastaa vain yhden totuuden akkalaumasta: nainen on naiselle susi. Kylläpä sitä niin kyörätään ja syyllistetään. Miksei kysytä missä ovat isät? Missä on isien kasvatusvastuu, miksei isät hoida lapsiaan kotona?

Ei se on aina se äiti. Sairas, itsekäs, heikko tai muuten vaan huono äiti.

Kaikki tän ketjun äidit voisivat mennä itseensä. Äitiys on riittävän vaikeaa tänä päivänä ilman syytöksiä ja selittelyjä. Se mikä laissa on kirjattu, se oikeus on ihmisille annettu. Kenellä on oikeus väittää ettei näitä oikeuksia pitäisi antaa.

Höpö höpö, etenkin sinulle ap.

Meillä on ihana hoitotäti 2 vuotiaalle. Hyvin mielin olen pitänyt joskus hoidossa vapaillakin, että saa tehtyä juttuja joita ei pysty tekeen jos lapsi pyörii jaloissa tai saa edes joskus olla tunninpari hiljaisessa kodissa = hermolepo. Muuten meidän elämä aika pyöritystä. Ei kaikilla ole mummua, pappaa ym apukäsiä.

Kyllä meillä kahvit on klo 8 ja klo 12.30 alkaen. Mutta joo, toki joskus tulee mukavan työkaverin kanssa varmaan joku sana vaihdettua 10-11 välillä. Usein siinä kyllä vaihdetaan kuulumiset terapeuttien kanssa, niitä ryhmäni lapsilla on tällä hetkellä 15... Tai siis joo, 7 lapsella sekä pt että tt ja yhdellä pt. Että siitä voit päätellä minkälainen ryhmä ja paljonko on joutoaikaa.
Ja useimmiten ulkoilemme(säällä kuin säällä) 10-11, laulu- ja jumppapäivinä aika vaihtelee.
Ammatistani pidän edelleen, mutta en niistä olosuhteista joissa sitä tänä päivänä tehdään. Ja sen uskallan sanoa. Luottamusmiehenä se on jopa velvollisuus. Samoin äitinä.

Edelleen, mikään edellä mainitsemasi ei estä tarjoamasta lapsille varhaiskasvatusta ja virikkeellistä toimintaa myös klo. 10-12 välillä. Sinä itse olet vain noihin aikoihin takertunut, Niinkuin sanoit, "piste". Asennevamma.

Vaikka yksi olisi sisällä hoitamassa palavereja (joita ei varmati ole läheskään joka päivä edes tuolla pt määrällä), niitä lapsia pitää valvoa kaksi henkilöä jotka voivat toimintaa lapsille pitää. Mutta kun sehän ei sulle sovi, kun piste pilkku lukko ja mitäs muuta vielä.. ;)

t: Lh ja äiti

Kylläpä taas sädekehät kiiltelee joillakin...

Jos vanhempi haluaa laittaa lapsen hoitoon vaikka on itse kotona niin väitän sen silloin lähes poikkeuksetta olevan lapselle paras vaihtoehto, oli se syy sielä taustalla mikä tahansa.

4l9wl83ze2p.png

Päiväkodeissa tuntuu olevan poikkeuksellisen epämotivoitunutta porukkaa töissä. Aina on porukkaa "kipeänä", siis voisi sanoa että joka päivä. Virallinen selitys on flunssakausi, tai vastaavaa. Yksityisellä puolella toimistomaailmassa kymmenkertainenkaan työyhteisö ei silti sairasta yhtä usein. Motivaatiossa on vikaa. Sairastumisia ei ole totuttu edes kyseenalaistamaan tuossa päiväkotimaailmassa. Se on totuttu tapa. Sitä tekee kaikki johoa myöten. Tulosta ei tarvitse tehdä, koska raha tulee kunnalta.

Ja sairastumisten päälle ne palkattomat lomat. Kovin ahkerasti tuntuu pienipalkkaisilla lastenhoitajilla olevan varaa olla palkattomalla. Useita päivä vuodessa per hlö. Motivaation puute se vaivaa tässäkin. Tuolla muualla niitä ei usein pidetä lainkaan tai ehkä päivä vuodessa maksimissaan.

Kylläpä taas sädekehät kiiltelee joillakin...

Jos vanhempi haluaa laittaa lapsen hoitoon vaikka on itse kotona niin väitän sen silloin lähes poikkeuksetta olevan lapselle paras vaihtoehto, oli se syy sielä taustalla mikä tahansa.

Mut miksi niitä lapsia pitää tehdä vielä lisää jos ei edellisiäkään jaksa hoitaa? Tosin näillä tapauksilla ei elämänhallinta taida olla ihan kohdillaan.

En kyllä henkilökohtaisesti tunne yhtään elämänhallintansa menettänyttä. Kaikki vauvan kanssa kotiinjääneet ja 2-vuotiaan hoitoon laittaneet ovat hyvätuloisia, töissäkäyviä pariskuntia. Yksi äiti hakee lapsen aina mun jälkeen vaikka käyn itse töissä. Niin kiire kaupungilla shoppailemassa ja sellasta. Vauva on niin helppo että sen kanssa on kiva kierrellä. Ei kuulemma tulisi mitään jos esikoinen on mukana...

Huh. Tulipahan syyllistäviä kommentteja omaan tarinaani. Ja se on meidän tarina, ei aihe muille syyllistää.

Kaksivuotiaani luokittelen positiivisesti vaativaksi, koska hänelle todellakin pitää koko ajan olla keksimässä puuhaa. Aivot käy nopeammin kuin lapsi itse ja normaali arki normaaleine juttuineen ei yksinkertaisesti riitä. Hän ei ole mikään sylivauva ja osaa kyllä kaikki tuhmuudet. Oppii nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa. Hän on pienessä ryhmässä, jossa hänelle on aikaa.

Olen itse määritellyt hoitoajat, ei päiväkoti. En aio herättää lastani kahdeksaksi päiväkotiin, koska sitten hän olisi kiukkuinen koko päivän. Ja kahdeksaksi vietynä joutuisin hakemaan päiväunille kotiin. Koska hän menee aamuisin kymppiin, voidaan herätä ihan omaan tahtiin ja saadaan vielä iltapäivällä välipala ennen kotiin lähtöä. Ja lapsella oli kiva päivä.

Enkä minä oleta, että lapselleni joka päivä keksittäisiin päiväkodissakaan tanssikuvioita tai muuta vastaavaa. Siellä on kavereita, joiden seura uuvuttaa lasta samalla tavalla kuin tanssi- ja lauluhetket kotona. Mutta kuten sanottua, ette ole tavanneet häntä, joten ette voi tietää, mitä hän tarvitsee.

Ja mitä vauvan kanssa ulkoiluun tulee, se ei vain ole mahdollista. Vauva ei viihdy vaunuissa. Ja rintaruokintaa en ulkona harrasta, koska saan tiehyttukoksen todella helposti. Ulkoilujuttuihin tulee varmasti muutos, kun vauva on riittävän iso hiekkalaatikolle ja päivärytmi muuttuu ennustettavammaksi.

Useimmilla äideillä on joskus apua tuosta mieheksi kutsutusta olennosta, meillä sitä apua saa todella harvoin ja se on hyvin lyhytkestoista. Tähän on omat syynsä. Myös minä tarvitsen pienen hetken päivässä, jolloin voin nostaa jalat kohti kattoa ja sulkea silmäni maailmalta, jotta voin olla parempi äiti kaikin puolin.

Loppuu se syyllistäminen. Kiitos.

Niin siis sulla oli vauva, teini joka kävi koulua (+ lienee muutenkin ollut aika itsenäinen toimissaan ja kaverisuhteissaan) ja eskarilainen joka oli poissa koko aamupäivän leikkien kavereiden kanssa ja saaden virikkeellistä toimintaa. En tajua miten tuo eroaa siitä, että toinen äiti on vauvan kanssa kotona ja vie esikoisen 3-5 tunniksi päiväkotiin. On vähän eri asia taas elää isojen lasten äiti + vauva kombossa kuin pienten lasten äiti + vauva kombossa. Sinä sait helpotusta sinäkin.

Jokainen valitsee omalle tilanteelleen parhaimman vaihtoehdon. Onneksi Suomessa saa valita. Minusta on silkkaa typeryyttä hoitaa lapsia oman terveyden kustannuksella, jos apuakin on saatavilla. Ja sitä meillä on kaikille ainakin päivähoidon muodossa. Ei ole lapsenkaan etu, ei sen masussa olevan jos äiti ei osaa himmata menojaan kun raskaus alkaa painamaan, tai sen jo olemassa olevan lapsen jos äidin jaksamisessa on vikaa ja äiti silti väkisin estää avun perheelle ja lapselle jotta saa oman kruunun kiiltämään.

t. lastenhoitaja ja äiti

Kysyisinpä sulta että mitä V_TUN MENOJA mun olis pitänyt himmata? Niinkuin kodin ja lapsenhoitoa vai????Lapsetko hoitaa itse itsensä???Niinkö?? Ja on VÄHÄN ERI ASIA kantaa 3 vrk.sylissä lasta joka on,tukehtumaisillaan,käytetty about ziljoona x lääkärissä,flunssa sillä vaan on...kun olet vielä itse sairas .blaa,blaa kun se kaksivuotias ja vauva kotona,normaali ja terve NUORI äiti.Niin ja mainitsinko että mulla on ollut myös vauva ja 4v.samaan aikaan kotona,en pannut hoitoon pk.vaan otin pois kun vaavi syntyi.Mun mielestä sitä kaksivuotiasta ei tartte lykätä hoitoon syrjään,sillä aikaa,kun äiti istuu vauvan kanssa vähän LATTELLA kahvilassa!!! Ja kysyisin vielä että mitä apua olisin muka sun mielestä saanut?? Ei ole mummua tms.joka voisi auttaa...
T:kolmen äiti ja lastenhoitaja

Mut miksi niitä lapsia pitää tehdä vielä lisää jos ei edellisiäkään jaksa hoitaa? Tosin näillä tapauksilla ei elämänhallinta taida olla ihan kohdillaan.

En kyllä henkilökohtaisesti tunne yhtään elämänhallintansa menettänyttä. Kaikki vauvan kanssa kotiinjääneet ja 2-vuotiaan hoitoon laittaneet ovat hyvätuloisia, töissäkäyviä pariskuntia. Yksi äiti hakee lapsen aina mun jälkeen vaikka käyn itse töissä. Niin kiire kaupungilla shoppailemassa ja sellasta. Vauva on niin helppo että sen kanssa on kiva kierrellä. Ei kuulemma tulisi mitään jos esikoinen on mukana...

No tossakin tapauksessa sille lapselle on parempi olla hoidossa.
Ja miksi sitten lisäännytään jos ei jaksa niitä lapsia hoitaa? En tiedä. Mutta se ei ole lapsen vika, ja yhteiskunnan pitäis ajatella lapsen parasta.

Kysyisinpä sulta että mitä V_TUN MENOJA mun olis pitänyt himmata? Niinkuin kodin ja lapsenhoitoa vai????Lapsetko hoitaa itse itsensä???Niinkö?? Ja on VÄHÄN ERI ASIA kantaa 3 vrk.sylissä lasta joka on,tukehtumaisillaan,käytetty about ziljoona x lääkärissä,flunssa sillä vaan on...kun olet vielä itse sairas .blaa,blaa kun se kaksivuotias ja vauva kotona,normaali ja terve NUORI äiti.Niin ja mainitsinko että mulla on ollut myös vauva ja 4v.samaan aikaan kotona,en pannut hoitoon pk.vaan otin pois kun vaavi syntyi.Mun mielestä sitä kaksivuotiasta ei tartte lykätä hoitoon syrjään,sillä aikaa,kun äiti istuu vauvan kanssa vähän LATTELLA kahvilassa!!! Ja kysyisin vielä että mitä apua olisin muka sun mielestä saanut?? Ei ole mummua tms.joka voisi auttaa...Ja lapset ei muuten käy kesäisin koulua,tai eskaria ainakaan puolipv.Vaavi syntyi siis ihan kesän alussa..
T:kolmen äiti ja lastenhoitaja

Päiväkodeissa tuntuu olevan poikkeuksellisen epämotivoitunutta porukkaa töissä. Aina on porukkaa "kipeänä", siis voisi sanoa että joka päivä. Virallinen selitys on flunssakausi, tai vastaavaa. Yksityisellä puolella toimistomaailmassa kymmenkertainenkaan työyhteisö ei silti sairasta yhtä usein. Motivaatiossa on vikaa. Sairastumisia ei ole totuttu edes kyseenalaistamaan tuossa päiväkotimaailmassa. Se on totuttu tapa. Sitä tekee kaikki johoa myöten. Tulosta ei tarvitse tehdä, koska raha tulee kunnalta.

Ja sairastumisten päälle ne palkattomat lomat. Kovin ahkerasti tuntuu pienipalkkaisilla lastenhoitajilla olevan varaa olla palkattomalla. Useita päivä vuodessa per hlö. Motivaation puute se vaivaa tässäkin. Tuolla muualla niitä ei usein pidetä lainkaan tai ehkä päivä vuodessa maksimissaan.
Me hoitajat sairastumme sen takia usein kun te äidit suuressa viisaudessanne tuotte teidän Jani-Petterin päiväkotiin tyyliin:Se oksensi yöllä mutta nyt se on jo ok. Tai Kaarlo jäi nyt kotiin,kun sillä on influenssa,mutta Minttu(pikkusisko) tulee kuitenkin hoitoon,kun se on ihan TERVE.Joo ja huomenna Mintullakin on influenssa ja niin myös tädeillä ja kaikilla tarhan mukuloilla.Miettikää äidit kantsiiko sitä kipeän sisarusta tuoda sinne hoitoon...
Toimistossa ei ole yskiviä mukuloita,jotka tartuttais kaikki muut siihen tautiin,jos aikuinen sairastuu niin jää usein suosiolla kotiin,tai osaa ainakin peittää suun kun yskii ja aivastaa ja pestä kädet sen jälkeen...tauti ei tartu..
Noista palkattomista sanoisin sen verran että meidän normi-lomat on pidettävä koulujen loma-aikoihin.Jos haluaa lomalle muulloin on otettava palkatonta..

Tähän on ihan pakko kommentoida sen verran, että toimistomaailmassa ja päiväkodeissa on hieman erilainen riski sairastua. Toimistomaailmassa (ainakin toivoisin) aikuisten osaavan huolehtia käsienpesusta, aivastelusta ja muusta hygienisestä toiminnasta oikein. Pikkulapset sen sijaan toimivat eri tavalla ja levittävät pöpöjä ympäriinsä, jolloin pöpöt leviävät tehokkaasti. Oman kokemuksen mukaan päiväkodeissa leviää myös sellaisia pöpöjä, joita itse en sairastanut lainkaan opiskeluaikoina tai nuorena aikuisena. Lasten saannin myötä on tullut tutuksi enterorokot,laryngiitit sun muut niiden ihan perusflunssien lisäksi. Lisäksi sairastumista ei mielestäni pitäisi kyseenalaistaa millään työpaikalla. Jos olet sairas, et tule töihin tartuttamaan muita.